Jump to content
Annons

jävla vista?


rockdemon

Recommended Posts

har just köpt ny dator och hade inget alternativ än att få en med vista. det är skit i sig men, när jag ska använda mig av amplitube så sprakar det o knastrar och klipper och håller på precis som på min gamla dator när man hade för många spår med effekter samtidigt. Datorn har 4 gig ram så den borde ju klara detta. nu räcker det alltså med att jag tar ett tomt projekt. lägger till ett audiospår och provar spela med amplitube utan att ens spela in.

jag misstänker att det har med latency och sånt att göra men jag fattar inte hur jag ska göra inställningar för att slippa detta. Ljudkortet är ett E-mu usb 0404|usb...

hilfe bitte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst handlar det om latency. Med Vista kan du inte få lika låg latency som med XP, så det är bara att bita i det sura äpplet...

För att lösa det så ställer du in högre latency, helt enkelt.

Hoppas bara att det inte är ett moderkort med nForce4-chipset - för då har du en maskin som inte kommer att fungera något vidare med DAW-program... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det beror på Vista till största del (då andra kör EMUs USB-kort med Vista) utan snarare på någon hårdvarukonflikt t ex det som Claes nämner. Har du optimerat Windows för musik? Har inte kört Vista så jag vet inte om det är samma tweaks som i XP men många borde vara samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det beror på Vista till största del (då andra kör EMUs USB-kort med Vista) utan snarare på någon hårdvarukonflikt t ex det som Claes nämner. Har du optimerat Windows för musik? Har inte kört Vista så jag vet inte om det är samma tweaks som i XP men många borde vara samma.

hur optimerar man vista? detta lät intressant!

Specifikationer för Fujitsu Siemens Amilo LI-2732E01

AMILLI2732E01

Typ av processor Intel Pentium Dual-Core

Processornummer T2370

Processorhastighet i Ghz 1,73

Typ av RAM Minne DDR2

RAM Hastighet i MHz 667

RAM i MB 4 096

RAM Max uppgraderbart till (MB) 4 096

Cache i Kb 1 024

Hårddiskstorlek i GB 320

Hårddiskhastighet i RPM 5 400

Ljudkortstyp Realtek ALC268

Ljudkort i bit 16

Högtalare

Subwoofer

Typ av grafikkort Intel® Graphic Media Accelerator X3100

Delat grafikminne i MB 384

Analogt modem

10/100 Nätverkskort

Trådlöst nätverkskort

Kombinerad DVD/CD-brännare

CD-R läshastighet 24x

DVD-ROM läshastighet 8x

CD-R skrivhastighet 24x

CD-RW skrivhastighet 16x

DVD-R skrivhastighet 8x

DVD-RW Skrivhastighet 6x

DVD+R Skrivhastighet 8x

DVD+RW Skrivhastighet 8x

DVD+R DL skrivhastighet 4x

Minneskortläsare

Fjärrkontroll

Skärmtyp TFT

Skärmstorlek i tum 15,40

Maxupplösning på skärm 1280 x 800

Standard WXGA

Webkamera

TV-ut

Typ av TV-utgång S-Video

TV-Tuner

Antal PCMCIA 0

Antal USB 2.0 portar 4

FireWire ( IEEE 1394)

IrDA

Bluetooth

Övriga anslutningar vga

Typ av batteri Li-ion

Pekdon Touch Pad

Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium

Medföljande programvara Nero 7 Essential, Vista DVD Playback, Adobe Reader, Microsoft Works 9.0, Microsoft Office & Student Trial (60d)

Höjd (cm) 3,40

Bredd (cm) 35,50

Djup (cm) 25,60

Vikt (kg) 2,70

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja man är livrädd att datorn ska paja ihop och tvingas köpa ny med Vista. Får be en stilla bön att min dator håller sig tills Vista´s ersättare kommit ut på marknaden och sluta sparka på datorn när den krånglar och börja smeka den istället. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ av grafikkort Intel® Graphic Media Accelerator X3100

Delat grafikminne i MB 384

Detta kan vara en bov.

shit, aja men det här med att tweaka. har sett lite olika tweak program o sånt på nätet men vad är det jag bör göra då?

Link to comment
Dela på andra sajter

[TV-ut

Typ av TV-utgång S-Video

TV-Tuner

Jag tror du glömt stänga av teven.. det är testbilden som sprakar helt enkelt.

Är det en HP du köpt finns det med en XP PRO installation bland skivorna.. VISTA verkar lite meningslöst att försöka tweaka för att kunna göra musik med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen? Jag har en bekant som köpte en bärbar HP för några månader sedan - och han fick veta att HP inte supportar annat än Vista, så det går inte att få tag på några XP-drivrutiner till deras datorer som levereras med Vista...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen? Jag har en bekant som köpte en bärbar HP för några månader sedan - och han fick veta att HP inte supportar annat än Vista, så det går inte att få tag på några XP-drivrutiner till deras datorer som levereras med Vista...

