Jump to content
Annons

behöver keyboard hjälp till en låt åt min dotters fotbollslag


sixties

Recommended Posts

Ska göra en låt till min dotters fotbollslag som de ska få göra sången på men eftersom jag mest är inne på punk och 60-tals musik så

Behöver jag hjälp med lite synthar, stråkar,blås osv. som kan passa till en låt i stil med markoolio, e-type eller liknande, sånt som ungdommarna gillar nu för tiden.

detta är inte riktigt min grej så jag skulle behöva lite hjälp om några vänliga personer orkar plinka lite till låten och sedan pm:a en länk till mig med det ljud eller midi spår ni spelat in så jag kan ta med det i låten.

länk till låten:

http://delafil.se/key=ddac09927dcc6e48773857ec1ffad8dc

det är bara bas och trummor. låten går:

vers: D, A, G

ref:A, F, C, G

brygga:D, F, C, G

lligger enstund på ett D akord före varje vers (inte första) där det görna får vara nån melodi om nån har någon ide´.

orkar någon bidra med något som uppskattar jag verkligen det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GIGAN (oregistrerad)

Hej!

Ska göra ett försök.

I ref är det A, eller Am?

Och bryggan är det D, eller Dm

MVH

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ska göra ett försök.

I ref är det A, eller Am?

MVH

GIGAN

jag kör A. ska bli kul att höra vad det kan bli av detta helst om flera bidrar med något. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
jag spelar D på basen.

F är på 8 bandet 2.a strängen (alltså ljusare)

Ok, får jag experimentera med moll & dur, eller har du ngn sångmelodi jag ska hålla mig till?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

exprimentera på! är glad för all hjälp jag kan få. hoppas det är några fler som vill bidra med något.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
jag spelar D på basen.

F är på 8 bandet 2.a strängen (alltså ljusare)

Ok, får jag experimentera med moll & dur, eller har du ngn sångmelodi jag ska hålla mig till?

GIGAN

Ser att du också kollar sidan just nu.

Vilket bpm går den i?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

ännu inga bidrag till min låt så jag är fortfarande intresserad av att få lite keyboard till den. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

184 visningar och bara en som vissat intresse att hjälpa mig, hade hoppats på några fler som kunde bidra lite i allafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså denna länk här under leder till indaba music där folk från sverige och hela världen laddar upp musik och där det finns en online mixer där folk kan samarbeta med varandra och det är gratis att registrera sig och göra ett viss antal samarbeten = läs mer på sidan. Där är chansen stor att du får hjälp

LYCKA TILL 🙂

http://www.indabamusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte detta förrän ikväll. Testar gärna lite idéer. Men hur bråttom är det?

ju förr destå bättre men gärna under veckan som kommer iallafall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blev ju ett ganska knasigt resultat, det här 😉

 

Eftersom du skrev keyboard har jag en hel del sådant i syntväg. Eftersom du nämnde blås slängde jag in lite fanfarer på slutet. Men det blev kanske alldeles för tokigt? De enstaka ljudfilerna har jag ju också.

 

Hrmmm...eftersom förstärkaren till mina monitorer gick sönder (efter bara två år!) har jag mixat i hifihögtalare där jag stoppat in örngott i basreflexportarna.

http://www.speedyshare.com/580807531.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika imponerande bra gjort. Det är ju inte jag som ska ha det men lyssnade och himla bra gjort. Är sugen på och veta vilket DAW inspelnings program du använt + vilka syntar för denna låt för det lät proffsigt och bra på alla sätt. Han borde bli mer än nöjd GOOD WORK 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika imponerande bra gjort. Det är ju inte jag som ska ha det men lyssnade och himla bra gjort. Är sugen på och veta vilket DAW inspelnings program du använt + vilka syntar för denna låt för det lät proffsigt och bra på alla sätt. Han borde bli mer än nöjd GOOD WORK 😛

Ja, eeehhh ☺️ eeh...det är vanlig Cubase, förra versionen. Har inte känt behovet att uppgradera än men snart är man väl tvungen. Allt snack i tidningen handlar ju bara om 4.5 nu för tiden.

