Jump to content
Annons

Tävlingen avslutad i.o.m mixningen av "No More" tack alla som varit med och hjälpt oss!


FaniSkogen

Recommended Posts

Nu finns spåren uppe i 24bitformat här:

http://files.filefront.com/No+more+Audiofi...;/fileinfo.html

Och det är då alltså alla instrumenten förutom basen och pianot. Dock finns andra keyboardspår med såsom körer osv.

Observera också att denna filen bara är en och inte två. Blev lite mindre eftersom spåren är i 24bitformat antar jag.

hoppas allt ska vara rätt nu. Tack som fasen alla, jättekul med denna responsen!

Tack på förhand

Redigerat av FaniSkogen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 166
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

hoppas allt ska vara rätt nu. Tack som fasen alla, jättekul med denna responsen!

Tack på förhand

Ena dragspelsspåret (i 32 bit) var tomt, jag har tankat 50 mb helt i onödan, faan för det 🙂

(det är inga problem med spåren).

i vilket fall, upp med basen och pianot *stressa, stressa* så åker vi 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas allt ska vara rätt nu. Tack som fasen alla, jättekul med denna responsen!

Tack på förhand

Ena dragspelsspåret (i 32 bit) var tomt, jag har tankat 50 mb helt i onödan, faan för det 🙂

(det är inga problem med spåren).

i vilket fall, upp med basen och pianot *stressa, stressa* så åker vi 🙂

wops, fasen, det glömde jag ju. Det var ett midispår egentligen.. Jaja, det får ni stå ut med:P

Skickar även med det riktiga dragspelsspåret samtidigt sen med basen och pianot 🙂

Yeah, vi ska spela in det imorgon, ikväll äre födelsedag för sångaren 🙂

EDIT: ifall någon märker något fel med något av spåren så skriv så rättar jag till det iom uppladandet av bas och piano.

Redigerat av FaniSkogen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns basen också att tanka ned från sidan!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Så, nu har man börjat mixa lite. ☺️

Trummorna var rätt bra inspelade, enda jag störde mig på var att virveln låg åt vänster som fan i OH-kanalerna, haha.

Bas och gitarr var helt ok.

Sången däremot är rätt svårarbetad... låter som den överstyrts när den spelats in? Inte snyggt, sånt lägger man på i efterhand =) Låter som han använt en kass mick också, och/eller hållit händerna över den så att det blir dovt.

Nu vill jag inte verka elak eller så, men för att låta så proffsiga som jag antar att ni vill, så borde gitarristerna och sångaren öva mer. Gitarrleadgrejerna var dåligt intonerat (sura toner alltså) och det är inget kul att hålla på autotuna dem. Snackar om det som börjar vid 1:41, solona lät inte alls lika sura. Riffen/kompet var helt ok! Sångaren borde bara öva upp sin skrikteknik och sitt uttal.

Förlåt, men jag jämför bara med det andra, trummorna tyckte jag var på högre nivå.

Sen en fråga, varför dubbade ni bara ena gitarren? 😆

Vad körde ni för förstärkare? Låter som nåt ENGL-liknande.

JJLabs-spåren, vad är JJLabs? En mick antar jag? För jag vet att de gör stärkare också men det är väl samma stärkare ni mickat upp?

Det instrumentala går definitivt att få det låta proffsigt, sången blir lite klurigare.

Jag tror inte jag orkar mixa detta ordentligt dock. Är lite för rörigt för mig, jag är inte så jätteinne i sån här musik heller. Sen är jag perfektionist, även om det redan är någorlunda tajt så skulle jag ändå vilja tajta till allt, och det tar tid (och så mycket tid har jag inte).

Men jag vill göra en provmix ändå, prova och se hur fett jag kan få det instrumentala att låta. Trumljuden var bra som sagt, virveln går lätt att få snygg och mäktig. Baskaggen fick jag dock eq:a en massa för att den skulle låta vettig.

Kanske kan lägga upp nåt test redan ikväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har man börjat mixa lite. 😉

Trummorna var rätt bra inspelade, enda jag störde mig på var att virveln låg åt vänster som fan i OH-kanalerna, haha.

Bas och gitarr var helt ok.

Sången däremot är rätt svårarbetad... låter som den överstyrts när den spelats in? Inte snyggt, sånt lägger man på i efterhand =) Låter som han använt en kass mick också, och/eller hållit händerna över den så att det blir dovt.