Kollade lite noggrannare. Jo det stämmer men dock bara för Vista Business och Ultimate.

The OEM versions of Windows Vista Business and Windows Vista Ultimate include downgrade rights

to Microsoft Windows XP Professional, Microsoft Windows XP Professional x64 Edition, and

Microsoft Windows XP Tablet PC Edition. Customers may not downgrade to Windows 2000

Professional from Windows Vista Business or Windows Vista Ultimate.

Sedan vet jag inte hurvida datortillverkaren har ett ansvar att supporta XP, troligtvis har de inte det. Och det kan som du säger innebära problem med laptops då det oftast är datortillverkarnas egenpacketerade drivrutiner som gäller. Men med desktopsystem borde det ju rimligtvis inte vara några bekymmer med drivrutiner iaf.

EDIT: insåg att det inte var mitt inlägg claes svarade på. men det var ju relaterat iaf 😉

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen? Jag har en bekant som köpte en bärbar HP för några månader sedan - och han fick veta att HP inte supportar annat än Vista, så det går inte att få tag på några XP-drivrutiner till deras datorer som levereras med Vista...

Det är nog som rainydays skriver bara för de modellerna /paketen, men jag har installerat två datorer på relativt kort tid där XP PRO fanns med som alternativ installation... konstigt att de gått ut med annan information då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det verkligen? Jag har en bekant som köpte en bärbar HP för några månader sedan - och han fick veta att HP inte supportar annat än Vista, så det går inte att få tag på några XP-drivrutiner till deras datorer som levereras med Vista...

Det är nog som rainydays skriver bara för de modellerna /paketen, men jag har installerat två datorer på relativt kort tid där XP PRO fanns med som alternativ installation... konstigt att de gått ut med annan information då?

Det är kanske bara deras bärbara de har släppt XP helt för i så fall?

Min bekant tänkte vara smart och installerade XP innan han hade kollat upp om det fanns drivrutiner - och sedan fick har tji, eftersom HP inte supportar annat än Vista och det var helt omöjligt att få fram XP-drivers - så han fick vackert lägga in Vista igen och hoppas på det bästa. Det visade sig mot förmodan fungera ok - men med sämre latency än med XP...

Jag vet att Microsoft godkänner att XP installeras som en nedgradering av Vista-licensen hos OEM-byggare - så om det bara finns drivrutiner för alla delar, är det förstås inga bekymmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
har just köpt ny dator och hade inget alternativ än att få en med vista. det är skit i sig men, när jag ska använda mig av amplitube så sprakar det o knastrar och klipper och håller på precis som på min gamla dator när man hade för många spår med effekter samtidigt. Datorn har 4 gig ram så den borde ju klara detta. nu räcker det alltså med att jag tar ett tomt projekt. lägger till ett audiospår och provar spela med amplitube utan att ens spela in.

jag misstänker att det har med latency och sånt att göra men jag fattar inte hur jag ska göra inställningar för att slippa detta. Ljudkortet är ett E-mu usb 0404|usb...

hilfe bitte!

I EMUs programvara som finns installerad hos dig så bör det stå någon intällning som heter latency.

Den kan tex vara inställd på 128 samples eller 4ms beroende på vad EMU har valt i sin programvara.

Tricket är att öka latencyn tills klick och fnissel försvinner. Öka en bit i taget tills oljudet försvinner.

Så högre värde på latency innebär att du får mindre problem av artefakter i ditt ljud, eller inga alls som det skall vara till sist.

Sedan brukar jag ställa ned latency i början av ett projekt när man kanske lirar gitarr genom någon mjukvara för att sedan i mix öka latencyn för att kunna belasta CPUn hårdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

man kan ju undra om microsoft vill att alla ska byta till Mac istället...

Sitter å biter i det sura äpple jag med.. USB-ljudkort blandat med VISTA är ingen bra kombination. vågar inte köpa XP till laptopen bara för att prova liksom... är student nuförtiden så man får ju klara sig med det man har. Om man nu har en hyffsat stabil laptop. ACER TM 5720G. Finns på dustin bland annat.

vad rekommenderar ni för ljudkort? jag har faktiskt FW på den. så det lär ju ge bättre stabilitet och lägre latency om man kan få tag på nåt sånt.. eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan ju undra om microsoft vill att alla ska byta till Mac istället...

