Jump to content
Annons

Studiofestival Historik


sixties

Recommended Posts

Har sammanställt en lista på alla typer av teman som varit i studiofestivalerna så man lätt kan kolla om det är nått som nyligen varit eller som man borde köra igen i en eller annan form.

Först en lista med festivalnamn och nr och längre ned följer beskrivningar och regler för respektive festival för den som vill ha mer info.

Komentera gärna men önskningar och förslag till kommande festivaler brukar det finnas en ny tråd för efter varje avslutad festival (vinnaren bestämmer nästa men vill ibland ha lite tips och ideér på olika teman) där man kan diskutera detta, den tråden finns nitad under studiofestival.

Nr1 tema: klassiskt stycke(30/3-04)

Nr2 tema: bästa introt (07/06-04)

Nr3 tema. Så ska det INTE låta (27/8-04)

Nr4 tema: KOMPetition (1/11-04)

Nr5 tema: Hybrid (17/3-05)

Nr6 tema:sommarplåga (16/5-05)

Metal meets Rock(28/6-05)

Nr7 Tema: jul låt (3/10-05)

Nr8Pro Drum festival (5/10-05)

Nr9 tema: Jingle (5/12-05)

Nr10 tema: gratis mjukvara(16/12-05)

Nr11 tema: Akustikt (14/2-06)

Nr12 Punkfestival 1 (15/12-06)

Nr13 tema: 1 minut (27/8-06)

Nr14 tema: jävla kritiker (3/11-06)

Nr15: tema:punk (punkfestival2) (10/1-07)

Nr16 tema: Pots and Pans (19/2-07)

Nr17 Tema Sound-alike-Festival(6/8-07)

Nr18 tema:Höstsonat -en studie i ångest (5/9-07)

Punkfestival nr3 (9/12-07)

Nr19 tema: Mona Lisa (29/12-07)

Nr20 tema: Weekend madness (70-tals Disco) (14/3-08)

Nr21 tema: x0x med sång (10/5-08)

Nr22 tema: Reggae (24/6-08)

nr23 Två ackords-festivalen. (24/8-08)

hoppas allt blev rätt, tog en stund att sammanställa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

fakta om festivalerna:

Två akords festivalen:Man skall skapa ett stycke musik där harmonin endast består av två ackord. Dessa två ackord är valfria och får användas fritt i vilken genre hur som helst – vokalt, instrumentalt eller både och… eller ingenting men ändå lite

Studiofestival 22, Reggae!

Regler:

- Låten får vara max 4 minuter lång

- Låten skall vara nyskriven till denna festival.

- Låten får inte vara helt och hållet olik reggea-genren och alla dess sub-genres (ex. dub, ska, etc... kolla wikipedia för fullständigare lista)

- Låten skall vara inskickad till ReggaeFTW[at]crumble-zone.com senast 3:a augusti kl. 23:59, CET, i år, 2008.

- Deltagaren hojtar till här i tråden om han/hon vill vara med, innan eller i samband med att låten skickas in.

Förtydligande till regel 3: Egna tolkningar av reggae-genren välkomnas, men det ska ändå gå att höra att det är någon form av reggae... även om det är en alldeles egen form av reggae.

x0x med sång" innebär följande;1. Låten skall bestå av ett trumset från antingen tr-606, tr-707, tr-808, eller tr-909. Man får även använda sig av en mono-synt, tänk tb-303.

2. Låten skall vara vokal, men med max ett sångspår.

3. Låten skall vara max 3 minuter.

4. Låten skall vara helt nyproducerad för denna festival.

5. Effekter används hur som helst, obegränsat.

6. För att klargöra en sista gång. Låten skall bestå av ett trumset, en monofonisk synt och ett spår sång. Inget annat.

Här kommer temat för Studiofestival 20.1. 70-talsdisco.

2. Låten ska handla om kontrasten mellan veckans kneg och helgens befrielse på dansgolvet.

3. 100-130 BPM.

4. 2-3,5 minuter lång.

5. Nyproducerad för denna tävling.

Studiofestivalen 19 Mona LisaDet är ungefär 500 år sen Mona Lisa målades och hon är världens mest berömda konstverk. Vi hyllar detta med en festival i hennes tecken.

