Jump to content
Annons

Mono-Stereo japp nybörjare sorry


LightFlax

Recommended Posts

Ska fatta mig så kort jag är möjlig och hoppas att nån tar sig tid och ger mig nått svar 😲 :

1. Jag spelar in sång till ett spår i Cubase, använder EN mic givetvis (alltså mono). Ska jag spela in till ett monospår eller ett stereospår?

2. Min primitiva hjärna säger mig att stereo är bättre än mono alltså borde alla spår jag spelar in ha som mål att hamna i stereo. Blir ljudet bättre om man omvandlar ett monospår till stereospår? Omvandlar man monospår till stereospår, finns det monospår i kommersiella moderna produktioner?

3. Lägger man "som regel" (i proffersionella sammanhang) på stereosend-effekter på alla spår? Personligen tycker jag ljudet växer dramatiskt till det bättre MEN..det blir grötigt att mixa och komplicerat.

5. Tycker själv ingen skillnad märks av uppspelningen av monospår eller stereospår då allt slussas till master som pumpar i stereo. Förlåt min förvirring..

6. Spelade in sången i en B1 studio projects och var nöjd..TILLS jag lyssnade på 3 doors down som referens...Sångarens ljud är "kristallklart". Försök till reverb ger bara ökad "badrumskänsla" lösningen tycks inte vara där..kan jag komma i närheten på något sätt på min hobbynivå. Tips?!

7. Är målet att "döda" reflektioner vid sång med sångbås? När jag ser på proffersionella studior kan sångaren stå i ett rätt så stort rum. Varför tipsas det då om att bygga sångbås med täcken över en liten yta? Jag vill ha ljudet som "kristallklart" (jag vet, vem vill inte det? men du förstår tanken..) reverben är en bifråga...uppfångningen av rösten allt. Hur bär sig en man åt?

8. Det jag vill veta är helt enkelt vad som är praxis..jag lyckas få en helt okej mix med mina kunskaper men kan någon förklara på ett lättfattligt sätt detta med stereo och mono skulle jag bli väldigt glad! I love music

Mvh Martin

Redigerat av LightFlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska fatta mig kort och hoppas att nån tar sig tid och mig några svar:

1. Jag spelar in sång till ett spår i Cubase, använder EN mic givetvis (alltså mono). Ska jag spela in till ett monospår eller ett stereospår?

Du ska spela in på ett monospår eftersom du använder en mic. Att spela in i stereo gör ingen skillnad alls i ljudet, utan enda effekten är att det tar dubbelt så stor plats på hårddisken.

2. Min primitiva hjärna säger mig att stereo är bättre än mono alltså borde alla spår jag spelar in ha som mål att hamna i stereo. Blir ljudet bättre om man omvandlar ett monospår till stereospår? Omvandlar man monospår till stereospår, finns det monospår i kommersiella moderna produktioner?

Man skapar en stereomix av alla ingående spår genom att panorera ut olika saker lagom mycket åt höger eller vänster.

Det dräller av monospår i moderna produktioner och man omvandlar inte monospår till stereospår, eftersom det helt enkelt inte fyller någon funktion att göra så.

3. Lägger man "som regel" (i proffersionella sammanhang) på stereosend-effekter på alla spår? Personligen tycker jag ljudet växer dramatiskt till det bättre MEN..det blir grötigt att mixa och komplicerat.

Du skapar ett "rum" genom att lägga t ex ett stereoreverb på en buss - och då skapar man stereo från det ursprungliga monospåret.

För att få bort "gröten" så flyttar du lämpligen ut olika instrument från mitten och ser till att använda eq för att undvika att olika instrument korckar med varandra frekvensmässigt. Om du använder för många "feta" ljud, så kommer resultatet aldrig att bli annat än grötigt, så spara lite på krutet där och låt de flesta ljuden vara ganska "tunna" om man lyssnar på dem enskilt. Det är ju helheten som ska bli bra, så det gör inget att vissa ljud inte är så fläskiga.

4. Tycker själv ingen skillnad märks av uppspelningen av monospår eller stereospår då allt slussas till master som pumpar i stereo. Förlåt min förvirring..

Ställer du en monokanal panorerad till mitten, så blir det ingen skillnad jämfört med om du har spelat in monokällan på ett stereospår.

4. Spelade in sången i en B1 studio projects och var nöjd..TILLS jag lyssnade på 3 doors down som referens...Sångarens ljud är "kristallklart". Försök till reverb ger bara ökad "badrumskänsla" lösningen tycks inte vara där..kan jag komma i närheten på något sätt på min hobbynivå. Tips?!

