Jump to content
Annons

Rejäl uppfräschning i Pro Tools 8


Anders F

Recommended Posts

Hej gott folk...

Mycket nytt blev de. Och maste saga att dom fixat en hel del grejer som man onskat sig lange.

Ta bara en grej som att man nu kan se visuelt om man har insertion follows playback pa eller av.

Har jag sagt sen version 6...

Det ar mycket nytt under ytan. For dom som inte har sett, ta och titta pa denna video som forklarar en del av nyheterna.

http://vimeo.com/1872172?pg=embed&sec=1872172

Sen "freddie" kan jag ju tilllaga att man koper inte ett HD system for DSP kraftens skull. Inte jag iaf.

Forutom att det ar stabilt som inget annat, sa ar HD mjukvaran ett mer komplett program, skulle inte kunna leva utan manga funktioner som inte funnits i LE.

Bara en liten sak som att kunna ha 32 (eller mer) kanaler I/O av Lynx Aurora AD/DA.

Bobo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

... även den "minsta" av HD varianterna är ett ganska tungt och kostsamt system, och finns bara för Mac.

Sen när är PTHD bara för mac?

Funkar alldeles utmärkt på PC också, varför man nu skulle vilja ha en sån är däremot en annan fråga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Not Compatible with Pro Tools 8

Mac OS X 10.4 (Tiger)"

Fungerar intealltså inte PT LE 8 med Tiger? Vad är det för skit? Har min dator jag köpte för ett år sedan redan blivit omodern. :/

Nä, men ditt operativsystem...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Not Compatible with Pro Tools 8

Mac OS X 10.4 (Tiger)"

Fungerar intealltså inte PT LE 8 med Tiger? Vad är det för skit? Har min dator jag köpte för ett år sedan redan blivit omodern. :/

Nä, men ditt operativsystem...

Slutsatsen är att inte PT är för mac. Det är för XP

Link to comment
Dela på andra sajter

"Not Compatible with Pro Tools 8

Mac OS X 10.4 (Tiger)"

Fungerar intealltså inte PT LE 8 med Tiger? Vad är det för skit? Har min dator jag köpte för ett år sedan redan blivit omodern. :/

Nä, men ditt operativsystem...

Slutsatsen är att inte PT är för mac. Det är för XP

Det är väl Digidesign i ett nötskal. 😛😄😉

Ena stunden fungerar inte programvaran för att OS:et fått en säkerhetsuppdatering. Andra stunden lägger de ner stöd för äldre plattformar. Digi001 och PT8 är väl bra exempel.

Min Mbox 1:a fungerade fram till 10.4. Nu står den i en hylla eftersom den inte går att använda i 10.5 - trots att den ska fungera enligt Digidesign.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oops, det var du du sa det Linus. Jag var precis på väg att köpa en mbox 1 för att ha till en ny Mac laptop.

Phui!

Då får det väl bli en Duett istället... 😛

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

"Not Compatible with Pro Tools 8

Mac OS X 10.4 (Tiger)"

Fungerar intealltså inte PT LE 8 med Tiger? Vad är det för skit? Har min dator jag köpte för ett år sedan redan blivit omodern. :/

Nä, men ditt operativsystem...

Slutsatsen är att inte PT är för mac. Det är för XP

Det är väl Digidesign i ett nötskal. 😛😄😉

Håller med!

Att de inte gått i graven än beror på att det är så inkört i promarknaden men märker att många helt gått över till mac och Logic. En Kraft combo som är svårslagen.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur långt bak i tiden och till vilka "gamla" plattformar o OS ska man rikta sig när man släpper en ny produkt egentligen? Man vill ju täcka in allt nytt på marknaden i huvudsak, right? Så varför ska man lägga ner energi på att få allt att fungera på ett utgående OS. I pc världen är det ju ingen som utvecklar något till win2000 längre om jag säger så, även fast det kanske finns en del som använder det. (ett grovt exempel)

Lite samma grej gäller väl hur länge man utvecklar stöd för gammal hårdvara, det är ju svårt att få något som är tillverkat 95 att få ett bra mjukvarustöd idag på dagens datorer. Man kan inte hålla fast vid gamla produkter hur länge som helst. Men digi är ju kanske lite väl snabba på att säga att en produkt är gammal, men man måste ändå släppa en produkt förr eller senare. Det är ju något man får räkna med

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara ekonomiskt för företaget att sälja något som fungerar till så få som möjligt?

