Jump to content
Annons

Tabort dist på sång

Recommended Posts

zoonder (oregistrerad)
Postat

Hej

sitter med en gammal portainspelningen som ja kört in i cubase.

När det begav sig, tyckte man att det var häftigt med dist på sång, men det skulle vara kul o få bort den.

Nån som nåt tips på om det finns nån plug som kan filtrera bort disten.

Annons
Postat
Hej

sitter med en gammal portainspelningen som ja kört in i cubase.

När det begav sig, tyckte man att det var häftigt med dist på sång, men det skulle vara kul o få bort den.

Nån som nåt tips på om det finns nån plug som kan filtrera bort disten.

Blir nog svårt det!

Postat (redigerat)

Instämmer.

Det blir lite av gumman som kom till fotograf-firman, och visade ett foto på sin avlidne make och ville dom skulle returschera bort hatten från huvet på han.

Foto-killen sa att det blir nog tufft, men det kanske kan gå. Så han frågade henne vad maken hade för hårfärg och frisyr? och gumman säger "Men det ser du ju, när du får bort hatten". 🥰

Det finns ju ingenting att ta bort, liksom. Sådär låter det, så ska man råda bot på det måste du ju 'fylla i' det överstyrningen klippt bort och smetat ut. Det går bara att lindra, men även det kräver ju nån slags vansinnesredigering.

Redigerat av Opus99
Postat

Ja i teorin går det ju att räkna ut topparna någorlunda om det bara är lite överstyrt. Men jag vet inte om något redigeringsprogram har någon sådan funktion inbyggd.

Känns som du antingen får finna dig i den distade sången eller lägga om den 🥰

Postat

Problemet med att skapa en plugg som tar bort överstyrning är att distorsion kan låta på så många sätt. Till att börja med har du själva övertonsspektrat, balansen mellan de olika övertonerna. Varje överton har sedan sin egen dynamik, sin attack och decay.

Hatt-storyn är en bra liknelse! 🥰

Postat

Det är som folket säger tyvärr. Jag fick hem ett paket filer som jag skulle mixa där sången va lite distad. Men det viktiga i en mix tycker jag är att det håller. Så jag skitade ner hela mixen istället och använde disten som en utgångspunkt. Reultatet blev uppskattat av bandet, och vad jag förstått de som lyssnat på den också. Så det kan vara en infallsvinkel du kan få ta om du har dist på inspelningsspåret.

Städa inte musiken, smutsa till den ännu mer 🥰

MVH

Anders

Postat

Visst går det att få bort disten, eftersom det som gör att det låter distorderat, är en drös med övertoner. Med ett lågpassfilter fär frekvensen ställs in precis över grundtonen, så får man ju i slutänden bara den rena tonen. Problemet är att man då inte kommer att kunna höra vad det är för någonting som genererar tonen, eftersom det som gör att vi kan skilja mellan olika instrument och röster, är just övertonerna. Utan övertoner låter alla ljudkällor precis likadant om de tar samma ton.

Summa summarium: Man kan aldrig rensa bort dist, utan det är bara att spela in igen.

En sak är bra i allt elände; du har lärt dig att det är bättre att spela in rent för att lägga effekter i efterhand vid mix i stället... ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.