Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte nyligen ett RME Fireface 400 som jag kör till min Dell Latitude D830 (4GB Ram, 2.5 Ghz Dual Core). OS Àr Vista Business.

DĂ„ o dĂ„ upptrĂ€der en mystisk förĂ€ndring av ljudet, det lĂ„ter som att det plötsligt kommer ett undervattensfilter eller nĂ„t o förvrĂ€nger det. Detta uppstĂ„r i alla möjliga uppspelningsprogram. Nuendo, Windows mediaspelare, VLC, youtube, svt play...Om man dĂ„ startar om det aktuella programmet sĂ„ Ă€r det genast bra ljud igen. Jag har ingen aning om vad detta fel beror pĂ„. Är det nĂ„gon som kĂ€nner igen det eller som kan gissa sej till vad det beror pĂ„. Är det ljudkortet? Vista? Kombinationen? NĂ„got annat?

För att ni ska kunna höra hur det lÄter bifogar jag en liten mp3:a. Under en inspelning av sÄng o piano uppstod plötsligt ljudfelet o fÄngades pÄ sÄ sÀtt. Annars Àr det mest under uppspelning som det upptrÀder.

Jag Àr vÀldigt tacksam om nÄgon har ideer om vad detta beror pÄ eller hur det kan avhjÀlpas.

Uppfuckat_ljud.mp3

Annons
Postat
Jag köpte nyligen ett RME Fireface 400 som jag kör till min Dell Latitude D830 (4GB Ram, 2.5 Ghz Dual Core). OS Àr Vista Business.

DĂ„ o dĂ„ upptrĂ€der en mystisk förĂ€ndring av ljudet, det lĂ„ter som att det plötsligt kommer ett undervattensfilter eller nĂ„t o förvrĂ€nger det. Detta uppstĂ„r i alla möjliga uppspelningsprogram. Nuendo, Windows mediaspelare, VLC, youtube, svt play...Om man dĂ„ startar om det aktuella programmet sĂ„ Ă€r det genast bra ljud igen. Jag har ingen aning om vad detta fel beror pĂ„. Är det nĂ„gon som kĂ€nner igen det eller som kan gissa sej till vad det beror pĂ„. Är det ljudkortet? Vista? Kombinationen? NĂ„got annat?

För att ni ska kunna höra hur det lÄter bifogar jag en liten mp3:a. Under en inspelning av sÄng o piano uppstod plötsligt ljudfelet o fÄngades pÄ sÄ sÀtt. Annars Àr det mest under uppspelning som det upptrÀder.

Jag Àr vÀldigt tacksam om nÄgon har ideer om vad detta beror pÄ eller hur det kan avhjÀlpas.

LÄter som om latencyn Àr satt för lÄgt. Testa att öka latencyn en smula. Kan Àven tÀnkas att det Àr nÄgot program som gÄr igÄng i bakgrunden (typ virusskydd). Kolla cpu-anvÀndningen i aktivitetshanteraren och se om nÄgon process ligger pÄ en hög procent.

Postat

Kirre777 (kul att mitt första marsvin hette ocksĂ„ Kirre, 1971 var det) Är pĂ„ helt rĂ€tt spĂ„r... Detta Ă€r ett problem med latancy och att det körs nĂ„got skumt program i bakgrunden som slukar processor.. Skulle helt klart misstĂ€nka ev. antivirusprogram.. Men undervattensljud lĂ€t det vĂ€l Ă€ndĂ„ inte.. För mig lĂ€t det undervattensljud Ă€nda till det började dista..(latencyn fuckade upp) 🙂

Postat

Okej, undervattensljud var vĂ€l kanske inte den bĂ€sta beskrivningen av hur det lĂ„ter. Torpedbombning, kanske? Men det var ju lustigt att det lĂ„ter som undervattensljud innan det börjar dista, dvs min oprocessade liveinspelning. Kan det va att pianot har en flytande stĂ€mning? 🙂

Jag tackar för förslagen om att det skulle vara ett latencyrelaterat problem, men jag Àr inte beredd att hÄlla med riktigt. Det finns ingen koppling mellan hög cpu o att problemet uppstÄr. Det hÀnder ju som sagt Àven nÀr man kör en lÄt i mediaspelaren.

