Jump to content
Annons

Börja med trummor


Gäst

Recommended Posts

Tjenare!

Jag är en 18årig gitarrspelare som länge velat börja lira lite trummor men inte riktigt tagit tag i det, men nu jävlar...

Jag kan absolut nada om trummor. Har haft några vredesutbrott på trumsetet som fanns i skolan men inte mer. Kan väll i princip det absolut lättaste kompet man kan lära sig.

Nog snackat. Det jag tänkte fråga om hjälp om är inköp av trummor. Tänkte mig runt 3-5 tusen för ett begagnat. Vill ha ett simpelt trumset, 1 eller 2 cymbaler, 1 eller 2 hängpukor, 1 ståpuka? 1 baskagge, 1 virvel,1 hihat. Glömt nått? Ursäkta om jag skrivit nått fel, vet inte exakt vad grejjerna kallas 😉

Kan man få nått hyffsat i den prisklassen? Jag är verkligen helt nybörjare, kommer inte spela i nått band utan kommer jamma hemma. Har funderat lite på ett digitalt set också men de känns lite rockband över de hela. Bor i villa så jag kan leva om rätt kraftigt.

Hjälp å tips uppskattas! (kanske är lika dumt att börja spela trummor när man är 18 som å köra dakar när man är 80? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

Min personliga åsikt är: strunta i träsort och märke, såvida du inte är jättepetig med ljudet och kan få dom perfekt stämda. Lägg istället pengar på cymbaler, stockar och skin, eller som en del andra på forumet antagligen lägger pengar på: mickar. Så vitt jag vet är dom alldra flesta begagnade sätten mellan 3-5000 kr utmärkta.

visserligen är jag bara 17 och folk har tyckt att jag har fel om andra saker 😄 hoppas det kan vara till någon hjälp endå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt är: strunta i träsort och märke, såvida du inte är jättepetig med ljudet och kan få dom perfekt stämda. Lägg istället pengar på cymbaler, stockar och skin, eller som en del andra på forumet antagligen lägger pengar på: mickar. Så vitt jag vet är dom alldra flesta begagnade sätten mellan 3-5000 kr utmärkta.

visserligen är jag bara 17 och folk har tyckt att jag har fel om andra saker 😄 hoppas det kan vara till någon hjälp endå 😄

Låter som en rätt bra idé faktiskt! Iofs har jag sett ett och annat pearl set på vendolin för 4500 spänn så nått billigare alternativ av ett mer känt märke kan man nog få kanske?. Just nu skulle jag nog inte tycka det är allt för stor skillnad mellan ett stämt och ett ostämt trumset (för det kan väll inte vara lika tydligt som på en gitarr?)

Redigerat av Joper
Link to comment
Dela på andra sajter

18 år är absolut ingen ålder för att börja spela nya instrument. Ju fler man testar desto roligare blir det! I kväll tex blev det min lott att jamma tamburin och fungera som doare 😄 efter 999 miljarders år som gitarrspelare...hehe.

Nä men allvarligt. Testa så många instrument du bara kommer över och lägg inte för mkt cash på trummorna. Satsa på att stämma dom bra. Ibland går det att polera bajskorvar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jär har du en bra trumskola med filmer för varje lektion:

http://www.resurs.folkbildning.net/projekt...olan/index.html

kolla blocket, vendolin mm. så hittar du säkert nått bra begnat till ok pris.

kolla även vad musikaffärerna har beganat så kan du testa lite olika innan du bestämmer dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 år är absolut ingen ålder för att börja spela nya instrument. Ju fler man testar desto roligare blir det! I kväll tex blev det min lott att jamma tamburin och fungera som doare 😄 efter 999 miljarders år som gitarrspelare...hehe.

Nä men allvarligt. Testa så många instrument du bara kommer över och lägg inte för mkt cash på trummorna. Satsa på att stämma dom bra. Ibland går det att polera bajskorvar... 🥰

Polera bajskorvar, det var roligt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tama swingstar, eller nu mera Imperialstar. Ett nytt Imperialstar får du får ynka 6000, det som inte ingår är en pall.

Med lite tur kan du kanske få tag på ett Pearl export, vilket är snäppet bättre men kan också bli lite dyrare då du ska ha cymbaler med.

