Jump to content
Annons

Varför låter virveln ostämd? (Superior 2.0)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Jag har ett problem med Superior Drummer 2.0:

Inställningar är default, det enda jag väljer är virveln 14" Ludwig Black Beauty. Sen rattar jag upp SD Top/Bottom-kanalerna så jag får ljud på virveln. När jag nu trycker på virveln (det animerade trumsetet) så hörs ett virvelslag som låter helt korrekt.

Men när jag sedan kör igång mitt MIDI-spår som är kopplat till Superior Drummer så låter det ostämt. Jag har provat leka med velocityn på MIDI-spåret och det låter ostämd oavsett velocity, FÖRUTOM när jag kör velocity på fullt (127).

Eller, SKA det låta såhär? Mina öron säger att det låter illa och ostämt iallafall. Då är ju detta program värdelöst jämfört med konkurrenterna.

Ljudklipp:

Första slaget är full velocity (då det låter rätt enligt mig), resten är olika velocity som är lite lägre (då det låter ostämt på nåt vis).

Jag är ingen trummis själv så det är inte mitt expertområde...

Tack på förhand!

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Inställningar är default, det enda jag väljer är virveln 14" Ludwig Black Beauty. Sen rattar jag upp SD Top/Bottom-kanalerna så jag får ljud på virveln. När jag nu trycker på virveln (det animerade trumsetet) så hörs ett virvelslag som låter helt korrekt.

Men när jag sedan kör igång mitt MIDI-spår som är kopplat till Superior Drummer så låter det ostämt. Jag har provat leka med velocityn på MIDI-spåret och det låter ostämd oavsett velocity, FÖRUTOM när jag kör velocity på fullt (127).

Eller, SKA det låta såhär? Mina öron säger att det låter illa och ostämt iallafall. Då är ju detta program värdelöst jämfört med konkurrenterna.

Ljudklipp:

Första slaget är full velocity (då det låter rätt enligt mig), resten är olika velocity som är lite lägre (då det låter ostämt på nåt vis).

Tack på förhand!

Saker låter olika beroende på hur man spelar på dem, tyvärr 🙂

Om du slår hårt som fan på en gitarr kommer inte E att klinga exakt likadant som som du drar med tummen över alla strängar.

Det hårdaste virvelslaget ligger helt enkelt lite högre i pitch och är mer "strypt" än de andra, om du gillar det så kör på det. Men du kan aldrig få två slag att låta exakt lika i verkligheten, det är just det som gör det så bra. Däremot kan två slag låta mer lika varandra än de ofta gör i samplingarnas olika velocitylager i trumbiblioteken, så det är ju fortfarande en bit kvar till verkligheten, även om det är riktiga trummor och trumslagare som är samplade.

Redigerat av Elof
Postat (redigerat)

Vissa trummor i toontracks produkter är lite sunkigt stämda, med avsikt. Det tror jag.

Toontracks produkter har som regel 4-5 alternativa slag för varje trumma som alterneras enligt cycle eller random. Den klang man får ur en riktig trumma består också på hur man slår på trumman - placering av slaget, vinkel på stocken, anslagsstyrkan etc. Ljudkänsliga trummisar brukar vara väldigt noga med att slå an trumman enligt ganska givna mönster, hela tiden. I ett stadigt komp med virvel på 2 och 4, där brukar man se till att hitta trummans "sweet spot" (en rund eller oval punkt ungefär lika stor som öppningen på ett litet dricksglas) och slå precis där och lika starkt för varje slag. Det gäller för virvel såväl som cymbaler och pukor. Alla har sweet spots.

Det är här man märker att Toontrack är tydligt inriktade på rock och tyngre musik, för det klassiska tankesättet i rock och tyngre musik är ju revolterade, att skita i mes-fasoner och "bara köra", ösa, hårt och kraftfullt. Rock är lite så, det är skitigt, hårt, ös framför precision, och trummisen slår an sina trummor lite all over the place, han bryr sig inte utan han öser, och varje slag låter ganska annorlunda i ton jämförelse med det föregående. Det låter inte så annorlunda i styrka jämfört med det föregående, för trummisen slår nästan maxhårt för varje slag. Så rock är en ganska färgrik och mänsklig musik, även för att vara hård. Det är inte jämnt och precist.

Det är samma sak med att stämma trummorna noga, det brukar vara lite överflödigt ibland rockmänniskor. "Fan bara spela, bara kör" brukar vara ledordet vara, och genom att slå väldigt hårt så får man ös och mer smackljud - mindre av de övertoner som i de fallen skulle avslöja hur ostämd och tonmässigt sur och död som trumman kan vara.

