Jump to content
Annons

Takvalv mm

squareone (oregistrerad)

Recommended Posts

squareone (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har plöjt igenom en del byggtrådar den senaste veckan med goda resultat. Jag har bl.a läst crunchers tråd och fått mkt bra info genom den.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Jag har förstått principerna hyfsat om hur man bl.a kan räkna ut stående vågor med hjälp av vissa kalkyler på nätet. Och dessa verkar stämma vid en första anblick med de enkla lysningar av mitt rum jag gjort hittills.

Den lokalen jag precis skaffat består av tre rum. Alla har välvt tak. Hur räknar man ut frekvenserna för rummet när det tillkommer ett valv i taket?

Valven är så runda som man begära av ett gammalt dårhus från sekelskiftet.

Materialet är betong och väggarna är ca 30 cm tjocka. Det är betonggolv med.

Måtten är:

Rum 1:

L. 4.32

B. 2.25

H. 2.65-2.77

Rum 2:

L. 4.33

B. 2.33

H. 2.65-2.77

Rum 3:

L. 2.75

B. 2.28

H. 2.65-2.77

Jag kommer så snart jag klarat av att rita rummet i Google sketchup lägga upp en bild på det.

Tilläggas kan att rum 1 och 2 ser lite speciella ut baktill, då det finns en utskjutande del från taket och ner. Denna del är 1.22 lång och har en egen takhöjd på 1.62. Alltså minimeras rummens längd mätt vid taket till ca 3.11 m (4.33-1,22=3,11)

Rum två är tänkt som kontrollrum, och jag funderar på att utnyttja den lägre takhöjden baktill till att bygga några rejäla basfällor. Kan det vara en bra idé?

Som sagt, har jag missat nåt som kan vara bra att veta, bara fråga..

..tjenis

Annons
Postat
Hej!

Har plöjt igenom en del byggtrådar den senaste veckan med goda resultat. Jag har bl.a läst crunchers tråd och fått mkt bra info genom den.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Jag har förstått principerna hyfsat om hur man bl.a kan räkna ut stående vågor med hjälp av vissa kalkyler på nätet. Och dessa verkar stämma vid en första anblick med de enkla lysningar av mitt rum jag gjort hittills.

Den lokalen jag precis skaffat består av tre rum. Alla har välvt tak. Hur räknar man ut frekvenserna för rummet när det tillkommer ett valv i taket?

Valven är så runda som man begära av ett gammalt dårhus från sekelskiftet.

Materialet är betong och väggarna är ca 30 cm tjocka. Det är betonggolv med.

Måtten är:

Rum 1:

L. 4.32

B. 2.25

H. 2.65-2.77

Rum 2:

L. 4.33

B. 2.33

H. 2.65-2.77

Rum 3:

L. 2.75

B. 2.28

H. 2.65-2.77

Jag kommer så snart jag klarat av att rita rummet i Google sketchup lägga upp en bild på det.

Tilläggas kan att rum 1 och 2 ser lite speciella ut baktill, då det finns en utskjutande del från taket och ner. Denna del är 1.22 lång och har en egen takhöjd på 1.62. Alltså minimeras rummens längd mätt vid taket till ca 3.11 m (4.33-1,22=3,11)

Rum två är tänkt som kontrollrum, och jag funderar på att utnyttja den lägre takhöjden baktill till att bygga några rejäla basfällor. Kan det vara en bra idé?

Som sagt, har jag missat nåt som kan vara bra att veta, bara fråga..

..tjenis

Hej!

Intressant problem. Är insidan av taken stora halvsfärer eller är det halvcylindrar? Jag har inte tid riktigt nu, men ska sätta mig ner senare och räkna lite på det. Ska försöka ge dig ett svar.

/Daniel

squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej!

Intressant problem. Är insidan av taken stora halvsfärer eller är det halvcylindrar? Jag har inte tid riktigt nu, men ska sätta mig ner senare och räkna lite på det. Ska försöka ge dig ett svar.

/Daniel

post-10933-1221335275_thumb.jpg

Hej! Och kul att du engagerar dig i min tråd.

som du ser på bilden är det ett valv. Jag antar att du menar sfär?

Mönstret är likadant för övriga tre rum

post-10933-1221335464_thumb.jpg

På nästa bild kan man om man tittar noga vid dörren se att taket lägre än sina 2.70. Detta är den överskjutande del som finns i rum ett och två.

Edit:

Sorry för det felvända upplägget.

Och de absorbeter du ser i taket är standard från uthyraren. Dess inverkan får du gärna kommentera. Det är 70mm isloering intryckt i 45 reglar tror jag.

Tack!

Redigerat av squareone
Postat

Valven har en så pass liten krökningsradie att jag inte tror du kommer att uppleva resonans vid frekvenser andra än de du räknat fram i det triviala fallet utan krökta avgränsningsytor (tak och väggar). Att utföra beräkningar på det vore onödigt eftersom frekvenserna bara hade skillt sig med någon Hertz eller så.

Alla dörrar och förändringar i takhöjd påverkar givetvis rummets egenfrekvenser och man skulle behöva analysera rummet noggrannt för att räkna fram exakta värden på dem. Jag tror faktiskt att det räcker med att du mäter bredd, längd och ungefärlig takhöjd för varje rum för sig och sedan beräknar egenfrekvenserna med de (enkla) formler som du redan har kommit över för att få en bra uppskattning på vilka frekvenser som kommer att förstärkas. Alternativt designa lokalen noggrannt i något 3d-program och sedan utföra en numerisk analys med t ex Matlab, men det känns som lite overkill.