Men jag skulle köra på ett Imperialstar, men kolla runt på sidor som blocket, tradera, vendolin på trumsett som, "Tama superstar", Tama Imperialstar, Pearl Export. Gretsch Catalina Mod går på nytt 7000 och det är rätt bra trummor, kan vara svårt att hitta begagnade dock, men sök på! 😏

Slagverkskompaniet!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Letar som en galning på vendolin och blocket nu! Får bli nått begagnat, så man slipper förlora så mycket om man byter nån gång. Ang åldern var det mer menat som ett skämt. Fast visst önskar man att man hade motivationen att spela alla instrument man kom över som liten? 😏

Hur många delar ska man ha minimum tycker ni? Om man kollar typ max weinbergs set på conan o brien verkar han ha ett rätt litet set, men ändå kunna spela en jävla massa olika genrer. Vill som sagt ha ett allroundset till all typ av musik.

Ang såna där avancerade mattor folk verkar ha under trumseten, nödvändigt? Kanske räcker med att slänga ut en av mammas gamla ikeamattor?

Redigerat av Joper
Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)
Just nu skulle jag nog inte tycka det är allt för stor skillnad mellan ett stämt och ett ostämt trumset (för det kan väll inte vara lika tydligt som på en gitarr?)

precis, på trummor är det lite av en smaksak och till skillnad från gitarr finns det en massa olika tekniker för att stämma, kolla på youtube. Sen är det ju hela kapitlet med att dämpa virveln lagom mycket, med moon gel eller ring och allt som finns. Hoppar du finner din väg genom slagverksträsket 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Min inställning är att Yamaha har ibland de bästa låg budget trummorna, men jag är lite out of date med.

Sen vill man passa på och nämna att trummor är det i särklass dyraste instrumentet att spela. Lokal behövs, och förbrukningsmaterial som cymbaler och skinn är det som ökar på kostnaderna. En trummis med döda skinn och plåtiga cymbaler, det gillar inte många, inte ens trummisen själv gillar det. (Ny skinnuppsättning till alla trummorna = 3-4000 kr). Menar inte att skyffla dåliga nyheter, utan snarare att påminna om var groparna finns framöver så man inte blir våldtagen av sånt man inte visste innan 😏

Mattan är i första hand till för att delarna inte ska glida ifrån varandra när man spelar, speciellt hi-hat och bastrumma. Det händer mest på hård och blanka golv, ekparkett, marmor, betong och sånt. Jag körde med gummi-matta, några hundralappar på en diverse-butik bara. Den måste liksom suga tag i golvet. Stora dörrmattor av gumma, såna som kontorsföretag har innanför ytterporten, dom gillar jag. Många mattor funkar, men trasmattor brukar glida ganska bra så .. ta inte en för fluffig matta.

Hur många delar .. det är mer preferens än något annat. Bastrumma, virvel och två pukor, 2 crashar, ride och hi-hat. Då överlever du varje musik situation rent praktiskt. Men trummisar brukar forma som dom vill och ändra med tiden. Nyckeln är att spela bra utifrån vad man har, på vad man har. Vill man ha annan frihet så .. ja då måste man i första hand känna ut vad det är man känner att man behöver. Så börja med grundläggande och ta det därifrån.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs inte, du kan lika så slänga under ikea mattor, man brukar ha det för att inte alla stativ osv ska glida runt, så att allt står kvar där det ska 😏.

Tänk på att det rummet du ska spela i ska vara bra att dämpat (släng upp täcken på väggarna eller så, om du inte har pengar) arnars kan det bli väldigt grötigt i ljudet. Mattan under hjälper även en del med det, sedan se till att få dom ordentligt stämmda och bra skin på så kan ett trumsett som är lite billigare låta helt okey som sakt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Min inställning är att Yamaha har ibland de bästa låg budget trummorna, men jag är lite out of date med.

Sen vill man passa på och nämna att trummor är det i särklass dyraste instrumentet att spela. Lokal behövs, och förbrukningsmaterial som cymbaler och skinn är det som ökar på kostnaderna. En trummis med döda skinn och plåtiga cymbaler, det gillar inte många, inte ens trummisen själv gillar det. (Ny skinnuppsättning till alla trummorna = 3-4000 kr).