Ptja... jag tror det handlar om att ge användarna något de tycker om, och därefter låsa användarna till dina prylar.

Gå 10 år tillbaka och PT var alternativet som var "rock solid". Man kunde lita på systemet.

Idag är marknaden hårdare för de flesta DAW:s är grymt kompetenta. De har mycket gemensamt men olika program leder utvecklingen för vissa funktioner. Ta t ex Melodyne som är en full DAW trots att det mest är känt för sin lysande pitchkorrigering och time stretch.

Idag är Digidesign-användare låsta till Pro Tools. Deras dator är inte en PC eller en Mac. Den är i huvudsak ett Pro Tools-system och allt som görs på datorn måste göras med hänsyn till vad Digidesigns DUC ger tillåtelse till.

De vågar inte prova några alternativ till PT heller, eftersom en liten ändring av systemet kan få korthuset att fallera och så sitter de där med ett system som inte fungerar.

- Har du provat Samplitude? Det är kanske något för dig. Du kan mixa ut MLP lossless och bränna direkt till en DVD Audio.

- Nja, jag vet inte om jag vågar. Det kanske uppdaterar några systemfiler till Windows och då kan jag inte använda Pro Tools.

...och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara ekonomiskt för företaget att sälja något som fungerar till så få som möjligt?

Idag är Digidesign-användare låsta till Pro Tools.

Låsta och låsta. Har själv en 5 olika daws installerade på min maskin. Funkar utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara ekonomiskt för företaget att sälja något som fungerar till så få som möjligt?

Idag är Digidesign-användare låsta till Pro Tools.

Låsta och låsta. Har själv en 5 olika daws installerade på min maskin. Funkar utmärkt!

Varför köper man 5 olika daws? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan väl inte vara ekonomiskt för företaget att sälja något som fungerar till så få som möjligt?

Idag är Digidesign-användare låsta till Pro Tools.

Låsta och låsta. Har själv en 5 olika daws installerade på min maskin. Funkar utmärkt!

Varför köper man 5 olika daws? 🙂

Har bara blivit så. Förutom pro tools har jag ett gammalt cubase sx2, traction 2 (kollade runt efter alternativ till cubase), samplitude (gratis ifrån stuido) , Albleton live (kul att experimentera i, fastnade direkt när jag körde demon) och ardour (gratis med linux + plus en massa annat kul som följde med). Använder dock mest pro tools och live

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå 10 år tillbaka och PT var alternativet som var "rock solid". Man kunde lita på systemet.

Idag är marknaden hårdare för de flesta DAW:s är grymt kompetenta. Idag är Digidesign-användare låsta till Pro Tools.

- Har du provat Samplitude? Det är kanske något för dig. Du kan mixa ut MLP lossless och bränna direkt till en DVD Audio.

- Nja, jag vet inte om jag vågar. Det kanske uppdaterar några systemfiler till Windows och då kan jag inte använda Pro Tools.

...och så vidare.

På sistone har jag hört många amerikaner säga att Digidesign ser Digital Performer som sitt största marknadsmässiga hot. Det är ju väldigt snålt marknadsfört här i norra europa, DP, men är en otroligt kompetent plattform och den äldsta musikmjukvara around. Jag vet inte om det finns något realistiskt i den teorin, men många amerikaner verkar se det så, och att det är delvis därför som protools 8 fått den utformning den har fått.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

enligt digidesign's hemsida så kommer den nya 003'an+factory att gå på 1695 usd (12178kr) Det var en god nyhet 🙁

då var det en god gissning från din sida ju.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt digidesign's hemsida så kommer den nya 003'an+factory att gå på 1695 usd (12178kr) Det var en god nyhet 🙂

då var det en god gissning från din sida ju.. 😱

...vilket säkert blir 20 000 i vårt avlånga land... Men tur det finns Thomann å såna ställen. Vanliga 003 rack factory kostar ju ca 17 000 kr i Sverige medans den är flera tusen kr billigare på thomann. typ 9 600 kr... helt sjukt....

Jag som är Cubaseanvändare sedan mitten på 90-talet får väl lite svårt att byta system 😉 men med dessa uppdateringarna verkar det ju faktiskt intressant att skaffa PT LE 8. 🙂

Men det där med delay compensation.. varför fixar de aldrig det? är det inte nödvändigt? vad har de för nåt istället kan man ju undra.

