Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Avancerad grafisk EQ som har mÄnga möjligheter, bl a kan man anvÀnda vÀlmastrade cd som referenser för sin egen inspelning. HarBal rÀttar enkelt till eq-missar innan man gör en slutgiltig limiting.

"Don't let your music leave your studio without correcting it through Har-Bal. Removes the need to test your CD's on different mediums."

LÀs mer pÄ

http://www.har-bal.com/

Kolla in demo och pdf tutorial

Annons
Postat

"Stay away from Normalizing your track if possible. It kills the dynamics of the song and sucks the life from it."

😉

Postat

ehhh. De verkar inte ha nÄn koll riktigt...

Men visst skulle det vara bra med nÄtt halvautomagiskt verktyg för att mixa bÀttre.

Postat
"Stay away from Normalizing your track if possible. It kills the dynamics of the song and sucks the life from it."

😉

Haha pro.

Postat
ehhh. De verkar inte ha nÄn koll riktigt...

Men visst skulle det vara bra med nÄtt halvautomagiskt verktyg för att mixa bÀttre.

De har ganska god koll pĂ„ saker och ting. Har-Bal Ă€r för övrigt riktigt bra och kan peka ut konstigheter och svagheter i en mix. Jag skaffade det i somras och sedan dess kan jag sĂ€ga att jag har mixat om det mesta i projektmappen. 😉

Men nÄgot automatiskt Àr det inte. Det krÀvs fortfarande en del jobb. Dock Àr det vÀldigt anvÀndbart om man (som undertecknad) inte har de bÀsta lyssningsresurserna.

Postat
Jag skaffade det i somras och sedan dess kan jag sĂ€ga att jag har mixat om det mesta i projektmappen. 😆

Var inne pÄ dera hemsida men den var ful och massiv sÄ jag orkade inte riktigt ta till mig informationen. Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, Àr det ett fristÄende program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

/En lat en...

Postat
Var inne pÄ dera hemsida men den var ful och massiv sÄ jag orkade inte riktigt ta till mig informationen. Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, Àr det ett fristÄende program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

/En lat en...

Nej det Àr ingen plugin det Àr standalone. Den balancerar eq genom grafisk framstÀllning av din lÄt. Sedan kan du Àndra parametrar, jÀmföra med din favoritmix m.m m.m. lÀs tio skÀl till varför...:

http://www.har-bal.com/tenreasons.htm

😳

Postat
Nej det Àr ingen plugin det Àr standalone. Den balancerar eq genom grafisk framstÀllning av din lÄt. Sedan kan du Àndra parametrar, jÀmföra med din favoritmix

Det gör vÀl ganska mÄnga eq-pluggar?

Postat

LÀste igenom de tio punkterna och Àr vÀl inte helt övertygad. Om jag laddar hem demon nÄgon dag sÄ kanske jag fattar vad det hela handlar om.

Å andra sidan har jag knappt arbetat med analysator förrĂ€n alldeles nyligen.

Postat
Du som arbetar med programmet: Hur funkar det, Àr det ett fristÄende program eller en plug-in. Vad exakt analyserar den?

Det Àr som sagt standalone Àn sÄ lÀnge. En VST-plug Àr dock planerad.

Programmet analyserar en ljudfil och visar upp dess EQ-profil. I stort sett handlar det om att jÀmna ut alltför stora skillnader mellan toppar och dalar för att fÄ ett sÄ "kompatibelt" ljud som möjligt.

HÀr Àr tvÄ bildexempel pÄ bra repektive mindre bra:

http://www.har-bal.com/images/goodtrack.JPG

http://www.har-bal.com/images/badtrack.jpg

Jag har - förutom rÀtt svaga monitorer - en del akustikproblem dÀr jag sitter. Det har gjort att jag har dragit pÄ vissa frekvensomrÄden, och hÄllit ner andra. Det har ju skett mer eller mindre omedvetet. Resultatet har dÄ lÄtit bra hemma, men vid lyssning pÄ andra stÀllen har det ofta lÄtit riktigt illa. Efter behandling med Har-Bal har ljudet funkat betydligt bÀttre. BÄde hemma och pÄ anlÀggningar i andra miljöer. Det finns referensprofiler utifrÄn olika musikstilar man kan jÀmföra med för att fÄ en visuell guide.