Sitter å biter i det sura äpple jag med.. USB-ljudkort blandat med VISTA är ingen bra kombination. vågar inte köpa XP till laptopen bara för att prova liksom... är student nuförtiden så man får ju klara sig med det man har. Om man nu har en hyffsat stabil laptop. ACER TM 5720G. Finns på dustin bland annat.

vad rekommenderar ni för ljudkort? jag har faktiskt FW på den. så det lär ju ge bättre stabilitet och lägre latency om man kan få tag på nåt sånt.. eller vad säger ni?

Echo och Motu har flera modeller för Firewire, som kanske kan passa? 🙂

Om budgeten är lite större så finns t ex RME Fireface400 - eller med ännu större budget, Lynx Aurora8 med FW-option... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst handlar det om latency. Med Vista kan du inte få lika låg latency som med XP, så det är bara att bita i det sura äpplet...

För att lösa det så ställer du in högre latency, helt enkelt.

Hoppas bara att det inte är ett moderkort med nForce4-chipset - för då har du en maskin som inte kommer att fungera något vidare med DAW-program... ☺️

Och jag som läst kommentarer i stil med:

"Med Vista är latency ett minne blott. Latencyproblem kunde förekomma med XP, men det är omöjligt med Vista. Med Vista kan man inte få latency överhuvudtaget."

Jag har bara blivit mer och mer förvirrad gällande mitt datorköp sedan jag kom in på detta forumet...

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst handlar det om latency. Med Vista kan du inte få lika låg latency som med XP, så det är bara att bita i det sura äpplet...

För att lösa det så ställer du in högre latency, helt enkelt.

Hoppas bara att det inte är ett moderkort med nForce4-chipset - för då har du en maskin som inte kommer att fungera något vidare med DAW-program... ☺️

Och jag som läst kommentarer i stil med:

"Med Vista är latency ett minne blott. Latencyproblem kunde förekomma med XP, men det är omöjligt med Vista. Med Vista kan man inte få latency överhuvudtaget."

Jag har bara blivit mer och mer förvirrad gällande mitt datorköp sedan jag kom in på detta forumet...

//debatt

Något sådant har jag aldrig hört. Hela tiden har jag däremot hört från olika håll, att Vista har mycket mer säkerhetskontroller så fort någon port anropas - och därför kan det aldrig bli lika låg latency som med XP, eftersom externa ljudinterface ju sitter på en port. Interna kort är kanske en annan femma, men nu handlade det om externt.

Jag är på gång att bygga en ny maskin - och övervägde Vista, men jag fegade ur och kör på XP denna gången också, för att vara helt säker på att allting verkligen kommer att funka...

Uttalanden som att man inte skulle få latency alls med Vista är kvalificerat skitsnack. Det beror på ljudkortet, datorns prestanda och programmets hantering hur mycket latency man får. Jag kan köra audioinspelning helt utan latency (nåja - ska man vara ärlig så handlar det nog om några samples fördröjning, men det är inte hörbart i alla fall...) - och jag kör XP. I mitt fall beror det på en DSP-mixer/router i ljudkortet, så att ljudet kan routas direkt till utgången som går till lyssningen, tillsammans med musiken man ska sjunga till. Om man kör med Direct Monitoring i sitt DAW-program, så blir det nästan utan latency, eftersom programmet då skickar ut signalen innan den bearbetas vidare i programmet, men det är inte helt utan latency. Vill man sedan lyssna med plugineffekter, så kan man inte köra med Direct Monitoring - utan då får man ofelbart latency oavsett prestanda, program och operativsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Man ska nog hålla sig borta från nytt bärbart och bygga eget stationärt som man kan lägga in XP på i lugn och ro. Det blir mer bang for the buck, i nuläget i alla fall. Jäklar vad det verkar strula på PC fronten nu för tiden, fan jag har ju testat att köra Mac OS på PC hårdvara och det funkar skitbra. Snacka om upp och nervända världen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men FW ger väl generellt lägre latency och mer stabilt system än USB...? oavsett om det är XP eller Vista?

Stämmer bra - åtminstone om man har Firewire-chip som fungerar som det ska (säkrast är Texas Instruments - och bland de mest osäkra hittar man Agere). 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men FW ger väl generellt lägre latency och mer stabilt system än USB...? oavsett om det är XP eller Vista?

Stämmer bra - åtminstone om man har Firewire-chip som fungerar som det ska (säkrast är Texas Instruments - och bland de mest osäkra hittar man Agere). 🙂

kanoners 🙂 ..man blir så rostig när man bara kollar efter extragrejer till studion lite då å då...

...följdfrågan då... 🙂

Varför är det inga tillverkare som gör ett FW-ljudkort med inbyggd midiklaviatur?

Det finns ju flera USB-varianter. Är alla så rädda att tillverka något som kosta någon tusenlapp mer för att det ska låta lite vettigt eller? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...