Men de flesta ljud har gått via min gamla sampler GigaStudio. Arenaljuden studsande fotbollar tog jag gratis från freesound.org som jag sedan panorerade ut. Min kära Rob Papen Blue. reFX Nexus. Dub Siren (gratis från kvr-audio). Zero-G Beats Working in Cuba. Den sidechainade jag mot trancekicken från GigaStudion som jag sedan automatiserade med sinuskurveritverktyget för att de skulle låta lite mer levande och inte för exakta. Bara för att få lite "brasiliansk fotbollstämningskänsla". Beats via GigaStudio. Blåsen GigaStudio. Lite otight är det allt i arpeggiot i bryggan men det är ju bara att warpa den några millisekunder så skulle det bli tightare. Fast sånt hör man inte när man suttit i tre timmar en trött kväll och lyssnat framotebaks för många gånger. Om man inte är proffs och orkar vara skärpt långa arbetsdagar 😎.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst bra jobbat och framförallt väldigt snällt att jobba gratis med så bra resultat 🙂

Jag skaffar också bara det jag behöver. Det är ju dumt att uppgradera om man inte har behov av det som finns i uppgraderingen för då finns det så myckte annat man kan lägga pengar på istället 🙂

Jag undrar också vad du kör för ljudkort ? Är det med firewire eller usb 2.0 eller pci ?

Själv har jag bara ett enkelt pci kort "Esi juli@" och en annan edirol usb 2.0 ljudkort. Har tänkt skaffa mig en firewire kanske , men

vet att jag som mest bara kommer att spela in 3 stereo spår samtidigt på min DAW Tracktion 3 och då talar jag om audio inspelning dvs

min röst + en annan röst och en keyboard/synt hårdvara då alltså inte mjukvara ???? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack till Gigan, Gizmozis och fredrika för era bidrag och hjälp till min låt det har gjort den riktigt bra och själv hade jag inte varit i närheten.

ganska kul att höra hur olika personer utvecklar låten från ett bas och trumspår, ingen gjorde precis som jag tänkt utan det blev anorlunda och bättre.

jag lägger upp resultatet när det är klart.

Hur som helst bra jobbat och framförallt väldigt snällt att jobba gratis med så bra resultat

Det är detta som är så bra med forumet att man alltid kan få hjälp här med vad det kan vara man behöver. :rolleyes:

så fredrika: hör av dig om JAG kan hjälpa dig med lite bas, en kompgitarr eller vad det kan vara DU behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

.......

Jag undrar också vad du kör för ljudkort ? Är det med firewire eller usb 2.0 eller pci ?

Själv har jag bara ett enkelt pci kort "Esi juli@" och en annan edirol usb 2.0 ljudkort. Har tänkt skaffa mig en firewire kanske , men

vet att jag som mest bara kommer att spela in 3 stereo spår samtidigt på min DAW Tracktion 3 och då talar jag om audio inspelning dvs

min röst + en annan röst och en keyboard/synt hårdvara då alltså inte mjukvara ???? 🙂

Du skriver "bara ett enkelt ESI Juli@" men vad jag vet är det hur bra som helst. När Björn Yttling intervjuades i Studio ville han egentligen inte avslöja vad han hade för ljudkort. "Folk tror att det spelar roll men det gör det inte. Jag har gjort en platta på ett Creative Soundblaster och det lät bra", sa han.

Så du har säkert helt rätt kort. Mitt är också "bara" ett ESI PCI-kort men det var GigaStudiokompatibelt och det var mitt enda krav. Större ljudkort är väl bara intressant om man behöver många in- och utgångar. Eller om man behöver en annan mikrofonmatning. Eller Direct Stream Digital-inspelningsmöjligheter, tex. Mitt lilla ESI står ju ändå över den vanliga proffsklassen som väl fortfarande är 24bit 48kHz? Jag kan ju lätt göra dvd-audioplattor i 192kHz. Gäller det att spela på mjukvaruinsturment är redan det mer än vad som krävs. Skulle jag spela in mitt akustiska piano skulle det inte låta bra på något sätt alls eftersom jag har fel akustik hemma och jättedåliga mikrofoner. Men vad skulle ett nytt Digidesignkort kunna göra åt det?

