Jump to content
Annons

Stereomickens användningsområde


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Japp.. NT4 är suveräna på OH (kan intygas) .. Dock inget man spelar in ett helt trumset på 😉

Aha. Då är nog Analogfreaks metod med stormembranare bättre ändå. Tänker jag efter så är det ju stor skillnad på stormembran och smådito. Snackar man i en stormembranare och lyssnar i hörlurar och backar 1,5 meter från micken låter det ändå fett och att som om man står nära. Med småmembranare, både dynamiska och kondensator hörs avståndet öka markant när man backar från micken, och ljudet tunnas ut även om man ökar gainen.

Golvpukornas sköna muller gör sig nog bättre i stormembran om man enbart kör avståndsmickning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Japp.. NT4 är suveräna på OH (kan intygas) .. Dock inget man spelar in ett helt trumset på 😉

Nä det blir nog lite tunnt. Därför rekommenderar jag 2st stormembranare varav 1 med 8 karaktäristik.

Svar till dig Nilsson: Det går inte att mata kondingar med spänning genom TRS-ingångarna. Men hur många kanaler behöver du fantommatning på samtidigt? Räcker det kanske inte med de som finns på ch1 & ch2?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp.. NT4 är suveräna på OH (kan intygas) .. Dock inget man spelar in ett helt trumset på 😉

Nä det blir nog lite tunnt. Därför rekommenderar jag 2st stormembranare varav 1 med 8 karaktäristik.

Svar till dig Nilsson: Det går inte att mata kondingar med spänning genom TRS-ingångarna. Men hur många kanaler behöver du fantommatning på samtidigt? Räcker det kanske inte med de som finns på ch1 & ch2?

Jag vill ha XLR+fantom på alla 8 ingångar. En dynamisk kaggemick går väl bra i ett telehål, men jag vill kunna sjunga direkt genom kondensatormick med, lika vill jag köra stormembranare på basstärkaren, ska prova min ADK 51 på just basljudet. Gitarrstärkarns ljud kanske funkar bra med antingen bara en SM57 eller två i stereo. Så två XLR blir för lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du klarar dig med 4 fantommatade ingångar så har du ju den här om du vill spara in pengar.

http://www.thomann.de/se/tascam_2488_mkii.htm

Jag har tittat på den där lite också, den har ju också 24-bitars inspelning. Men det lilla jag hittat på utländska forum så har de flesta hållit AW1600 för bäst. Det jäkliga är att jag inte har en susning om vilken maskin som har bästa micpreaamparna eller omvandlarna. Ser jag några beteckningar eller data på respektiva så fattar jag ändå noll av det. Fast Tascam låter ju faktiskt mer som inspelningsutrustning än vad Yamaha gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om du klarar dig med 4 fantommatade ingångar så har du ju den här om du vill spara in pengar.

http://www.thomann.de/se/tascam_2488_mkii.htm

Jag har tittat på den där lite också, den har ju också 24-bitars inspelning. Men det lilla jag hittat på utländska forum så har de flesta hållit AW1600 för bäst. Det jäkliga är att jag inte har en susning om vilken maskin som har bästa micpreaamparna eller omvandlarna. Ser jag några beteckningar eller data på respektiva så fattar jag ändå noll av det. Fast Tascam låter ju faktiskt mer som inspelningsutrustning än vad Yamaha gör.

Yamaha har gått om Tascam på senare år. Tascam har som kommit efter Yamaha i utvecklingen.

Men i de här lägre prisklasserna så är dom nog ganska jämnbördiga. Tascam är ju inte dålig. Men för att du ska få märkbara kvalitetsskillnader på tex micpreampar så får du kliva upp bra mycket i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på sättning.. Ska jag spela in rockenrolltrummor så sitter det oftast en SM57 ca 2 cm på varje puka/trumma och en AKG D112 innanför trumhållet i baskaggen.. Handlar det mer om akustiska jazz trummor så kan jag tänka mig att använda mig av en Studio projects B1 på ca 2 meters i från och på 1 meter höjd från trumsetet... Men aldrig en ensam NT4.. Den använder jag endast som overheadmic.. Ett problem med den är att den har en tendens att ta in riden lite väl högt.. Det är inte ett önskvärt trumsound för mig..