Toontrack är framställd av just rock-killar som sysslar mest med rock. det är producenterna till Meshuggah, uppe i Umeå som har gjort grunden till DFH, och det är rocktrummisar som har spelats in, med deras spelsätt. DFH 1 hade ju t.o.m. en patch som hetter Jazz, som låter nästan precis likadant som den dundrande rockpatchen, några torrare cymbaler, som slås an på samma sätt som en rocktrummis spelar sina cymbaler.

Rocktrummor bärs lite av visualiseringen av någon slår an trummorna likt en skogsarbetare hugger ved. Det ska vara argt och rått ös. Det är så det ska gå till och låta därefter för då blir det mest rock och rocktrummor. Och Toontrack är inne på den linjen. Så att vissa trummor är lite sura, och låter väldigt olika för alternerande slag, och att cymbalerna är antingen medelsvagt eller max (men inte like mycket däremellan), det tror jag är avsiktligt. Och det är en skarp observation om man inte är trummis själv 😛

Redigerat av Opus99
Postat

Det låter levande.. Och som jag är van att det låter när man slår på lite olika ställen på en virvel.. Det ska ju inte låta trummaskin ju 😉

Ljudklipp:

Tack på förhand!

Postat
....

Toontrack är framställd av just rock-killar som sysslar mest med rock. det är producenterna till Meshuggah, uppe i Umeå som har gjort grunden till DFH, och det är rocktrummisar som har spelats in, med deras spelsätt. DFH 1 hade ju t.o.m. en patch som hetter Jazz, som låter nästan precis likadant som den dundrande rockpatchen, några torrare cymbaler, som slås an på samma sätt som en rocktrummis spelar sina cymbaler.

Rocktrummor bärs lite av visualiseringen av någon slår an trummorna likt en skogsarbetare hugger ved. Det ska vara argt och rått ös. Det är så det ska gå till och låta därefter för då blir det mest rock och rocktrummor. Och Toontrack är inne på den linjen. Så att vissa trummor är lite sura, och låter väldigt olika för alternerande slag, och att cymbalerna är antingen medelsvagt eller max (men inte like mycket däremellan), det tror jag är avsiktligt. Och det är en skarp observation om man inte är trummis själv 😉

Fast Superior två är ju inspelat av Pat Thrall coh det är Nir Z som spelar. Att påstå att Nir inte skulle kunna stämma trummorna är som att påstå att gnuer inte är krockodilmat...eller nåt. Du har ju helt rätt i ditt sweetspot resonemang, men mycket av svängningarna har ju också att göra med överhängsmickar och rumsklangen. Jag tyker nog inte att det låter ostämmt utan mer "levande" som sagt var. Försök att ändra på rumsinställnignarna (oh mickarna) och se vad som händer. 🙂

Postat (redigerat)
Fast Superior två är ju inspelat av Pat Thrall coh det är Nir Z som spelar. Att påstå att Nir inte skulle kunna stämma trummorna är som att påstå att gnuer inte är krockodilmat...eller nåt.

Nänä, jag har ingen aning om vilken nivå att stämma dom ligger på. Men på samma sätt som att man skitar ner gitarren med chokladig dist och basen med ibland, så gör man ju detsamma med trummor i rock: man skitar ner ljudet genom att stämma ganska dåligt. Mindre ton och mera smack. Låter det för rent och snyggt, så blir det ju Carola direkt. Jag menade inte att dom inte kan, utan istället att dom kan det så pass bra att dom kan få fram ett genuint rockljud, ett skitigt sånt 😉

Redigerat av Opus99
Postat

Ljudklipp:

Tack på förhand!

Haha, det är ju inget fel på virveln, det är bara du som inte söker ett "realistiskt" sound 😉

Om du vill att allt ska låta exakt lika i olika velocityn, använd bara en enda sample och sen tona upp/ner volymen på den... ala b-trummasking!

Postat

Jag tycker inte virveln låter ostämd, inte alls. Det är sant att en välstämd virvel låter olika beroende på anslaget. Black Beautyn har ju i detta fall väldigt lite ton, upplever jag, och mycket smack och sej. Den är rätt lågt stämd. Inte alls som jag är van vid att Ludwig-virvlar låter. Har spelat på Supraphonic och Acrolite (mässing och alu, respektive) och det är inte alls svårt att få ett lååångt ping eller dong-ljud ur dem. BBn, som också är en mässingsvirvel, borde ha en tydligare ton, tycker jag.

