Jump to content
Annons

trådlös gittar system


perrock

Recommended Posts

Skulle jag köpa en till idag så skulle jag nog i och för sig testa den här, den verkar ändå smidigare.. men inte lika snygg.. hmm, svårt val 😛

Beställde just en sån nu i eftermiddags. Får väl recensera den när jag fått hem den ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hehe, det ska inte vara så lätt alla gånger 😛. Spännande, får nästan hålla utkik efter någonting i den stilen på begagnatmarknaden ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag köpa en till idag så skulle jag nog i och för sig testa den här, den verkar ändå smidigare.. men inte lika snygg.. hmm, svårt val ☺️

Beställde just en sån nu i eftermiddags. Får väl recensera den när jag fått hem den ...

Åå, intressant! Jag tycker definitivt att en recension vore på sin plats 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

108541.jpg

Nu har jag fått hem den här.

Med frakt och valutaomvandling kostade den mig 1181 kr hos Thomann.

Än så länge har jag bara testat den hemma i lägenheten, men den verkar fungera alldeles utmärkt. Det är ju också här jag tänkt använda den.

Räckvidden är bra. På våra 70 kvm hittar jag ingen död punkt. Inte ens med en bärande betongvägg emellan. Eller en TV.

Ljudkvaliteten är fullgod. Jag kan i a f inte höra nån skillnad mot sladd. Har testat genom POD XT och ut i ett par nEar04-monitorer.

Sändaren känns hyfsat rejäl, inte särskilt smäckig. Drivs med AAA-batteri, återstår att se hur länge det håller.

Två nackdelar:

1) Mottagarenheten har ingen on/off-knapp. Antingen är den på hela tiden eller så drar man ur sladden på baksidan.

2) Sändaren blir lite slängig i Gibson LP, man måste fästa den med en liten bit kardborrband på sidan av gitarren. Det skär lite i hjärtat att göra sånt i Min Lilla Älskling. Vet inte ännu hur det fungerar med Stratan, jag har inte den här just nu.

Trots det får jag nog betrakta det här som ett bra köp.

Tack TUFFTUFFTUFF för tipset!

Nästa gång jag beställer från Thomann ska jag ange jobbadressen som leveransadress. Paketet gick med DHL men delades i Sverige ut av Posten. De försökte överlämna paketet på min hemadress på dagen i fredags när jag jobbade, vilket resulterade i att paketet landade på Postens Företagsservice, som har stängt på helgen. Annars hade jag kunnat leka med den hela helgen. Nu fick jag vänta.

Egentligen föredrar jag att köpa i butik. Dels för att jag vill att butikerna ska finnas kvar, dels ifall det blir nåt strul. Men 4Sound ville inte ta hem om jag inte betalade först. De hade några kit med bälteshållare, jag tror det var den här, som gick att komplettera med en sändarplugg. Men den fick man i så fall beställa och betala direkt. Dessutom satt man ju där med två sändare sen.

Jam beställde in AKG WMS 40 Pro Flexx så fort jag frågade om de hade den inne, utan att jag ens behövde lova att komma och testa den. Så den finns nu att testa i deras trumbutik (!) i Stockholm. Själv tyckte jag 2995 kr var lite för mycket pengar för nåt som jag inte vet hur kul det är ...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Thread revisited ...

Nu har det gått några veckor och jag har hunnit testa systemet ordentligt i hemmiljö.

Jag kan faktiskt inte märka nån som helt skillnad i ljud jämfört med sladd.

Mottagarenheten står bredvid en aktiv monitor, en tv nån meter ifrån, ändå kan jag inte märka några störningar. Jag går till andra änden av lägenheten och har då en betongvägg mellan sändare och mottagare. Funkar fläckfritt!

Jag har även spelat in med det.

Och inte har jag behövt byta batteri (1xAAA) ännu.

Nackdelen med att mottagaren saknar on/off-knapp har jag löst genom att ansluta den - tillsammans med POD och monitorer - till en sladdosa med knapp där jag slår på och av hela paketet.

Det här var nog ett av de bättre köpen på ett tag. Jag är grymt nöjd.

EDIT: Stavfel

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Thread revisited ...

Nu har det gått några veckor och jag har hunnit testa systemet ordentligt i hemmiljö.

Jag kan faktiskt inte märka nån som helt skillnad i ljud jämfört med sladd.

Mottagarenheten står bredvid en aktiv monitor, en tv nån meter ifrån, ändå kan jag inte märka några störningar. Jag går till andra änden av lägenheten och har då en betongvägg mellan sändare och mottagare. Funkar fläckfritt!