1 Låten ska var max i 120 BPM

2 Lyriken ska ha något med Mona Lisas leende och göra(vad ni tror hon ler åt och varför hon ler [egen teori])

3 Ni måste använda er av ett blåsinstrumet i erat arrangemang samplad eller egen inspelad spelar ingen roll.

4 Låten måste vara helt ny producerad till denna festival

Övriga krav

Filformat: MP3 192 bitrate

Längd: 02:00 -04:00

Övrigt: Titel och Namn

Genre spelar ingen roll, allt mellan folkmusik till trance är välkommet så länge ni håller er till reglerna

Punkfestival 3Regler:

1. Egenskriven punklåt (Alla former av punk tillåtna)som är outgiven/opublicerad

2. Inte för lång (spela fortare i såfall) typ max 3 min

3. Sång (så blir det inga instrumental låtar) på valfritt språk

4. Inskickat bidrag ska vara mp3:a i 192 bit-rate

5. vill man göra mer än en låt så ska det vara olika stil på låtarna.

Administrationen för Forumfestival #18 inbjuder härmed allmänheten följande tävling

Till minne av Ingemar Bergman Höstsonat en studie i ångest

Tävlingsbidrag ska

1) täcka tre ångestfaser:

tillbakahållen ångest (frustration)

utlevd ångest (explosion)

efter utlevelsen (regression)

2) vara mellan 1½ och 4 minuter långt.

3) ha ett namn.

4) levereras i mp3-format, 192 kbps och utan taggad information (anonymt).

Sound alike-festival pastischer Studiofestival nr. 1718 JUNI - 5 AUGUSTI, 24:00

+ Varje låt skall vara gjord och inspelad så att den efterliknar en av grupperna nedan +

- Kraftwerk -

- Gyllene Tider -

- Ramones -

- AC/DC -

- Latin Kings -

- Enya -

+ De tävlande ska alltså göra låtar som liknar guppens egna, karaktäristiska sound och låtstruktur så mycket som möjligt+

+ Bidragen skall vara egenhändigt nykomponerade och inspelade +

+ En låt får max vara 3 ½ minut (210 sekunder) lång +

+ Varje deltagare får delta med max 2 låtar +

+ 2 deltagare som samarbetar får dock bidra med max 4 låtar tillsammans osv. +

Pots and pans

Reglerna är...

1. max 3 minuter

2. mickade akustiska instrument är tillåtna (ex akustisk gitarr, banjo, mandolin)

3. Låtens rytm / beat skall vara helt uppbyggt på "pots and Pans" Inga EZD, GA e.t.c får användas.

4. Sångpålägg är tillåtet.

5. Sampling ÄR tillåtet!

Temat "jävla kritiker" föddes ur denna tråd och går ut på att skapa en låt utifrån en färdig recension.

Recensionen som låten skall utgå ifrån finns här.

Children of Stuttgart featuring Bobby Diamond - "Soar"

De har hållt mig på sträckbänken under alldeles för lång tid nu, de ansiktslösa medlemmarna i det självutnämnda "euforikollektivet" Children of Stuttgart. Ända sedan deras första singel "Stargazer" släpptes för snart två år sedan och förgyllde min vardag med sitt smittande groove och den näst intill hysteriska refrängen med sin text om ett alldeles unikt möte med en främling i storstadslarmet har jag suttit som ett fån och väntat på uppföljaren. När jag så häromsistens fick höra att den var på väg, och att kollektivets medlemmar dessutom slagit sig samman med Bobby Diamond, den forne kroppsbyggaren från Wales som på senare år sadlat om till en karriär som sångare extraordinaire och orsakat en smärre hysteri inom kritikerfalangen med sin alldeles unika stämma kände jag genast hur mina knäveck började darra som en aladåb i orkan. Skulle de förmå att uträtta sådana storverk som en dylik kombination ger löften om, om än vid en aldrig så hastig anblick? Jag insåg efter en stunds eftertanke att avkräva dem något dylikt mer eller mindre vore att begära det omöjliga, och började istället så sakteliga förbereda mig på en eventuell besvikelse, med "det var nog bättre förr, trots allt" som ett ekande mantra i bakhuvudet.