Nu vill jag inte verka elak eller så, men för att låta så proffsiga som jag antar att ni vill, så borde gitarristerna och sångaren öva mer. Gitarrleadgrejerna var dåligt intonerat (sura toner alltså) och det är inget kul att hålla på autotuna dem. Snackar om det som börjar vid 1:41, solona lät inte alls lika sura. Riffen/kompet var helt ok! Sångaren borde bara öva upp sin skrikteknik och sitt uttal.

Förlåt, men jag jämför bara med det andra, trummorna tyckte jag var på högre nivå.

Sen en fråga, varför dubbade ni bara ena gitarren? 🙂

Vad körde ni för förstärkare? Låter som nåt ENGL-liknande.

JJLabs-spåren, vad är JJLabs? En mick antar jag? För jag vet att de gör stärkare också men det är väl samma stärkare ni mickat upp?

Det instrumentala går definitivt att få det låta proffsigt, sången blir lite klurigare.

Jag tror inte jag orkar mixa detta ordentligt dock. Är lite för rörigt för mig, jag är inte så jätteinne i sån här musik heller. Sen är jag perfektionist, även om det redan är någorlunda tajt så skulle jag ändå vilja tajta till allt, och det tar tid (och så mycket tid har jag inte).

Men jag vill göra en provmix ändå, prova och se hur fett jag kan få det instrumentala att låta. Trumljuden var bra som sagt, virveln går lätt att få snygg och mäktig. Baskaggen fick jag dock eq:a en massa för att den skulle låta vettig.

Kanske kan lägga upp nåt test redan ikväll 😄

tjena, jamen fan, kritik, det är nog den bästa informationen det. Då vet man vad som behöver åtgärdas tills nästa gång!

Ja, sången har redan dist på sig vid inspelning, vilket kanske inte är bra. Men sist då dist lades på i efterhand lät det skit. Men antar att han då kanske inte hade världens bästa plugin då för det kanske.

Trummisen är grym 🙂 några tabbar på några ställen märkte jag dock, men de kanske går att rätta till?

Varför vi enbart dubbade ena gitarren, jadu, bra fråga där. Nog en stor miss från vår sida. Lådan som använts är en 4x12(tror jag) harley benton. ett rocktron slutsteg och några olika preamps. JJlabsmick har använts(vette fan vad den heter mer, kan ta reda på det om det är viktigt?) och sedan en sm57a.

Och ja, jag förstår dig. Tycker också det blev otroligt rörigt i slutet. Men mitt första cubaseprojekt, så är inte så van. Så jag kan ju mycket väl ha gjort det grymt mycket rörigare än vad det egentligen skulle behövt vara.

Vore skitkul om du ville pröva på en mix! Verkligen, ju fler exempel vi får höra desto roligare!🙂

Tack för all bra info! Kommer tänka på mycket av detta inför nästa inspelning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns alla spåren för nedladdning i både 32 och 24 bitsformat!

Har lagt allt i två olika mappar:

24bit:

http://hosted.filefront.com/Faniskogen/2292297

32bit:

http://hosted.filefront.com/Faniskogen/2292298

Tack alla för allt engagemang!

Redigerat av FaniSkogen
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Fan vad tyst det blev, vart tog alla vägen? Det var ju ett himla liv nyss "jag kan mixa, jag kan mixa!", men nu är det halvdött 😉

vem vågar lägga ut första provmixen? Kom igen nu... ska jag behöva göra det ☺️

Jag tycker alla som mixar ska lägga ut litet test här åtminstone, se vad ni går för. 🙂 Kul att höra hur andra har mixat. Jag har problem med att få till trummorna :/ funderar på att köra samples 😉

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad tyst det blev, vart tog alla vägen? Det var ju ett himla liv nyss "jag kan mixa, jag kan mixa!", men nu är det halvdött 😉

vem vågar lägga ut första provmixen? Kom igen nu... ska jag behöva göra det ☺️

Jag tycker alla som mixar ska lägga ut litet test här åtminstone, se vad ni går för. 🙂 Kul att höra hur andra har mixat. Jag har problem med att få till trummorna :/ funderar på att köra samples 😉