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

enligt digidesign's hemsida så kommer den nya 003'an+factory att gå på 1695 usd (12178kr) Det var en god nyhet 😄

då var det en god gissning från din sida ju.. 😄

...vilket säkert blir 20 000 i vårt avlånga land... Men tur det finns Thomann å såna ställen. Vanliga 003 rack factory kostar ju ca 17 000 kr i Sverige medans den är flera tusen kr billigare på thomann. typ 9 600 kr... helt sjukt....

Jag som är Cubaseanvändare sedan mitten på 90-talet får väl lite svårt att byta system 🙁 men med dessa uppdateringarna verkar det ju faktiskt intressant att skaffa PT LE 8. 🙂

Men det där med delay compensation.. varför fixar de aldrig det? är det inte nödvändigt? vad har de för nåt istället kan man ju undra.

Angaende delay compensation:

Enligt digidesign ar detta nagot dom kommer jobba pa i framtida versioner och aven Frys funktion och offline bounce.

I version 8 har de lagt allt krut pa andra saker som for tillfallet var viktigare tyckte dom, som tex fa iordning pa midi hanteringen och massa andra saker som vi anvandare har onskat sig.

De flesta pluggar som kommer bundlat med PTLE har ingen latency, det ar mest tredje parts pluggar och system som SSL duende mm som man far problem med.

Och det ar latt fixat med lite manuel editering eller annu battre, kop mellowmuse's delay compensation plugin som ar valdigt billig.

I och med att PT 8 har 10 inserts behover man ju inte heller kanna att man slosar bort en insert pa det. Om man har en riktigt kraftig dator kan man ocksa lagga samma plugg pa alla spar och sen bypassa dom man inte behover. Men Mellowmuse pluggen funkar riktigt bra sags det. Har aven hort rykten om att RTAS har optimerats annu mer.

Kan tyckas var irriterande att man maste kopa till en plugg bara for att fa ADC, men vad som ar viktigt att komma ihag ar dock att Pro tools LE alltid kommer vara "Limited Edition" nar det galler vissa saker.

Nar folk folk jamfor PTLE med Logic och andra program glomer dom att Logic pro ar Apples "flagship" program medans PTLE inte ar digidesigns flagship.

Jamfor Logic Pro med Pro Tools HD och PTLE med Logic express och Cubase LE mm istallet.

Da ar PTLE helt plotsligt ett riktigt kompetent program. Sarskilt nu i och med Pro Tools 8.

Kan tyckas att PTHD ar aldeles for dyrt. Det tycker jag med. Men det var aldrigt tankt for hemma anvandaren.

For stora studios ar ett HD system en ganska liten kostnad. Kvallite har aldrig vart billigt, kvittar vad det ar. For den seriose anvandaren dar funktionalitet och stabilitet ar a och o finns det ingen tvekan.

Pro Tools HD tillsammans med min Lynx Aurora 16 converter ar fortfarande min basta investering och har mycket snart betalt sig sjalv.

I slut anden ar det ju dock viktigast vilken plattform man trivs att jobba i. Och for mig ar det PTHD och windows XP... Hehe!

Aldrig jobbat med ett stabilare system!

Version 8 kommer bli mycket intressant. Ar overtygad om att det kommer bli en killer release. Iaf for mig.

Vantas i november.

MVH

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt digidesign's hemsida så kommer den nya 003'an+factory att gå på 1695 usd (12178kr) Det var en god nyhet 😄

då var det en god gissning från din sida ju.. 😄

...vilket säkert blir 20 000 i vårt avlånga land... Men tur det finns Thomann å såna ställen. Vanliga 003 rack factory kostar ju ca 17 000 kr i Sverige medans den är flera tusen kr billigare på thomann. typ 9 600 kr... helt sjukt....

Jag som är Cubaseanvändare sedan mitten på 90-talet får väl lite svårt att byta system 🙁 men med dessa uppdateringarna verkar det ju faktiskt intressant att skaffa PT LE 8. 🙂

Men det där med delay compensation.. varför fixar de aldrig det? är det inte nödvändigt? vad har de för nåt istället kan man ju undra.

Angaende delay compensation:

Enligt digidesign ar detta nagot dom kommer jobba pa i framtida versioner och aven Frys funktion och offline bounce.

I version 8 har de lagt allt krut pa andra saker som for tillfallet var viktigare tyckte dom, som tex fa iordning pa midi hanteringen och massa andra saker som vi anvandare har onskat sig.