Menar inte att skyffla dåliga nyheter, utan snarare att påminna om var groparna finns framöver så man inte blir våldtagen av sånt man inte visste innan 🙁

Jag skulle nästan vilja säga att tama är bättre, det är bara min åsikt men deras superstar serie och nya hyperdrive låter riktikt bra. Det går på ca 10.000 lite mer för hyperdrive men det används även av proffesionella musiker. Grymt många har ju börjat sin karrier (stavning) med tama swingstar med 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Min inställning är att Yamaha har ibland de bästa låg budget trummorna, men jag är lite out of date med.

Sen vill man passa på och nämna att trummor är det i särklass dyraste instrumentet att spela. Lokal behövs, och förbrukningsmaterial som cymbaler och skinn är det som ökar på kostnaderna. En trummis med döda skinn och plåtiga cymbaler, det gillar inte många, inte ens trummisen själv gillar det. (Ny skinnuppsättning till alla trummorna = 3-4000 kr).

Menar inte att skyffla dåliga nyheter, utan snarare att påminna om var groparna finns framöver så man inte blir våldtagen av sånt man inte visste innan 😏

Nej alltså, nya skin går inte på 3-4000kr!!! Nej

Om du har en uppsättning med virvel,två häng, en golv, baskagge = 5"pukor". Evans EC2 Clear vilket är ett av de bästa skinen, high end, går på ca 300kr pukan, varierar lite beroende på storlek dåe.

Så en max 2000kr så mycket dyrare är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en max 2000kr så mycket dyrare är det inte.

Vart tvungen att räkna till lite, och det beror kanske på vilka skinn man ser efter. Dubbla lagers skinn är ju dyrare. Klassikern Remo Ambassadör gav mig följande utslag:

En virvel: 2x ca 200

två hängpukor: 4 x ca 200

En golvpuka: 2 x 220

En bastrumma: 2 x ca 500

.. blir 2640 :-

Men remo ambassadör är enkelskinn, så man tvingas oftast upp ifrån det här priset, dyrare finns definitivt. Powerstrokes bastrumskinn går ju på typ 950 kr styck, och då är inte dom de dyraste. Jag drog nog till, men bara aningens 😏

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså om du tänkte med att byta ut resonansskinet med, alltså undresidan så för du ju ta det jag skrev du ggr 2, alltså 4000kr som du skrev tidigare.

Men oftas brukar man byta slagskinet, reso skinet byter men inte alls lika ofta som slag!! Att du ska behöva byta reso skin det första du gör tycker jag inte finns anledning(då du även är nybörjare). Börja med slag skin, lägga pengar på cymbaler osv. Ta det sedan när det finns pengar så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många bra svar! Ang byta skinn så antar jag att alla skin inte blir utmattade samtidigt? Då blir kostnaden inte så dyr i alla fall om man slänger ut en 500ing per gång. Sen med ljuddämpning: Jag vill inte täcka mitt rum med gamla täcken helst 🙂 Kommer ha trummorna i ett hörn så dom två väggarna som jag har mot ryggen kan jag slänga upp lite dämp material på men resten av väggarna kommer vara kala så att säga, men de bör duga för mig.

Nått sånt här lär duga bra va?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5469680

Redigerat av Joper
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey men se till att få mattor under trumsettet bara samt på väggarna bakom så blir det fin fint.

Det pearl settet du länkade på vendolin, skulle inte tveka om det var mitt första. Du borde bli mycket nöjd 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mailade precis killen. Inlagt 4 sep, säkert sålt :/

Hört att Tama Swingstar ska vara ett schysst nybörjarset? Men att man kanske ska hålla sig undan från 80 tals seten? Kanske är just det här ett sånt uselt? : http://www.blocket.se/vi/18866561.htm?ca=11_s Annars helt ok pris, en tusenlapp till bara så har man en schysst pedal och ett hihat stativ.

Drar upp några fler alternativ:

http://www.blocket.se/vi/17935145.htm?ca=11_s Låter på honom som om det är fint.

http://www.blocket.se/vi/18648965.htm?ca=11_s Billigt, kanske skräp?

http://www.blocket.se/vi/18182389.htm?ca=11_s Saknar en cymbal, å sånt är ju dyrt.

Redigerat av Joper
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tama swingstar håller ju inte riktigt måttet som ett Pearl export. Jag själv började spela på ett swingstar och var vädligt nöjd, jag bytte skin osv såklart. Det blir ju ett val för dig, jag kanske skulle ha valt ett swingstar eftersom du inte alls spelar trummor. Sedan om något år köpt ett superstar, export eller liknande, under tiden kan du ju köpa cymbaler och grejer du vill ha 😐!