4.5 menar du väl...? 😆

Det kan mycket väl bero på akustiken i ditt rum. Dämpa ett hörn med akustikmaterial och ställ dig där. Sjung in mot rummet. Vid behov kan du komplettera med en skärm (sE Reflexion Filter eller SM Pro Audio Mic Thing) som placeras bakom micen. Överdirv sedan inte reverbet. Ibland kan det också bli bättre med lite delay än att köra med reverb - men det beror på din smak och vad som gör sig bäst i den aktuella låten.

5. Är målet att "döda" reflektioner vid sång med sångbås? När jag ser på proffersionella studior kan sångaren stå i ett rätt så stort rum. Varför tipsas det då om att bygga sångbås med täcken över en liten yta? Jag vill ha ljudet som "kristallklart" (jag vet, vem vill inte det? men du förstår tanken..) reverben är en bifråga...uppfångningen av rösten allt. Hur bär sig en man åt?

Det rekommenderas inte alls att ha ett väldigt litet utrymme, eftersom ljudet blir burkigt och trist. Se svaret i 4.5 angående detta... 😆

Om du får det "kristallklart" eller inte, kan också bero på ditt ljudkort eller micpreamp. Budgetprylar lever tyvärr oftast inte upp till vad reklamen lovar... 😆

6. Det jag vill veta är helt enkelt vad som är praxis..jag lyckas få en helt okej mix med mina kunskaper men kan någon förklara på ett lättfattligt sätt detta med stereo och mono skulle jag bli väldigt glad! I love music

Mvh Martin

Praxis är att mixa så att det låter bra. Exakt hur man tar sig till ett bra resultat beror på vem som gör det och hur man vill att det ska låta. Det finns massor av angreppsätt, men det enda som ger riktigt bra resultat, är träning, träning och åter träning. Genom att använda prylarna så lär man sig mer hela tiden och kommer fram till hur man ska bära sig åt för att få fram det man vill få fram, men det tar tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Min primitiva hjärna säger mig att stereo är bättre än mono alltså borde alla spår jag spelar in ha som mål att hamna i stereo. Blir ljudet bättre om man

omvandlar ett monospår till stereospår? Omvandlar man monospår till stereospår, finns det monospår i kommersiella moderna produktioner?

Tänk dig mixen som ett band som spelar i ett stort rum. Varje instrument är en ljudkälla, och den ljudkällan kommer bara från ett ställe, dvs de är i mono.

Du kan ju inte ställa alla musiker på samma ställe mitt i rummet. Det blir trångt om plats och de får svårt att samsas. Därför måste du flytta runt dem i rummet så att de får gott om plats och hörs klart och tydligt.

Rummet i sig relfekterar alla ljudkällorna så att de kommer från olika hål. Rummet är som ett stereoreverb dit man skickar alla monokanalerna.

Det var så man spelade in förr i tiden. Man hade en mikrofon, och sen flyttade man runt alla musikanterna tills det blev en bra mix.

Nuförtiden spelar man ofta in varje instrument för sig för att få mer kontroll över dem. Därför får man försöka återskapa rummet när man sätter ihop alla spåren istället. Genom att höja och sänka volymen flyttar du intrumentet framåt eller bakåt i rummet. Genom att panorera flyttar du dem åt sidorna.

Reverbet i sin tur simulerar väggarna i ett rum där ljudet studsar och reflekteras.

Så ja, har du ett stort rum med betongväggar och många instrument som står i mitten och trängs så blir det grötigt. Man kan behöva minska på rummet och/eller dämpa väggarna lite. Sedan placera intrumenten i rummet så man får en bra balans mellan dem.

Ett litet sångbås använder man ju oftast om man inte har något rum med bra akustisk att spela in eller om man vill ha full kontroll över akustisken. I stora dyra studios har de ofta rum med mycket bra akustisk och där kan de använda rummet istället för ett konstgjort reverb.

Du får ursäkta om jag flummar till det en aning. Har nog luktat lite för mycket på glöggen ikväll 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om allt ovanstående ,och lägger till mitt eget.

Spela in i mono. Jag är en av de fåtal dårfinkar som bandar nästan allt i stereo, men det rör mitt sätt att arbeta på och har mest bekvämlighetsskäl. Att spela in en monosignal på ett stereospår, det har inga generella fördelar och definitivt inga klangmässiga fördelar.

Cubase, och de flesta liknande musikprogram, är stereosystem, är gjorda med utgångspunkt på att 98% som använder dom kommer att använda sig av stereo som arbetsmiljö. Man kan använda mono och flerkanaliga surround saker med, men det kräver att man ställer om systemen något och använder specifika plug-ins.

