Jump to content
Annons

Tävlingen avslutad i.o.m mixningen av "No More" tack alla som varit med och hjälpt oss!


FaniSkogen

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Ska ladda ner ikväll när jag är i studion. Några frågor som jag glömt. När är deadline? Bokat tid för mastring? Eller hur ser det ut?

MVH

Anders

Skojar du? 😛

Tror du de bokar mastring om de frågar på ett forum efter folk (amatörer) som kan mixa åt dem?

Jag menar inte att vi är dåliga här på forumet, men vill man ha en riktig mastering så ser man nog till att få en riktig mixning också, menar jag.

Det verkar lite overkill att göra så iaf (och dumt enligt mig, den som mixar kan lika gärna "mastra").

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ska ladda ner ikväll när jag är i studion. Några frågor som jag glömt. När är deadline? Bokat tid för mastring? Eller hur ser det ut?

MVH

Anders

Skojar du? 😛

Tror du de bokar mastring om de frågar på ett forum efter folk (amatörer) som kan mixa åt dem?

Jag menar inte att vi är dåliga här på forumet, men vill man ha en riktig mastering så ser man nog till att få en riktig mixning också, menar jag.

Det verkar lite overkill att göra så iaf (och dumt enligt mig, den som mixar kan lika gärna "mastra").

Nej, jag skojar verkligen inte. Jag är van att jobba både mot deadline och ingen deadline. Omöjligt för mig att veta hur detta projekt ser ut. Och jag mastrar inte. Jag mixar bara och låter mastringen vara till den som kan det ordentligt.

MVH

Anders

EDIT: mitt inlägg kanske lät lite tyket, det va inte meningen. Det jag menar är att det kunde ha funnits en deadline även om man lägger ut en förfrågan på forumet.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ladda ner ikväll när jag är i studion. Några frågor som jag glömt. När är deadline? Bokat tid för mastring? Eller hur ser det ut?

MVH

Anders

Finfint!

Nja, någon deadline finns väll egentligen inte. Helst ska det väll inte ta för lång tid. Har lite andra planer som beror lite på hur det här blir osv.

Bokat tid för mastring? Måste man göra sådant också? Haha, jag är inte så hemma på detta med att färdigställa låtar på inspelning 😛

Hejsan

Nä, boka tid för mastring (om du vill att någon annan gör det) behövs ju bara egentligen om låten har en deadline. Annars är det ju lugna gatan 🙂 Om du vill så finns det säkert folk på forumet som kan mastra den åt dig. Jag gör dock inte det som jag skrev innan då jag fokuserar på mixning 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag sitter på logic express 7 som inte vill importera 32-bits ljudfiler, hur löser jag detta? Har inte arbetat med högre än 24 bit tidigare.

Har samma problem...lösning någon? Hittade inget på google, sökte på convert 32 bit audio to 24 bit audio for mac

MVH

Anders

EDIT: kan du inte lägga upp filerna i 24 bit Faniskogen? Skulle underlätta något enormt 😛

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag sitter på logic express 7 som inte vill importera 32-bits ljudfiler, hur löser jag detta? Har inte arbetat med högre än 24 bit tidigare.

Har samma problem...lösning någon? Hittade inget på google, sökte på convert 32 bit audio to 24 bit audio for mac

MVH

Anders

Åfasen, kan ju ha varit jag som gjort fel här.

Borde jag göra om och göra filerna till 24bit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag sitter på logic express 7 som inte vill importera 32-bits ljudfiler, hur löser jag detta? Har inte arbetat med högre än 24 bit tidigare.

Har samma problem...lösning någon? Hittade inget på google, sökte på convert 32 bit audio to 24 bit audio for mac

MVH

Anders

Åfasen, kan ju ha varit jag som gjort fel här.

Borde jag göra om och göra filerna till 24bit?

Nu hann du svara innan min redigering 😛 Det vore guld om du gjorde det. Tror bara det är Cubase som jobbar rmed 32 bit float om jag inte minns fel.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag sitter på logic express 7 som inte vill importera 32-bits ljudfiler, hur löser jag detta? Har inte arbetat med högre än 24 bit tidigare.

Har samma problem...lösning någon? Hittade inget på google, sökte på convert 32 bit audio to 24 bit audio for mac

MVH

Anders

Åfasen, kan ju ha varit jag som gjort fel här.

Borde jag göra om och göra filerna till 24bit?

Nu hann du svara innan min redigering 😛 Det vore guld om du gjorde det. Tror bara det är Cubase som jobbar rmed 32 bit float om jag inte minns fel.

MVH

Anders

Haha, ok, yes, jo det kan jag göra! Men låter nog det gamla ligga kvar då det tar väldigt lång tid att ladda upp det. Tankar upp i ca 50-60kb/s.

Någon som vet om man på något vis kan exportera alla spåren för sig i cubase utan att man måste sitta och välja ett och ett varje gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man på något vis kan exportera alla spåren för sig i cubase utan att man måste sitta och välja ett och ett varje gång?

Det är ett och ett som gäller - tyvärr.

Om alla inblandade använde Cubase, Nuendo eller Sequel så kunde du expoertera som 'trackarchive', men nu har vi ju alla olika plattformar, så...

Man kan göra makron, och det finns även ett speciellt gjort program för steinberg (som heter Multi Export Audio) som man kan använda för att automatisera exporteringar. Men det kan kännas lite överkurs om man inte exporterar projekt fil för fil så ofta.

ps. tror även att Protools inte läser 32 bit floating point.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man på något vis kan exportera alla spåren för sig i cubase utan att man måste sitta och välja ett och ett varje gång?

