Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Det ska ev. spelas in direkt från mixerbord med separata spår. Och sitter och funderar på vad som kan behövas. Det ska mixas i dator så då vore det ju på sin plats att spela in direkt i den och slippa att köra in på nån alesis/fostex och liknande hårddisksystem.

Det här har vi kommit fram till:

Mixerbord som vi redan har:

Yamaha M7

index_ph_ci_01.jpg

Det som sedan behövs är:

Utbyggt med ADAT. 3 stycken MY16AT

160062.jpg

Och det kopplas vidare via sex stycken Optiska Toslink ADAT-kabel till ett MADI/ADAT konverter

Ett RME ADI-648

products_adi_648_1.jpg

Från denna till ett RME Madiface

products_hdspe_madiface_1.jpg

Och detta kopplas in till en Macbook Pro

17-macbook-pro.jpg

Ut från macbook pro via firewire 800 in till en snabb disk.

Inspelningsprogram Logic Pro 8

Det ska spelas in 48 spår i 44.1/24 bitar samtidigt. Latency kvittar eftersom det är ingen som behöver lyssning.

Vad tror ni om detta? Biter vi oss själva i arslet eller kommer det att funka?

Eller vad finns det för alternativ till ljudkort? Kom gärna med idéer. Tacksam för svar/hjälp

// Mr Kill 😄

Annons
Postat

Det enda jag undrar är om datorn klarar av informationsmängden? Annars borde det funka? Man kan väl göra någon slags snabb överslagsräkning och kolla, ni behöver ju inte lägga över det hela på en extern hårddisk direkt?

Postat

Med tanke på hur stabila RME är, så tvivlar jag inte på att det kommer att fungera.

Har däremot aldrig kört med något MADI-system själv, så jag vet egentligen inte mycket om dem, annat än att det ska gå att köra ruggigt många kanaler om datorn bara hänger med i svängarna. 😆

Postat (redigerat)

Jag tror också det kan bli tufft för datorn att kontinuerligt hänga med i 48 spår non-stop. Det kan funka en stund, men ... glitchar den digitala synkningen efter ett tag, då blir det ju nästan oanvändbart väldigt fort.

Många som spelar in live använder förgreningar. Dom drar kabeln ifrån en mikrofon eller instrument till en kopplingsenhet som har flera utgångar för varje ingång - t.ex. 24 in, 72 ut. Så signalen från t.ex. sångmicken skickas till kopplingsenhetens ingång nr 1, och skickas ut genom 3 olika utgångar, A, B och C. Sångmickens A utgång går till mixerbordet för utljud, B utgången går till mixernbordet för monitorlyssning på scen, och utgång C går till ett hårddiskinspelningsystem. Alla tre ställena får den råa signalen. Så är jag van att det brukar gå till. Det kanske kan vara alternativ att kika på.

Redigerat av Opus99
maart (oregistrerad)
Postat
Jag tror också det kan bli tufft för datorn att kontinuerligt hänga med i 48 spår non-stop. Det kan funka en stund, men ... glitchar den digitala synkningen efter ett tag, då blir det ju nästan oanvändbart väldigt fort.

Många som spelar in live använder splitväxlar. Dom drar kabeln ifrån en mikrofon eller instrument till en kopplingsenhet som har flera utgångar för varje ingång - t.ex. 24 in, 72 ut. Så signalen från t.ex. sångmicken skickas till kopplingsenhetens ingång nr 1, och skickas ut genom 3 olika utgångar, A, B och C. Sångmickens A utgång går till mixerbordet för utljud, B utgången går till mixernbordet för monitorlyssning på scen, och utgång C går till ett hårddiskinspelningsystem. Alla tre ställena får den råa signalen. Så är jag van att det brukar gå till. Det kanske kan vara alternativ att kika på.

Ursäkta en dum fråga, men blir inte datamängden lika stor för datorn hur du än gör (om du använder lika många kanaler alltså)? Skillnaden om man splittar signalen blir ju att du kan använda vilka AD-omvandlare man vill, istället för M7:ans, och att signalen går direkt istället för genom M7:an såklart.