De flesta pluggar som kommer bundlat med PTLE har ingen latency, det ar mest tredje parts pluggar och system som SSL duende mm som man far problem med.

Och det ar latt fixat med lite manuel editering eller annu battre, kop mellowmuse's delay compensation plugin som ar valdigt billig.

I och med att PT 8 har 10 inserts behover man ju inte heller kanna att man slosar bort en insert pa det. Om man har en riktigt kraftig dator kan man ocksa lagga samma plugg pa alla spar och sen bypassa dom man inte behover. Men Mellowmuse pluggen funkar riktigt bra sags det. Har aven hort rykten om att RTAS har optimerats annu mer.

Kan tyckas var irriterande att man maste kopa till en plugg bara for att fa ADC, men vad som ar viktigt att komma ihag ar dock att Pro tools LE alltid kommer vara "Limited Edition" nar det galler vissa saker.

Nar folk folk jamfor PTLE med Logic och andra program glomer dom att Logic pro ar Apples "flagship" program medans PTLE inte ar digidesigns flagship.

Jamfor Logic Pro med Pro Tools HD och PTLE med Logic express och Cubase LE mm istallet.

Da ar PTLE helt plotsligt ett riktigt kompetent program. Sarskilt nu i och med Pro Tools 8.

Kan tyckas att PTHD ar aldeles for dyrt. Det tycker jag med. Men det var aldrigt tankt for hemma anvandaren.

For stora studios ar ett HD system en ganska liten kostnad. Kvallite har aldrig vart billigt, kvittar vad det ar. For den seriose anvandaren dar funktionalitet och stabilitet ar a och o finns det ingen tvekan.

Pro Tools HD tillsammans med min Lynx Aurora 16 converter ar fortfarande min basta investering och har mycket snart betalt sig sjalv.

I slut anden ar det ju dock viktigast vilken plattform man trivs att jobba i. Och for mig ar det PTHD och windows XP... Hehe!

Aldrig jobbat med ett stabilare system!

Version 8 kommer bli mycket intressant. Ar overtygad om att det kommer bli en killer release. Iaf for mig.

Vantas i november.

MVH

Jonas

Nice, låter som de har något i planerna iaf, alltid positvt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

... gjorde en "Googling" på svenska sidor efter "Digidesign 003R Factory" och hittade vettiga priser även här.. finns nog butiker som vill göra plats för 003 plus fac när den kommer..

Tack för en schysst förklaring! 😛

Men vad tror du om det med priserna? Det är ju helt absurda skillnader på då t ex Sverige och Tyskland...

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

... även den "minsta" av HD varianterna är ett ganska tungt och kostsamt system, och finns bara för Mac.

Funkar alldeles utmärkt på PC också, varför man nu skulle vilja ha en sån är däremot en annan fråga 🙂

Vafalls? stödjer HD PC också? 😮

Det var som jävulen ... det har jag aldrig sett, stött på, eller ens hört om. Trodde bara LE och M-Powered fanns för PC.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

... även den "minsta" av HD varianterna är ett ganska tungt och kostsamt system, och finns bara för Mac.

Funkar alldeles utmärkt på PC också, varför man nu skulle vilja ha en sån är däremot en annan fråga 🙂

Vafalls? stödjer HD PC också? 😮

Det var som jävulen ... det har jag aldrig sett, stött på, eller ens hört om. Trodde bara LE och M-Powered fanns för PC.

PT hd har funkat på pc enda sen jag började köra pt och det är några år sedan. Så stöd för pc har de haft bra länge... tror man kan datera hd stödet till windows xp till 2002?

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

... även den "minsta" av HD varianterna är ett ganska tungt och kostsamt system, och finns bara för Mac.

Funkar alldeles utmärkt på PC också, varför man nu skulle vilja ha en sån är däremot en annan fråga 😉

Vafalls? stödjer HD PC också? 😆

Det var som jävulen ... det har jag aldrig sett, stött på, eller ens hört om. Trodde bara LE och M-Powered fanns för PC.

PT hd har funkat på pc enda sen jag började köra pt och det är några år sedan. Så stöd för pc har de haft bra länge... tror man kan datera hd stödet till windows xp till 2002?

Gjorde en snabb sökning på Harmony Central..

Nu gäller det inte HD utan föregångarna PT 24 och MIX på NT.. så ja, Pro Tools har fungerat på PC plattformen rätt länge.. 😆

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...