Jag har spelat på ett Export och det helvete, mycket sämre än mitt swingstar som jag då hade, byta skin, stämma VIKTIGT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mailade precis killen. Inlagt 4 sep, säkert sålt :/

Hört att Tama Swingstar ska vara ett schysst nybörjarset? Men att man kanske ska hålla sig undan från 80 tals seten? Kanske är just det här ett sånt uselt? : http://www.blocket.se/vi/18866561.htm?ca=11_s Annars helt ok pris, en tusenlapp till bara så har man en schysst pedal och ett hihat stativ.

Om jag skulle köpa det sättet de veta fan alltså😐 HAHA kolla hihat stället 😲😮!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det kan funka, nya skin till det så blir det prima......

köp gärna ett lite bättre stativ till hig-hat, man blir galen om det åker runt och inte är som man vill!!! Tamas Road-pro är att reko, har den själv svin bra:) Lite dyrare då den är från high end serien men mycket bra 😐. Sedan en vanlig tama pedal så 2000 på det har du med nya slagskin!! (3500 med settet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha mm, kolla pedalen till baskaggen också. Men som jag sa, lägger man en tusenlapp på dom två sakerna kanske man har ett bra set?

Det sitter ju ifo inte så dålig skin på nu heller, det är bara kolla hur slitna dom är osv. Om du ska byta sedan så köp hellre dubbelskin, blir ett fetare ljud med kortare ton, vilket i regel brukar vara bättre för de billigare modellerna!

Fästet verkade vara löst på hängpukan o grejer, jag har en känsla av att köp kanske inte just detta sättet som du länkat. Det är nog mest skit och verkar inte vårdat för fem öre :S.......

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis, skinnen är i alla fall inte orginal. Den där lösa pukan kan väll inte vara så svår att fixa? Mina intressen består i princip av musik och att renovera bilar så med lite gängtappar och en svets borde de bli bra igen? 🙂

Hittade dom här två också:

http://www.blocket.se/vi/18648965.htm?ca=11_s Forum, lägre kvalité än export?

http://www.blocket.se/vi/17957429.htm?ca=11_s&last=1 Läst lite att Sonor va ett schysst märke, hur funkar detta som är lite billigare tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! Ringde på den för 2990, dock såld. Sen är de lite långt att åka på dom flesta också. Bor i stockholm och vill nog inte skicka grejjerna. Men jag ska leta vidare! Mest intresserad av pearl export tror jag men det är rätt mycket pengar (eller det får man ju se som man vill) 🙂

Måste fråga ang det här setet: http://www.blocket.se/vi/18182389.htm?ca=11_s

Är det ett pearl export? Är rätt intresserad av det då jag kan välja cymbal/cymbaler själv. Om man ska nöja sig med en som jag sett vissa har, kör man en crash/ride i samma då oftast?

Redigerat av Joper
Link to comment
Dela på andra sajter

Njea man brukar kanske inte ha det på samma. Fast du får ett annat sound utav den och att de brukar ha väldigt fyliga,långa crash egenskaper. Jag själv har spelar på crash/ride och det är fett 😊

Men du borde nog kompletera med en crash till, kanske en 16 zildjan zht, eller om du vill lägga lite mera pengar kan jag reko Masterwork(vilken serie som helst) gärna costum eller preffernce (eller vad den heter:S) Sedan är zildjan´s a custom bra med, funkar till mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis köpte en gång ett begagnat, ganska gammalt, Pearl Export för runda 5.000:- som faktiskt lät förvånande bra för de pengarna. Att köpa begagnat är i ditt läge helt klart bäst, så du får mest trumset för pengarna.

Även om du råkar vara nybörjare på trummor, så tycker jag inte att du ska snåla för mycket på kvalitén på trummorna. För när du väl kommer igång med ditt trumspel, så kan det ju vara roligt om det låter bra akustiskt också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det där kommer duga utomordentligt för mig ett bra tag. Kanske byta skinn till pukorna, ser rätt trötta ut.

Är lite smått fundersam över baskaggen, inget bakskinn, hur fungerar det och vad kostar ett sånt med hål/utan hål?

Såg att paiste 2002 riden gick på 3233 spänn på musikbörsen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...