Det kan ju fortfarande vara som ni föreslÄr, att det Àr antivirusprogrammet som kickar in med nÄt, o att det sÀtter igÄng problemet. Jag kör med NOD32. Vad kan man i sÄ fall göra Ät saken? Man skulle ju sÄklart kunna avaktivera antiviruset nÀr man kör Nuendo, men eftersom problemet uppstÄr vid alla sorters uppspelning Àr inte det en universallösning, för jag vill nog ha det aktiverat nÀr jag hÀmtar ljud frÄn www.internet.com

Postat

Men allvarligt nu.. 😎 Du har vĂ€l inte antivirusprogram och annat jox aktivt dĂ„ du skapar musik??? Sen funderar jag över kommentaren om att du hör problemet i mediaspelaren.. Ja.. SjĂ€lvklart.. Det du hör Ă€r ju det du redan har spelat in.. AlltsĂ„ Latencyproblem uppstĂ„r vi inspelningstillfĂ€llet.. Inte vid uppspelningtillfĂ€llet.. DĂ„ hör du bara problem du fick vid inspelningtillfĂ€llet.. Antiviruprog och annat elĂ€nde Ă€r banlysta pĂ„ en studiodator.. (LĂ€s dator för musikskapande..) 🙂.. Ska du surfa pĂ„ nĂ€tet fĂ„r du fixa en annan profil i datorn.. Det gĂ„r inget bra att ha allt pĂ„ en och samma dator liksom.. Musikinspelnig stĂ€ller höga krav pĂ„ processorn i din dator.. Och sĂ„ Ă€r det.. 😎

Postat
Men allvarligt nu.. 😼 Du har vĂ€l inte antivirusprogram och annat jox aktivt dĂ„ du skapar musik??? Sen funderar jag över kommentaren om att du hör problemet i mediaspelaren.. Ja.. SjĂ€lvklart.. Det du hör Ă€r ju det du redan har spelat in.. AlltsĂ„ Latencyproblem uppstĂ„r vi inspelningstillfĂ€llet.. Inte vid uppspelningtillfĂ€llet.. DĂ„ hör du bara problem du fick vid inspelningtillfĂ€llet.. Antiviruprog och annat elĂ€nde Ă€r banlysta pĂ„ en studiodator.. (LĂ€s dator för musikskapande..) 😄.. Ska du surfa pĂ„ nĂ€tet fĂ„r du fixa en annan profil i datorn.. Det gĂ„r inget bra att ha allt pĂ„ en och samma dator liksom.. Musikinspelnig stĂ€ller höga krav pĂ„ processorn i din dator.. Och sĂ„ Ă€r det.. 😄

Nej, alltsÄ, sÄ hÀr Àr det. Problemet uppstÄr inte bara vid inspelning. Det uppstÄr vid alla sorters uppspelning. Jag upprepar. Alla sorter. Youtube. SVT Play. Mediaspelaren (nÀr den spelar upp fungerande ljudfiler). VLC nÀr man ser en film. Alla, kort sagt. DÀremot inte hela tiden, utan det kommer dÄ och dÄ.

Postat

Har du kollat att drivisarna Àr de senaste? firmware Àr senaste? kollat hemsidan om kÀnda problem med vista?

Kan ju vara lite av varje och eftersom det upptrÀder hela tiden oavsett program sÄ kan vi nog utesluta Nuendo. FÄr du detta problem om du anvÀnder datorns interna ljudkort?

Om inte sÄ ligger problemet med största sannolikhet i samtalet mellan vista och ditt fireface.

Postat
Har du kollat att drivisarna Àr de senaste? firmware Àr senaste? kollat hemsidan om kÀnda problem med vista?

Kan ju vara lite av varje och eftersom det upptrÀder hela tiden oavsett program sÄ kan vi nog utesluta Nuendo. FÄr du detta problem om du anvÀnder datorns interna ljudkort?