Jag kan tänka mig att Toontrack valt att stämma ner sina virvlar lite för att få lite mindre framträdande ton, det borde vara enklare att hantera när man använder deras produkter tillsammans med andra instrument, som genererar ton.

Det kan mycket väl vara så som Opus99 menar, att TT-trummorna är rockigare än andra, men jag tycker inte (än) att de är för smäckiga och därmed svåra att jobba med i lite snällare musik. Tvärtom tycker jag att de mjuka slagen på virvlarna är lätta att höra i en försiktig ballad eller folk/country-låt. Måste erkänna att jag ser fram emot Vol.2 och den lilla fina Gretsch-kaggen (20"). Den låter mycket fint på videodemon. Verkar som att det kommer en del fina virvlar med!

creel (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar.

Det är nog så att de vill ha det lite skitigt. Själva "smacket" i denna virvel är asbra, det är nästan för mycket "smack" och för lite "hård attack".

Att säga att den där virveln är 100% stämd är att ljuga. Men att det låter bra så som det är, det är en annan sak. Men lite ostämt hör man att den är. Varför jag som inte är trummis har lärt mig höra det är för att jag jobbat/mixat mycket med trummor och jag pitchar ofta ner virveln och då måste den stämma med overhead osv (om det är exakt samma trumma där).

Jag kan ju säga att AD inte låter såhär när velocityn blir svagare. Där är det verkligen perfekt stämt oavsett velocity. Men samtliga AD-virvlar har mycket kort ton och attack, nästan för mycket attack och för lite av det där smacket som alla DFH/superior-virvlar har.

Jag har faktiskt inte hittat nåt trumprogram där det funnits nån virvel som låtit riktigt bra, som jag vill. Nåt mittemellan AD och Superior skulle vara en bra kompromiss.

Jag tycker man hör lätt från vilket trumprogram/plugg som en virvel kommer från. Samtliga Toontracks låter på sitt sätt, och AD:s låter på sitt sätt. BFD kommer jag inte ihåg nu men det var ingen höjdare.

Men tillbaka till ämnet... det låter ju faktiskt rätt bra när jag drar på reverb och liiite OH (jag gillar inte trumljud med för mycket OH, inte i metal/rock). Men jag var tvungen att lyssna på virveln helt torrt och då tyckte jag inte detta grundljud kändes helt klockrent, och jag störde mig på att det lät lite ostämt.

Postat
Fast Superior två är ju inspelat av Pat Thrall coh det är Nir Z som spelar. Att påstå att Nir inte skulle kunna stämma trummorna är som att påstå att gnuer inte är krockodilmat...eller nåt.

Nänä, jag har ingen aning om vilken nivå att stämma dom ligger på. Men på samma sätt som att man skitar ner gitarren med chokladig dist och basen med ibland, så gör man ju detsamma med trummor i rock: man skitar ner ljudet genom att stämma ganska dåligt. Mindre ton och mera smack. Låter det för rent och snyggt, så blir det ju Carola direkt. Jag menade inte att dom inte kan, utan istället att dom kan det så pass bra att dom kan få fram ett genuint rockljud, ett skitigt sånt 😱

Okej. Jag missuppfattade nog dig inledningsvis. 😉

Styrkan i Suoerior två är väl annars att det finns sådana möjligheter att få det att låta rock. Bla annat genom att det finns olika mikorofonupptagningar. Samtidigt ställer det högra krav på att mixa så att det låter bra. 🙂

Postat

Nänä, jag har ingen aning om vilken nivå att stämma dom ligger på. Men på samma sätt som att man skitar ner gitarren med chokladig dist och basen med ibland, så gör man ju detsamma med trummor i rock: man skitar ner ljudet genom att stämma ganska dåligt. Mindre ton och mera smack. Låter det för rent och snyggt, så blir det ju Carola direkt. Jag menade inte att dom inte kan, utan istället att dom kan det så pass bra att dom kan få fram ett genuint rockljud, ett skitigt sånt 😱

Okej. Jag missuppfattade nog dig inledningsvis. 😉

Styrkan i Suoerior två är väl annars att det finns sådana möjligheter att få det att låta rock. Bla annat genom att det finns olika mikorofonupptagningar. Samtidigt ställer det högra krav på att mixa så att det låter bra. 🙂

Håller med 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.