Och så bara låg den där på mitt skrivbord förra veckan - "Soar", som de valt att kalla den. Jag tvekade länge. Skulle jag ens våga lyssna? Var det inte frågan om något annat än ett luftslott av gargantuella mått, trots allt? Var det ens VÄRT all denna ångest? Jag laddade min CD-spelare, tryckte, efter vad som kändes som en evighet på "play" och...

...herregud. De jävlarna gjorde det.

"Soar" kan vara de mest fulländade tvåhundratio sekunderna i den moderna musikhistorien. Jag är fullständigt gravallvarlig. Vi har här något så fantastiskt som en hybrid mellan total endorfinstinn lycka, en innerlig önskan om att kunna fånga varje ögonblick och bevara det som om det vore det viktigaste i hela ditt liv - samtidigt som här även finns en svärta och en djup melankoli - ett alldestädes närvarande vemod över att ingenting varar för evigt. Dansa! Le! Känn! Tänk! Gråt! LEV, FÖR FAN!!

Den är som den felande länken mellan Irene Caras "Flashdance...What A Feeling", The Smiths "There's A Light That Never Goes Out" och Johnny Cashs cover på Nine Inch Nails "Hurt", producerad av den oheliga alliansen Daft Punk och Phil Spector instängda i en friggebod på 14 kvadratmeter. Åttiotalets klyschor möter sextiotalets förhoppningar sett med nutidens ögon. Det är musik som trotsar alla genrebeteckningar - visst, här finns den raka bastrumman från klubbmusiken, låtstrukturen och den alldeles galet själhäftande refrängen från popens finaste stunder, rockens grus under under naglarna och vissångarens ärlighet, men samtidigt finns här också något helt annat.

Jag är, såhär efter säkert 100 genomlyssningar, fortfarande inte i stånd att sätta ord på denna känsla, men jag vet iallafall att den människa som inte får gåshud över hela kroppen när Bobby Diamond sjunger "and tonight we'll soar" på det vis som bara han förmår i den sista refrängen inte är vid sina sinnens fulla bruk - eller möjligtvis döv.

/Pål Wallander

1 minutsfestivalen Regler :1. Låten skall vara mellan 0:55 & 1:00 lång inkl. utklingning.

2. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkompostion, alla genre tillåtna.

3. Du skall stå för produktionen men andra musiker får användas.

4. Inskickat bidrag skall vara mp3 i 192 bit-rate.

5. Ditt bidrag skall döpas med ditt användarnamn & låttitel.

6. Endast 1 bidrag per användare.

Tema: REMIX/COVER.

Du har 4 tidigare festival vinnare´s bidrag att välja på. Antingen gör du en remix med hjälp av de filer (sång, gitarr osv.) som finnas att hämta, eller som en ren cover där du gör en egen tolkning av någon av låtarna.

Här kommer reglerna:

1. Ditt bidrag skall vara en cover/remix av någon av kompositionerna i valfri genre (Tex. hårdrock, techno, hiphop, dansband! DU väljer själv!)

2. Du skall själv stå för produktion. I övrigt går det bra att samarbeta med andra (t.ex. sångare och musiker).

2. Maxlängd ca 3 min ( för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. ditt bidrag är i 192 bit-rate, lika för alla.

4. Ditt bidrag skall döpas med ditt "användarnamn" och låt titeln"

5. max ett bidrag per deltagare, för hoppningsvis blir det många bidrag och folk måste få en chans att orka lyssna på alla.

6. Ditt bidrag ska vara opublicerat/outgivet. Så inga upplägg på demoforumet före avslutad röstning.

HÄR HÄMTAR DU DE 4 LÅTARNA i mp3 format som DU HAR ATT VÄLJA PÅ:

De 4:a remix/cover bidragen som mp3 14mb

BIDRAGEN´S FILER HÄMTAR DU NEDAN:

Special_offer.zip 78mb (akkegitarr,elgitarr1,2,3,4,5,sång1,2,minimoog,midispår,mp3spår,theremin, text)Bpm 131

Long_faces.zip 71mb (elgitarr, bas, trummor,sång,körsång,text) Bpm120

Personal playground.zip 97,5 mb (bas,elgitarr, introgitarr, sång, trummor, text) Bpm 115

Kalifornien.zip 60mb(spår se innlägg längre ner)Bpm 95 Akustisk (stereo),Bas (mono), Elgit solo (mono), Orgel (mono), Percussion (mono), Trummor (mono) (borde kanske varit stereo men...)

