Jump to content
Annons

Bootcamp - möjligheter - Macbook


Bluemoon

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en ny bärbar musikdator. Har kikat på Dell Studio 15 och Macbook (ej pro). Just nu är jag mest sugen på mackbook och köpa till 4 GB RAM. Mitt enda problem, eller rättare sagt fundering är. ... De program jag kör just nu (vill använda dessa tills min första skiva är klar) är FL 5 och Sonar LE som kräver Windows XP.

Jag har läst en del om Macbook och att man kan installera XP och samtidigt ha Macbooks egna OS. Det kallas då Bootcamp.(????) Det skulle vara den absolut bästa lösningen för mig att kunna växla mellan dessa två. Det jag funderar mest på är hur detta funkar. Saktas datorn ner om jag har både XP och Macbooks OS x? Kommer dessa två att krocka? Funkar XP lika bra i en Macbook? Någon som provat detta? Jag vill gärna veta hur det funkar i praktiken med andra ord.

Mitt ljudkort är USB så det borde inte vara några problem att köra det genom XP på en Macbook?

Det tål att tilläggas att om jag köper en Dell så får jag med Vista och det vill jag helst inte heller ha.

Det är XP som gäller för mig.

Tacksam för alla svar! 😉

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör Windows XP på två olika macar. Installationen funkar smidigt (inte krångligare än att installera XP på någon annan dator. Har heller inte upptäckt några kompabilitetsproblem när man väl jobbar heller.

Nackdelen med att köra två operativsystem på en bärbar är att det tar upp ganska mycket utrymme på den interna hårddisken. Speciellt om man vill vara flexibel och köra musikproduktion i både OS X och Windows.

Saknar datorn firewire måste ju all extern utrustning köras via USB (ljudkort, mus, midiklaviatur och eventuell extern hårddisk). USB-portarna kan bli aningen hårt belastade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Windows XP på två olika macar. Installationen funkar smidigt (inte krångligare än att installera XP på någon annan dator. Har heller inte upptäckt några kompabilitetsproblem när man väl jobbar heller.

Nackdelen med att köra två operativsystem på en bärbar är att det tar upp ganska mycket utrymme på den interna hårddisken. Speciellt om man vill vara flexibel och köra musikproduktion i både OS X och Windows.

Saknar datorn firewire måste ju all extern utrustning köras via USB (ljudkort, mus, midiklaviatur och eventuell extern hårddisk). USB-portarna kan bli aningen hårt belastade.

Du har alltså då avinstallerat OS X på dina Mac så det blir mer plats i den? Det är ju absolut främst XP jag behöver, så om datorn segas ner p.g.a OS X så vill jag nog hellre ta bort det.

Vad gäller köpe av ny dator så vill jag att det ska gå snabbt att klippa, spela in osv. En Macbook håller väl måttet i snabbhet? Det går riktigt segt för mig nu. Har tittat på bärbaras RAM och det är endast 512 MB på den ja har nu.

Det är väl mycket "RAMen" det hänger på? Sen självklart prosessorn, men alla Mac ska ju ha Dual Intel core.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde absolut inte vara några problem.

Har beställt en ny macbookpro så den borde dyka upp inom 2 veckor.

Kan återkomma när jag testat om du vill (:

Har själv inte råd med Pro, men en Macbook med lite extra RAM borde det väl också vara tryck i?🙂 Men lämna jättegärna info sen när du provat:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du främst behöver köra XP på den så varför köper du inte bara en vanlig pc då?

Jag vill kunna utveckla och börja med protools sedan hade jag tänkt. Sen har jag fastnat för Mac, känns snabba och stabila. Annars är jag helt lost i PC djungeln. Lutade åt Dell där förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du främst behöver köra XP på den så varför köper du inte bara en vanlig pc då?

Jag vill kunna utveckla och börja med protools sedan hade jag tänkt. Sen har jag fastnat för Mac, känns snabba och stabila. Annars är jag helt lost i PC djungeln. Lutade åt Dell där förstås.

Inte för att starta någon mac vs pc diskussion men mycket av anledningen till macs stabilitet i jämförelse med pc är ju OSX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså då avinstallerat OS X på dina Mac så det blir mer plats i den? Det är ju absolut främst XP jag behöver, så om datorn segas ner p.g.a OS X så vill jag nog hellre ta bort det.

Nej, jag kör både OS X och XP. Min Macbook Pro har väl 120 GB hårddiskutrymme. Men efter att ha installerat Logic, Reason och pluggar i OS X och Cubase, Wavelab, Reason och pluggar i XP finns det begränsat med utrymme kvar.

Jag har löst det så att XP läser och skriver till den macformaterade delen av hårddisken (HFS) med hjälp av ett program som heter MacDrive. Sedan gjorde jag XP-partitionen så liten som möjligt vid installationen. Det ställer man in i Boot Camp.

Edit: någon som hört talas om hårdfisk?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...