Jump to content
Annons

Starta eget företag?


JdoubleE

Recommended Posts

Annons
Någon som har nån erfarenhet av att starta ekonomisk förening, enskild firma eller handelsbolag?

Min största fundering är om man kan starta något av ovannämda för att kunna handla in instrument utan moms, på laglig väg dvs.

Visst går det - men du måste sälja något också. Det går inte att bara köpa in prylar och dra av moms och kalla det en näringsverksamhet... Får du en rimlig balans på det, med intäkter från spelningar, skivförsäljning, betalning för inspelningar i din studio etc, så funkar det - men det funkar inte som någon sorts kassako för att slippa betala moms på privat egendom. Ett företag som bara köper prylar är inget företag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har nån erfarenhet av att starta ekonomisk förening, enskild firma eller handelsbolag?

Min största fundering är om man kan starta något av ovannämda för att kunna handla in instrument utan moms, på laglig väg dvs.

Visst går det - men du måste sälja något också. Det går inte att bara köpa in prylar och dra av moms och kalla det en näringsverksamhet... Får du en rimlig balans på det, med intäkter från spelningar, skivförsäljning, betalning för inspelningar i din studio etc, så funkar det - men det funkar inte som någon sorts kassako för att slippa betala moms på privat egendom. Ett företag som bara köper prylar är inget företag... 🙂

Du var snabb du, hehe. I alla fall så var väl tanken att ta betalt för spelningar osv via företaget, men då måste jag väl betala sociala avgifter för alla i bandet? Dessutom så skulle förmodligen inköpen bli ganska mycket större än inkomsten. Skulle skatteverket reagera på att vi köper saker för pengar som inte finns i företaget?

Funderar även på att importera en del musikprylar från USA till försäljning, mest som ett hobbyprojekt.

Redigerat av JdoubleE
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har nån erfarenhet av att starta ekonomisk förening, enskild firma eller handelsbolag?

Min största fundering är om man kan starta något av ovannämda för att kunna handla in instrument utan moms, på laglig väg dvs.

Visst går det - men du måste sälja något också. Det går inte att bara köpa in prylar och dra av moms och kalla det en näringsverksamhet... Får du en rimlig balans på det, med intäkter från spelningar, skivförsäljning, betalning för inspelningar i din studio etc, så funkar det - men det funkar inte som någon sorts kassako för att slippa betala moms på privat egendom. Ett företag som bara köper prylar är inget företag... 🙂

Du var snabb du, hehe. I alla fall så var väl tanken att ta betalt för spelningar osv via företaget, men då måste jag väl betala sociala avgifter för alla i bandet? Dessutom så skulle förmodligen inköpen bli ganska mycket större än inkomsten. Skulle skatteverket reagera på att vi köper saker för pengar som inte finns i företaget?

Jag har mycket mindre intäkter på min enskilda firma än vad jag har utgifter. Och att föra över pengar till sin firma som man tjänar privat är inga problem. Själv sköter jag inte bokföringen så jag är inte så jätteinsatt i det, men det är inga problem hos mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har nån erfarenhet av att starta ekonomisk förening, enskild firma eller handelsbolag?

Min största fundering är om man kan starta något av ovannämda för att kunna handla in instrument utan moms, på laglig väg dvs.

Visst går det - men du måste sälja något också. Det går inte att bara köpa in prylar och dra av moms och kalla det en näringsverksamhet... Får du en rimlig balans på det, med intäkter från spelningar, skivförsäljning, betalning för inspelningar i din studio etc, så funkar det - men det funkar inte som någon sorts kassako för att slippa betala moms på privat egendom. Ett företag som bara köper prylar är inget företag... 🙂

Du var snabb du, hehe. I alla fall så var väl tanken att ta betalt för spelningar osv via företaget, men då måste jag väl betala sociala avgifter för alla i bandet? Dessutom så skulle förmodligen inköpen bli ganska mycket större än inkomsten. Skulle skatteverket reagera på att vi köper saker för pengar som inte finns i företaget?

