Jump to content
Annons

Trådlös mikrofon för inspelning av föreläsning!


gene

Recommended Posts

Ska köpa en trådlös mikrofon för inspelning av olika föreläsningar.

Vad jag förstår finns det 3 olika system:

1. Sennheiser Trådlös mygga ME4 med kameramottagare EW122-P G2

6000 kr inkl. moms

http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iID=3022333

2. Shure, Trådlös myggsystem PGWL PG14E/PG185-M10

2300 kr inkl. moms

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...165047&fm=1

3. Samson AM1/AL1

3590 kr inkl. moms

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...article=AM1/AL1

Det jag har är en Panasonic DV kamera NV-GS280 med mikrofon ingång (3,5 mm) och en nyare bärbardator.

Ska spela in video, ljud och skärminspelning (av powerpoint bilder). Därefter redigerar i Premiere Pro.

Output filen är en flash video (.flv) som ska visas på webben.

Med andra ord kommer allt att komprimeras ganska kraftigt.

Frågor:

A. Är det någon som har testat det 3 ovanstående systemen och kan ge en rekommendation?

B. Är det bäst att spela in ljudet på DV kameran eller på datorn?

C. Kanske fel forum men kan någon rekommendera en bra "Skärminspelare" för powerpoint som kan tas in i Premiere Pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan tänka mej att alla dom ovanstående systemen funkar bra. Det viktiga är ju att du får pålitlig överföring (True Diversity är att föredra) och att mottagaren (som ska fästas på kameran) inte är för stor och tung.

Om du kan tänka dej att gå upp ett snäpp i pris, så finns dessa alternativ ur vårt sortiment:

Audio-Technica ATW-1814 är ett True Diversity-system som inkluderar sändare och mottagare. Riktpris SEK 8.995.-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=2902

Till det kan man koppla en mygga AT829cW, riktpris SEK 595,-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=1216

Vill du hellre ha ett headset så kan du välja PRO8HEcW, riktpris SEK 979,-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=1474

Fast det var kanske handhållen mick du ville ha?

Onödigt vetande: Beträffande kvalitet och pålitlighet så påminner jag gärna om att Audio-Technica levererat stora delar av mikrofonerna till sommarens Olympic Games och det amerikanska presidentvalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mej att alla dom ovanstående systemen funkar bra. Det viktiga är ju att du får pålitlig överföring (True Diversity är att föredra) och att mottagaren (som ska fästas på kameran) inte är för stor och tung.

Om du kan tänka dej att gå upp ett snäpp i pris, så finns dessa alternativ ur vårt sortiment:

Audio-Technica ATW-1814 är ett True Diversity-system som inkluderar sändare och mottagare. Riktpris SEK 8.995.-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=2902

Till det kan man koppla en mygga AT829cW, riktpris SEK 595,-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=1216

Vill du hellre ha ett headset så kan du välja PRO8HEcW, riktpris SEK 979,-.

http://www.mi7.com/products_item.asp?from=start&id=1474

Fast det var kanske handhållen mick du ville ha?

Onödigt vetande: Beträffande kvalitet och pålitlighet så påminner jag gärna om att Audio-Technica levererat stora delar av mikrofonerna till sommarens Olympic Games och det amerikanska presidentvalet.

Tack för svaret. Priset är dock mer än vad som är budgeterat.

En till fråga dock, blir ljudet (för användaren) verkligen bättre med ett 9 000 kr system då det ändå kommer att komprimeras till flash video?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det ändå ska komprimeras så kraftigt skulle jag gå på ett av de billigare systemen, men däremot kan det ju vara klokt för framtiden att gå på ett av de bättre. Sennheisers system brukar funka klockrent, även AKGs.

För skärminspelning så har Kramer en del VGA->S-video och SDI omvandlare som funkar bra, vi kör en hel del med såna, men du kanske menade mjukvaruinspelning av skärmen? För kör du med omvandlare kommer du behöva switch eller en bildmixer och det kan ju bli krångligt om du är ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det ändå ska komprimeras så kraftigt skulle jag gå på ett av de billigare systemen, men däremot kan det ju vara klokt för framtiden att gå på ett av de bättre. Sennheisers system brukar funka klockrent, även AKGs.

För skärminspelning så har Kramer en del VGA->S-video och SDI omvandlare som funkar bra, vi kör en hel del med såna, men du kanske menade mjukvaruinspelning av skärmen? För kör du med omvandlare kommer du behöva switch eller en bildmixer och det kan ju bli krångligt om du är ensam.

Tack för infon!

Det jag tänke mig är mjukvaruinspelning. Har testat Camstasia och Adobe Captivate men är inte nöjd men kvaliten i det första fallet och fil storleken i det andra.

Det måste ju finnas massor som har gjort detta tidigare som kanske kan tipsa om ett bra fungerande "screen recorder".

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det ändå ska komprimeras så kraftigt skulle jag gå på ett av de billigare systemen, men däremot kan det ju vara klokt för framtiden att gå på ett av de bättre. Sennheisers system brukar funka klockrent, även AKGs.