Om inte sÄ ligger problemet med största sannolikhet i samtalet mellan vista och ditt fireface.

Drivisarna Àr de senaste. Firmware Àr den senaste.

Felet upptrÀder dÀremot inte nÀr man anvÀnder datorns interna ljudkort, men det Àr Ä andra sidan sÄ dÄligt sÄ man blir mörkrÀdd.

Men om felet nu ligger mellan vista o mitt fireface...finns det inget man kan göra Ă„t det dĂ„? Är det ingen annan som upplevt denna typ av störningar?

Postat

Drivisarna Àr de senaste. Firmware Àr den senaste.

Felet upptrÀder dÀremot inte nÀr man anvÀnder datorns interna ljudkort, men det Àr Ä andra sidan sÄ dÄligt sÄ man blir mörkrÀdd.

Men om felet nu ligger mellan vista o mitt fireface...finns det inget man kan göra Ă„t det dĂ„? Är det ingen annan som upplevt denna typ av störningar?

Jag har faktiskt aldrig upplevt det sjÀlv.

Men testa alla enkla lösningar som tex att byta firewirekabel, om ditt fireface har tvĂ„ firewireportar sĂ„ testa den andra osv. Ibland Ă€r det enklare Ă€n man tror 😛

Postat

Har du provat firefacet pĂ„ en annan dator? Har du provat nĂ„got annat firewire-ljudkort pĂ„ din dator? Är det en nyinstallation av Vista? Har du kanske haft nĂ„got annat ljudkort, vars drivrutiner ligger och stör?

Postat
Kolla vilket Firewire-chip som sitter i maskinen. Texas Instruments fungerar som regel bÀst, medan Agere Àr försett med pestflagg...

Firewire-chip o olika fabrikat av desamma Àr inget jag Àr sÄ inne pÄ, men det verkar vara ett OHCI Compliant Host Controller Vendor att döma av Enhetshanteraren. StÀmmer det? Eller sÄ, Àr det ett fabrikat?

Postat
Har du provat firefacet pĂ„ en annan dator? Har du provat nĂ„got annat firewire-ljudkort pĂ„ din dator? Är det en nyinstallation av Vista? Har du kanske haft nĂ„got annat ljudkort, vars drivrutiner ligger och stör?

Ja, det Àr en nyinstallation av Vista. FÀrdiginstallerat av Dell.

Jag har testat firefacet pĂ„ en annan dator, men den hade XP. DĂ„ var det inga störningar. Å andra sidan kan det gĂ„ en dag utan att jag fĂ„r nĂ„gra störningar i denna datorn ocksĂ„, sĂ„ det gör det lite svĂ„rt att testa.

Jag har försökt att köra ett annat ljudkort pÄ denna datorn, men det visade sej vara trasigt (M Audio 410 ) men det finns fortfarande kvar spÄr efter den misslyckade installationen av detta ljudkort, vilka jag inte blir av med. Vid försök att avinstallera fÄr man felmeddelandet "setup.exe har slutat att fungera". Kan det va dessa som spökar? Kan man rensa undan sÄn skit pÄ nÄt annat sÀtt Àn genom kontrollpanelen - avinstallera program ?

Postat

Om det Àr som Xp sÄ följ anvisningarna under.

Under vista Àr det vÀl bara ett fÀlt som man kan skriva nÄgot, under start knappen? DÀr skriver du Regedit

VÀlj sedan redigera\sök

Skriv in allt som kan relateras till M Audio 410

NÀr du kommer till en rad som du kÀnner igen som tillhör detta sÄ tar du bort antingen hela katalogen som ligger pÄ vÀnster fönster eller fil som ligger i det högra.

Om du gör detta sÄ tar du bort allt som har med det att göra som Vista kÀnner till.

Lycka till.

Postat
Kolla vilket Firewire-chip som sitter i maskinen. Texas Instruments fungerar som regel bÀst, medan Agere Àr försett med pestflagg...