Jag har ju min egen firma som Enskild Firma, så lite grand koll har jag i alla fall... 🙂

Det är inga problem att göra egna insättningar i firman. Det kommer att ligga som en skuld som firman har till de som betalar. Problemet är att om det är väldigt stor skillnad på intäkter och utgifter, så har skatteverket helt säkert synpunkter på det - och ni kan tvingas motivera varför ni tror att den stora förlusten någonsin kommer att kunna kompenseras av intänkterna. Om de inte blir nöjda med svaret, så kan ni åka på straffskatter och elände. Upp till de 5 första åren kan man visserligen gå med förlust i nystartad verksamhet och göra avdrag för det - men risken finns, som sagt att det inte godkänns vid en granskning om det är väldigt stor obalans. Om alla i bandet ska ha ut pengar för spelningar, så är det troligen bäst att ha det som Handelsbolag, som i princip fungerar som Enskild Firma, men för flera ägare. Då deklareras resultatet i samband med självdeklarationen och sociala avgifter betalas inte eftersom man beskattas för vinsten, med Egenavgifter (som är något lägre än vanlig inkomstskatt). Om ni då har satt in mycket pengar i firman, så kan ni börja med att göra egna uttag och på så sätt skriva ner firmans skuld till er, tills skulden är nere på noll. Egna insättningar som tas tillbaka är ju inte skattepliktiga. Om det däremot blir vinst i firman, så deklareras överskottet som "lön", fördelat på alla ägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det, men i ert fall kan det vara vettigt att definiera verksamheten som "konstnärlig verksamhet". Då är reglerna mildare och man kan gå med förlust längre än de 5 år som gäller för "normala" affärsdrivande verksamheter.

Skatteverket har broschyrer om sådant, så går in på deras hemsida och hämta lite att läsa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"konstnärlig verksamhet" hm. Aldrig hört. Spännande, är själv påväg att starta företag.

Men, har inte riktigt hajjat detta, men min far har drivit företag ett bra dag (transport).

Han förklarde något om f-skatt sedel osv.

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Du menar om du t ex blir ålagd att betala några tusen i månaden, men dina förväntade intäkter uteblir;

Skatten måste du betala ändå. Pengar tillbaka efter deklaration ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm .. nästan all inkomstbringande musikverksamhet gömmer sig bakom företagsfasader.

I synnerhet för enskilda är det rätt jobbig med skatten. Tjänar man pengar på spelningar, så brukar Skatteverket placera den inkomsten i kategorin "Inkomstbringande hobbyverksamhet" och den skatten är inte liten den, 53% (har hört sägas). Ganska fascinerande, eftersom det finns ett tiotal examina från högskola för musiker idag, och musik har varit en av våra starkaste exporter sedan 40 år tillbaka. Men finns det något som heter "Musiker" i statens ögon? nänänä 🙂

Så, det finns anledningar varför t.ex. rikskända sångstjärnor helt enkelt är en anställd i ett litet mini-företag, som någon annan äger. Formellt sett kryper man in bakom det skynket, och så är möjligheterna flera och de ekonomiska trackasserierna färre.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Du menar om du t ex blir ålagd att betala några tusen i månaden, men dina förväntade intäkter uteblir;

Skatten måste du betala ändå. Pengar tillbaka efter deklaration ja.

Ja just det.

Kan jag inte skriva att förväntad inkomst är 0 (under en viss tid i uppstarten).

Och då slippa betrala månadsvis, eftersom jag i övrigt inte har någon inkomst?

Vad är tanken att denna "förskottsskatt" göra för nytta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper aldrig undan momsen, säg att du köper en vara för 100:- 25%moms alltså 125:- de 25% väntar man med så att säga du måste som företagare då SÄLJA något för för 100:- + moms alltså 125:-man betalar annars det i slutet av månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm .. nästan all inkomstbringande musikverksamhet gömmer sig bakom företagsfasader.

I synnerhet för enskilda är det rätt jobbig med skatten. Tjänar man pengar på spelningar, så brukar Skatteverket placera den inkomsten i kategorin "Inkomstbringande hobbyverksamhet" och den skatten är inte liten den, 53% (har hört sägas). Ganska fascinerande, eftersom det finns ett tiotal examina från högskola för musiker idag, och musik har varit en av våra starkaste exporter sedan 40 år tillbaka. Men finns det något som heter "Musiker" i statens ögon? nänänä 🙂

Så, det finns anledningar varför t.ex. rikskända sångstjärnor helt enkelt är en anställd i ett litet mini-företag, som någon annan äger. Formellt sett kryper man in bakom det skynket, och så är möjligheterna flera och de ekonomiska trackasserierna färre.

nja.. håller inte riktigt med där ang "inkomstbringande hobbyverksamhet... har hållit på ett antal år och lirat (först nu dom två senaste på heltid iof..) men om man får lön från en festival/arrangör eller liknande så är det ju som vilken anställning som helst. Om du däremot bygger gitarrer, knypplar brudklänningar, säljer sylt eller annat och säljer, då kanske det kan kallas som inkomstbringande hobbyverksamhet.

