Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Har arbetat med cakewalk lite förr men tyckte det sög rejÀlt. Trist miljö att jobba i och mÄnga störiga smÄgrejjor. (Kommer inte ihÄg nÄn speciell nu men kommer ihÄg att det va störande som stryk).

Vill veta vad ni pÄ forumet tycker.

MVH//Kenny

Annons
Postat

Cakewalk funkar ju bra som ett steg in i musikproduktionsvĂ€rlden. Jag gjorde sjĂ€lv min första produktion i Cakewalk och nu nĂ€r man lyssnar pĂ„ det lĂ„ter det Ă€ndĂ„ helt ok men tanke pĂ„ min dĂ„varande enorma inkompetens 😉

man ska anvĂ€nda det program som passar sig sjĂ€lv. Varför ha Pro-Tools nĂ€r man inte har kunskaperna som krĂ€vs för att fĂ„ det att lĂ„ta bra? 🙂

Postat

hÄller med dig helt och hÄllet pÄ den punkten... det va ÄxÄ mitt steg in i musiklivet... kanon kul nÀr man sÄg det första gÄngen... och nÀr man lÀrde sig dom första knapparna sÄ kÀnde man sig som ett proffs =).

Postat

Vilket Cakewalk program menar du? Jag började med Cakewalk 2.0 för mĂ„nga Ă„r sedan, den versionen Ă€r inget man gĂ„r tillbaka till idag 😉 , har sedan uppgraderat mig via Pro Audio till att köra pĂ„ Sonar 3 PE i dagslĂ€get. Tycker det Ă€r ett kompetent program och det har utvecklats en hel del under Ă„ren (som allt annat...) Har provat lite andra program, men tycker att Sonar passar mig bĂ€st. Är vĂ€l en vanesak ocksĂ„, kan man ett program hyfsat bra och det fyller ens behov, sĂ„ Ă€r det ingen idĂ© att byta. Vet inte vilken version du testade, men tanka ner en demo pĂ„ Sonar och testa!

Postat

Tycker Sonar Àr utmÀrkt. Jag saknar ingenting. Men det Àr vÀl som sagt en vanesak.

Postat

Gillar ocksĂ„ Sonar skarpt. Har kört med Cakewalk sedan version 3 eller 4 tror jag, och det har ju hĂ€nt en hel del sedan dess... (I början var det ju ett gulligt rutnĂ€t som fylldes med svarta prickar nĂ€r man spelat in nĂ„t... 😕)

Nuförtiden tycker jag att Sonar har allt som krÀvs. Har testat Cubase SX och ProTools lite grann och inte direkt hittat nÄt som gjort att jag velat byta. Enda skillnaden jag mÀrkte var att jag i de andra programmen var tvungen att leta i en kvart efter funktioner som jag brukar anvÀnda hemma...

Postat

Detta Àr naturligtvis ett mycket subjektivt Àmne. Jag tror att man idag kan sÀga att det gÄr att anvÀnda det verktyg man trivs bÀst med och fÄ den kvalitet som *man sjÀlv* Àr kapabel att skapa. Det beror inte pÄ verktyget lÀngre.

DÀremot finns förstÄs för- och nackdelar.

Fördelarna med Sonar (jÀmfört med Cubase/logic/PT)

- Det Àr utvecklat i Windows och beter sig som ett Windowsprogram vad gÀller GUI (mustryck, fönster, menyer m.m.)

- Det Àr utvecklat i Windows, vilket innebÀr stabilitet - Ätminstone jÀmfört med att "porta" applikationen frÄn en annan miljö

- Det innehÄller inga krÄngliga kopieringsskydd, vilket och innebÀr stabilitet (speciellt för oss som betalar...)

- InlÀrningströskeln lÀr vara lÄg(?) Jag har anvÀnt CW sedan version 4, sÄ det Àr svÄrt att bedöma hur det Àr att lÀra sig programmet idag.

- Sonar community pÄ nÀtet Àr oftast mycket hjÀlpsam.

- Stöd för de flesta "standards", VST(i), DX(i), Rewire, Asio, Wdm, you-name-it.

Nackdelar

- Inte sÄ stor spridning i Europa. Dock lÀr Cakewalk ha flest registrerade anvÀndare av alla.