Firewire-chip o olika fabrikat av desamma Àr inget jag Àr sÄ inne pÄ, men det verkar vara ett OHCI Compliant Host Controller Vendor att döma av Enhetshanteraren. StÀmmer det? Eller sÄ, Àr det ett fabrikat?

Nej, det Àr inte fabrikatet, utan bara Windows' beteckning pÄ alla sÄdana portar.

Du kan kolla vad som finns i maskinen med exempelvis SiSoft Sandra - och det finns sÀker andra liknande program som kan kolla chipset o dyl...

Postat

Under vista Àr det vÀl bara ett fÀlt som man kan skriva nÄgot, under start knappen? DÀr skriver du Regedit

VÀlj sedan redigera\sök

NÀr du kommer till en rad som du kÀnner igen som tillhör detta sÄ tar du bort antingen hela katalogen som ligger pÄ vÀnster fönster eller fil som ligger i det högra.

Om du gör detta sÄ tar du bort allt som har med det att göra som Vista kÀnner till.

Lycka till.

Jag tackar ödmjukast! Jag gjorde precis som du sa. ÅterstĂ„r att se om det betyder slutet pĂ„ mina problem. Jag Ă„terkommer.

Postat

VÀlj sedan redigera\sök

Lycka till.

Jag tackar ödmjukast! Jag gjorde precis som du sa. ÅterstĂ„r att se om det betyder slutet pĂ„ mina problem. Jag Ă„terkommer.

Jag tvingas tyvÀrr meddela att det nog inte var dÀr problemet lÄg.

Efter att ha gjort ovanstÄende tittade vi pÄ en film igÄr kvÀll. Det var fler incidenter Àn vanligt, sÀkert var tionde minut o dessutom yttrade problemet sej pÄ lite olika sÀtt. Utöver det vanliga, distade, förvrÀngda ljudet som kan höras pÄ mp3:an i mitt första inlÀgg sÄ kom det vid nÄgra tillfÀllen en lÄng ihÄllande ton vilken ersatte allt annat ljud. Vid nÄt tillfÀlle var den högfrekvent o skarp o vid ett annat mer i övre mellanregistret. Vid alla dessa olika typer av fel var det bara att starta om VLC o dra fram till dÀr man var i filmen o fortsÀtta titta med fungerande ljud en stund till. Vad fan kan detta va?!

Kan det ha att göra med instĂ€llningarna pĂ„ mitt fireface? Är det nĂ„n som kan ge rĂ„d om konfigurering av kortet, eller tipsa om en bra trĂ„d i Ă€mnet. Jag ser nu att ingĂ„ng 1 pĂ„ kortet hela tiden har en svag insignal, trots att ingen kabel Ă€r ansluten. Signallampan pĂ„ panelens framsida flĂ€mtar svagt o pĂ„ mixern kan man se en liten guppande signalindikation pĂ„ omkring -67dB. Är det normalt? Kan det ha med saken att göra?

• 3 veckor senare...
Postat

Jag tÀnkte jag skulle sÀtta min punkt i denna diskussionen genom att meddela att jag till slut har blivit av med ljudproblemen.

Efter att ha blivit bollad mellan Dell o Microsoft, utan att nÄgon har velat ta ansvar för det Vista-relaterade problemet sÄ fann jag efter mycket sökande pÄ olika fora till slut en lösning som funkade för mej.

I mitt fall handlade det om att avaktivera det trÄdlösa nÀtverkskortet. Det Àr inget jag anvÀnder, sÄ det gör mej inget, men tÀnk om jag hade anvÀnt det, skulle det inte gÄtt att bÄde surfa trÄdlöst o ha ljud?

Jag har förstÄtt att det Àr vÀldigt mÄnga som har olika ljudproblem relaterade till Vista (Àven om medlemmarna pÄ detta forum verkar lyckligt skonade frÄn det) sÄ jag klistrar in en lÀnk med lite allt möjligt i form av förslag pÄ lösningar som kanske kan hjÀlpa nÄgon i ljudmÀssig knipa.

http://windowsvistablog.com/blogs/windowsv...s.aspx#comments

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.