Postat (redigerat)

Många som spelar in live använder splitväxlar. Dom drar kabeln ifrån en mikrofon eller instrument till en kopplingsenhet som har flera utgångar för varje ingång - t.ex. 24 in, 72 ut. Så signalen från t.ex. sångmicken skickas till kopplingsenhetens ingång nr 1, och skickas ut genom 3 olika utgångar, A, B och C. Sångmickens A utgång går till mixerbordet för utljud, B utgången går till mixernbordet för monitorlyssning på scen, och utgång C går till ett hårddiskinspelningsystem. Alla tre ställena får den råa signalen. Så är jag van att det brukar gå till. Det kanske kan vara alternativ att kika på.

Ursäkta en dum fråga, men blir inte datamängden lika stor för datorn hur du än gör (om du använder lika många kanaler alltså)? Skillnaden om man splittar signalen blir ju att du kan använda vilka AD-omvandlare man vill, istället för M7:ans, och att signalen går direkt istället för genom M7:an såklart.

Aha, jag blandade ihop det lite där kanske.

Jag menade inte att splitten kunde vara en lösning på om datorn inte hänger med. Det var mera min tanke på hur man kan skicka signalen till datorn, och andra ljudenheter. Det var två olika grejor. Så det var en ganska bra fråga, tycker jag 😆

Redigerat av Opus99
Postat

En timme wav mono 44.1/24 bitar blir 454MB stor. Det gånger 48 blir närmre 22 GB!

Man undrar ju om det finns nån flaskhals? Datorn tror jag klarar det galant. Jag har provat på min gamla G5a med 26 spår(fireface 800) i 96 khz/24 och det var inga som helst problem. Men då på en intern disk. En Macbook Pro sparkar ju min G5 med hästlängder. Dessutom så är nya på gång! Och i Logic Pro så är inspelningstiden (har jag för mig) oändlig(?) Däremot så funderar man ju på den externa hårddisken? Firewire 800...? Hmm?

Minns att nån här på forumet hade koll på hur mkt wav streamar, fanns visst nån tabell.

Eller ska man köra två diskar på samma firewire och köra raid?

Känns ju lite väl unket om nu firman slår till på det här kalaset och så klarar det inte av det... 😆

Postat

Hittade detta på Wikin!

IEEE 1394b (Firewire 800). Denna standard introducerades av Apple år 2003 och stödjer hastigheten S800 (786.432 Mbp/s), via en ny elektrisk kodning, kallad beta mode. Den är bakåtkompatibel med tidigare versioner, men använder en ny kontakt och nya kablar. Partvinnad kategori 5-kabel kan användas, med en maximal kabellängd på 100 meter (för hastigheten S100). Tvåspråkiga kablar kan användas för att ansluta äldre utrustning till de nya kontakterna. Standarden stödjer också optisk kommunikation. Specifikationen stödjer formellt hastigheter upp till 3200 Mbp/s

3200 Mbit per sekund delat på åtta ger 400 megabyte i sekunden.

Varje spår drar 83,3 KB per sekund i 44.1-16 Bit.

Disken och gränsnittet ska alltså klara 4819,2 ljudspår i sekunden....

...i teorin!!!

Jag tror inte din disk kommer bli en flaskhals på något sätt.

MADI interfacet ska klara 64 kanaler om inte mer.

Minns inte men det får du säkert hjälp av RME om du skickar ett mail till dom.

Peace!

/Cruncharn'

Ps. Tror att jag räknade rätt på antalet nollor..!? :rolleyes:

Postat (redigerat)

Om inte min matteförmåga sviker mig så blir 48 kanaler av 44khz/24bit ca 6,25 mb data som ska skrivas per sekund . (22,5 gb per timme) Det borde en disk klara i teorin. Men jag skulle tveka angående externa hårdiskar vid inspelning. Får en tveksam känsla där.

Det jag skulle oroa mig över är den digitala synkningen, för om det glitchar det minsta så ... ja ... Logic borde ju stoppa inspelningen och skrika ganska högljutt att synkningen förlorades. Det kommer ju inget ljud då. Frågan är om det inte är säkrare att spela in rent analogt, men gah ... då måste du hitta ett ljudkort med 48 inputs.

