Jump to content
Annons

En väldigt komprimerad byggdagbok


Lazarus

Recommended Posts

Tja Lazarus. Jag tänker bygga en liknande bord såsmåningom och har två frågor:

1. Vad använde du för "stolpar" mellan hyllplanen?

2. Vad är det för skivor och olja du använt?

Sedan undrar jag varför du inte har högtalarna uppe på ditt övre hyllplan så du får dem i öronhöjd? Har för mig att man bör ha diskanterna i höjd med örat eller är jag ute o cyklar? 😛😄

Vänliga häsningar

Memphis

Hejsan

1. Stolparna är gjorda av järnrör med en diameter på 90mm. På dessa svetsade jag 3mm stål för att kunna skruva fast i övre skivan. I undre skivan borrade jag sedan upp hål där stolparna sänktes ner.

2. Skivorna är Ikeas köksbänksskivor (40mm). Dessa fick först 3 lager klar panellack och sedan ett sista lager matt lack.

Angående högtalarplacering: Att ha dom på den nedre skivan var för lågt men att ha dom på den övre blir för högt. Därför blev dagens projekt följande:

img1036be8.jpg

I morgon skall dom betsas och lackas.

Lycka till med ditt eget bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 5 månader senare...

Efter några månader av vånda och funderande är det så äntligen dags: Hög tid att snickra ihop ett par Skyline diffusors.

Problemen jag hade låg i de lägre registren. Jag lät AcousticCalc (http://www.mhSoft.nl , som verkar ligga nere just nu) räkna ut

konstruktionen åt mig

Som jag tidigare i tråden nämnde så funderade jag på att göra dessa i frigolit. Detta ställde mig inför två problem:

1. Hur tusan skär man skiten?

2. Materialet är förmodligen för mjukt. Går det därför att "ytbehandla" det på något sätt.

Svaret på frågorna blev, för min del, 1. Bygg en mackapär som med en varm tråd skär igenom materialet. 2. Testa dig fram.

Sagt och gjort. Skäraren byggdes av följande material:

Batteriladdare

Fjäder

Stämskruv

h-sträng

Självklart, eller hur?

Första prototypen såg ut så här:

skyline1ot9.jpg

skyline2fx8.jpg

När jag konstaterat att det hela funkade var det dags att göra en mer "proffsig" rig:

skyline3tq6.jpg

Fjädern och stämskruven behövde jag för att tråden inte skulle "sloka" när den blev varm.

Dags alltså för masstillverkning:

skyline4np2.jpg

skyline5td7.jpg

skyline6ju2.jpg

skyline7qt2.jpg

En 12mm spånskiva kapades till och sedan var det bara att hålla tungan rätt i mun och ösa på med trälim:

skyline8rl9.jpg

skyline9ej0.jpg

Sista etappen: Att få en hård yta. Att sprutlackera var ju naturligtvis inte att tänka på eftersom frigolit smälter av lösningsmedel.

Min plan var därför att sprutspackla och sedan måla med Hammarlack. Tyvärr visade det sig att även sprutspacklet fick materialet att smälta.

Däremot gick det att måla direkt på frigoliten med Hammarlack. Så fick det alltså bli. Två lager tjock Hammarlack bildar en hård skorpa.

Det färdiga resultatet:

skyline10kj3.jpg

Ja ja, det där blev ju tjusigt men akustiken då? Blev det något bättre? Kom du åt preoblemfrekvenserna?

Ja, faktiskt. Jag är mycket nöjd. Det där öronbedövande "brölet" som uppstod vid vissa frekvenser har försvunnit och jag har en mycket

mer jämn ljudbild nu.

Och därmed, mina vänner, är min studio nu klar. 😆

Ha det gott.

/Lazarus

Redigerat av Lazarus
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså! Just den där typen av diffusorer är så sjukt snygga!

Är hammarlacken svart i sig, eller målade du på färgen efteråt?

Ser ut som kolbitar på bilden, skitcoolt!!

Tack för kommentaren.

Hammarlack finns numera i flera olika färger, även svart.

/Lazarus

Link to comment
Dela på andra sajter

sjukt snyggt 😄 Håller som bäst på själv med diffusorer, postar sen. Hammarlacken va intressant, jag hade tänkt lägga på vanlig väggförg, men hammarlacken är ju coolare faktiskt 🙂

Tackar

Väggfärg tänkte jag egentligen använda som "grund" för att kunna lägga hammarlack utan att förstöra frigoliten. Nu visade det ju sig att det inte behövdes.

Lycka till med dina egna diffusorer. Jag ser fram emot att få se resultatet.

/Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Riktigt snyggt!

Men det som fångade min blick mestvar den skumma altgitarren på väggen... Är den vit?!

Vad är det för bygge? Bolin?

Yepp, väldigt vit.

Byggde den själv. Egentligen för att ha som övningsgitarr, för att inte störa omgivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du växer för varje nytt inlägg...

Tack för dom vänliga orden. Dock ser den bättre ut än den låter.

Den har i stort sett ingen resonans (fast det var ju själva tanken med den).

Jag har några riktigt fina bilder liggande på den någonstans. Skall försöka hitta dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska e difusor(glömt hur d stavas) va så hård som möjlig? så ljudet studsar och sprider sig? eller varför målar man den?

Helt rätt.

Att bygga den i vanlig frigolit strider egentligen emot alla naturlagar men jag tyckte det var ett intressant experiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, imponerande!

Den ser ut att vara normalstämd, är det så? Snygg katt på rosetten!

Jag startade en community för altgitarrister för några år sedan. Finns en hel del galna entusiaster runt om i världen.

I stort sett normanstämd. Närmare bestämt:

G A H C D E a d g h e a

Katten är från en keltisk förlaga.

Har en känsla av att intresset för altgitarren har vuxit dom senaste åren. Själv blev jag helt såld när jag som 15 åring första gången

fick se och höra en Bolin.

Bach rules!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...