Jump to content
Annons

Problem med Latency från min MIDI-klaviatur


jocce

Recommended Posts

Hej!

Helt plötsligt när jag idag öppnade Reason med min Novation ReMote 25 LE så fick jag en jädra latency. Jag kan inte spela in efter klick, eller överhuvudtaget egentligen, för varje ton blir fördröjd. Undrar om någon vet vad det kan bero på... Har ingen koll alls på vad de olika rattarna gör på keyboarden, men jag har heller inte brytt mig om att använda dem tidigare, utan har bara kopplat in och kört förut.

Vad kan detta bero på?

Ytterst tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har du några asiodrivrutiner?

Du måste välja asiodrivisar i Reason under preferences - audio..

Använder du ett inbyggt ljudkort så kan du ladda hem asio4all.

http://www.asio4all.com/

Annars laddar du hem asiodrivisar från din tillverkare av ljudkortet,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några asiodrivrutiner?

Du måste välja asiodrivisar i Reason under preferences - audio..

Använder du ett inbyggt ljudkort så kan du ladda hem asio4all.

http://www.asio4all.com/

Annars laddar du hem asiodrivisar från din tillverkare av ljudkortet,

Nej, jag har inga drivrutiner installerade, men har inte behövt det tidigare, då det fungerat utan problem. Jag ska prova, tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag lånar tråden; Jag sitter med en M-Audio Keystation 49e och Cubase 4 och har också latency plus att ljudet hugger av eller klipper. Var i Cubase 4 styr jag upp det här?

tack

p.s Jag har ännu inte lyckats kunna spela in nånting heller. Känner mig som en nyfödd på området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat rätt drivrutin?

Valt drivrutinen i Cubase?

Jag har så dåliga datorkunskaper så jag vet helt enkelt inte.

Jag installerade drivrutinerna när jag körde cd-rom skivan för ljudkortet tror jag.

Ska jag köra midikabel från klaviaturet genom ljudkortet in i datorn eller bara köra den i usb'n?

Det finns en knapp på ljudkortet som säger "digital in sync" som jag antar att man ska trycka in men det blinkar bara och i manualen så står det att den ska lysa inte blinka.

Jag skulle behöva nån som kom hem till mig och visade mig skiten.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ta ett rejält tag i "Getting Started" för ljudkortet.

Läs den och gör precis vad som står i den.

Det brukar finnas tips på inställningar för Cubase till de flesta ljudkorten.

Om inte kolla in Edirols hemsida under support, där brukar det också stå hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ett rejält tag i "Getting Started" för ljudkortet.

Läs den och gör precis vad som står i den.

Det brukar finnas tips på inställningar för Cubase till de flesta ljudkorten.

Om inte kolla in Edirols hemsida under support, där brukar det också stå hur man gör.

Ska ta ett steg tillbaka och börja om då.

Jag blir för frustrerad annars.

Fick alla grejer igår och har ännu inte lyckats spela in nåt.

4000 kr är ganska mycket pengar för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är frustrad nu är det inget mot vad du kommer att bli 😛

Frustration är ett konstant tillstånd när man spelar in.

Fast jag tror att den största frustrationen måste vara om man inte lyckas komma över den första tröskeln som består i att få ljud att fastna och att kunna upprepa handlingen. (Jag lyckades få en gitarr att spelas in men jag har ingen aning hur jag gjorde.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltså exakt samma setup fungerat perfekt innan och nu helt plötsligt utan att du gjort nån föränding (som du kommer på) så har du fått latency.. Har jag förstått dig rätt då?

Om så är fallet och du kör med Win XP/Vista så kan jag tipsa om systemåterställaren som finns under program>tillbehör>systemverktyg. Den påverkar inte filer du skapat eller laddat hem men om det skett nån systemuppdatering eller liknande som kan ha ställt till ditt problem så kan du backa tillbaks till tiden innan den blev installerad.

Och till imhotep.. Du var oförskämd och tog över tråden från jocce.. Fy på dig! 😛

Hej!

Helt plötsligt när jag idag öppnade Reason med min Novation ReMote 25 LE så fick jag en jädra latency. Jag kan inte spela in efter klick, eller överhuvudtaget egentligen, för varje ton blir fördröjd. Undrar om någon vet vad det kan bero på... Har ingen koll alls på vad de olika rattarna gör på keyboarden, men jag har heller inte brytt mig om att använda dem tidigare, utan har bara kopplat in och kört förut.

Vad kan detta bero på?

Ytterst tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltså exakt samma setup fungerat perfekt innan och nu helt plötsligt utan att du gjort nån föränding (som du kommer på) så har du fått latency.. Har jag förstått dig rätt då?

Om så är fallet och du kör med Win XP/Vista så kan jag tipsa om systemåterställaren som finns under program>tillbehör>systemverktyg. Den påverkar inte filer du skapat eller laddat hem men om det skett nån systemuppdatering eller liknande som kan ha ställt till ditt problem så kan du backa tillbaks till tiden innan den blev installerad.

Och till imhotep.. Du var oförskämd och tog över tråden från jocce.. Fy på dig! 🙂

Hej!

Helt plötsligt när jag idag öppnade Reason med min Novation ReMote 25 LE så fick jag en jädra latency. Jag kan inte spela in efter klick, eller överhuvudtaget egentligen, för varje ton blir fördröjd. Undrar om någon vet vad det kan bero på... Har ingen koll alls på vad de olika rattarna gör på keyboarden, men jag har heller inte brytt mig om att använda dem tidigare, utan har bara kopplat in och kört förut.

Vad kan detta bero på?

Ytterst tacksam för svar!

Jag är van vid flashback där folk blir sura om man skapar en ny tråd om det redan finns en liknande.

Jag har löst problemet nu föresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...