Med tiden har jag ju lÀrt mig vad jag tidigare har gjort fel. Nu kan jag redan i mixen fÄ till ett ljud som inte behöver sÄ mycket korrigeringar. Det Àr vÀl egentligen mÄlet antar jag. Att ladda in en mix i Har-Bal och konstatera att det inte behövs nÄgra Àndringar. Men det Àr inget automagiskt med det, och att rakt av kopiera en referensprofil, eller en rip av favoritlÄten blir sÀllan bra. Det Àr som en generell guide jag har funnit det mest vÀrdefullt.

Postat

Det finns ju en demo att ladda hem, men har ett demoskydd som Ă€r det mest korkade jag sett; allt ljud som kommer ut Ă€r i 8 bitar. Helt omöjligt att kolla om det Ă€r en bra grej. Dessutom Ă€r HarBal fult. 🙂

Postat
Det finns ju en demo att ladda hem, men har ett demoskydd som Ă€r det mest korkade jag sett; allt ljud som kommer ut Ă€r i 8 bitar. Helt omöjligt att kolla om det Ă€r en bra grej. Dessutom Ă€r HarBal fult.  🙂

Jag hade dĂ„ inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör Ă€r av lĂ€gre kvalitet sĂ„ tycker jag att man fĂ„r en ganska bra idĂ© om vad man kan Ă„stadkomma genom simpel A/B-jĂ€mförelse. Men om du tycker att det fult sĂ„ Ă€r det nog inget för dig. 🙂

Postat
Jag hade dĂ„ inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör Ă€r av lĂ€gre kvalitet sĂ„ tycker jag att man fĂ„r en ganska bra idĂ© om vad man kan Ă„stadkomma genom simpel A/B-jĂ€mförelse. Men om du tycker att det fult sĂ„ Ă€r det nog inget för dig. 🙂

Estetik Ă€r underskattat, alltför underskattat. 🙂

Postat
Jag hade dĂ„ inga problem att avgöra om jag skulle köpa eller ej. Även om det du hör Ă€r av lĂ€gre kvalitet sĂ„ tycker jag att man fĂ„r en ganska bra idĂ© om vad man kan Ă„stadkomma genom simpel A/B-jĂ€mförelse.

Ja det gÄr lÀtt att pröva funktionerna i programmet, men det Àr mycket svÄrt att bedöma kvalitén pÄ filtren, som för mig Àr helt avgörande för en sÄn hÀr produkt. Den Àr ju ÀndÄ taÀnkt att anvÀndas vid mastring.

Postat

bonzo eller egghuvud, det skulle vara kul att höra en mix före och efter harbal. Det skulle vara sjysst om nÄgon av er kunde lÀgga upp nÄgot sÄnt pÄ demo-inspelningar! Den hÀr trÄden har vÀckt mitt intresse för programmet, men jag vill gÀrna veta vilken kvalitét filtren har.

Postat (redigerat)

Finns det nÄgot hos programmet som nÄgon upplevt bÀttre Àn att jobba med eq och spektrumanalysator?

Sen förstĂ„r jag inte riktigt vad de menar med att det anvĂ€nder loudness-kompensationen för att fĂ„ ljudet lika starkt som innan.. eller nĂ„t i den stilen.. 😛

The initial volume level of your file remains unchanged even after performing the eq changes, thanks to the "loudness compensation" technology.

NÄgon som vet?

Edit: la till quote

Redigerat av Debree
Postat

vad jag förstod det som menade dom att eq-parametrarna Àr relativa, dvs höjer du en del vÀldigt mycket kanske du i verkligheten dÀmpar resten.

Postat
Finns det nÄgot hos programmet som nÄgon upplevt bÀttre Àn att jobba med eq och spektrumanalysator?

Jag har prövat demon. NÀr man öppnar en fil analyseras frekvensspektrumet och presenteras sedan grafiskt som högsta, lÀgsta och genomsnittliga vÀrden.

