Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag söker en lämplig mikrofon till inspelning av plock-melodier på akustisk gitarr, för både stål och nylonsträngat. Hur sångupptagningen är spelar alltså mindre roll.

Något prisvärt under 2000kr skulle vara perfekt. Jag vill gärna ha ett varmt och närvarande ljud. Eftersom styckena endast kommer bestå utav en eller flera gitarrer så vill jag ha med alla detaljer och nyanser. Åtminstone till den grad det går under 2000kr.

Studio Projects B1 är ett alternativ jag kollat på.

Innan någon annan nämner det så kan jag säga att Claes testsida redan är besökt och mycket uppskattad som vägvisare i mikrofondjungeln. 😉

Vad säger panelen?

Annons
Postat
  Dejavo sa:
Studio Projects B1
  rainydays sa:
stereomicka med ett par LineAudio CM3.

Att stereomicka kan vara overkill med övervägande risk att det bara blir märkligt. 1 st CM3:a är mer lätt jobbat. Billig lösning åxå!

Däremot kanske du vill åt lite extra bas i soundet om där inte ska vara nåt annat? Då kan B1:an vara att föredra. Med B1:an har du ju även en bra sång mick till hands om lite vocals blir intressant i framtiden.

Postat (redigerat)

Freddie: Inte helt dumt tänkt. Lite sång kan det eventuellt finnas intresse för i framtiden, om inte annat för skojs skul

Slejnard: Använder du B1 i inspelningarna på din myspace? Tycker det låter bra, även om det kanske är en aning dovt för mitt användningsområde men du kanske har dovat till det lite i mixen med flit?

Redigerat av Dejavo
Postat
  Dejavo sa:
Freddie: Inte helt dumt tänkt. Lite sång kan det eventuellt finnas intresse för i framtiden, om inte annat för skojs skul

Slejnard: Använder du B1 i inspelningarna på din myspace? Tycker det låter bra, även om det kanske är en aning dovt för mitt användningsområde men du kanske har dovat till det lite i mixen med flit?

Hej dejavo

Låtarna på min myspace börjar ha nåt år på nacken, förutom den första som är från i år. Den är inspelad med B1 fast med en tapco-mixer istället för pre-amp. Mixen är lite bumlig o inte den bästa och där ligger nån knasig kompressor. Inte dovat till den med flit men är ingen proffstekniker. Har spelat in en del grejer efter det och försökt vara noggrannare redan vid inspelning. Har ingen världsmästardator men tycker ändå att ljudet blir kanon även vid fingerspel.

När min lättja är över ska jag lägga ut ett ljudklipp...kanske redan nu snart...ikväll....ska söka ivrigt!

Ha de!

Postat
  Dejavo sa:

Jag har tidigare haft en "dialog" här på forumet med Claes om B1:an där jag reagerade precis som du... Lite fattig i diskanten... Han kontrade med att micken är ganska rak i sin frekvenskurva gentemot många andra mickar där man väljer att förstärka. Är det bara bra kvalle på det man fått inspelat med micken så kan man ju EQ:a upp diskanten i efterhand om så önskas.

Efter denna dialog så hittade jag Studio's recension på budget mickar, i ett gammalt nummer, i bokyllan. B1:an tilsammans med Behringer's C1 (?) fick bäst betyg. B1:an fick något bättre när man läste mellan raderna. Så, med tanke på vad Claes säger gång på gång, tillsammans med denna recension, så är jag ganska övertygad om att B1:an ligger jäkligt bra till om man vill ha sjystaste micken runt 1000-lappen.

Postat (redigerat)

Nu kommer ett klipp inspelat med Studio Projects VTB1 och ART Tube MP Procect Series och en tre år gammal fujitsu siemens (budget). AudioDelta 1010LT: Gitarren är inspelad 2 gånger (dubbad alltså) och utpanorerad helt utan effekter och kompressor. Den som är uppmärksam kan höra mina andetag 🙂 och ni får gärna gissa från vilken studiofestival den var med i? 😐

http://www.speedyshare.com/498849377.html

Hoppas länken funkar nu då. Inte van vid sånt.

Keep rockin´!

Edit: Ingen Eq heller. Det kan man givet sätta dit om man vill ändra karaktär men gitarren är så rakt inspelad som bara går. Lite olika avstånd bara på tagning 1 resp 2.

Redigerat av slejnard
Postat
  slejnard sa:
Nu kommer ett klipp inspelat med Studio Projects VTB1 och ART Tube MP Procect Series och en tre år gammal fujitsu siemens (budget). AudioDelta 1010LT: Gitarren är inspelad 2 gånger (dubbad alltså) och utpanorerad helt utan effekter och kompressor. Den som är uppmärksam kan höra mina andetag 🙂 och ni får gärna gissa från vilken studiofestival den var med i? 😐

http://www.speedyshare.com/498849377.html

Hoppas länken funkar nu då. Inte van vid sånt.

Keep rockin´!

Edit: Ingen Eq heller. Det kan man givet sätta dit om man vill ändra karaktär men gitarren är så rakt inspelad som bara går. Lite olika avstånd bara på tagning 1 resp 2.

Länken fungerade fint. Du har ett fint laidback swäng där. Vad har du för gitarr?

På nästa klipp sjunger du väl också?

Postat
  freddie sa:
Att stereomicka kan vara overkill med övervägande risk att det bara blir märkligt. 1 st CM3:a är mer lätt jobbat. Billig lösning åxå!

