Jump to content
Annons

klick och pops mm


Dimarino

Recommended Posts

Ok... here we go.

Nog för att jag hållt på med hårdiskinspelning och allt krångel med ljudkort och datorer och inkompatibilitet i snart 6 år, och fortfarande sitter med en digital studio i tron om att man någon gång kommer att hitta lösningen till alla problem, så har jag nu stött på två nya hinder som hindrar mina planer att erövra världen. Och nu är jag tillbaka på ruta ett.

Problem 1

Jag får klick å pop i all audio jag spelar in. har provat varenda liten inställning va det gäller buffert och disk inställningar, utan nån som helst förbättring. Läste i senaste numret av studio att IRQ:n kan åstakomma liknande fenomen.

sitter dock med ett Mbox ljudkort på en laptop. Och har inte en susning om hur man ändrar irq:n på mboxen...eller nåt annat för den delen.

Problem 2

Det här är mysko förstår ni.

Förr i tiden när jag satt med Cakewalk och en latency på 4 timmar, så hamnade all inspelad audio "efter" i tempot (klicket, som exempel) och jag fick vackert flytta tillbaks den tills det lät tight.

Det här problemet försvann dock när jag upptäckte tjusningen med Cubase 5, och ett nyinköpt EMU kort. Samt den lilla knappen "latency compensation" som lyckligtvis (va jag kan komma ihåg) löste problemet.

Nuförtiden, med mitt mbox och min 2,4 GhZ compaq med 512 mb ram m.m.

Så hamnar all audio FÖRE!! Dvs jag får flytta fram all audio för att det ska bli tight. Och ja, det blir värre dessto större "buffer size" jag använder. Dvs, den hamnar framför, exakt samma tid som latencyn är på.

Jag blir galen. Har försökt optimera och krimera och fundera... inget hjälper. å nån "latency compensation" knapp kan jag bara inte hitta i SX.

Hjälp, snälla nån!! Fick jag välja själv skulle jag sitta med ett Neve VR 32/24/2 bord och en bandare lika tung som en Grävmaskin.

...å...bara lukta på alla banden... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Dimarino,

klick och pop är ett elände. Ofta går det dock att fixa om man följer hela kedjan.

USB är i min erfarenhet inte så där helt enkelt att få att fungera med ljudkort. Det blir på nåt sätt för mycket och för bråttom för PC-n. Nya data kommer in för fort från USB-kortet, och så blir det tapp av info och därav klicken. En hel del andra program och inställningar kan störa och ta kraft och tid. Så det är bara till att börja leta och plocka bort saker efter hand.

Prova gärna med att rycka ur nätverkskabeln till att börja. Nätverket kan ta rätt mycket kraft beroende på vad som finns där.

Vi kan börja med en enkel grej, ClearType. Det fixar så bokstäverna blir snyggare på skärmen. Bort med det.

1) Vänsterklicka på start. Välj Inställningar. Välj Kontrollpanelen. Välj Bildskärm.

2) Leta dig bland flikarna till Utseende. Klicka på knappen Effekter.

3) Boxen för "Använd följande metod för att utjämna kanterna på teckengränssnitt" skall vara tom. Dvs ingen utjämning.

OK. Kanske lite bättre. Det finns massor av andra småsaker som till slut gör att det funkar.

Nästa grej du också behöver kolla på är att under tiden du spelar in, så stäng av virusskyddet. Virusskyddet går in och läser varje skrivning på disken (... beror på, men jag går inte in i detaljerna), och det tar också tid.

Se också till att städa och Defragmentera hårddisken.

😳

Trombonisten

PS: vilket OS kör du? Jag utgår från att du har Windows XP Home Edition, svensk version.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack och bock för dina råd!

Jodå, Xp Home SV är det som rullar just nu.

Som du säger, kanske det är så att det bara handlar om dom där "små" sakerna. Jag hade dock hoppats på en FET "anti klick and pop function" knapp, men hey...

Har inget virus skydd just för tillfället och problemet fanns redan innan jag började installera program och dyl på hdd:n efter en formatering. Öppnar alltid med att installera SX och REASON först, för att vara på den säkra sidan att jag kan snabbt spela in en ide.

Problemet fanns även när jag körde mboxen på min gamla AMD 800 med en dedikerad och optimerad version av xp för ljudproduktion. Tydligen inte tillräckligt optimerat... *suck*

Problem 2 kvarstår, latency-åt-fel-håll varianten.

tack å bock ännu en gång trombonisten!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak att tänka på, är att eftersom du kör USB, har alla portar troligen hamnat som "Emulated ports", vilket inte brukar fungera något vidare bra.

Mer info här: http://service.steinberg.net/knowledge_pro...ated_midi_ports

Innan du sedan rusar iväg och gör en farlig massa ändringar i systemet enligt alla tipsen i den andra tråden, så gör följande två grundläggande saker:

Högerkklicka på "Den här datorn" och välj Egenskaper.

Välj fliken Avancerat

I rutan Prestanda väljer du Inställningar.

Markera "Justera för bästa prestanda".

Klicka på fliken Avancerat.

I rutan "Schemaläggning av processor" väljer du Bakgrundstjänster i stället för Program.

Klart! Om det inte rullar på bra nu, så har du något allvarligt problem.

En dator som innehåller rätt komponenter kör utan problem med bara dessa justeringar - och alla andra tips ger en förhållandevis liten skillnad, som dock kan vara viktig om man har extrema behov av prestanda - men inte nödvändig för att det hela ska fungera smärtfritt när man inte belastar systemet för hårt. Själv har jag inte gjort så mycket annat än dessa två justeringar och det rullar på hur bra som helst, med mer prestanda än jag egentligen behöver - trots att jag inte ens stänger av InCD, ZoneAlarm Pro och SETI @ Home när jag kör normala kompositioner och inspelningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...