/Daniel

squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Valven har en så pass liten krökningsradie att jag inte tror du kommer att uppleva resonans vid frekvenser andra än de du räknat fram i det triviala fallet utan krökta avgränsningsytor (tak och väggar). Att utföra beräkningar på det vore onödigt eftersom frekvenserna bara hade skillt sig med någon Hertz eller så.

Alla dörrar och förändringar i takhöjd påverkar givetvis rummets egenfrekvenser och man skulle behöva analysera rummet noggrannt för att räkna fram exakta värden på dem. Jag tror faktiskt att det räcker med att du mäter bredd, längd och ungefärlig takhöjd för varje rum för sig och sedan beräknar egenfrekvenserna med de (enkla) formler som du redan har kommit över för att få en bra uppskattning på vilka frekvenser som kommer att förstärkas. Alternativt designa lokalen noggrannt i något 3d-program och sedan utföra en numerisk analys med t ex Matlab, men det känns som lite overkill.

/Daniel

Man tackar för svaret. En aning lugnande helt enkelt.

Så här ser lokalen ut i sin helhet. Denna skiss ska jag försöka utgå från då jag ska göra förändringar i framtiden. Obs, den är till för det visuella intrycket och inte för att simulera mätningar.

Jag har precis lärt mig att rita :rolleyes:

post-10933-1221350933_thumb.png

en översikt

post-10933-1221350343_thumb.png

Rum två sett från den tänkta högtalarpositionen.

Här kan man se det låga taket bak i rummet där jag funderar på hur man kan dämpa. Om jag bygger en av basfällorna där. Vilken typ skulle vara att föredra?

post-10933-1221350686_thumb.png

Kanske en ännu bättre översikt från samma vinkel

post-10933-1221350314_thumb.png

Redigerat av squareone
squareone (oregistrerad)
Postat

Ok. Jag ska underlätta läsningen lite.

Har gjort lite tydligare skisser nu.

Vad jag vill ha svar på är, vad för typ/typer av basabsorbenter jag kan tänkas behöva bygga. Och hur jag ska mäta med tanke på att rummet inte är symetriskt.

Mixposition är i motsvarande ände till den med alla detaljerade mått. Jag bifogar bild.

Jag ska mäta upp rummet så gott det går. Jag har börjat med att lyssna. Det finns några olika frekvenser som tittar fram mer än andra. Som lägst hörbart 40Hz och en mycket stark puckel vid 120Hz.

Återkommer när jag lyckats skrapa ihop prylar till mätning.

Iaf. Vilken typ av absorbent kan jag tänkas behöva? Bara så jag vet ungefär hur jag ska börja räkna och vilka principer jag ska anamma.

Det vore kul om den "omöjliga" ytan under det låga taket kunde utnyttjas till en basfälla.

Tacksam för svar.

/hej

post-10933-1221418124_thumb.png

post-10933-1221418146_thumb.png

squareone (oregistrerad)
Postat

Någon?

Ut ur basfällorna med er och börja messersmitta. 😎

Skulle vara så gött.

squareone (oregistrerad)
Postat

Vill gärna ha lite inspiration.

Men i annat fall kör jag i vind..

Jag hade tänkt bygga en basabsorbent av hö. Som reglar använder jag 4mm metspön. Borde funka va? 🙂

Med andra ord en finfin absorbent som täcker de flesta register.

squareone (oregistrerad)
Postat
Jag hade gjort så här.

Med ett i detta fallet kass illustrerat innertak av akustikplattor.

Detta bör äta bas som attans om du har tillräckligt högt luftflöde genom innertaket.

forslagtillvalv.jpg

Take care!

/Cruncharn'

Ledsen för sent svar. Jag tackar för responsen. Fin bild. Det där skulle jag defintitvt gjort om inte det skulle legat helt utanför min liga. Sätta tak. Plus, jag tror jag gillar valvtaken som dessutom inte är så väldans höga. De sticker upp ca 15 cm mer än övrigt tak.. Jag är på väg att köpa lite material till bygget. Återkommer med bilder på hur jag tänkt.

Jag skapade en ny tråd då den här enligt mig verkade lite rörig och självdöd.

Så vi hoppar över dit..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...r+l%E5ter\

Tjo

Postat
Jag hade gjort så här.

Med ett i detta fallet kass illustrerat innertak av akustikplattor.

Detta bör äta bas som attans om du har tillräckligt högt luftflöde genom innertaket.

forslagtillvalv.jpg

Take care!

/Cruncharn'

Ledsen för sent svar. Jag tackar för responsen. Fin bild. Det där skulle jag defintitvt gjort om inte det skulle legat helt utanför min liga. Sätta tak. Plus, jag tror jag gillar valvtaken som dessutom inte är så väldans höga. De sticker upp ca 15 cm mer än övrigt tak.. Jag är på väg att köpa lite material till bygget. Återkommer med bilder på hur jag tänkt.

Jag skapade en ny tråd då den här enligt mig verkade lite rörig och självdöd.

Så vi hoppar över dit..

https://www.studio.se/index.php?showtopic...r+l%E5ter\

Tjo

Helt ok!

Ett innertak mår bäst av att sätta lite längre från taket i vilket fall.

Det var lite meningen med min illustration att man skulle kunna se det.

Sätta innertak är en baggis.

Tänk två gånger!

Skaffa en bra slaghammare om det är betong.

Gasa utav bara helvete och du ska se att det är uppe i ett kick.

Om du känner att det skulle vara meckigt med att sätta ett innertak...

...hajja hur meckigt det är med akustikbehandling då!

Till innertak finns det ju standardgrejjer.

Det gör det inte till en bredbandsabsorbent kan jag lova!

Nå väl.

Lycka till och tänk två gånger innan du snickrar!

Peace!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.