Det här innebär att när man öppnar och använder Cubase, så sitter man vips i en stereomiljö. Man ser alltså inte mono eller flerkanaliga möjligheter utan allt är gjort för att i grunden användas som stereomiljö. Spelar man upp ett monospår, så ser man t.ex. TVÅ stycken volymmätare röra på sig och det är ljud i BÅDE höger och vänster kanal, och ljudet spelas dessutom upp på två högtalare, medan mono är bara EN kanal. Det blir lite skevt i skallen på en då. Är man inte helt klar på det från början, så blir det lätt så att man tycker stereo och mono är lite samma sak, eftersom man sitter på ett stereosystem. Monosignalen spelas alltså upp på ett stereosystem. Man ser liksom inte skillnad på dom så väl alls då, om man inte är klar på skillnaden från början.

Stereo låter bredare och "härligare" för våra öron, men 1 spår är bara en del av helheten. Det kommer att blandas med andra ljud. Det är ganska vanligt att man skickar ut mono (och stereo) spår till ett kort och lätt reverb, för att få till aningen luftighet, för att få loss torra spår från att låta fastklistrade i högtalarna (vilket de lätt gör som kruttorra), och för att få helheten att smälta ihop lite bättre. Använd gärna bara lite lite reverb, korta rumsreverb som inte har så mycket botten i ljudet. Idealet är att man inte ska höra reverbet, utan bara "få loss" ljudet från att låta så torrt och sterilt.

Kommersiella moderna produktioner vill jag påstå innehåller lika många mono som stereospår.

Skillnaden mellan stereo och mono är att mono består av ett enda spår och låter pang i mitten. Stereo av två olika signaler - alltså inte bara två signaler utan de måste vara lite olika med. Om du spelar upp två exakt likadana monosignaler i vänster och höger kanal så "tar dom ut" varandra och ljudet låter precis likadant som mono. Tekniskt sett är det stereo, men det klingar exakt som mono.

Om du spelar in en gitarrist i mono, och sen gör en kopia av det spåret, och sen panorerar det första spåret till vänster och det andra till höger, så har du fått till teknisk stereo. Men båda spåren består av exakt samma signal så det kommer att låta exakt som mono. För att få till stereo måste det vara skillnad mellan signalerna.

Om du spelar in en gitarrist i mono, och sen säger åt honom att spela exakt samma sak en gång till och spelar in även det i mono, och sen panorerar du ut den första inspelningen till vänster och den andra till höger .. DÅ får du stereo. Anledningen till att du får stereo här, är att det är skillnad mellan signalerna. Gitarristen är en människa, så även om han försöker spela exakt likadant den andra gången så kommer det att bli små mänskliga skillnader i ljudet mellan de två monoinspelningarna. Och den lilla skillnaden räcker för att det ska låta i stereo.

Att få till ett "kristallklart" ljud - oavsett instrument - är oftast en kombination av väl genomförd inspelning och tillika väl genomförd mixning av sångljudet. Sen ska man komma ihåg att ett bra sångljud oftast låter som allra bäst tillsamman med den underliggande musikgrunden. Skulle man lyssna enbart på det mixade sångljudet utan musiken så blir många otroligt förvånade, av hur udda och lite märkligt det låter. Så, det är ofta dessa 3 faktorer som samverkar: bra inspelning, bra mixning och bra anpassning till den klangliga omgivningen.

Sångrummet har viss inverkan men inte fullt så stor. Ska man ha små sångbås så ökar risken dramatiskt att du får med små ekon och burkighet ifrån väggarna. Så ska man ha små rum brukar många dämpa upp väggarna med heltäckande syntetull eller andra groteskt dämpande material. Då får man inte med några ekon, men istället så suger dämpmaterialen upp sångljudet lite och det blir ganska dött och livlöst. Det är lättare att hantera om väggarna är längre ifrån sångaren. Om sångaren står i ett rum som är 5 x 5 meter stort så får du betydligt mindre burkiga väggekon med i sångljudet. Du får dock med rumsekot, men eftersom det är lägre i volym i ett stort rum så är det lättare att filtrera ut än ett kort burkigt eko från ett tajt sångbås.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om allt ovanstående ,och lägger till mitt eget.

Spela in i mono. Jag är en av de fåtal dårfinkar som bandar nästan allt i stereo, men det rör mitt sätt att arbeta på och har mest bekvämlighetsskäl. Att spela in en monosignal på ett stereospår, det har inga generella fördelar och definitivt inga klangmässiga fördelar.