Det är ett och ett som gäller - tyvärr.

Om alla inblandade använde Cubase, Nuendo eller Sequel så kunde du expoertera som 'trackarkiv', men nu har vi ju all olika smak och tycke, så...

Man kan göra makron, och det finns även ett speciellt gjort program för steinberg (som heter Multi Export Audio) som man kan använda för att automatisera exporteringar. Men det kan känner lite överkurs om man inte exporterar projekt fil för fil så ofta.

ps. tror även att Protools inte läser 32 bit floating point.

Tror att jag läste i en studiotidningen där majken tipsade om att man inte behövde expotera ett och ett. Men använder inte Cubase så jag vet inte.

Det stämmer att i PTLE iaf fungerar det inte med 32 bit floating point.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om man på något vis kan exportera alla spåren för sig i cubase utan att man måste sitta och välja ett och ett varje gång?

Det är ett och ett som gäller - tyvärr.

Om alla inblandade använde Cubase, Nuendo eller Sequel så kunde du expoertera som 'trackarkiv', men nu har vi ju all olika smak och tycke, så...

Man kan göra makron, och det finns även ett speciellt gjort program för steinberg (som heter Multi Export Audio) som man kan använda för att automatisera exporteringar. Men det kan känner lite överkurs om man inte exporterar projekt fil för fil så ofta.

ps. tror även att Protools inte läser 32 bit floating point.

Tror att jag läste i en studiotidningen där majken tipsade om att man inte behövde expotera ett och ett. Men använder inte Cubase så jag vet inte.

Det stämmer att i PTLE iaf fungerar det inte med 32 bit floating point.

MVH

Anders

Ok, men då ordnar jag detta nu så snabbt jag kan så får vi hoppas att det ikväll finns ute med 24bit!😛

Återkommer med resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu exporterar jag allt som 24bit, mono(förutom keyboardtracksen som jag kör stereo på) 44.100 kHz och wave..

detta borde bli rätt då, right?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Nu exporterar jag allt som 24bit, mono(förutom keyboardtracksen som jag kör stereo på) 44.100 kHz och wave..

detta borde bli rätt då, right?

Ja, det blir kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkade då utmärkt för mig att ta in dem i Sonar. Nån som vet om jag kan blanda 24 bits spår med 32 bits spåren när resten av spåren kommer, så jag slipper ladda ner de gamla igen?

Resten av spåren i 32bit borde komma upp vilken minut som helst nu. Sedan ska jag börja med 24bitspåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

resten finns uppe nu på http://hosted.filefront.com/Faniskogen/ välj "no more audiofiles2.rar". dessa är alltså då i 32bit. 24bit kommer senare.

Redigerat av FaniSkogen
Link to comment
Dela på andra sajter

resten finns uppe nu på http://hosted.filefront.com/Faniskogen/ välj "no more audiofiles2.rar". dessa är alltså då i 32bit. 24bit kommer senare.
¨

Så ...? De som ligger uppe när jag skriver det här, är alltså alla spår som låten har - i 32 bit format?

Yes exakt! Håller på att exportera i 24bit nu. Kommer döpa dem filerna till no more ljudfiler 24bit eller något sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

resten finns uppe nu på http://hosted.filefront.com/Faniskogen/ välj "no more audiofiles2.rar". dessa är alltså då i 32bit. 24bit kommer senare.
¨

Så ...? De som ligger uppe när jag skriver det här, är alltså alla spår som låten har - i 32 bit format?

Yes exakt! Håller på att exportera i 24bit nu. Kommer döpa dem filerna till no more ljudfiler 24bit eller något sådant.

Då väntar man med spänning igen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

resten finns uppe nu på http://hosted.filefront.com/Faniskogen/ välj "no more audiofiles2.rar". dessa är alltså då i 32bit. 24bit kommer senare.

Är det alla filer eller är det fortfarande onsdag som gäller för bas och piano?

Det är tyvärr fortfarande så att pianot kommer på onsdag. Basen skulle jag nog eventuellt kunna lägga upp imorgon. Skulle varit med ikväll men han blev bitter då det inte gick något bra idag så han åkte hem 🙂

men ja, på onsdag ska allt finnas uppe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah, är det här nån mixningstävling eller?

Ska alla lägga upp sina versioner här i tråden sen?

Får höra juryns motivering sedan 🙂 . Kul att faniskogen får så många mixar att välja mellan, men shit va svårt det kommer vara att välja då alla säkert kommer innehålla någon kompromiss man gillar och någon man inte gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Hahah, är det här nån mixningstävling eller?

Ska alla lägga upp sina versioner här i tråden sen?

Får höra juryns motivering sedan 😆 . Kul att faniskogen får så många mixar att välja mellan, men shit va svårt det kommer vara att välja då alla säkert kommer innehålla någon kompromiss man gillar och någon man inte gillar.

Haha, ja precis! Tänkte också det. Nån kanske grejar trummorna jättebra, men misslyckas med nåt annat. Osv...
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tyvärr fortfarande så att pianot kommer på onsdag. Basen skulle jag nog eventuellt kunna lägga upp imorgon. Skulle varit med ikväll men han blev bitter då det inte gick något bra idag så han åkte hem 🙂

men ja, på onsdag ska allt finnas uppe!

Ah, så det var inte alla - alltså precis Alla - filer som låten består av. Då massuppfittade jag.

Basen och pianot saknas ännu alltså. Vad mer väntar vi på?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...