Om man sedan inte gillar utseendet pÄ för de starkaste vÀrdena sÄ tar man bara tag i kurvan och Àndrar den.

Det finns liksom ingen separation mellan analysator och eq och det gillade jag. Men som sagt, det var svÄrt att höra filtrenas kvalitét.

Som musicgene sÀger sÄ Àr filtrena relativa.

Postat

Aha, OK. HĂ„ller nog mig till det "gamla" sĂ€ttet tills vidare.. 😏

Postat

Uhh..

Snart kommer all musik lĂ„ta likadant. Nu nĂ€r nĂ€stan alla kör 100% digitalt, sĂ„ fĂ€rgar ingen analog utrustning ljudet nĂ„nting. Och sen om man kör med en automagisk mastrare, sĂ„ kommer allting lĂ„ta Ă€nnu mer likt allting annat 😕

Jag tycker att det Àr lite vitsen att man ska lÀra sig att arrangera, producera, mixa och mastra sjÀlv, sÄ man nÄgotsÄnÀr kan stÄ pÄ egna ben. Dessutom tycker jag att man sÀtter en personlig touch pÄ lÄten om man gör allt sÄnt sjÀlv.

Snart sĂ„ Ă€r det vĂ€l helt ok att anvĂ€nda E-Jay till att göra "egna" produktioner 😏

/Daniel

jappe (oregistrerad)
Postat
Uhh..

Snart kommer all musik lĂ„ta likadant. Nu nĂ€r nĂ€stan alla kör 100% digitalt, sĂ„ fĂ€rgar ingen analog utrustning ljudet nĂ„nting. Och sen om man kör med en automagisk mastrare, sĂ„ kommer allting lĂ„ta Ă€nnu mer likt allting annat 😄

Jag tycker att det Àr lite vitsen att man ska lÀra sig att arrangera, producera, mixa och mastra sjÀlv, sÄ man nÄgotsÄnÀr kan stÄ pÄ egna ben. Dessutom tycker jag att man sÀtter en personlig touch pÄ lÄten om man gör allt sÄnt sjÀlv.

Snart sĂ„ Ă€r det vĂ€l helt ok att anvĂ€nda E-Jay till att göra "egna" produktioner 😉

/Daniel

Hmm...den hÀr diskussionen uppkommer nog alltid nÀr rationaliserande verktyg introduceras.

Min önskelista:

1... Den dagen det presenteras en fungerande "automixare" kommer jag att ropa hurra! Jag rÀknar med att den inte Àr helt "auto" förstÄs, men har tillrÀckligt mÄnga parametrar jag kan justera för att fÄ till en personlig touch pÄ mina mixar. Den kommer att göra ett bÀttre jobb Àn nÄgon mÀnniska gitter göra. Inga instrument som kolliderar frekvensmÀssigt eller som Àr med rÄge EQ:ade sÄ att de inte ska kollidera.

Kanske nÄgon framtida version av Space Boy

2...Polyfon autotuner

3...Autotuner dÀr jag kan vÀlja vilken röstprofil som verktyget omvandlar min röst till: Elvis Presley...Madonna...

Bara det finns nĂ„gra rattar jag kan tweaka sĂ„ Ă€r jag nöjd; 10 rattar aÂŽ 256 steg innebĂ€r 256 * 256 * 256 *256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 olika möjligheter att fĂ„ personlig touch pĂ„ mina lĂ„tar 🙂

Postat

Tycker att det dÀr förstör mycket av sjÀlen i musiken, om jag personligen fÄr sÀga sÄ.

/Daniel

Postat
Hmm...den hÀr diskussionen uppkommer nog alltid nÀr rationaliserande verktyg introduceras.

Min önskelista:

1... Den dagen det presenteras en fungerande "automixare" kommer jag att ropa hurra! Jag rÀknar med att den inte Àr helt "auto" förstÄs, men har tillrÀckligt mÄnga parametrar jag kan justera för att fÄ till en personlig touch pÄ mina mixar. Den kommer att göra ett bÀttre jobb Àn nÄgon mÀnniska gitter göra. Inga instrument som kolliderar frekvensmÀssigt eller som Àr med rÄge EQ:ade sÄ att de inte ska kollidera.

