Jump to content
Annons

Windows/Pro Tools/Genelec-strul!


hardrocker

Recommended Posts

Har precis fått hem mina Genelec 8020. Låter fint i min 002:a. Men när jag kopplar in den i datorns Realtek-ljudkort, för att t ex lyssna i iTunes, låter det väldigt konstigt. Känner knappt igen låtarna, och det låter som om de spelats in i ett badrum. Jag har kopplat in monitorerna via en minitelekontakt. Kan det vara problemet? När jag kopplar in mina hörlurar låter det bra.

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säkert nån fånig fejkad suroundinställning för realteckkortet (brukar följa med sånt med i drivrutinen för enklare ljudkort)

Så långt är jag med! :rolleyes: Det är nåt annat dessvärre.
Link to comment
Dela på andra sajter

1 Öppna kontrollpanelen

2 Dubbelklicka på "realtek HD Sound effect manager"

2 Kolla att du har omgivning ställd till "Ingen".

Kanske inte heter "realtek hd sound effect manager" på din burk men du bör hitta något liknande i kontrollpanelen.

Nä fan, det är inte det heller! Ett tag lät det likadant när jag lyssnade i lurar, men nu är det som förr igen, konstigt i monitorerna men bra i lurarna. Kan det bero så att Realtekkortet inte orkar driva monitorerna eller så? Jag har kopplat med XLR från monitorerna, sen till balanserad Tele, det är så jag kör i 002an. Men eftersom det är miniteleingång på Realtekkortet har jag kopplat på en sådan adapter, och det är då det skiter sej.

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis så har du på något vis lyckats (genom val av fel adapter) lyckats skicka L & R till båda högtalarna men så separat ledare (t ex L på + och R på -) så summan blir skillnaden mellan L & R i bägge högtalarna. Varför kör du inte allt ljud genom 002:an? Då slipper du alla problem och får troligtvis en bättre återgivning (och balanserad dessutom).

Link to comment
Dela på andra sajter

mountainman (oregistrerad)

Du ska kunna köra allt ljud via 002:an.

Nu vet inte jag hur det är i Windows (antar att du har det eftersom du nämner MovieMaker), men för mig funkar det klockrent.

Kör ProTools, Final Cut Pro, iTunes och allt annat utan problem via min Mbox2 Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt så klart. Jag körde iTunes och det lät absolut ur monitorerna genom 002an. Men det var som ovan, lät förjävligt och slaskigt och badrummigt och konstigt.. Vad kan vara fel!

Öppna iTunes och gå in i inställningar. Under fliken 'Uppspelning' kryssar du ur 'Ljudförbättrare'.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan, jag har gjort det!.. När jag har monitorerna inkopplade i 002an och kör i Pro Tools låter det bra. Har jag de fortsatt inkopplade i 002an men lyssnar på t ex iTunes låter det skit (det står Working i 002ans display dock). Lyssnar jag med lurar genom datorns ljudkort i iTunes låter det bra. Men kopplar jag in monitorerna med en miniteleadapter i datorns ljudkort låter det återigen skit, både om jag kör linje ut och hörlursutgång.. Hoppades nästan att det skulle vara miniteleadaptern men eftersom iTunes låter skit genom 002an måste det väl vara nåt annat. Ljudförbättraren är urkopplad.

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som två fel. Det ena är att andra program låter illa genom 002'an. Det andra att högtalarna låter illa genom den kabel du använder för att ansluta direkt till datorn.

Nä, så kan man väl inte bestämt säga. Eller? Kablarna låter ju bra när de är kopplade i 002an. Miniteleadaptern funkar bra om jag testar att köra lurarna i en teleadapter och sen miniteleadaptern in i datorn, bara för att prova. Och om jag kör monitorerna ut från det interna moderkortet låter det skit, och då är ju inte 002an ens med i kedjan. Klurigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skickar in en stereosignal i varje högtalare istället för att splitta signalen och skicka vänster till den ena högtalaren och höger till den andra skulle jag tro.

Så kan det vara! Hur löser jag det, är det miniteleadaptern som bråkar? Fast, då borde ju inte iTunes låta illa genom 002 eftersom jag inte använder minitele då...

Fan!!!