Dock inte om du som sagt får en vanlig lön från arrangör el. dyl... Det kommer dock att se jädrigt plottrigt ut i delkarationen då man börjar ha 25-30 arbetsgivare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper aldrig undan momsen, säg att du köper en vara för 100:- 25%moms alltså 125:- de 25% väntar man med så att säga du måste som företagare då SÄLJA något för för 100:- + moms alltså 125:-man betalar annars det i slutet av månaden.

Saker som man köper in som inventarier till firman, får man tillbaks momsen för - även om man går med förlust. Kravet är att det ska kunna räknas som "aktiv verksamhet" - och det är det när man lägger minst 500 timmar per år i firman eller om verksamheten baseras huvudsakligen på egen arbetsinsats. Man måste förstås vara momsregistrerad också för att kunna dra av momsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Du menar om du t ex blir ålagd att betala några tusen i månaden, men dina förväntade intäkter uteblir;

Skatten måste du betala ändå. Pengar tillbaka efter deklaration ja.

Ja just det.

Kan jag inte skriva att förväntad inkomst är 0 (under en viss tid i uppstarten).

Och då slippa betrala månadsvis, eftersom jag i övrigt inte har någon inkomst?

Vad är tanken att denna "förskottsskatt" göra för nytta?

Jag tror inte att du kan skriva 0 - men du kan ju sätta upp ett väldigt lågt belopp, typ någon tusenlapp per månad eller något, som beräknad omsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Starta inte ett handelsbolag eller komanditbolag eller liknande med någon som du inte litar på till 100 procent. Och då menar jag verkligen 100 procent. Du blir personligen ansvarig för vad de andra gör med sin privatekonomi. Aktiebolag eller enskildfirma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Du menar om du t ex blir ålagd att betala några tusen i månaden, men dina förväntade intäkter uteblir;

Skatten måste du betala ändå. Pengar tillbaka efter deklaration ja.

Ja just det.

Kan jag inte skriva att förväntad inkomst är 0 (under en viss tid i uppstarten).

Och då slippa betrala månadsvis, eftersom jag i övrigt inte har någon inkomst?

Vad är tanken att denna "förskottsskatt" göra för nytta?

Jag har ett HB med F-skatt och betalar ingen skatt. Sätt inkomsten till typ 10.000 och utgifterna till lika mycket så blir det ju ingen skatt. Skulle det bli mer är det ju bara att betala in skatt. Har du dessutom en omstättning under X (kommer ej ihåg summan, typ 1 miljon) kan du slippa månadsinbetalningar och köra en gång per år. Samma gäller för moms. Så har jag kört i 5 år nu utan problem, och jag har f-skattsedel och momsnummer.

Visst kan du gå back varje år, i rimlig summa som nämnts tidigare. Men tänk på att många gör kreditkoll på företag de gör affärer med så det ser ju inte så snyggt ut kanske om du vill göra något seriöst av det så småningom. Det fina är att du får dra av förlusten de första 5 åren (tror det var 5) mot din egna privata inkomster, d.v.s du kan sänka din skatt genom att göra förluster i ditt HB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt någon lag så skall det betalas skatt, även om företaget inte har någon inkomst.

Så jag får alltså betala en viss summa även om jag inte har några pengar i firman?

Du lämnar in en preliminär deklaration på förväntade intäkter och kostnader=skatteunderlag. Sen betalar du månadsvis det beloppet. Du kan alltid och närsom skicka in en ny om läget förändras åt ena eller andra hållet. Då får du ett nytt skattebeslut och förändrat månadsbelopp.

Okej, Men det betalas även fast det inte fins någon intäkt?

Är det pengar som kommer åter i slutet på året?

Du menar om du t ex blir ålagd att betala några tusen i månaden, men dina förväntade intäkter uteblir;

Skatten måste du betala ändå. Pengar tillbaka efter deklaration ja.

Ja just det.

Kan jag inte skriva att förväntad inkomst är 0 (under en viss tid i uppstarten).

Och då slippa betrala månadsvis, eftersom jag i övrigt inte har någon inkomst?

Vad är tanken att denna "förskottsskatt" göra för nytta?

