Jump to content
Annons

Vilket samplingsprogram / sampler ska jag köpa?


jim

Recommended Posts

Tjena!!

Tænkte børja køra SX2,0

Undrar vilker sampler som e bra! Kan man køra EXSP24:an i Cubase eller e det bara en VST sampler till Logic?

Kommer det med några program om du køper cubase SX2.0

Kan Halion 1.0 ta AKAI samples!!

tacksam før tips

Ha det gott,

Jim

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
WhatGoesOn (oregistrerad)
Tjena!!

Tænkte børja køra SX2,0

Undrar vilker sampler som e bra! Kan man køra EXSP24:an i Cubase eller e det bara en VST sampler till Logic?

Kommer det med några program om du køper cubase SX2.0

Kan Halion 1.0 ta AKAI samples!!

tacksam før tips

Ha det gott,

Jim

Det kommer inte med någon sampler i Cubase.

Halion har kommit i version 2 och fungerar utmärkt med Akaisamples.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Tack

Jag fick halions tidigare version som ska ta AKAI den med. Nu har jag massor av riktigt bra trumsamples. Live burkar etc etc. Provade att ta in ljuden via CD skivan. Halion hittade ljuden men fick inget hørbart ljud. Jag vill lægga ner alla samples på hårddisken, men vilket bibliotek ska jag lægga dom. før att Halion ska hitta.

Nån som har nåt tips om hur ni har lagt dom. skapat egna kataloger etc....

Tack o trevlig helg,

JIM

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!

Tænkte børja køra SX2,0

Undrar vilker sampler som e bra! Kan man køra EXSP24:an i Cubase eller e det bara en VST sampler till Logic?

Kommer det med några program om du køper cubase SX2.0

Kan Halion 1.0 ta AKAI samples!!

tacksam før tips

Ha det gott,

Jim

Ta en titt på Native Instruments Softsamplers Kontakt, eller Kompakt som är en enklare och billigare version än förstnämnda, men helt klart värd pengarna!.

Dom funkar utmärkt med Cubase SX, och du kan ladda hem en demo från deras hemsida för test.

Lycka till.

Mvh / Starion

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Shii (oregistrerad)

Står mellan:

Ensonic EPS

E-MU ESI32

Akai S900

Akai S1000

Akai S2000

för och nackdelar?

någon annan bra sampler i samma prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dom du räknar upp borde vara näst intill gratis idag med tanke på vad dom klarar av och hur mycket minne du kan proppa i dom... AKAI'erna kan ha maximalt 32Mb vilket är ganska lite med dagens mått mätt.. 16Bitar och ganska krångligt upplägg..

Om det är hårdvara du behöver skulle jag istället satsa på en AKAI S5000 eller 6000 som har USBgränssnitt och hanterar Wave-filer upp till 24 bitar..kan ha upp till 512Mb?? har jag för mig... dessa två, när dom kom, betingade en peng på c:a 25.000:- respektive 44.000:- idag kan du få en S6000 för 6 - 7000:- om inte mindre.

Annars är det smutt med mjukvarusamplers Battery bl.a är en favorit..iofs inte direktsampling, men smidigt att ha i datorn och se vad man håller på med..

Battery kommer ju snart i en version 2...med filter o grejer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Shii (oregistrerad)

jo fast jag söker gamla samplers av en poäng! vill använda mig av det där gamla lite krunchiga ljudet. Vet iof att Akai s2000 inte är att satsa på i det läget men..

Link to comment
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

Jag har Cubase SL 2 och har upptäckt det faktum att jag i stort sett måste inhandla en kompetent sampler. Men vad skall man välja, måste man gå upp i prisklasser kring 4000+ eller finns det andra alternativ? Är HALion något man bör välja om det ska fungera optimalt för Cubase?

Så; Kontakt, IK Sampletank, HALion, Kompakt, Battery, eller något annat? Vad är smartast att välja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lekt med demot måste jag bara rekomendera kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan har varit uppe ett antal gånger så sök gärna forumet och titta vad som sagts tidigare. 😄

Annars så ä det väl som man säger mest en fråga vad du letar efter. De olika samplersarna har ju olika ljudbibliotek och det som passar den enes musik stämmer inte med den andres.

Smart att kolla in demos och se hur de låter. Sedan gäller det gränssnitt o s v och där beror det på hur pass mycket du kan sedan tidigare och hur mycket tid du har att arbeta med att lära dig programmet.