Cubase, och de flesta liknande musikprogram, är stereosystem, är gjorda med utgångspunkt på att 98% som använder dom kommer att använda sig av stereo som arbetsmiljö. Man kan använda mono och flerkanaliga surround saker med, men det kräver att man ställer om systemen något och använder specifika plug-ins.

Det här innebär att när man öppnar och använder Cubase, så sitter man vips i en stereomiljö. Man ser alltså inte mono eller flerkanaliga möjligheter utan allt är gjort för att i grunden användas som stereomiljö. Spelar man upp ett monospår, så ser man t.ex. TVÅ stycken volymmätare röra på sig och det är ljud i BÅDE höger och vänster kanal, och ljudet spelas dessutom upp på två högtalare, medan mono är bara EN kanal. Det blir lite skevt i skallen på en då. Är man inte helt klar på det från början, så blir det lätt så att man tycker stereo och mono är lite samma sak, eftersom man sitter på ett stereosystem. Monosignalen spelas alltså upp på ett stereosystem. Man ser liksom inte skillnad på dom så väl alls då, om man inte är klar på skillnaden från början.

Stereo låter bredare och "härligare" för våra öron, men 1 spår är bara en del av helheten. Det kommer att blandas med andra ljud. Det är ganska vanligt att man skickar ut mono (och stereo) spår till ett kort och lätt reverb, för att få till aningen luftighet, för att få loss torra spår från att låta fastklistrade i högtalarna (vilket de lätt gör som kruttorra), och för att få helheten att smälta ihop lite bättre. Använd gärna bara lite lite reverb, korta rumsreverb som inte har så mycket botten i ljudet. Idealet är att man inte ska höra reverbet, utan bara "få loss" ljudet från att låta så torrt och sterilt.

Kommersiella moderna produktioner vill jag påstå innehåller lika många mono som stereospår.

Skillnaden mellan stereo och mono är att mono består av ett enda spår och låter pang i mitten. Stereo av två olika signaler - alltså inte bara två signaler utan de måste vara lite olika med. Om du spelar upp två exakt likadana monosignaler i vänster och höger kanal så "tar dom ut" varandra och ljudet låter precis likadant som mono. Tekniskt sett är det stereo, men det klingar exakt som mono.

Om du spelar in en gitarrist i mono, och sen gör en kopia av det spåret, och sen panorerar det första spåret till vänster och det andra till höger, så har du fått till teknisk stereo. Men båda spåren består av exakt samma signal så det kommer att låta exakt som mono. För att få till stereo måste det vara skillnad mellan signalerna.

Om du spelar in en gitarrist i mono, och sen säger åt honom att spela exakt samma sak en gång till och spelar in även det i mono, och sen panorerar du ut den första inspelningen till vänster och den andra till höger .. DÅ får du stereo. Anledningen till att du får stereo här, är att det är skillnad mellan signalerna. Gitarristen är en människa, så även om han försöker spela exakt likadant den andra gången så kommer det att bli små mänskliga skillnader i ljudet mellan de två monoinspelningarna. Och den lilla skillnaden räcker för att det ska låta i stereo.

Att få till ett "kristallklart" ljud - oavsett instrument - är oftast en kombination av väl genomförd inspelning och tillika väl genomförd mixning av sångljudet. Sen ska man komma ihåg att ett bra sångljud oftast låter som allra bäst tillsamman med den underliggande musikgrunden. Skulle man lyssna enbart på det mixade sångljudet utan musiken så blir många otroligt förvånade, av hur udda och lite märkligt det låter. Så, det är ofta dessa 3 faktorer som samverkar: bra inspelning, bra mixning och bra anpassning till den klangliga omgivningen.

Sångrummet har viss inverkan men inte fullt så stor. Ska man ha små sångbås så ökar risken dramatiskt att du får med små ekon och burkighet ifrån väggarna. Så ska man ha små rum brukar många dämpa upp väggarna med heltäckande syntetull eller andra groteskt dämpande material. Då får man inte med några ekon, men istället så suger dämpmaterialen upp sångljudet lite och det blir ganska dött och livlöst. Det är lättare att hantera om väggarna är längre ifrån sångaren. Om sångaren står i ett rum som är 5 x 5 meter stort så får du betydligt mindre burkiga väggekon med i sångljudet. Du får dock med rumsekot, men eftersom det är lägre i volym i ett stort rum så är det lättare att filtrera ut än ett kort burkigt eko från ett tajt sångbås.

Tack för svaren 😏 det hjälpte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...