Jump to content
Annons

Fretbuzz på min elbas


EmilE

Recommended Posts

Tja!

Det är så att min a-sträng har OTROLIGT mycket fretbuzz, vad finns de som man kan göra åt det? tänkte nämnligen byta stränganr snart till en låt jag ska spela in, och de låter värre när de är nya strängar, men jag ÄLSKAR bara tonen av nya strängar på bas.

Det är typ Bandet mellan Bb/B som strängen skorrar emot, räcker de att snurra lite på den saken i halsen, eller öka stränghöjden eller finns de något annatm an ska göra? och hur mycket ska man snurra/höja isf? hjälper det att skaffa smalare eller tjockare strängar?

Basen är en ibanez SRX305VBL om de hjälper

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skorr på låga band brukar lösas med en justering av dragstången. Skorr på höga brukar lösas med stränghöjden. Åt vilket håll den ska justeras är jag lite osäker på men något säger mig att den ska släppas efter dvs ge den mer böj. Någon annan kanske har bättre koll på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skorr på låga band brukar lösas med en justering av dragstången. Skorr på höga brukar lösas med stränghöjden. Åt vilket håll den ska justeras är jag lite osäker på men något säger mig att den ska släppas efter dvs ge den mer böj. Någon annan kanske har bättre koll på det.

tack för tipset! nu saknas bara någon som kan hjälpa mig vilket håll jag ska snurra åt 😄

Men har fått bestämt för mig att jag läst någonstans att man bara ska snurra mest 1/2 eller 1/4 varv åt gången sen låta det vila, någon som kan ge belägg på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Skorr på låga band brukar lösas med en justering av dragstången. Skorr på höga brukar lösas med stränghöjden. Åt vilket håll den ska justeras är jag lite osäker på men något säger mig att den ska släppas efter dvs ge den mer böj. Någon annan kanske har bättre koll på det.

tack för tipset! nu saknas bara någon som kan hjälpa mig vilket håll jag ska snurra åt 😄

Men har fått bestämt för mig att jag läst någonstans att man bara ska snurra mest 1/2 eller 1/4 varv åt gången sen låta det vila, någon som kan ge belägg på detta?

Det stämmer. Det är som sagt var trä det handlar om och brukar ta liten stund att sätta sig. När man dragit eller släppt, eller enbart intonerat kan man låta den vara nån dag eller två brukar räcka. Om det inte är bra så är det bara göra om det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan du ju ta till husmannametoden och ta en liten bit avklippt sträng och lägga i sadeln, där strängen ska ligga, på den sträng som skorrar. Då kommer den upp lite gran och slutar att skorra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika strängar ger också olika mycket skorr. Tjockare strängar ligger gärna lite högre i sadeln och då kan rasslet på de lägre banden försvinna av sig själv. Strängar med lägre tension rör sig mer och kan ge ökat rassel på de högre banden.

Jag bytte just från Ernie Ball roundwound till Daddario chromes flatwound på en p-bas och fick en helt ny typ av rassel. 🙂

Edit: glömde ett ord

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika strängar ger också olika mycket skorr. Tjockare strängar ligger gärna lite högre i sadeln och då kan rasslet på de lägre banden försvinna av sig själv. Strängar med lägre tension rör sig mer och kan ge ökat rassel på de högre banden.

Jag bytte just från Ernie Ball roundwound till Daddario chromes flatwound på en p-bas och fick en helt ny typ av rassel. ☺️

Edit: glömde ett ord

Haha, grattis!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...