Kanske nÄgon framtida version av Space Boy

2...Polyfon autotuner

3...Autotuner dÀr jag kan vÀlja vilken röstprofil som verktyget omvandlar min röst till: Elvis Presley...Madonna...

Bara det finns nĂ„gra rattar jag kan tweaka sĂ„ Ă€r jag nöjd; 10 rattar aÂŽ 256 steg innebĂ€r 256 * 256 * 256 *256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 * 256 olika möjligheter att fĂ„ personlig touch pĂ„ mina lĂ„tar 😄

Ojojoj 😉

Postat
Snart kommer all musik lÄta likadant. Nu nÀr nÀstan alla kör 100% digitalt, sÄ fÀrgar ingen analog utrustning ljudet nÄnting. [...] Jag tycker att det Àr lite vitsen att man ska lÀra sig att arrangera, producera, mixa och mastra sjÀlv, sÄ man nÄgotsÄnÀr kan stÄ pÄ egna ben.

Du kanske missförstod mig. Harbal gör inte jobbet Ät dig, utan Àr en eq och komplex frekvensanalysator i ett. Metoden man jobbar efter Àr densamma som i mastringsstudios; att kolla materialet genom en analysator för att eventuellt justera spektrumet sÄ det passar typen av material.

Jag tycker det Àr toppen att det finns en sÄ stor bredd pÄ pluggar och instrument. Utan bredden skulle alla anvÀnda de inbyggda effekterna och instrumenten i sequenserprogrammet och dÄ skulle allt lÄta Ànnu mer likadant.

Sen tycker jag att det Àr bra att sÄ mÄnga hÄller pÄ och spelar in sjÀlva. Det motverkar ocksÄ likriktning. Mer och billigare pluggar/instrument/sequensers till folket!

Postat
Snart kommer all musik lÄta likadant. Nu nÀr nÀstan alla kör 100% digitalt, sÄ fÀrgar ingen analog utrustning ljudet nÄnting. [...] Jag tycker att det Àr lite vitsen att man ska lÀra sig att arrangera, producera, mixa och mastra sjÀlv, sÄ man nÄgotsÄnÀr kan stÄ pÄ egna ben.

Du kanske missförstod mig. Harbal gör inte jobbet Ät dig, utan Àr en eq och komplex frekvensanalysator i ett. Metoden man jobbar efter Àr densamma som i mastringsstudios; att kolla materialet genom en analysator för att eventuellt justera spektrumet sÄ det passar typen av material.

Jag tycker det Àr toppen att det finns en sÄ stor bredd pÄ pluggar och instrument. Utan bredden skulle alla anvÀnda de inbyggda effekterna och instrumenten i sequenserprogrammet och dÄ skulle allt lÄta Ànnu mer likadant.

Sen tycker jag att det Àr bra att sÄ mÄnga hÄller pÄ och spelar in sjÀlva. Det motverkar ocksÄ likriktning. Mer och billigare pluggar/instrument/sequensers till folket!

Okay, kanske missförstod dig lite dĂ„, men jag tycker Ă€ndĂ„ att det lĂ„ter ganska ruskigt att man kan analysera en annan lĂ„t i programmet, sen stĂ€ller den in ens egen lĂ„t efter det resultatet 😳. TĂ€nk ifall nĂ„n snor mina mastringsidĂ©er 😄 <- notera ironiska smileyn dĂ€r 😆

/Daniel

Postat
...men jag tycker Ă€ndĂ„ att det lĂ„ter ganska ruskigt att man kan analysera en annan lĂ„t i programmet, sen stĂ€ller den in ens egen lĂ„t efter det resultatet 🙂

Jo, jag noterade den ironiska smileyn 🙂

Och med risk för att verka som en torrboll vill jag bara sĂ€ga att HarBal inte stĂ€ller in frekvenskurvan efter en annan lĂ„t. Du kan dĂ€remot göra det sjĂ€lv, eller lĂ„ta bli. 🙂

Postat
Och med risk för att verka som en torrboll

Eller kanske en hĂ„rboll? 😉

FörlĂ„t, den var dĂ„lig, men jag kunde inte lĂ„ta bli... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.