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt så klart. Jag körde iTunes och det lät absolut ur monitorerna genom 002an. Men det var som ovan, lät förjävligt och slaskigt och badrummigt och konstigt.. Vad kan vara fel!

Du har inte råkat slå på "ljudförbättraren" (ljudförsämraren) i iTunes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skickar in en stereosignal i varje högtalare istället för att splitta signalen och skicka vänster till den ena högtalaren och höger till den andra skulle jag tro.

Så kan det vara! Hur löser jag det, är det miniteleadaptern som bråkar? Fast, då borde ju inte iTunes låta illa genom 002 eftersom jag inte använder minitele då...

Fan!!!

Förstår inte exakt hur du menar men det är enkelt att kolla. Prova koppla in hörlurarna i en av "utgångarna" från adaptern så bör du kunna höra om det går ut en stereosignal eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skickar in en stereosignal i varje högtalare istället för att splitta signalen och skicka vänster till den ena högtalaren och höger till den andra skulle jag tro.

Så kan det vara! Hur löser jag det, är det miniteleadaptern som bråkar? Fast, då borde ju inte iTunes låta illa genom 002 eftersom jag inte använder minitele då...

Fan!!!

Förstår inte exakt hur du menar men det är enkelt att kolla. Prova koppla in hörlurarna i en av "utgångarna" från adaptern så bör du kunna höra om det går ut en stereosignal eller ej.

Fast jag missförstår nog vad du menar. Kan du vara mer specifik, behandla mej som en lekman!..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kopplar in lurarna i i ena adaptern och kör in den i miniteleingången på datorns ljudkort låter det bra.. Nu är jag snurrig! Vad är det som felar?!
Du skickar in en stereosignal i varje högtalare istället för att splitta signalen och skicka vänster till den ena högtalaren och höger till den andra skulle jag tro.

Så kan det vara! Hur löser jag det, är det miniteleadaptern som bråkar? Fast, då borde ju inte iTunes låta illa genom 002 eftersom jag inte använder minitele då...

Fan!!!

Förstår inte exakt hur du menar men det är enkelt att kolla. Prova koppla in hörlurarna i en av "utgångarna" från adaptern så bör du kunna höra om det går ut en stereosignal eller ej.

Fast jag missförstår nog vad du menar. Kan du vara mer specifik, behandla mej som en lekman!..

Oki 😄

Om du, när du kopplade in lurarna i en av adapterna utgångar och fick ljud i både höger och vänster lur så betyder juh det att din adapter inte delar upp ljudet till en höger- och en vänstersignal, vilket är det dina högtalare ska ha. Din adapter delar nog stället signalen till två nya stereo. När du skickar en stereosignal till var och en av dina högtalare blir det fel. Hade adaptern delat signalen "rätt" så hade du bara fått ljud i vänster lur när du kopplade in dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kopplar in lurarna i i ena adaptern och kör in den i miniteleingången på datorns ljudkort låter det bra.. Nu är jag snurrig! Vad är det som felar?!
Du skickar in en stereosignal i varje högtalare istället för att splitta signalen och skicka vänster till den ena högtalaren och höger till den andra skulle jag tro.

Så kan det vara! Hur löser jag det, är det miniteleadaptern som bråkar? Fast, då borde ju inte iTunes låta illa genom 002 eftersom jag inte använder minitele då...

Fan!!!

Förstår inte exakt hur du menar men det är enkelt att kolla. Prova koppla in hörlurarna i en av "utgångarna" från adaptern så bör du kunna höra om det går ut en stereosignal eller ej.

Fast jag missförstår nog vad du menar. Kan du vara mer specifik, behandla mej som en lekman!..

Oki 😄

Om du, när du kopplade in lurarna i en av adapterna utgångar och fick ljud i både höger och vänster lur så betyder juh det att din adapter inte delar upp ljudet till en höger- och en vänstersignal, vilket är det dina högtalare ska ha. Din adapter delar nog stället signalen till två nya stereo. När du skickar en stereosignal till var och en av dina högtalare blir det fel. Hade adaptern delat signalen "rätt" så hade du bara fått ljud i vänster lur när du kopplade in dem.

