Jump to content
Annons

öschöte guschelöv


Vallhagen

Recommended Posts

Annons

😄 Jag fick "Helt okej! Du har säkert åtminstone rest igenom Östergötland och hört invånarna prata." (8/15).

För att vara född i Småland (Nybro), uppväxt i Skåne (Helsingborg/Malmö), så var det ett jävligt bra resultat, om jag får säga det själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

10 av 15 här 🙂

Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig 😉

Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 🙂 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄

Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😄

Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
10 av 15 här 😉

Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig :rolleyes:

Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad ☺️ ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 🙂

Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 🙂

Hehe.

Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄

Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 av 15 här 🙂

Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig :rolleyes:

Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 🙂 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄

Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😉

Hehe.

Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄

Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår.

kan det vara en oäv? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

10 av 15 här 😄

Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig 😆

Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 😛 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄

Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😛

Hehe.

Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄

Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår.

kan det vara en oäv? 😛

😉🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄

Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår.

kan det vara en oäv? 🙂

🙂 :) 😆

Det var oätt bra gissat du 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var oätt bra gissat du 🙂

Nej inte "du", snarare "dööh". 🙂

Det öschötska uttalet är hyggligt enkelt att lära sig. Några grundregler:

1. Betona ALLA stavelser.

2. Lägg bokstaven "L" väldigt långt ner i halsen

3. Bokstaven "R" uttalas som "O", eller föralldel som engelskans "W". Många nybörjare försöker sig på ett lätt skorrande långtnerihalsen-R, vilket alltså är fel. Ett favoritord är "OROLIG" som alltså ska uttalas "OOOLIG". Ordet "RAR" uttalas som engelskans "WOW" men med längre A-ljud.

/Eder lingvistiker 🙂

Bengt

Hey Lilleman föooesten, boa poäng dööh! Glömde skoiva de sist ööh!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...