Jump to content
Annons

Skillnaden mellan dreadnought och jumbo


Johannesmusik

Recommended Posts

Annons

Jumbo Àr rundare Àn en Dreadnought, sÄ det blir fylligare ljud med mer volym generellt.

Dreadnought Àr schysst som allround-gura och funkar bra nÀr man kör drÀnga-drÀnga ackord med plektrum exempelvis.

Jumbo kan lÀmpa sig bra för finger-picking.

GĂ„ in i en affĂ€r och prova vetja 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jumbo Àr rundare Àn en Dreadnought, sÄ det blir fylligare ljud med mer volym generellt.

Dreadnought Àr schysst som allround-gura och funkar bra nÀr man kör drÀnga-drÀnga ackord med plektrum exempelvis.

Jumbo kan lÀmpa sig bra för finger-picking.

GĂ„ in i en affĂ€r och prova vetja 😆

Vad menar du med "drÀnga-drÀnga" ackord?

Och vad Àr skillnaden med Grand audiotorum-gitarrer?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Har försökt ta reda pÄ skillnaden pÄ olika akustiska gitarrer och förstÄr inte skillnaden mellan dreadnought, jumbo och grand auditorium-gitarrer.

Vad Àr det för skillnad?

Det har jag faktiskt ocksĂ„ undrat över men som vanligt lĂ€r man fĂ„ svar hĂ€r 😆 . Kan dock slĂ„ vad om att elefanten pĂ„ bilden ovan hette Dumbo och inte Jumbo + att han kan flyga 🙂

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Sorry... jag har inte kollat trÄden sen jag skrev nÄt sist.

Med "drÀnga-drÀnga" menar jag att man tar ett ackord med vÀnsterhanden och drar upp och ner över alla strÀngarna med plektrumet -

till skillnad frÄn att plocka en strÀng i taget alltsÄ.

Ska man spela en ton i taget kan det vara schysst med lite "större" och basigare ljud, men om man harvar ackord (drÀnga...) pÄ en stor gura kan det bli lite vÀl basigt.

SÄnt dÀr gÄr att parera med EQ:n, sÄ det Àr ingen big-deal.

PS Tröttsamt med alla ironiska, dryga, cyniska kommentarer mÄnga fÄr pÄ forumet DS

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sorry... jag har inte kollat trÄden sen jag skrev nÄt sist.

Med "drÀnga-drÀnga" menar jag att man tar ett ackord med vÀnsterhanden och drar upp och ner över alla strÀngarna med plektrumet -

till skillnad frÄn att plocka en strÀng i taget alltsÄ.

Ska man spela en ton i taget kan det vara schysst med lite "större" och basigare ljud, men om man harvar ackord (drÀnga...) pÄ en stor gura kan det bli lite vÀl basigt.

SÄnt dÀr gÄr att parera med EQ:n, sÄ det Àr ingen big-deal.

PS Tröttsamt med alla ironiska, dryga, cyniska kommentarer mÄnga fÄr pÄ forumet DS

MÄste man ta ackord med vÀnsterhanden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jumbo gitarrer Àr vÀl inte sÄdÀr jÀtte vanligt..men..man fÄr helt klart ett större ljud..BÀttre respons pÄ strÀngarnas vibrationer dÄ man har en större resonanslÄda...I allafall om du har en bra Jumbo gitarr...finns ju bÄde bra och dÄliga exempel... Rent ljud och volymÀssigt kan man nog spela mer dynamiskt med en jumbo gitarr, frÄn mycket lÄgt ljud till vÀldigt högt.

Washburns senaste Jumbo gitarr serie kan jag rekommnendera varmt..Ă€

http://www.washburn.com/products/acoustics...bos/j56j58.aspx

Jag Àger J56SW, skulle vare enormt intressant att prova j58SW ocksÄ..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...