Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För något år sedan så frågade jag samma fråga men då fick jag bara svaret att "Ja, det kan i princip alla VSTi med saw vågform göra." Det stämmer kanske men jag är en preset person och är därför väldans dålig på att trixa med synthar.

Det närmsta jag kommer är med Superwave Performer. Inte dåligt på något sätt men ändå inte specielt nära "mitt mål".

Hade varit grymt tacksam om någon kunde ge ett seriöst svar på hur jag hittar ett väldigt snarlikt sound.

Här är ett kort clip från italienska Rhapsody->

Annons
Postat

Jaha ja.. lät som en Oberheim eller jupiter synt som kördes via en överstyrd gurapedal mot en rör synt.. Hmm. Jorå.. Nästan vilken vettig VSTI analogsyntemulator som helst fixar detta om du kör via en guitaramp-simulator.. T.ex GreenMachine som du får testa gratis i 30 dagar.. Ratta in en en 3 oscillators analogsynth bara och lira rätt..

• 2 veckor senare...
Postat
För något år sedan så frågade jag samma fråga men då fick jag bara svaret att "Ja, det kan i princip alla VSTi med saw vågform göra." Det stämmer kanske men jag är en preset person och är därför väldans dålig på att trixa med synthar.

Det närmsta jag kommer är med Superwave Performer. Inte dåligt på något sätt men ändå inte specielt nära "mitt mål".

Hade varit grymt tacksam om någon kunde ge ett seriöst svar på hur jag hittar ett väldigt snarlikt sound.

Här är ett kort clip från italienska Rhapsody->

Quadra sid tror jag skulle funka 🙂

Postat (redigerat)
För något år sedan så frågade jag samma fråga men då fick jag bara svaret att "Ja, det kan i princip alla VSTi med saw vågform göra."
Haha, det var ju ett hjälpsamt svar. "Hur kan man få till det här gitarrsoundet?", "Det kan i princip alla elgitarrer med humbucker göra" 😛

Jag minns det här så väl, när jag sökte efter det jag hörde på skivor och inte fick till det eller hittade rätt resurser, eller ens visste vad man skulle leta efter. Jordnära svar: Du komer troligtvis inte att hitta det här eller ett liknande ljud som du är nöjd med, som en preset. Du kan, men då har du en ovanlig tur.

Anledningen till att det är fel ställe att leta på, är att detta är ett mycket renare, kompakt och penetrerande ljud än de ljud som vanligen görs till presets. Presets ska tilltala så många som möjligt, och vara mångsidiga. Det här ljudet har, känner jag mig säker på, gjorts av och processats någon. Om inte av syntprogrameraren själv så av någon annan. Ofta kan man börja med en preset och sen liksom raffinera och renodla ljudet. Det låter som han gjort det här. Det låter som mer än ett ljud ovanpå varandra, kanske lite dist, definitivt chorus, delay och reverb. Men för det krävs .. *spyr* programmering. Det är den mest omusikaliska syssla man kan ägna sig åt enligt mig.

Skulle du hitta ett sånt här leadljud som du blir nöjd med så tror jag också att Oberheim eller en gammal jupiter är den mest troliga. På mjukvarusidan håller jag med om att Quadrasid eller Vanguard är lämpliga kandidater för att skapa ett sånt här ljud. Det svåra i det här ljudet är att få bort ljudet från att låta som en ren synt, att få till den mjuka med lite svidande nyansen av horn, lite skrikande synthorn.

Jag gjorde ett par synt ljud av syntslingan i låten, med vanguard och en steinbergsynt, och på 10 min kan man kanske få till det här eller bättre.

Så, jag tror inte du kommer att hitta en preset eller liknande som du är nöjd med. Du måste nog raffinera fram det här leadljudet, eller vilket ljud du nu än söker. Kanske någon bekant kan hjälpa dig, eller kanske du kan hitta någon vnlig själ som kan sampla det åt dig och köra via sampler (men då förlorar du friheten att justera det), eller så gör du som jag och sätter dig ner med böckerna och videofilmerna och övar och lär dig programmera.

Vilket du än väljer, good luck.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.