Jag har ett HB med F-skatt och betalar ingen skatt. Sätt inkomsten till typ 10.000 och utgifterna till lika mycket så blir det ju ingen skatt. Skulle det bli mer är det ju bara att betala in skatt. Har du dessutom en omstättning under X (kommer ej ihåg summan, typ 1 miljon) kan du slippa månadsinbetalningar och köra en gång per år. Samma gäller för moms. Så har jag kört i 5 år nu utan problem, och jag har f-skattsedel och momsnummer.

Visst kan du gå back varje år, i rimlig summa som nämnts tidigare. Men tänk på att många gör kreditkoll på företag de gör affärer med så det ser ju inte så snyggt ut kanske om du vill göra något seriöst av det så småningom. Det fina är att du får dra av förlusten de första 5 åren (tror det var 5) mot din egna privata inkomster, d.v.s du kan sänka din skatt genom att göra förluster i ditt HB.

Okej, har du någon källa till detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett HB med F-skatt och betalar ingen skatt. Sätt inkomsten till typ 10.000 och utgifterna till lika mycket så blir det ju ingen skatt. Skulle det bli mer är det ju bara att betala in skatt. Har du dessutom en omstättning under X (kommer ej ihåg summan, typ 1 miljon) kan du slippa månadsinbetalningar och köra en gång per år. Samma gäller för moms. Så har jag kört i 5 år nu utan problem, och jag har f-skattsedel och momsnummer.

Visst kan du gå back varje år, i rimlig summa som nämnts tidigare. Men tänk på att många gör kreditkoll på företag de gör affärer med så det ser ju inte så snyggt ut kanske om du vill göra något seriöst av det så småningom. Det fina är att du får dra av förlusten de första 5 åren (tror det var 5) mot din egna privata inkomster, d.v.s du kan sänka din skatt genom att göra förluster i ditt HB.

Okej, har du någon källa till detta?

Källa på vad?

Jag har arbetat på har arbetat på bank i ungefär 7 år och det är väl rätt allmänt kännt att de flesta tar upplysningar på företag de ger kredit til (d.v.s. fakturor).

Gör ett företag konkurs tappar man ju hela skulden....

Vad gäller de andra bitarna är det bara att kolla med skatteverket. JAg har iaf gjort så i flera år nu utan protester, och det är vad jag läst mig till att man kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en enskild firma och undrar följande:

Har 2 verksamhetsområden på min F-skattesedel, som Konsult (It) och musikproduktion. Nu är det så att konsult området har stått för alla inkomster hittils, kan jag fortfarande köpa musikprylar av dra av dom fastän musik sidan inte inbringat nåt????

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en enskild firma och undrar följande:

Har 2 verksamhetsområden på min F-skattesedel, som Konsult (It) och musikproduktion. Nu är det så att konsult området har stått för alla inkomster hittils, kan jag fortfarande köpa musikprylar av dra av dom fastän musik sidan inte inbringat nåt????

🙂

Eftersom det är en och samma firma med flera områden så kvittar det troligen - men risken finns förstås att skatteverket kan ifrågasätta vid en eventuell revision varför du behöver mixer, mikrofoner och monitorer i verksamheten - när alla fakturor du skriver, har med något helt annat än musik att göra...

Det är nog egentligen säkrast att maila eller ringa till skatteverket och fråga hur det fungerar. De brukar vara hjälpsamma när man behöver ha hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är en gråzon. Är det uppenbart privatkonsumtion så får du inte. Vissa saker är lättare än andra och vissa saker är ordentligt reglerat. Fordorn är

typiskt extra svårt. TV och stereo kräver en väldigt bra motivering medans datorer går att få in på vilket verksamhet som helst. Musikprylar kan ses som investering. Men det går inte att köra med samma visa år efter år utan att visa på intäkter i den delen av verksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 år senare...

Vad gäller F-skattesedeln så finns den där för att du ska betala in lite skatt varje månad istället för att få en smäll i magen vid slutet på året. Det är också ett bevis för att du betalar in dina egna sociala avgifter och din skatt. Jag har en enskild firma och jag ser till att jag lägger undan 50% varje månad av det jag får in i företaget. Jag betalar in detta i preliminärskatt varje månad och det passar mig bäst. 

Vad jag vet så kan man ha många olika SNI-koder i sitt företag och pyssla med olika saker, men det klart att det kan verka lite skumt om den ena sidan bara köper in och aldrig drar in några pengar. 

Det är många företag som går back de första åren. Detta för att det kostar att starta företag. Ofta behöver man köpa in dyra maskiner osv. för att komma igång, så det är ju inte så konstigt att det tar lite tid att komma ifatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...