Jag tror jag förstår. Då måste jag köpa 2 nya tele-till-minitele-adaptrar! Ska prova det. Men det förklarar ju inte varför det låter konstigt när jag lyssnar på musik från iTunes via 002an. Då använder jag ju inte adaptrarna utan kopplat in monitorerna med tele direkt..

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det förklarar ju inte varför det låter konstigt när jag lyssnar på musik från iTunes via 002an. Då använder jag ju inte adaptrarna utan kopplat in monitorerna med tele direkt..

Är det bara Itunes eller är det även Quicktime , Winamp , Vlc eller annat program du har som spelat upp ljud. ?

Du kan ju även pröva att avaktivera Realtek kortet så att du kan utesluta att det inte är det som spökar i Itunes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det förklarar ju inte varför det låter konstigt när jag lyssnar på musik från iTunes via 002an. Då använder jag ju inte adaptrarna utan kopplat in monitorerna med tele direkt..

Är det bara Itunes eller är det även Quicktime , Winamp , Vlc eller annat program du har som spelat upp ljud. ?

Du kan ju även pröva att avaktivera Realtek kortet så att du kan utesluta att det inte är det som spökar i Itunes.

Jättekonstigt.. Har nu lyssnat på monitorerna genom 002an med andra program; I Windows Movie Maker lät det bra, jag lyssnade på en film jag gjort där det är pålagd musik. I iTunes och Quick Time lät det illa som jag beskrivit förut när jag lyssnar på musik. Ser jag på en film i Quick Time är ljudet bra. I VLC låter det inte alls! Knäpptyst. På ovanstående test hade jag Realtek-kortet inaktiverat, när det aktiverades (men fortsatte med 002an) lät även filmljudet illa i Quick Time, men i Windows Movie Maker funkar det fortsatt bra!.. Vad betyder detta, någon?

Vill även ha sagt att prylarna är rätt nya för mej. Kanske jag missat nån inställning i 002an eller datorn.

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en del av er sagt så har jag förmodligen skickat stereo till båda monitorerna. Har fattat att jag behöver en sån här:

http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorde...s=e&nocache

Men varför låter det bra när jag lyssnar via 002an i Pro Tools och Windows Movie Maker, men illa i iTunes och Quick Time etc? Är det nån inställning i de programmen jag missat!?

Redigerat av hardrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det förklarar ju inte varför det låter konstigt när jag lyssnar på musik från iTunes via 002an. Då använder jag ju inte adaptrarna utan kopplat in monitorerna med tele direkt..

Är det bara Itunes eller är det även Quicktime , Winamp , Vlc eller annat program du har som spelat upp ljud. ?

Du kan ju även pröva att avaktivera Realtek kortet så att du kan utesluta att det inte är det som spökar i Itunes.

Realtek-kortet är numera inaktivt. Men det låter fortfarande skit i iTunes och Quick Time. I VLC Player och annat låter det inte alls. Pro Tools och Movie Maker låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en del av er sagt så har jag förmodligen skickat stereo till båda monitorerna. Har fattat att jag behöver en sån här:

http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorde...s=e&nocache

Men varför låter det bra när jag lyssnar via 002an i Pro Tools och Windows Movie Maker, men illa i iTunes och Quick Time etc? Är det nån inställning i de programmen jag missat!?

Det låter juh märkligt. jag vet faktiskt inte riktigt hur det kan gå till :rolleyes:

Om det är så att det där att det går en stereosignal till var och en av monitorerna så är juh iaf felet/effekten som uppstår att allt som ligger centrerat i mixen blir utfasat (tror jag, jag tyckte det lät som det när jag fick fel adapter till mina monitorer). Sådant som tex stereoeffekter och panorerade instrument är det enda som man hör tydligt. För sånt som tex leadsång och virveltrummor hörs bara reverbsavansarna medans tex sådant som utpanorerade gitarrer istället låter väldigt starkt i mixen. Låter det bekant?

Jag gissar att allting är kopplat exakt likadant vid användningen av dessa program. Är det samma ljudfil du lyssnar på med alla programmen? Provade du att koppla hörlurarna till någon av utgångarna på adaptern du använder medans du lyssnar hur signalerna från de olika programen låter? Finns det isåfall bara ljud i vänster lur då du gör det? Finns det någon annan ljudkälla du kan koppla monitorerna till såsom typ en ipod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...