Sång (mono)

STUDIOFESTIVAL DEL 1 - Klassiskt stycke

Röstning!

Hej allihopa!

Nu när det har börjat strömma in en hel del folk här på forumet hade det kanske varit kul med en liten intern tävling eller vad man ska kalla det... så jag tänkte ta saken i egna händer och anordna en tävling där man ska skapa ett klassiskt stycke. Jag skulle vilja höra era åsikter om detta... anledningen till att jag valde att man ska skapa ett klassiskt stycke är att det är ganska neutralt. Alla kan deltaga.

Regler:

Stråkar och piano måste finnas med i stycket.

Synthar, moderna percussion-ljud och liknande får ej användas

Max 3 minuter lång.

Tillåtna instrument:

Strings (stråkar)

Piano (ej electric)

Horns

Woodwinds

Brass

Harp

StudiofestivaL AKUSTIKTNu är det dags för nästa studiofestival som är ett joint venture mellan mig och idékläckaren Umemagnus. Vi får väl se vem som gör vad. När det gäller kniviga regelfrågor förlitar jag mig mycket på Magnus outgrundliga visdom.

Nu är det dags att plugga ur gitarrerna och stuva undan mjukvarusyntarna i hårddiskens mörkaste vrå. Här kommer reglerna:

1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall själv stå för musik/text/produktion. I övrigt går det bra att samarbeta med andra (t.ex. sångare och musiker).

2. Maxlängd 3 min ("som vanligt" håller vi hårt på denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. Inga elektrifierade instrument eller mjukvaruinstrument får användas.

4. Ditt bidrag skall vara så "äkta" som möjligt, alltså inga samplingar eller vilt klippta och processade inspelningar. Däremot är det tillåtet med grundläggande effekter som reverb/delay, eq och kompressor. Ingen flanger, dist, bitcrusher, vocoder...ja, ni fattar.

5. Enklare redigering av materialet är tillåtet, t.ex. att ta om en refräng i en i övrigt perfekt tagning. (Blir ju ändå omöjligt att kontrollera.)

6. Ditt bidrag skall ha en titel.

Jaha då kör vi igång - Julstudiofestival 2005

Tema: Jullåt - egen komposition

Sång: Ja, men valfritt språk

Längd: ca 3 minuter

Genre: Valfri stil så länge det luktar jul

Det skall vara en nyskriven låt som inte framförts tidigare.

Det är ganska fria regler för att så många som möjligt skall kunna vara med.

Gör ert bästa vad gäller komposition, framförande och produktion.

Glöm framför allt inte - julstämningen.

Metal meets rock:

Nu drar det efterlängtade igång. En rejäl metal och hårdrocksfestival för alla oss som älskar allt ifrån Sabbath till Slipknot.

Jag är gärna med och deltar om inte någon invänder?

Regler

Låtmaterialet måste...

-vara emellan 3-5 minuter lång.

-vara kodat i 192kbps.

-vara framfört av bara dig. (Programmering är tillåten)

-ge en arg eller elak känsla. (Detta för att ge det lite mer sport)

REGLER: Sommarplåga... svensk text + max 3 min lång.

Komposition: Får innehålla samplingar men själva låten ska vara skriven av dig själv, nyskriven för denna tävling och inte publicerad någonstans tidigare.

Tjena!

Eftersom jag håller på med musik som några av mina vänner kallar för hybridmusik kommer temat för denna omgång av studiofestivalen att bli "Hybrid"- kort sagt gör den bästa hybridlåten med ett genomgående tema.

REGLER

Jag har gjort ett trumkomp i tre olika stilar Här - Högerklicka och välj spara som.......

Det börjar med Samba sen Funk och avslutas med Dansband.

Uppgift:

* Du skall göra en låt utifrån detta komp innehållande dessa tre stilarna.

* För att låten skall ha en röd ska du i låten ha en temamelodi som återkommer minst en gång inom varje genre.