Med risk för att låta sexistisk tycker jag också att killar ofta tänker för mycket på prylar. Det var en så himla befriande intervju i Studio med det där bandet Midaricondom eller vad de heter. Bara intresserade av det musikaliska uttrycket, struntar i hur prylarna ser ut eller vad som är hett på marknaden just nu och sånt.

Med max 3 stereospår samtidigt och en vanlig hyfsat modern dator som pallar XP och har USB 2 kommer du säkert inte att behöva något annat kort än de du har, tror jag. Firewire behövs inte. Och jag håller med dig. Det är bättre att köpa nytt när man märker att man behöver det, som när man köpt en ny mikrofon och den kräver en annan ingång, tex. Men jag hoppas att mina åsikter inte är provocerande eller sårande. Det är trots allt kul att ha intressen som musik ju, och jag vet ju att prylarna kan vara en del av musikintresset. :rolleyes:

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

.......

Jag undrar också vad du kör för ljudkort ? Är det med firewire eller usb 2.0 eller pci ?

Själv har jag bara ett enkelt pci kort "Esi juli@" och en annan edirol usb 2.0 ljudkort. Har tänkt skaffa mig en firewire kanske , men

vet att jag som mest bara kommer att spela in 3 stereo spår samtidigt på min DAW Tracktion 3 och då talar jag om audio inspelning dvs

min röst + en annan röst och en keyboard/synt hårdvara då alltså inte mjukvara ???? 😉

Du skriver "bara ett enkelt ESI Juli@" men vad jag vet är det hur bra som helst. När Björn Yttling intervjuades i Studio ville han egentligen inte avslöja vad han hade för ljudkort. "Folk tror att det spelar roll men det gör det inte. Jag har gjort en platta på ett Creative Soundblaster och det lät bra", sa han.

Så du har säkert helt rätt kort. Mitt är också "bara" ett ESI PCI-kort men det var GigaStudiokompatibelt och det var mitt enda krav. Större ljudkort är väl bara intressant om man behöver många in- och utgångar. Eller om man behöver en annan mikrofonmatning. Eller Direct Stream Digital-inspelningsmöjligheter, tex. Mitt lilla ESI står ju ändå över den vanliga proffsklassen som väl fortfarande är 24bit 48kHz? Jag kan ju lätt göra dvd-audioplattor i 192kHz. Gäller det att spela på mjukvaruinsturment är redan det mer än vad som krävs. Skulle jag spela in mitt akustiska piano skulle det inte låta bra på något sätt alls eftersom jag har fel akustik hemma och jättedåliga mikrofoner. Men vad skulle ett nytt Digidesignkort kunna göra åt det?

Med risk för att låta sexistisk tycker jag också att killar ofta tänker för mycket på prylar. Det var en så himla befriande intervju i Studio med det där bandet Midaricondom eller vad de heter. Bara intresserade av det musikaliska uttrycket, struntar i hur prylarna ser ut eller vad som är hett på marknaden just nu och sånt.

Med max 3 stereospår samtidigt och en vanlig hyfsat modern dator som pallar XP och har USB 2 kommer du säkert inte att behöva något annat kort än de du har, tror jag. Firewire behövs inte. Och jag håller med dig. Det är bättre att köpa nytt när man märker att man behöver det, som när man köpt en ny mikrofon och den kräver en annan ingång, tex. Men jag hoppas att mina åsikter inte är provocerande eller sårande. Det är trots allt kul att ha intressen som musik ju, och jag vet ju att prylarna kan vara en del av musikintresset. 😉

Jag gillar ditt svar tack så mycket 😉 Jag har faktiskt bestämt mig för att inte köpa nåt firewire kort för det pci kort jag har kan ju spela in på 24 bit/192 khz i och för sig bara ett stereo spår i taget men om jag vill spela in på fler spår så får usb 2.0 duga för där kan jag spela in 16 spår som går från en edirol digital mixer. Grejen med usb 2.0 kontra pci och firewire är ju att usb går via windows och kan skapa problem ibland medans pci och firewire går direkt till daw programet utan att påverkas av windows tjänster som är igång, så har jag fattat det i alla fall.