Jag har även spelat in med det.

Och inte har jag behövt byta batteri (1xAAA) ännu.

Nackdelen med att mottagaren saknar on/off-knapp har jag löst genom att ansluta den - tillsammans med POD och monitorer - till en sladdosa med knapp där jag slår på och av hela paketet.

Det här var nog ett av de bättre köpen på ett tag. Jag är grymt nöjd.

EDIT: Stavfel

Härligt, man kanske ska ta ett kik på en sån där när köplusten slår till igen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en gittar för något ? 😎

Det är nåt med det ordet, både på svenska och engelska...

Jag har haft ett band "Guitar 66", heter det, i drygt 30 år. Nästan ingen person har klarat av att stava det engelska ordet rätt när de skulle skriva i tidningen. När vi blivit intervjuade, om vi köpt annonser, att vi noggrant talat om hur det stavas eller lämnat med korrekt skrivna lappar, inget har hjälpt. Oftast har man skrivit Guitarr, ett ord som varken finns i svenskan eller engelskan, eller också har man stavat Gittar. Mycket intelligent av reportrar, väl utbildade i svenska språket! 😛

En gång när vi beställde en annons pratade jag med annonsmannen och sa att om du inte klarar av att stava Guitar 66 rätt, så som jag har skrivit på det här papperet, ska jag ha tillbaka pengarna. Han tittade på papperet, på mig, nickade och mumlade nåt om att självklart kunde han stava. Efter några dar kollade vi tidningen, där stod det annonserat att GUITARR 66 skulle spela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe.. Har inte personligen testat den.. Men vet dom som har och dom tycker att den funkar bra för pengarna.. Den ska visst ha en impedansemulator i sändaren som simulerar in-impedansen i en förstärakare.. Detta för att en passiv gitarrmic påverkas ljudmässigt av just impedansen.. Är man däremot en en så där kabelnörd som hör skillnad på koppar från Sydafrika kontra koppar från USA så kanske den inte är att rekommendera. Men Jam bör ha den på hyllan så det är väl bara att titta på på butiken och provspela då 😛
Samson har en prisvärd variant som ser ut så här. ACF1893.jpg och kostar strax under 2000:-

🙂 Nu blev jag köpsugen ...

Har du testat den?

Vad är en förstärakare? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Thread revisited ...

Nu har det gått några veckor och jag har hunnit testa systemet ordentligt i hemmiljö.

Jag kan faktiskt inte märka nån som helt skillnad i ljud jämfört med sladd.

Mottagarenheten står bredvid en aktiv monitor, en tv nån meter ifrån, ändå kan jag inte märka några störningar. Jag går till andra änden av lägenheten och har då en betongvägg mellan sändare och mottagare. Funkar fläckfritt!

Jag har även spelat in med det.

Och inte har jag behövt byta batteri (1xAAA) ännu.

Nackdelen med att mottagaren saknar on/off-knapp har jag löst genom att ansluta den - tillsammans med POD och monitorer - till en sladdosa med knapp där jag slår på och av hela paketet.

Det här var nog ett av de bättre köpen på ett tag. Jag är grymt nöjd.

EDIT: Stavfel

Märker du ingen försämring av ljudet om du har väldigt svagt påskruvat på gitarren heller? Jag spelar så att jag har mycket gain på förstärkaren, sen sköter jag mängden dist o vrål med volymen på gitarren. Skulle det funka även för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer mitt Sennheiser Freeportsystem för 800:- om någon är intresserad? 😮

/Micke

Har du nån länk hur det ser ut? Jag är sugen...

Det här?

http://www.thomann.de/se/sennheiser_freepo...trument_set.htm

sätter man en kortsladd från gitarr till sändaren som man kan ha bak på axelbandet? Så skulle nog jag vilja ha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer mitt Sennheiser Freeportsystem för 800:- om någon är intresserad? 🙂

/Micke

Har du nån länk hur det ser ut? Jag är sugen...

Det här?

http://www.thomann.de/se/sennheiser_freepo...trument_set.htm

sätter man en kortsladd från gitarr till sändaren som man kan ha bak på axelbandet? Så skulle nog jag vilja ha..

Yes det är precis den 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Märker du ingen försämring av ljudet om du har väldigt svagt påskruvat på gitarren heller? Jag spelar så att jag har mycket gain på förstärkaren, sen sköter jag mängden dist o vrål med volymen på gitarren. Skulle det funka även för mig?

Japp, det funkar det också.

Om det skulle funka för dig eller inte kan jag inte svara på, men hos mig funkar det utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...