Oj shit vad svårt kanske du tänker nu men nej då jag har själv provat med en testversion och det är fullt möjligt att genomföra.

Jag kommer själv inte att delta.

För att göra kompet lite mer levande har jag lagt in sambakomp på tre olika ställen, dels i början och dels på två ställen till längre fram i låten. Detta för att det ska bli lite mer varitation och lite roligare att jobba med.

Trumkompet: Trumkompet ligger som en mp3-fil (160kbps) på ca 3 MB. Trummorna är inspelade i 115 bpm.

Manipulering av Trumkompet: Observera att trumkompet är statiskt d.v.s. du får inte kasta om ordningen på kompet. Däremot får du klippa in break och pauser om så önskas. Med lite fantasi kan det nog bli riktigt bra tror jag. Det är fritt att lägga på effekter på kompet, dock inte till den grad att kompet inte känns igen från originalet. Du får heller inte lägga på fler trumgrejer dvs vanliga trummor, ägg, tablas, kongas etc på det befintliga kompet.

Vad händer sen?

Bakgrund: Hela idéen bakom denna tävling är att göra det mest intressanta introt. Det som får en att skrika efter mer. Lite av tanken bakom är att folk gärna lyssnar igenom skivor på detta sättet, och samma gäller de som sitter på skivbolagen. Så gör ett kraftfullt intresseväckande intro som får lyssnaren att skrika: ”VAD HÄNDER SEN?!”

Låten: Ska vara en ny komposition (samma regler som för den riktiga melodifestivalen... ingen får ha hört den innan) och högst 30 sekunder, men får gärna vara kortare, slutet skall dock inte nödvändigtvis vara ett slut, utan ett avbrott där låten egentligen skall fortsätta. Filen skall vara i MP3 format, 160kbps.

Filhantering: Döp filen till valfritt slumpat namn. Ladda helst upp era låtar på en sida där jag kan dra hem dem och lägga upp dem på ledigt webutrymme. Skicka sedan adressen till låten till mig (Direktlänk! t.ex www.nisseshemsida.com/ingetsärskilt/intro.mp3 ) tillsammans med ditt forumnamn. Om du inte har någon plats att hosta dina låtar på, kan du i nödfall maila dem till mig (SKICKA PM i så fall.) Alla bidrag kommer i likhet med denna tävling att vara anonyma innan tävlingen är avgjord, då alla deltagares namn kommer att publiceras tillsammans med bidragen.

Röstning: Kommer att gå till enligt följande. Den låten som har det mest intressanta introt, det intro som man verkligen får ett sug av att höra mer av, den skall man rösta på. Beroende på hur många bidrag som kommer in, kommer jag skapa så många gallupar som krävs. De som vinner från delgalluparna, kommer sen att vara i en ’final’ gallup.

Tid för röstning kommer i första deltävlingen att vara från och med den 7:e juni till och med 13e juni. Finalröstningen om det blir någon, blir från 14e till 18e juni.

Vinnaren får äran att lägga upp hela versionen av sin låt

Regelsummering:

- 30sekunder, bara intro, ingen refräng.

- MP3 160kbps

- Målet är att göra det mest intresseväckande introt.

Vad är dålig musik, vad är bra musik? Det är ett ämne som kokat här på forumet på sistone:

* Varför har inte Regina ett metertjockt puffskydd av gummi?

* Är Brian Wilson ett musikaliskt geni eller en lallande surfar-dåre, eller både och?

* Vem vill egentligen köpa dom där utklädda Lidingö-yuppiesarnas tröjor?

* Är Gunther en smart snubbe som ger folk vad dom vill ha eller är han ett bevis på att Gud inte finns?

* Ska vi ha Ray Charles eller Kebjekajse som begravningshymn när vi dör?

* Är Tom Waits ett skrålande fyllo som gör bra skivor, eller bara ett skrålande fyllo?

Bra eller dåligt? Smaken är som mumindalen. Men nu är det dags att åtminstone sätta ner foten när det gäller RIKTIGT DÅLIG MUSIK. Undertiteln på Studiofestival # 3 lyder nämligen "Så ska det INTE låta".

