Jump to content
Annons

Stereo pan law

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)
Postat

Jag har lite funderingar kring stereo pan law, som sänker volymen om man centrerar en monokanal.

Om man tänker teoretiskt att vi spelar in en gitarr i mono och sen spelar in en gitarr i stereo där alla tre mikrofoner får samma ljudvolym. Spelar man upp stereo-kanalen och monokanalen för sig kommer de väl ha samma upplevda volym ut när man lyssnar i stereo? Varför ska man då behöva sänka monospåret 3db eller vad som t.ex. brukar vara standard i Cubase?

Och fråga 2: Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna använda stereo-insert-effekter på den sen. Är det något fel med denna metod? Alla brukar ju säga att man ska spela in mono-ljud på ett mono-track.

/Gunnar

Annons
GBlom (oregistrerad)
Postat
Jag har lite funderingar kring stereo pan law, som sänker volymen om man centrerar en monokanal.

Om man tänker teoretiskt att vi spelar in en gitarr i mono och sen spelar in en gitarr i stereo där alla tre mikrofoner får samma ljudvolym. Spelar man upp stereo-kanalen och monokanalen för sig kommer de väl ha samma upplevda volym ut när man lyssnar i stereo? Varför ska man då behöva sänka monospåret 3db eller vad som t.ex. brukar vara standard i Cubase?

Och fråga 2: Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna använda stereo-insert-effekter på den sen. Är det något fel med denna metod? Alla brukar ju säga att man ska spela in mono-ljud på ett mono-track.

/Gunnar

57 läsningar och inte en enda vet hur det funkar med stereo och mono? :rolleyes:

Postat

wikipedia.org/Pan_law

Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna använda stereo-insert-effekter på den sen. Är det något fel med denna metod? Alla brukar ju säga att man ska spela in mono-ljud på ett mono-track.

Det går ju att lägga stereoeffekter på mono spår vilket oftast är att rekommendera. Att spela in mono till ett stereo är nog inte den optimala lösningen framför allt inte om du vill panorera spåret.

GBlom (oregistrerad)
Postat
wikipedia.org/Pan_law
Jag brukar spela in mono-inspelning till ett stereo-track för att kunna använda stereo-insert-effekter på den sen. Är det något fel med denna metod? Alla brukar ju säga att man ska spela in mono-ljud på ett mono-track.

Det går ju att lägga stereoeffekter på mono spår vilket oftast är att rekommendera. Att spela in mono till ett stereo är nog inte den optimala lösningen framför allt inte om du vill panorera spåret.

Jag har läst om Pan Law men finns det någon anledning att mitt gitarr-spår jag spelar in i mono ska sänkas 3db om jag kör det i mitten? skulle jag spelat in det i riktg stereo med två mikrofoner med samma styrka i båda skulle ju min mono-gitarr ligga 3db lägre om båda skulle läggas in i samma mix?

När jag lägger på stereoeffekter på mono-spår kommer de ut i mono ändå? Cubase LE 4.

Och vad spelar det för roll med panoreringen om jag spelar in min mono-signal på ett stereo eller mono-spår? Jag kan ju panorera ut det fritt i vilket fall..?

Postat

Syftet med pan-law ar det skall bli lika starkt oavsett om du rör på panoreringen. Problemet är annars att om du fått en perfekt mix, men bara lite snett, och sen panorerar kanalen lite annorlunda så blir det den helt oavsiktligt starkare eller svagare och då måste du ändra volymen också. Skulle du sen av någon orsak vilja ha automatisering på panoreringen kan det bli ännu snurrigare.

Att man vanligen väljer mono-inspelning för mono-saker beror på att det för de flesta är bekvämast så. Vill man sen köra en stereo-effekt så tappar man bara till en stereo-buss och lägger effekten där. För övrigt är det inte sådär helt vanligt med effekter som är stereo in, men de kan ofta vara stereo ut.

Men som alltid är det bara resultatet som räknas, hur du kommer dit är inte intressant för någon annan än för dig.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.