Fröhoppningsvis mixar vi, allihopa. 🙂 Jag håller precis att ladda ner filerna så jag skall kolla på det ikväll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad tyst det blev, vart tog alla vägen? Det var ju ett himla liv nyss "jag kan mixa, jag kan mixa!", men nu är det halvdött 😉

vem vågar lägga ut första provmixen? Kom igen nu... ska jag behöva göra det ☺️

Jag tycker alla som mixar ska lägga ut litet test här åtminstone, se vad ni går för. 🙂 Kul att höra hur andra har mixat. Jag har problem med att få till trummorna :/ funderar på att köra samples 😉

Visst kan man lägga ut en provmix, samples. hm...fuskis 🙂 Tycker inte trummorna va svåra att få till för det ljud som är inspelat. Det va inte mycket ton och sjung i virveln, så om man vill ha det i sin mix kan det ju vara ett problem 🙂 Problemet jag satt lite på är att jag inte visste vilken väg jag ville gå med denna. Men nu börjar mixen falla lite mer på plats. Men jag kan lägga ut ett litet smakprov senare på något som inte är färdigt i så fall.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Min laptop klarade inte av alla spåren, får försöka mig på en mix sen när jag köpt en stationär.

Om du klipper bort tystnaden så kommer din laptop nog att klara spela upp den.

Det är rätt mycket tystnad på många av spåren.

En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

Eftersom man oftast klipper bort tystnad etc så kan man spela upp många fler spår utan att disken kroknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, jag bara tog en kort bounce från det läget jag är i nu med mixningen. Det är LÅNGT kvar, så nu när jag lägger upp detta som det bads om att vi kunde göra så skall det INTE ses som något färdigt eller ett ljud som representerar mig på något sätt. (Ja, ni förstår vad jag menar). Har Inte hunnit lägga ner så mycket tid som jag velat. Kan tänka mig att jag spenderat ca 45 aktiva minuter med denna mix hittils då jag måste låta betaljobb komma före 🙂

http://www.speedyshare.com/464602347.html

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man lägga ut en provmix, samples. hm...fuskis 🙂 Tycker inte trummorna va svåra att få till för det ljud som är inspelat. Det va inte mycket ton och sjung i virveln, så om man vill ha det i sin mix kan det ju vara ett problem 🙂 Problemet jag satt lite på är att jag inte visste vilken väg jag ville gå med denna. Men nu börjar mixen falla lite mer på plats. Men jag kan lägga ut ett litet smakprov senare på något som inte är färdigt i så fall.

Nää, inga pålägg. Det tänker då inte jag göra i alla fall. Sånt är vekt, tycker jag.

Är väl en sak om man ska producera, men inte mixa liksom

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Min laptop klarade inte av alla spåren, får försöka mig på en mix sen när jag köpt en stationär.

Om du klipper bort tystnaden så kommer din laptop nog att klara spela upp den.

Det är rätt mycket tystnad på många av spåren.

En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

Eftersom man oftast klipper bort tystnad etc så kan man spela upp många fler spår utan att disken kroknar.

Har inte 7200 rpm på den. N. funkade det att spela upp iaf, får väl se hur långt den klarar sig när jag börjar mixa. Processorn är inte den snabbaste heller, ska köpa en stationär bara jag fixat så att eluttaget blir jordat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

For real??

Jag översatte alla 40 spåren till stereo, och min audiodisk är 7200 rpm via Sata 1, och den spelar allt oklippt med 3 ms latency utan hicka.

Trodde allas gjorde det .. är du säker på att den där infon är riktig?

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

For real??

Jag översatte alla 40 spåren till stereo, och min audiodisk är 7200 rpm via Sata 1, och den spelar allt oklippt med 3 ms latency utan hicka.

Trodde allas gjorde det .. är du säker på att den där infon är riktig?

Beroende på hur mycket cache din DAW allokerar av ditt ramminne kan du naturligtvis antagligen spela fler spår.

Om jag ställer upp cachen på min DAW kan jag också spela fler spår men jag kommer också få mindre med minne till annat.

Naturligtvis är det inte skrivet i sten att det är 35 kanaler, men där någonstans går gränsen för en 7200rpm.

Får jag fråga varför du gjorde om spåren till stereo?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, NU är jag färdig. Tryckte in pianot också. Kommer nog gå att lyssna på här någonstans snart. Tänkte skicka låten till bandet först. 🙂 Kan berätta vad jag har gjort.