Gillar dina svar och att du är rak på sak och sannings enlig. Sissela kyle ska jag titta på idag lördag och hon är rak på sak och himla rolig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

.......

Jag undrar också vad du kör för ljudkort ? Är det med firewire eller usb 2.0 eller pci ?

Själv har jag bara ett enkelt pci kort "Esi juli@" och en annan edirol usb 2.0 ljudkort. Har tänkt skaffa mig en firewire kanske , men

vet att jag som mest bara kommer att spela in 3 stereo spår samtidigt på min DAW Tracktion 3 och då talar jag om audio inspelning dvs

min röst + en annan röst och en keyboard/synt hårdvara då alltså inte mjukvara ???? 😉

Du skriver "bara ett enkelt ESI Juli@" men vad jag vet är det hur bra som helst. När Björn Yttling intervjuades i Studio ville han egentligen inte avslöja vad han hade för ljudkort. "Folk tror att det spelar roll men det gör det inte. Jag har gjort en platta på ett Creative Soundblaster och det lät bra", sa han.

Så du har säkert helt rätt kort. Mitt är också "bara" ett ESI PCI-kort men det var GigaStudiokompatibelt och det var mitt enda krav. Större ljudkort är väl bara intressant om man behöver många in- och utgångar. Eller om man behöver en annan mikrofonmatning. Eller Direct Stream Digital-inspelningsmöjligheter, tex. Mitt lilla ESI står ju ändå över den vanliga proffsklassen som väl fortfarande är 24bit 48kHz? Jag kan ju lätt göra dvd-audioplattor i 192kHz. Gäller det att spela på mjukvaruinsturment är redan det mer än vad som krävs. Skulle jag spela in mitt akustiska piano skulle det inte låta bra på något sätt alls eftersom jag har fel akustik hemma och jättedåliga mikrofoner. Men vad skulle ett nytt Digidesignkort kunna göra åt det?

Med risk för att låta sexistisk tycker jag också att killar ofta tänker för mycket på prylar. Det var en så himla befriande intervju i Studio med det där bandet Midaricondom eller vad de heter. Bara intresserade av det musikaliska uttrycket, struntar i hur prylarna ser ut eller vad som är hett på marknaden just nu och sånt.

Med max 3 stereospår samtidigt och en vanlig hyfsat modern dator som pallar XP och har USB 2 kommer du säkert inte att behöva något annat kort än de du har, tror jag. Firewire behövs inte. Och jag håller med dig. Det är bättre att köpa nytt när man märker att man behöver det, som när man köpt en ny mikrofon och den kräver en annan ingång, tex. Men jag hoppas att mina åsikter inte är provocerande eller sårande. Det är trots allt kul att ha intressen som musik ju, och jag vet ju att prylarna kan vara en del av musikintresset. 😉

Jag gillar ditt svar tack så mycket 😉 Jag har faktiskt bestämt mig för att inte köpa nåt firewire kort för det pci kort jag har kan ju spela in på 24 bit/192 khz i och för sig bara ett stereo spår i taget men om jag vill spela in på fler spår så får usb 2.0 duga för där kan jag spela in 16 spår på som högst 24 bit/96khz som går från en edirol digital mixer. Grejen med usb 2.0 kontra pci och firewire är ju att usb går via windows och kan skapa problem ibland medans pci och firewire går direkt till daw programet utan att påverkas av windows tjänster som är igång, så har jag fattat det i alla fall.

Gillar dina svar och att du är rak på sak och sannings enlig. Sissela kyle ska jag titta på idag lördag och hon är rak på sak och himla rolig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...