Redigerat av Opus99
Postat

Idén verkar bra. Några detaljer möjligen.

- det kan bli lite stökigt med att tappa direkt från live-mixer-bordet. Orsaken är att live-mixarn gärna fipplar med gain får att få till så bra inställningar som möjligt för ljudet. Men då åker inspelningsnivån hiss upp och ner. Vid inspelning vill man gärna ligga lite lägre i nivåer så att det aldrig klipper. För PA spelar det inte så stor roll på en del av kanalerna. Alternativet kan vara att köra med separata mick-stärkare och AD för inspelningen, och då en separat tekniker för det. Det har också en annan fördel, när det är strul kommer live-mixarna prioritera att få fram PA och då strunta i inspelningen.

- räkna med att det går några extra kanaler för inspelning jämfört med PA. Gärna några riktade för att fånga publik-ljudet.

- datorn fixar volymerna av data utan problem. Dock är inte Logic säkert det bästa programmet att välja. Jag har för mig att det kan strula till det med att inte spara undan filerna om det blir en glitch nån-stans. För PC-världen tror jag på Samplitude eller Reaper som bägge har visat sig funka bra i praktiskta försök, men det är ju bara att prova ordentligt i förväg. Vilket program man i slutänden mixar på är en annan fråga.

- mycket är det som beror på en enda PC. Kanske värt att titta på nåt sätt att dubblera, kanske köra en hårddisk-burk som backup.

- master-klocka som nån föreslagit behövs inte alls i den här uppsättningen, mixerbordet sköter det.

- lycka till, det behövs när man kör live-inspelningar.

Gunnar

drloop (oregistrerad)
Postat

Teoretiskt borde det nog funka.

Jag är lite orolig för den externa FW disken... jag tror den är flaskhalsen.

Bra att ni kör ett expresscard för madikortet. Annars skulle ni vara tvungna att kolla på hur chipsetet i datorn såg ut så att dom två FW ingångarna har olika bussar. Har man otur så delar man buss på båda FW ingångarna. Bra att tänka på om ni skulle byta strategi.

Postat

Eller vad finns det för alternativ till ljudkort? Kom gärna med idéer. Tacksam för svar/hjälp

// Mr Kill 😐

Det bästa vore om ni hade möjlighet att testa riggen ordentlit innan. Sätt upp mixer, ljudkort och dator och spela in repetitionerna. Lyssna igenom hela inspelningen efter möjliga dropouts.

Har spelat in större projekt på Yamaha M7 och Alesis HD24 och det har funkat bra. Lite mindre prylar att hålla reda på än den rig ni tänker använda.

Postat

// Mr Kill 😄

Det bästa vore om ni hade möjlighet att testa riggen ordentlit innan. Sätt upp mixer, ljudkort och dator och spela in repetitionerna. Lyssna igenom hela inspelningen efter möjliga dropouts.

Har spelat in större projekt på Yamaha M7 och Alesis HD24 och det har funkat bra. Lite mindre prylar att hålla reda på än den rig ni tänker använda.

Jo det vore ju en idé men hur då? Svårt att tro att få prova grejorna innan man köper det? Men visst, det vore ju kanon.

Sen så är ju en Alesis bra just för inspelningen och driftsäkerheten. MEN det ska ändå in i en dator där det ska mixas. Och då är ju problem igen med att föra över det från Alesis till dator...

Tror inte firman vill köpa in ytterligare en enhet för att få det att funka. Det är ju redan svindyr nota på det som vi funderar på. Men så är ju heller ingen idé att köpa det alls om det ändå inte funkar... Hmm svårt!

Postat (redigerat)

// Mr Kill 😳

Sen så är ju en Alesis bra just för inspelningen och driftsäkerheten. MEN det ska ändå in i en dator där det ska mixas.

Problem och problem. Det ju digitalt så det kan inte bli så mkt enklare att föra över till en dator via adat på efterhand. Bara att streama över till ett billigt rme pci kort med adat.

Ska nog köpa en hd24 själv för liveinspelning har jag tänkt. Måste ju vara bland de enklaste och prisvärdaste lösningen jag har kommit fram till iaf.

Redigerat av Apep

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.