Jag fick precis hem en NT-4 som jag tänkte använda som OH på trummor... Skall spela in på måndag så jag kan återkomma med en snabbrecension efter det..... om jag kommer ihåg det 😮 .... men vad jag har hört så kommer den nog funka bra :-)

Ha D

Mickar ni även varje trumma separat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på sättning.. Ska jag spela in rockenrolltrummor så sitter det oftast en SM57 ca 2 cm på varje puka/trumma och en AKG D112 innanför trumhållet i baskaggen.. Handlar det mer om akustiska jazz trummor så kan jag tänka mig att använda mig av en Studio projects B1 på ca 2 meters i från och på 1 meter höjd från trumsetet... Men aldrig en ensam NT4.. Den använder jag endast som overheadmic.. Ett problem med den är att den har en tendens att ta in riden lite väl högt.. Det är inte ett önskvärt trumsound för mig..
Jag fick precis hem en NT-4 som jag tänkte använda som OH på trummor... Skall spela in på måndag så jag kan återkomma med en snabbrecension efter det..... om jag kommer ihåg det 😮 .... men vad jag har hört så kommer den nog funka bra :-)

Ha D

Mickar ni även varje trumma separat?

Har du jämfört AKG D112 med den dyrare EV N/D 868?

http://www.thomann.de/se/ev_nd868_ndymserie.htm

Jag har liksom siktat in mig på EVn, men till bluesrock med gammalt stuk kanske den klassiska AKGn är bättre? Jag läste en kommentar som sa att för 10, 15 år sen var AKG 112 alltid det bästa, men det var då det, nu är EV N/D 868 överlägsen. Den är enligt ett test jag läste ganska riktad, förutom de lägsta frekvenserna som tas upp alla håll åt, idealiskt att sätta micken precis innanför frontskinnet och ändå få både klubbklicksattack och hela trummans bottenstomp. Vi har ett Tamaset med 24" baskagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Näe.. Jag har inte jämfört och kommer heller aldrig att göra det så länge D112 levererar ett bra sound som jag kan hantera och gillar.. 🙂

Beror på sättning.. Ska jag spela in rockenrolltrummor så sitter det oftast en SM57 ca 2 cm på varje puka/trumma och en AKG D112 innanför trumhållet i baskaggen.. Handlar det mer om akustiska jazz trummor så kan jag tänka mig att använda mig av en Studio projects B1 på ca 2 meters i från och på 1 meter höjd från trumsetet... Men aldrig en ensam NT4.. Den använder jag endast som overheadmic.. Ett problem med den är att den har en tendens att ta in riden lite väl högt.. Det är inte ett önskvärt trumsound för mig..
Jag fick precis hem en NT-4 som jag tänkte använda som OH på trummor... Skall spela in på måndag så jag kan återkomma med en snabbrecension efter det..... om jag kommer ihåg det 😮 .... men vad jag har hört så kommer den nog funka bra :-)

Ha D

Mickar ni även varje trumma separat?

Har du jämfört AKG D112 med den dyrare EV N/D 868?

http://www.thomann.de/se/ev_nd868_ndymserie.htm

Jag har liksom siktat in mig på EVn, men till bluesrock med gammalt stuk kanske den klassiska AKGn är bättre? Jag läste en kommentar som sa att för 10, 15 år sen var AKG 112 alltid det bästa, men det var då det, nu är EV N/D 868 överlägsen. Den är enligt ett test jag läste ganska riktad, förutom de lägsta frekvenserna som tas upp alla håll åt, idealiskt att sätta micken precis innanför frontskinnet och ändå få både klubbklicksattack och hela trummans bottenstomp. Vi har ett Tamaset med 24" baskagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...