Jump to content
Annons

Mackie Big Knob vs. Presonus Monitor Station


blackboard

Recommended Posts

Jag ligger i funderingar att inhandla en kontrollenhet för mina monitorer. Har en uppsättning ADAM A5 aktiva monitorer samt en uppsättning hemmabyggda passiva golvare som drivs med ett Samson Servo-steg.

I nuläget är den egentliga anledningen till att jag vill ha någon form av kontrollenhet att jag vill kunna styra volymen på ett smidigare sätt än att göra detta direkt på ljudkortet (ett externt M-Audio Firewire 410) samt kunna switcha mella mina monitorer.

Är det någon som har erfarenhet av Mackie Big Knob och/eller Presonus Monitor Station och gärna vill dela med sig av dessa?

Generella åsikter om dessa två produkter eller om ni har något annat att rekommendera vore trevligt att höra.

Vad tycker forumet att jag skall välja helt enkelt?

Anders

Redigerat av blackboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha det enklaste tänkbara och som dessutom ger minst påverkan på ljudet, så titta på SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det är en passiv attenuator, så finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blås ut från ljudkortet så att man slipper gå ner i bitdjup om man sänker volymen, är ju det som ger bäst förutsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan säga efter en kortare utvärdering är att jag än så länge är kolosalt nöjd.

Det enda jag egentligen gjort är att känna lite på kontrollytan och testat hörlurssärkarna men. Herregud vilka jävla hörlursstärkare.

De låter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats någon bas. De kontrollerar musiken på ett sätt jag faktiskt knappt varit med om utam när det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstärkare för hifi-bruk. Till och med ljud från youtube låter betydligt bättre med dessa lursstärkare än det mesta andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv gått o fingrat lite förstrött på Presonusburken... blir nog ett inköp där för det är jobbigt att switcha mellan flera lurar o slita på jacket i mixerbordet.

Färgar den ljudet något? eller menade du bara att hörlursförstärkarna orkar driva basen ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sånär som på hörlursförstärkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. Nivå/volymkontrollerna är dock passiva och jag upplever inte att den påverkar ljudet alls.

Enkel och snygg är den också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i alla fall inhandlat en PreSonus Monitor Station och det jag kan säga efter en kortare utvärdering är att jag än så länge är kolosalt nöjd.

Det enda jag egentligen gjort är att känna lite på kontrollytan och testat hörlurssärkarna men. Herregud vilka jävla hörlursstärkare.

De låter helt enkelt fantastiskt bra. Otroligt tryck i basen utan att det för den skulle blir för mycket bas eller har adderats någon bas. De kontrollerar musiken på ett sätt jag faktiskt knappt varit med om utam när det handlat om seriösa (och dyra) hörlursförstärkare för hifi-bruk. Till och med ljud från youtube låter betydligt bättre med dessa lursstärkare än det mesta andra.

Grattis! Är MS passiv ? Jag går själv och letar något vettigt för att styra monitorer och lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så är själva delen för volymkontroll och ingångs/utgångsväljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall påverka ljudet någonting.

Jag har än så länge inte kopplat in den till slutsteg och högtalare men jag återkommer med info om hur detta fungerat så fort jag testat den i detta användningsområde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag vart det lite kopplande, fixande och donande.

Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smältlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka.

Först två kablar från ljudkortet till MS:en, sen två kablar till slutsteget till mina golvare, två kablar till mina kommande aktiva närfältsmonitorer (ADAM A5) och två kablar till en extra hörlursförstärkare (som i nuläget minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke på kvalitén och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt 😳 Och då står racket precis brevid mitt bord.

Hur som helst så har jag inte lyckats upptäcka något som helst brus kommande från MS:en. Det vore väl kanske till och med konstigt om denna skapade något brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus från den.

För övrigt så gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom?

Alla knappar och reglage som jag från början tyckte kändes lite plastiga (läs rattar) har jag helt ändrat uppfattning om.

Gummibeklädnaden på alla reglade känns riktigt mysig.

Just nu är jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istället för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestämt mig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Enkel och snygg är den också!

OCH SKITDYR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag vart det lite kopplande, fixande och donande.

Har nu dragit balancerade kablar med egengjutna (smältlim och krympslang) telekontakter fram och tillbaka.

Först två kablar från ljudkortet till MS:en, sen två kablar till slutsteget till mina golvare, två kablar till mina kommande aktiva närfältsmonitorer (ADAM A5) och två kablar till en extra hörlursförstärkare (som i nuläget minst sagt verkar ganska överflödigt med tanke på kvalitén och trycket i de innbyggda i MS:en). 24 m kabel totalt 😳 Och då står racket precis brevid mitt bord.