Först så kan jag säga att jag lagt ner runt 8 timmar på den.. jag var ledig igår så att. ^^ Trots det har jag mixat ganska slarvigt och bara gjort som jag känt för hela tiden. Har inte rättat till några takter eller så, för supertajt är det ju inte. Tog bort hälften av gitarrspåren. Tyckte det var onödigt med dubbla mickar när de lät så lika. Jag brukar också micka med flera mikrofoner men då brukar jag ha en dynamisk mick nära och ta en kondis mikrofon och slänga upp några meter från stärkaren. Men iaf, sen har jag en jäkla massa effekter på varenda spår. Det är så jag brukar göra. Om ni har en medlem som spelar keyboard i bandet kanske han inte blir så glad över mixen för mycket av det hörs inte så bra. För det första är keyboardljuden absolut gräsliga sen är det för mycket av dom. Och jag tycker att det är för mycket gitarr också. När det är så mycket samtidigt hela tiden är det svårt att få alla instrument att höras. Blir bara en röra. Då är det svårt att få upp volymen i mastring också. Om det vore ett jobb för betalt skulle jag engagera mig mer i det och fixa rätt lite takter och sånt. Dessutom har jag bara suttit och mixat i hörlurar. Annars har jag obegränsad tillgång till studior med bra referenslyssning. Har ändå grovmastrat för att få upp volymen. Så nu är den väl nästan på kommersiell volymnivå eller vad man ska kalla det. 🙂 Snart kommer ett PM med en länk för att ladda ner filen i cd kvalitet, 16 bit 4411 kbps. Föresten så förstår jag inte introt. Menar inget illa eller så men den där sologrejen där kan jag inte ta på allvar.. haha 🙂

MVH

/ Philip

Link to comment
Dela på andra sajter

En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

For real??

Jag översatte alla 40 spåren till stereo, och min audiodisk är 7200 rpm via Sata 1, och den spelar allt oklippt med 3 ms latency utan hicka.

Trodde allas gjorde det .. är du säker på att den där infon är riktig?

Beroende på hur mycket cache din DAW allokerar av ditt ramminne kan du naturligtvis antagligen spela fler spår.

Om jag ställer upp cachen på min DAW kan jag också spela fler spår men jag kommer också få mindre med minne till annat.

Naturligtvis är det inte skrivet i sten att det är 35 kanaler, men där någonstans går gränsen för en 7200rpm.

Får jag fråga varför du gjorde om spåren till stereo?

Okej, tja jag har 2 gb ram i linear mode så det kanske hjälper lite.

Anledningen att jag gjorde om dom till stereo - eller dual mono rättare sagt - var bara av bekvämlighetsskäl för mig själv. Då kan jag använda stereoeffekter som insert, och jag slipper använda dubbla uppsättningar effekter på de instrument som består av 2 monospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En 7200rpm disk klarar ca 35 spår 44.1kHz och 24 bitar kontinuerligt.

Kör du då 44.1kHz och 32 bitar så spelar disken ca 26 spår.

For real??

Jag översatte alla 40 spåren till stereo, och min audiodisk är 7200 rpm via Sata 1, och den spelar allt oklippt med 3 ms latency utan hicka.

Trodde allas gjorde det .. är du säker på att den där infon är riktig?

Beroende på hur mycket cache din DAW allokerar av ditt ramminne kan du naturligtvis antagligen spela fler spår.

Om jag ställer upp cachen på min DAW kan jag också spela fler spår men jag kommer också få mindre med minne till annat.

Naturligtvis är det inte skrivet i sten att det är 35 kanaler, men där någonstans går gränsen för en 7200rpm.

Får jag fråga varför du gjorde om spåren till stereo?

Okej, tja jag har 2 gb ram i linear mode så det kanske hjälper lite.

Anledningen att jag gjorde om dom till stereo - eller dual mono rättare sagt - var bara av bekvämlighetsskäl för mig själv. Då kan jag använda stereoeffekter som insert, och jag slipper använda dubbla uppsättningar effekter på de instrument som består av 2 monospår.

Alla blir saliga på sin tro. Att köra 40 stereofiler med stereoeffekter känns lite som slöseri av resurser.

Om jag tex får en fil med två spår OH så kör jag dessa till en buss för att lägga stereofiler.

Det tycker jag är lättare än att konvertera till stereofiler, dessutom ta monofiler till stereo, I don´t get it.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla blir saliga på sin tro. Att köra 40 stereofiler med stereoeffekter känns lite som slöseri av resurser.