Battery t e x är en lätt enkel sampler som väl passar bäst för trummor och percussion, men som kan användas till annat också. Mycket enkelt gränssnitt och så. Halion = tidigare lite buggig, nu i ny version. Kontakt mycket kompetent, men lite svår att lära sig enligt vissa. Sampletank vet jag att det finns en hel tråd om med gott omdöme av bl a Hammagrella. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

hmm okej.

jag har inga specifika krav, vill ha en mångsidig.

För att kunna köpa och använda samplebibliotek, inte tänkt sampla upp några egne instrument nåt speciellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm okej.

jag har inga specifika krav, vill ha en mångsidig.

För att kunna köpa och använda samplebibliotek, inte tänkt sampla upp några egne instrument nåt speciellt.

Jag har inte kört med Kontakt, så där vet jag inte så mycket.

HALion använder jag med exempelvis Scabee's suveräna ljudbibliotek - och det fungerar helt perfekt.

Som jag tolkar det, är HALion bäst för de som inte vill pilla så mycket med ljuden (typ: mig själv...) och som kanske vill köra stora bibliotek som måste streamas från hårddisk. HALion var först ut med streaming och har haft funktionen ganska länge.

Kontakt kan numera också hantera streaming (vet dock inte om den hanteringen fungerar lika bra som i HALion...) - och i övrigt är Kontakt mer till för de som vill skruva mycket med ljuden än vad HALion är...

SampleTank är mer av sampleplayer än HALion och Kontakt. Färdiga ljudbibliotek som man kan justera till viss del (dock bara med effekter i efterhand) och väldigt bra som "smör-och-bröd"-ljudkälla.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

okej.

så sampletank är då inte ett val, smör-o-bröd är inget jag behöver mer av 😉

nån som jobbat endel med både Halion och Kontakt och som kan yttra sig något. iofs kanske jag vill skruva endel på ljuden, men vad är det då som skulel göra halion ett bättre val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog hugget som stucket.. för tillfället tror jag att jag skulle välja HALion 3 före Kontakt.. bara för att jag gillar gränssnittet i HALion...

Tidigare versioner har väl inte imponerat - sådär - men 3:an ser rätt intressant ut ur mängden funktioner och möjligheter och att 50 nya effekter har adderats.

Personligen kör jag Battery bara för att det går så snabbt att komma igång och spela när man väl hittat ett ljud man vill jobba med och för WYSIWYG - what you see is what you get, vilket ingen annan sampleplayer har... nackdelen är att nuvarande version är just en sampleplayer utan massa krusiduller så den är lite begränsad på det området... men en version 2 är ute som har filter o annat gott så den kanske kan vara ett alternativ... Battery 2 kommer väl ligga på en 2 tusen

HALion 3 kostar väl 4995:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

det blir nog en s900 tror jag!

Den kostade oxå 25 pix när den kom. Och tomdisketter 500 spänn för en tiopack.

Men den har gott om utgångar och väger några kilon i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte rätt roligt egentligen. Idag betalar vi extra för att ljudet ska låta sämre  😆

Och laddar in samplingar på olva gig som får datorn att ramla genom golvet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej grabbar!

En dum nybörjarfråga. 😮

Jag skulle vilja ha ett program där man kan ladda in en wav.fil och sedan spela med ljudet över keyboardet, t ex en kör eller liknande. Har provat någon sampler men ju högre upp på keyboardet man spelar desto snabbare går ljudet. Jag vill att wav.filen ska behålla samma hastighet bara upp eller nerpitchad.

Finns det något bra gratisprogram för detta??

Tack för övrigt för ett grymt bra forum!!!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Finns det något bra gratisprogram för detta??

Nej.

Du söker någon typ av tidssträckningsfunktion (får jag guldstjärna nu, Olsberg? /språkvårdare N) som är ganska avancerad och du kommer att få betala för den.

edit: Eller ha ett rymligt samvete.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Eller ha ett rymligt samvete.

Bwahahaha.. Nattvaktaren är moralens väktare 😮

Fast så har du ju helt rätt också, en "tidssträckningsfunktion" är precis vad som krävs för detta, alternativt att instrumentet/ljudet samplas i flera toner. En tanke är att Kontakt borde ha dylika funktioner men jag är inte helt hundra, det kanske mest är för loophantering. Någon som vet?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...