REGLER:

Ta fram dina allra sämsta sidor och gör en låt som bara känns helt fel. En låt som antingen bara skär sig i öronen, eller är fantastiskt omusikalisk, löjligt pretentiös eller rakt igenom klantig så att man mår illa. Målsättningen ska vara att man fullständigt avskyr eländet rent fysiskt när man hör den.

Låtlängd: Högst 1 minut. Behöver inte ha formell start o slut utan kan vara ett clip.

Stil: Valfri - techno, visa, dansband, rockabilly, elller knäppa blandningar som låter för jävligt.

Komposition: Får innehålla samplingar men själva låten ska vara skriven av dig själv, nyskriven för denna tävling och inte publicerad någonstans tidigare

Sådär! Studiofestivalen denna gång går under namnet "kompetition" och uppdraget är att spela in kompet till ett sångspår.

Sångare är, pga förkylning, inte jag utan Olle Lindberg!, studioalias "Fnykis".

REGLER

Uppgift: Du ska skriva och spela in ett komp till sångstämman som finns här (högerklicka -> Spara som). Det går alltså ut på att göra ett arr på låten så att den blir så tilltalande som möjligt. Du är helt fri att göra kompet i vilken stil du vill och använda de ackord du tycker passar bäst i din version.

Sångspåret: Sången ligger i en zipfil som uppackad blir en mp3-fil (160kbps).

Sången är insjungen i 95 bpm. Observera att inför sista refrängen ligger en extra halvtakt för att bygga upp spänningen. Detta gör att du bör ställa in 2/4-delar för att få ettan i varje takt rätt.

Melodin går i C-dur!

Manipulering av sången: Sången är inspelad rakt av med en Sennheiser MKE 401 kondensator (mest pga ovana så är det nog inte helt och hållet brusfritt..). Sången är hur som helst inte bearbetad med någon kompressor, reverb eller annan effekt. Detta är alltså upp till dig..

Det är däremot inte tillåtet att manipulera sången genom att pitcha, ändra tempo eller förändra sången så att man inte hör om det är samma sångare som i originalet.

Du får klippa i sången, men det måste fortfarande vara samma textflöde. Så klipp efter en avslutad refräng tex, om du nu vill lägga in ett brejk eller nåt sånt.

Komposition: Samplingar får användas men själva kompet ska vara skrivet av dig själv och får inte ha publicerats någon annanstans tidigare.

Helt nyskrivet alltså!

Jahapp nu drar jag igång en studiofestival. Den stilen deltagarna ska komponera är en jingel i antingen Jazz, hårdrock eller hiphop stil . Maxtiden är 30 sekunder. Priset är förutom äran att bli spelad i D-stream, en radiokanal jag är med och driver. Sista bidragsinlämning är 10/12. Sedan utser vi ett gäng semifinalister och sen utser vi genom omröstning om vinnaren.

Gratis festivalen:

Nu är det dags för nästa studiofestival som kommer att gå i snålhetens tecken - Gratisfestival!

Vi skall sätta den nya verkligheten på prov och skapa musik med datorer, utan att betala något för det.

Regler:

1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall själv stå för musik/text/produktion. I övrigt går det bra att samarbeta med andra (t.ex. sångare).

2. Maxlängd 3 min (jag vill hålla ganska hårt på denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. Du får använda hur många mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sångare och samplingar som helst.

4. All mjukvara som används - utom inspelningsprogrammet - skall vara gratis. Gratis = freeware och donationware. Demoversioner av betalprogram är inte godkända. "Inbyggda" pluggar i t.ex. Cubase eller Logic är heller inte tillåtna. Detta gäller även EQ, kompressor, dithering, mm. Ev. samplingar måste naturligtvis också vara gratis.

5. Inga hårdvarueffekter eller hårdvarusyntar är tillåtna. Detta kan tyckas lite grinigt, men jag vill se vad som händer om vi flyttar in allt vi kan i burken.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Guuud vilket jobb att sammanställa allt detta 😲

Men heder åt dig! Många festivaler kunde gott vara årligt återkommande, såsom julfestival och gratisfestivalen. Andra kunde återkomma med jämna mellanrum; en ackordsfestivaler är alltid kul, i synnerhet om den skulle presenteras i tre olika genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...