Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

I tidningen Cubase Special har Christoffer Lundström pÄ sid. 12-14 tipsat om "Smart studioinspelning". Allt funkar bra tills jag kommer till steg 10. NÀr jag skickar varje ljudspÄr till en Group Track gÄr det inte att, sÄsom Lundström skriver, panorera varje kanal separat.

Ett exempel: jag pekar tre sÄngkanaler till en grupp dÀr jag samlat alla sÄngspÄr. Jag lÀgger effekterna pÄ sjÀlva gruppkanalen sÄ att de lÀggs pÄ alla sÄngkanalerna. Jag kan ocksÄ styra volymen pÄ varje separat kanal. Hittills Àr allt bra. Mitt problem Àr dock att panoreringen pÄ varje kanal Àr inaktiverad. Vad beror detta pÄ? Det Àr i mitt fall rÀtt meningslöst att peka separata ljudspÄr till grupper om det inte gÄr att panorera dem separat.

Jag kör Cubase SX 3.1.1 (som ju ocksÄ Lundström verkar anvÀnda i de exempelfönster som finns i tidningen).

Hoppas nÄgon dÀrute har ett svar! :rolleyes:

Redigerat av Hitmanic
Annons
Postat
du har skickat till en mono group. skicka till en stereo group.

Har för mig att spÄren kan "lÄsa sig" nÀr man har skickat dem till gruppen ibland(eller alltid, har bara upptÀckt det nÄn enstaka gÄng). SÄ det Àr bara stÀlla om out pÄ ljudspÄren till ljudkortet igen, panna och sen stÀlla in outen pÄ gruppspÄret igen!

Postat

nej ,det "lÄser sig" om det inte finns nÄgonstans att panorera, dvs gÄr till en mono output.

skicka till en stereo och du fÄr ALLTID panorering.

Postat
nej ,det "lÄser sig" om det inte finns nÄgonstans att panorera, dvs gÄr till en mono output.

skicka till en stereo och du fÄr ALLTID panorering.

Jag har en bestĂ€md kĂ€nsla av att det var i ett sterespĂ„r det hĂ€nde, att den panoreringen jag redan stĂ€llt in fortfarande var panorerad men inte gick att Ă€ndra. Men jag kan ocksĂ„ vara förvirrad och att det var den gĂ„ngen jag kom pĂ„ att jag rĂ„kat göra en monogrupp istĂ€llet... 😄

Hur som haver, det skadar inte att prova!

Postat

Zagor: Geni! Fattar inte att jag inte tÀnkte tanken med att Group Tracks mÄste vara i stereo! Du ska ha ett STORT tack för hjÀlpen! Helt plötsligt kan jag flÀska pÄ med en herrans massa effekter pÄ alla spÄr utan att minnet klagar. Var ju annars ett stort problem med exempelvis autotunern som suger mycket CPU. Nu kan jag ju bara routa alla spÄr till en grupp med autotuner pÄ! Nice!

Än en gĂ„ng: stort tack zagor! Helt plötsligt blev Ă€ven denna dag en gĂ„va!

Jag har fÄtt svar pÄ min frÄga!

Postat
Nu kan jag ju bara routa alla spÄr till en grupp med autotuner pÄ! Nice!

Njaej.. Visst du kan alltid testa men eftersom autotunern förvÀntar sig EN stÀmma i mono kommer den förmodligen inte göra ett speciellt bra jobb.

Postat

Ah, sant! Du har givetvis rĂ€tt, Basshole. Jag tĂ€nker inte klart... Men attans att det inte kunde funka sĂ„... hur blir det om man kör en mixdown av ett monospĂ„r med autouner pĂ„ och importerar den in i projektet igen? Tappar man nĂ„gon ljudkvalitet pĂ„ det? Och hur Ă€r det med andra effekter? Det Ă€r vĂ€l egentligen mest autotuner och dylikt som Ă€r just problematiskt? T ex eq, kompressor och liknande bör vĂ€l gĂ„ att ha pĂ„ ett gruppspĂ„r sĂ„ att effekten funkar lika bra för alla audiokanaler som Ă€r routade dit? Eller tĂ€nker jag galet nu igen...? 😄

Postat

NejdÄ det Àr ingen fara med kompressorer och eq.

Testa dÀremot att antingen frysa spÄren med autotuner pÄ eller, Ànnu hellre, högerklicka pÄ audioklossarna i spÄren med autotunes pÄ och vÀlj "plugins/autotune". PÄ sÄ sÀtt printar/brÀnner du in effekten pÄ spÄret och behöver alltsÄ inte ens inserta skiten överhuvudtaget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.