Om jag tex får en fil med två spår OH så kör jag dessa till en buss för att lägga stereofiler.

Tycker jag är lättare än att konvertera till stereofiler, dessutom ta monofiler till stereo, I don´t get it.

Förstår hur du menar. För mig så gör jag en stereofil av de två overhead monospåren innan jag tar in den i sequencern så jag kan använda den som en kanal - i stereo.

Det är lite så jag vill jobba. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Alla blir saliga på sin tro. Att köra 40 stereofiler med stereoeffekter känns lite som slöseri av resurser.

Om jag tex får en fil med två spår OH så kör jag dessa till en buss för att lägga stereofiler.

Tycker jag är lättare än att konvertera till stereofiler, dessutom ta monofiler till stereo, I don´t get it.

Förstår hur du menar. För mig så gör jag en stereofil av de två overhead monospåren innan jag tar in den i sequencern så jag kan använda den som en kanal - i stereo.

Det är lite så jag vill jobba. 🙂

Det kan jag förstå.

Men då du kör övriga kanaler i mono eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla blir saliga på sin tro. Att köra 40 stereofiler med stereoeffekter känns lite som slöseri av resurser.

Om jag tex får en fil med två spår OH så kör jag dessa till en buss för att lägga stereofiler.

Tycker jag är lättare än att konvertera till stereofiler, dessutom ta monofiler till stereo, I don´t get it.

Förstår hur du menar. För mig så gör jag en stereofil av de två overhead monospåren innan jag tar in den i sequencern så jag kan använda den som en kanal - i stereo.

Det är lite så jag vill jobba. 🙂

Det kan jag förstå.

Men då du kör övriga kanaler i mono eller?

Nä, oftast inte. Dom åker med på köpet. Jag gillar stereojobb bättre - i cubase.

Med stereo kan jag lägga stereochorus direkt i inserten - om jag vill. Annat måste jag köra den parallellt som sendeffekt. Jag gillar ofta diskret med chorus på bas. Lägger jag den som insert får jag ju monochorus, och kör jag den istället som sendeffekt (för att få ut choruset i stereo) så får jag en rad andra effekter + EQ före choruset, och kör jag chorus-senden före regel så hoppar den över alla effekter plus eq men då blir nivåhanteringen blir krånglig som attan. Jag har kommit till vanan att köra saker i stereo direkt istället, så löser jag alla begränsningar på en gång. Det kan låta lite avigt, men ... så äre 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tur är (eller...?) så låg jag uppe och hostade och snorade halva natten så jag orkade inte med något skolarbete idag, så jag mixade såklart istället. Hurra! Eftersom jag inser att en outvilad och förkyld person inte gör de ultimata mixarna tänker jag dock gå tillbaka och lyssna på den imorgon eller på lördag innan jag lägger upp skiten.

Jag tycker att låten har en hel del balla grejer men även jag har väldigt svårt för den där lilla sologrejen i introt, så jag klippte av den lite. Det var lite jobbigt för mig med så många spår också, datorn klarar ju inte hur mycket som helst. Jag fick lägga ihop lite grejer så de fick dela spår och sen så tog jag bort vissa dubbar och ett av keyboardsen, anv. inte allt för många effekter heller. Keyboard-ljuden var inte så himmla kul, jag har sjukt svårt för sånna opera-metal-syntar (eller vad tusan det heter). Sången tycker jag borde spelas in utan dist nästa gång, så kan man fixa det i mixen. Sen kanske ni som en tidigare talare sa spela in gitarrerna med två mickar som har större variation i ljuden, skulle nog bli fetare. Och sist men inte minst så tror jag ni hade klarat er på färre gitarrspår.

Det var hur som helst kul att mixa låten! Jag mixar så sjukt sällan så det ska bli kul att höra på alla som gör asbra mixar som man kan inspireras av. Kännde att min mastering blev rätt dålig också, jag går nog tillbaks och gör om den, även fast jag inte kan mastra nått vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga fler som lägger upp lite smakprov på där ni är nu 🙂 Trodde ju att det skulle bli så. Börjar känna mig lite dum nu att jag gjorde det. jaja, om ingen annan gör det så tar jag väll bort mitt inlägg sen 🙂

Ditt smakprov var för bra *hytter med näven*. Tror att många blev lite avskräckta, det blev iaf jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...