För skärminspelning så har Kramer en del VGA->S-video och SDI omvandlare som funkar bra, vi kör en hel del med såna, men du kanske menade mjukvaruinspelning av skärmen? För kör du med omvandlare kommer du behöva switch eller en bildmixer och det kan ju bli krångligt om du är ensam.

Tack för infon!

Det jag tänke mig är mjukvaruinspelning. Har testat Camstasia och Adobe Captivate men är inte nöjd men kvaliten i det första fallet och fil storleken i det andra.

Det måste ju finnas massor som har gjort detta tidigare som kanske kan tipsa om ett bra fungerande "screen recorder".

Jag har bara kört det ett par gånger, men jag tycker aldrig det blir bra kvalitet utan kör istället med split från projektorn alt sätter en kamera som konstant kör projektorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det ändå ska komprimeras så kraftigt skulle jag gå på ett av de billigare systemen, men däremot kan det ju vara klokt för framtiden att gå på ett av de bättre. Sennheisers system brukar funka klockrent, även AKGs.

För skärminspelning så har Kramer en del VGA->S-video och SDI omvandlare som funkar bra, vi kör en hel del med såna, men du kanske menade mjukvaruinspelning av skärmen? För kör du med omvandlare kommer du behöva switch eller en bildmixer och det kan ju bli krångligt om du är ensam.

Tack för infon!

Det jag tänke mig är mjukvaruinspelning. Har testat Camstasia och Adobe Captivate men är inte nöjd men kvaliten i det första fallet och fil storleken i det andra.

Det måste ju finnas massor som har gjort detta tidigare som kanske kan tipsa om ett bra fungerande "screen recorder".

Jag har bara kört det ett par gånger, men jag tycker aldrig det blir bra kvalitet utan kör istället med split från projektorn alt sätter en kamera som konstant kör projektorn

Spelar du in med DV kamera?

Blir det inte väldigt stora filstorlekar med en kamera på föreläsaren och en på duken?

Har tänkt att spela in ca: 2 tim föreläsning åt gången.

Det jag får med min DV kamera är 1 Gig för 5 min till datorn. Därefter komprimerat till flash video (.flv) blir det 30 MB.

Antar att det blir 24 Gig (0,2 Gig/min x 120) för en föreläsning på 2 timmar. Blir inte det extremt svårt/lång tid att göra en flash video i Premiere Pro?

Finns det något smartare/enklare sätt att skapa en webb video föreläsning med hyfsad kvalité.

Det jag vill göra är som:

Har frågat hur de gör men inte fått något svar.

Hur kör man "split från projektorn"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då det ändå ska komprimeras så kraftigt skulle jag gå på ett av de billigare systemen, men däremot kan det ju vara klokt för framtiden att gå på ett av de bättre. Sennheisers system brukar funka klockrent, även AKGs.

För skärminspelning så har Kramer en del VGA->S-video och SDI omvandlare som funkar bra, vi kör en hel del med såna, men du kanske menade mjukvaruinspelning av skärmen? För kör du med omvandlare kommer du behöva switch eller en bildmixer och det kan ju bli krångligt om du är ensam.

Tack för infon!

Det jag tänke mig är mjukvaruinspelning. Har testat Camstasia och Adobe Captivate men är inte nöjd men kvaliten i det första fallet och fil storleken i det andra.

Det måste ju finnas massor som har gjort detta tidigare som kanske kan tipsa om ett bra fungerande "screen recorder".

Jag har bara kört det ett par gånger, men jag tycker aldrig det blir bra kvalitet utan kör istället med split från projektorn alt sätter en kamera som konstant kör projektorn

Spelar du in med DV kamera?

Blir det inte väldigt stora filstorlekar med en kamera på föreläsaren och en på duken?

Har tänkt att spela in ca: 2 tim föreläsning åt gången.

Det jag får med min DV kamera är 1 Gig för 5 min till datorn. Därefter komprimerat till flash video (.flv) blir det 30 MB.

Antar att det blir 24 Gig (0,2 Gig/min x 120) för en föreläsning på 2 timmar. Blir inte det extremt svårt/lång tid att göra en flash video i Premiere Pro?

Finns det något smartare/enklare sätt att skapa en webb video föreläsning med hyfsad kvalité.

Det jag vill göra är som:

Har frågat hur de gör men inte fått något svar.

Hur kör man "split från projektorn"?

Vi brukar köra med bildmix live och rätt in i Final Cut, tar inte så himla mycket plats. Men om du kör på band med två kameror så blir det ju dubbelt. Men du ska ju bara ha snuttar av powerpointpresentationen antar jag? Så slutresultatet blir ju inte "mer" än om du bara hade en kamera på talaren, när du är färdig med redigeringen kommer det ju bli samma resultat...

En split från projektorn är att du helt enkelt får sätta in en VGA-split mellan deras dator och projektorn, den ena änden sätter du in i projektorn och den andra sätter du in i din omvandlare. Men det här medför ju att du köper lite saker så om du kan fixa nån screen grabber som är bra är ju det mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...