Hur som helst så har jag inte lyckats upptäcka något som helst brus kommande från MS:en. Det vore väl kanske till och med konstigt om denna skapade något brus men nu kan det i alla fall konstateras att ingen behöver vara orolig för brus från den.

För övrigt så gillar jag uppbyggnaden av kontrollytan skarpt. Vem gillar inte upplysta knappar liksom?

Alla knappar och reglage som jag från början tyckte kändes lite plastiga (läs rattar) har jag helt ändrat uppfattning om.

Gummibeklädnaden på alla reglade känns riktigt mysig.

Just nu är jag, utan att överdriva, helt överlycklig att jag valde denna kontroll enhet istället för Big Knob som jag tidigare kollat och praktiskt taget bestämt mig för.

Härligt! Tack för din recension. Kanske blir en sådan för mig också då. Tyvärr har man inte massor av saker att koppla in men på sikt kanske! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Enkel och snygg är den också!

OCH SKITDYR!

Ja. och skitdyr. Fast jag fick den för ett bra pris. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sånär som på hörlursförstärkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. Nivå/volymkontrollerna är dock passiva och jag upplever inte att den påverkar ljudet alls.

Enkel och snygg är den också!

Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den är snygg... var köpte du den och vad heter pengen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Tack för din recension. Kanske blir en sådan för mig också då. Tyvärr har man inte massor av saker att koppla in men på sikt kanske! 😉

Se till att du inte dör innan du skaffat alldeles för mycket prylar, för då förlorar du... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sånär som på hörlursförstärkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. Nivå/volymkontrollerna är dock passiva och jag upplever inte att den påverkar ljudet alls.

Enkel och snygg är den också!

Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den är snygg... var köpte du den och vad heter pengen?

Ja det är fedt man!

Beggat på Vendolin. Tror jag ungefär la vad en Big Knob kostar ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har använt Big Knob och testat Monitorstation lite snabbt. Båda ger många funktioner för pengarna och funkar att arbeta med.

Själv skaffade jag en lyssningsväljare från SPL som jag är mycket nöjd med.

post-1786-1222842840_thumb.jpg

Jag skaffade den i tron om att den var helt passiv (sånär som på hörlursförstärkning och talkbackfunktion), vilket den ju inte riktigt var. Nivå/volymkontrollerna är dock passiva och jag upplever inte att den påverkar ljudet alls.

Enkel och snygg är den också!

Fedt med lög!! den ser lika dyr ut som den är snygg... var köpte du den och vad heter pengen?

Ja det är fedt man!

Beggat på Vendolin. Tror jag ungefär la vad en Big Knob kostar ny.

Den känns bara så tysk! 😉

En SPL passar fint hemma hos mig. Jag får nog surfa på beggat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag funderar också på en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik så att signalen inte påverkas. Varför har de inte gjort det så undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfråga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på en kontrollenhet typ Monitor Station. Men man vill ju ha passiv elektronik så att signalen inte påverkas. Varför har de inte gjort det så undrar jag? De kan ju inte vara en kostnadsfråga, eftersom SM-pro audios variant kostar en tusing ca, och har passiv elektronik. Inte heller ett tekniskt problem, eftersom Presonus Central Station har passiv elektronik och typ samma funktioner som Monitor Station.

Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob är ju iaf helt passiv. Där betalar man ju mkt för märket också.

Presonus Central Station är ju storebror till Monitor Station och tanken är väl att få folk att välja den framför M Station(bättre lönsamhet?) just för att den är passiv. Inte helt billig bara tyvärr. Känns som att den passar bättre i en större studio än vad man själv har behov av.

Varför inte M Station är passiv vet nog bara Presonus själva.

Samson har en variant som heter C-Control som också ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

För min del blir det nog en Big Knob. Älskar det stora Volym hjulet och att enheten är vinklad med knappar uppåt.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså är Big Knob helt passiv? Och C-Control också? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nästan hade bestämt mig för Monitor Station. 🙂 Att den har 4 hörlursutgångar gör den extra intressant, eftersom jag då kan klara mig utan en extra hörlursförstärkare.

Blackboard:

Vad jag förstått så är själva delen för volymkontroll och ingångs/utgångsväljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall påverka ljudet någonting.

Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var så.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt på min.....åsså skruvar man åt den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....så nu har jag ingen big knob på min bigknob....har bara själva "putten" (pinnen) där stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hålla på att skruva åt den hela tiden........! Vet inte om jag fått ett mindre lyckat exemplar i den bemärkelsen, eller om det är ett allmänt problem med bigknobs....!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

själv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt på min.....åsså skruvar man åt den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....så nu har jag ingen big knob på min bigknob....har bara själva "putten" (pinnen) där stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hålla på att skruva åt den hela tiden........! Vet inte om jag fått ett mindre lyckat exemplar i den bemärkelsen, eller om det är ett allmänt problem med bigknobs....!?!?

Aha!!!!

Konspirationsteori nummer ett!

Kan det vara detta som gör att det inte finns några nya att få tag i?

Dom kommer först den 30/10!!!

I HELA EUROPA!!!

Vore intressant att få veta om fler har trubbel med glappandet!?

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha det enklaste tänkbara och som dessutom ger minst påverkan på ljudet, så titta på SM Pro Audio M-Patch2. Eftersom det är en passiv attenuator, så finns det ingen aktiv elektronik som tillför brus och annat. Fullt blås ut från ljudkortet så att man slipper gå ner i bitdjup om man sänker volymen, är ju det som ger bäst förutsättningar.

+1 på den, klockren liten sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob är ju iaf helt passiv. Där betalar man ju mkt för märket också.

Presonus Central Station är ju storebror till Monitor Station och tanken är väl att få folk att välja den framför M Station(bättre lönsamhet?) just för att den är passiv. Inte helt billig bara tyvärr. Känns som att den passar bättre i en större studio än vad man själv har behov av.

Varför inte M Station är passiv vet nog bara Presonus själva.

Samson har en variant som heter C-Control som också ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

Varken Big Knob eller C-control är passiva.

Möjligt att den stora ratten på Mackien är passiv, men det sitter förstärkare på varje utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså är Big Knob helt passiv? Och C-Control också? Det var tusan. Var har du hittat uppgifter om det? Jag som nästan hade bestämt mig för Monitor Station. 😆 Att den har 4 hörlursutgångar gör den extra intressant, eftersom jag då kan klara mig utan en extra hörlursförstärkare.

Blackboard:

Vad jag förstått så är själva delen för volymkontroll och ingångs/utgångsväljare helt passiva vilket gör att de i princip inte skall påverka ljudet någonting.

Var har du hittat den infon Blackboard? Vore ju bra om det var så.

Jag fick uppfattningen om att Big Knoben va helt passiv. Tydligen hade jag fel vilket också gör mig lite frustrerad då jag verkligen gillade den 🙂 Gällande C-Controlen fanns det ingen info via deras hemsida utan jag läste folks erfarenheter av den. Och de flesta ansåg att den inte färgade ljudet något nämnvärt.

Vill du ha någon som är 100% passiv så finns det en enhet som heter Coleman M3PH MKII men den kostar också därefter. Tror den ligger på cirka 7k. http://www.colemanaudio.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft tankar kring samma sak. Mackie Big Knob är ju iaf helt passiv. Där betalar man ju mkt för märket också.

Presonus Central Station är ju storebror till Monitor Station och tanken är väl att få folk att välja den framför M Station(bättre lönsamhet?) just för att den är passiv. Inte helt billig bara tyvärr. Känns som att den passar bättre i en större studio än vad man själv har behov av.

Varför inte M Station är passiv vet nog bara Presonus själva.

Samson har en variant som heter C-Control som också ska vara helt passiv. http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

Varken Big Knob eller C-control är passiva.

Möjligt att den stora ratten på Mackien är passiv, men det sitter förstärkare på varje utgång.

Jaha! Då sket sig det då....får spana efter annat. Jag som verkligen var säker, fråga mig inte varför gällande Big Knoben. Har iofs läst en hel del på recensioner, kanske nämndes där. Aja no biggie =P

Link to comment
Dela på andra sajter

"bigga knoben" har glappat fett mkt på min.....åsså skruvar man åt den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv

Lås den med svag Loctite?

Link to comment
Dela på andra sajter

själv gillar jag bigknob, men den "bigga knoben" har glappat fett mkt på min.....åsså skruvar man åt den, och efter ett par dagar glappar den igen.....osv osv....så nu har jag ingen big knob på min bigknob....har bara själva "putten" (pinnen) där stora ratten skall sitta fast....jag pallade fan inte hålla på att skruva åt den hela tiden........! Vet inte om jag fått ett mindre lyckat exemplar i den bemärkelsen, eller om det är ett allmänt problem med bigknobs....!?!?

HAHAHAHHA ursäkta att jag skrattar inte roligt alls egentligen. Men sättet du skrev på var faktiskt roligt!. Ser framför mig när du blir tjurig över den bigga knobben på din big knob där det inte längre finns en knob utan bara en putt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...