- Inte lika "hypat" som Nuendo/Cubase, vilket kan vara en nackdel för de som har kommersiella studios.

- Ej "native" VST utan en "wrapper" följer med. NÄgra fÄ pluginer funkar inte riktigt bra med denna wrapper.

Cakewalk har en fantastisk förmÄga att utveckla saker frÄn början som Àr till synes sjÀlvklara, men som Steinberg 2 versioner senare framstÀller som en ny fantastisk "feature" som Cakewalk saknar. Exempel pÄ sÄdana Àr

- Kompensation för plugin latency.

- Flerkanals mjukvarusyntar

- Stöd för dubbla skÀrmar

m.m.

mina 2 cent

/Magnus

Postat

Jag tog en paus frĂ„n Cubase en gĂ„ng (ofrivilligt eftersom Cubase inte fungerade, men Ă€ndĂ„ 😆 ) och sĂ„ testade jag Sonar 3 som var med som testversion i Studio för nĂ„gra mĂ„nader sen, och jag gillade det inte. Förmodligen för att jag Ă€r en van Cubase anvĂ€ndare.

Det var frÀmst layouten jag inte gillade och sÄ blev jag sur över att jag inte hittade funktionerna..

SÄ inget personligt mot Cakewalk, men det Àr ingenting för mig.

Postat

Jag har ju valt Logic lite pga att det Àr mer "studio-standard" i Sverige Àn Sonar/Cubase mm.

Kan man logic bra sÄ kan man sÀtta sig i nÄn av dom större studiorna och fatta vinken ... visserligen har jag hört att Cubase anvÀnds mycket av proffesionella studios i Göteborg men hÀr i Sthlm sÄ Àr Logic störst.

Postat
Cakewalk har en fantastisk förmÄga att utveckla saker frÄn början som Àr till synes sjÀlvklara, men som Steinberg 2 versioner senare framstÀller som en ny fantastisk "feature" som Cakewalk saknar. Exempel pÄ sÄdana Àr

Kan man inte ha dubbla skĂ€rmar nĂ€r man kör Sonar? Varför? (Funderar nĂ€mligen pĂ„ att skaffa dubbla skĂ€rmar...) 🙁

Postat (redigerat)

Kan man inte ha dubbla skĂ€rmar nĂ€r man kör Sonar? Varför? (Funderar nĂ€mligen pĂ„ att skaffa dubbla skĂ€rmar...) 🙁

Tror att StarCruiser skrev lite konstigt dÀr...

Om jag tolkar saken rÀtt sÄ menar han att Cakewalk hade med dessa saker frÄn början, medans Cubase fixade dessa grejer senare men ÀndÄ skröt med att de var först...

Eller?

Redigerat av android
Postat

Det pÄstÄs att det skall vara vÀldigt trassligt att sÀlja och flytta Cakewalk licenser. NÄn som har mer info? Skulle vara roligt att veta mer.

/Majken

Postat
Kan man inte ha dubbla skÀrmar nÀr man kör Sonar? Varför? (Funderar nÀmligen pÄ att skaffa dubbla skÀrmar...) 

Jovisst kan man anvÀnda dubbla skÀrmar!

Vad jag menar Àr att Cakewalk bygger in sÄdana hÀr saker redan frÄn början, utan att göra speciellt mycket reklam för det. De anser vÀl att det Àr en sjÀlvklarhet. Steinberg - Ä andra sidan - slÀpper det senare som en fantastisk nyhet.

Jag anvÀnder sjÀlv 2 skÀrmar och tro mig - det Àr ett enormt lyft! Speciellt om du anvÀnder mycket mjukvarusyntar/effekter.

Det pÄstÄs att det skall vara vÀldigt trassligt att sÀlja och flytta Cakewalk licenser. NÄn som har mer info? Skulle vara roligt att veta mer.

Det Àr inga som helst problem att flytta Sonar mellan olika maskiner. Allt bygger pÄ ett enkelt serienummer.

Att sÀlja Sonar ska heller inte vara nÄgra problem, men har du vÀl börjat anvÀnda det, sÄ Àr det en option du aldrig kommer att nyttja ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.