Jump to content
Annons

Reverb vs delay


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Jag har läst lite här och var att många använder delay "istället" för reverb på sång och skulle vilja testa dettta. Har försökt leta upp på vilket sätt delayet används i dessa sammanhang på forumet, men inte hittat något.

Kort eller lång delaytid? 1/4 där man tydligt kan höra delaysången? 1/32 för att mer ge en form av dubbleringseffekt?

Vad för feedback? Kort delay och lång feedback ger väl en reverbliknande klang?

Hur använder Du delay istället för reverb?

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar alltid ha delay på sången, ibland själv ibland blandat med reverb. När jag använder det istället för reverb är det för att skapa djup. Jag kör alltid på logics tape delay som jag tycker är suveränt. Jag lägger det på en bus, skickar det sången och sen så provar jag mig fram genom att ändra tiden på delayet, åttondelar, fjärdedelar, punkterat osv. Sen lyssnar jag bara och väljer den "timing" jag tycker passar in bäst, ofta en som är relativt diskret. Det brukar bli åttondelar eller fjärdedelar, ofta punkterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man kan ställa "cents" eller vad det nu är, siffror ist. för temposynk kan man prova att ställa det vänstra delayet på ett värde (typ 3-400) och det högra på det dubbla..! då får man ett najs fylligt ljud.. detta funkar förstås bara om du har två delayer som jobbar ihop, t.ex cubases double-delay

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

tack för svaren! får pilla vidare lite.

vad betyder punkterat?

jag har bara cubase LE som jag fick med ljudkortet i dagsläget. brukar köra på Classic-seriens delay, tycker jag brukar funka fint annars.

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...