Jag tycker lätt att det blir lite platt och tråkigt med bara en mic om man bara har en gitarr som spelar. Men det är ju en smaksak. En X-Y-mickning går ju sällan fel.

Tycker dessutom CM3 har ganska mycket botten att ge om man boostar med EQn. Men B1an funkar ju definitivt till gitarr den med, iaf till plock, jag har aldrig lyckats få den att låta bra med rakt plektrumkomp av nån anledning.

Min far köpte ett par Behringer C2 för ett tag sen, och jag måste säga att jag blev grymt imponerad av dem med tanke på vad de kostade (700kr paret). Inte riktigt i samma klass som CM3, men ändå riktigt bra för ett par budgetmicar. Så ett alternativ kunde ju vara en B1 och två Behringer C2. Då har man stor valmöjlighet. Särskilt om det finns tre ingångar och ett bra rum att tillgå.

Postat

En till röst på behringer 2, dom är sjukt bra på akustisk gitarr.

Men ett annat tips är att ge sig ut på tradera och vänta tills doc watson lägger ut sina dynamiska vintage mickar, dom brukar gå för typ 300kr styck och ibland kan man få en riktigt bra en, (jag fick en beyerdynamic som är en av dom bästa mickar jag hört på tal och rap.) Då får du ett bra billigt ljud samtidigt som du får lite karaktär och historia.

Postat

Andra har redan sagt det, men Studio Projects B1 är en liten guldklimp - och B3 är samma mic, men med dubbla membran, om man vill ha möjlighet att ändra upptagningskarakteristiken. Med en mic på figure-8 och en cardioid, kan man t ex göra stereoupptagningar med M/S, som brukar bli väldigt bra. 😛

Line Audio Design CM3, som rainydays var inne på, är också en mycket trevlig bekantskap - och med priset på den, så finns det egentligen inga ursäkter att inte ha den i sin micarsenal... 🙂

Oktava MK012 blir också mycket bra till akustisk gitarr, så den är också ett starkt kort.

Postat

Slejnard: Nu är jag övertygad, det där lät bra, mycket trevligt ljud. Fin melodi också.

Freddie: Det blir att dra lite i EQ:n då, även om jag tyckte att Slejnards helt rena inspelning lät mycket trevligt.

Jag tar en sväng förbi musikbörsen imorgon och införskaffar micken, tack så hjärtligt för er hjälp.

Postat

Dejavo: Kul att du gillart och jag tror du blir nöjd.

GuitarNilsson: Gitarren är jag så sjukligt less på. En svart Washburn som är dåligt intonerad o allmänt sönderspelad. Ska se vad ekonomin tillåter efter julklappsinköp så ska jag köpa en Simon&Patrick. Provspelat flera olika o är helsåld! Tack för kommentaren. 🙂

Postat (redigerat)
  slejnard sa:
Dejavo: Kul att du gillart och jag tror du blir nöjd.

GuitarNilsson: Gitarren är jag så sjukligt less på. En svart Washburn som är dåligt intonerad o allmänt sönderspelad. Ska se vad ekonomin tillåter efter julklappsinköp så ska jag köpa en Simon&Patrick. Provspelat flera olika o är helsåld! Tack för kommentaren. :rolleyes:

Jag börjar bli småless på min Epiphone Jumbo. Stämmer superexakt, grymt lättspelad, men den inbyggda micken, usch. Testade den i PAt igår inför konsertspelningen vi gjorde i kväll, men det lät skit. Det akustiska ljudet är ganska bra, men jag vill ha en Gibson Hummingbird eller Dove, men en sån får väl aldrig en fattigfan råd med. Eller en Martin.

Jag har jämt spelat in akusten med min ADK 51, det har låtit kanon tycker jag. Dejavo kan kanske hitta en beg ADK? Det är nog inte heller en dum mick för pengarna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)
  Guitar Nilsson sa:
Jag börjar bli småless på min Epiphone Jumbo. Stämmer superexakt, grymt lättspelad, men den inbyggda micken, usch. Testade den i PAt igår inför konsertspelningen vi gjorde i kväll, men det lät skit.

Det är väl dumt att bli less på en gitarr bara för ett så pass lätt åtgärdat problem?

Förmodar att det är en piezo under stallet? De låter ju aldrig bra.

Det finns väl egentligen två alternativ.

1. Behålla micen och skaffa en Fishman Aura. Jag var väldigt skeptisk till Aura innan jag testade den, men den förbättrar faktiskt ljudet förvånansvärt bra och det låter mycket mer naturligt. Om jag skulle börja spela akustiskt live igen så skulle jag definitivt investera i en sån.

2. Skaffa en ny mic. Den ljudmässigt bästa som jag testat är Ehrlunds Acoustic Pickup som är en kontaktmikrofon med allt vad det innebär. Den passar sig inte så bra i en rocksättning direkt, men kör man mer akustisk lineup så skulle jag satsa på en sån.

Annars är jag väldigt förtjust i Fishmans Rare Earth-serie. De fångar väl inte upp det akustiska ljudet direkt, men de låter betydligt bättre och fylligare än en piezo. Men de har en som heter Rare Earth Blend som även har en vanlig mikrofon för att fånga upp det akustiska ljudet, har dock inte haft möjlighet att testa den micen live så jag vet inte hur bra den funkar med rundgång och så.

Hur som helst är de busenkla att installera. Särskilt eftersom du redan har ett hål för tele-jacket.

På din beskrivning så verkar det ju vara en bra gitarr annars, så varför inte ge den lite kärlek?

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.