Jump to content
Annons

Beyer Soundstar

maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

beyer.jpg

Hittade en Beyer Soundstar pÄ en auktion för en hundring, men har inte lyckats anvÀnda den Àn. Har inte lyckats hitta nÄgon kontakt som passar i uttaget, trots tappra försök i secondhand- och musikaffÀrer.

SÄ hÀr ser det ut pÄ mikrofonen:

output.jpg

Mindre Àn en vanlig mikrofoningÄng.

NÄgon som kan ge tips pÄ var man kan hitta en sÄdan kabel? NÄgon som kan ge synpunkt pÄ vilken typ av mikrofon det Àr jag har köpt?

Och om nÄgon har en kabel att sÀlja sÄ tar jag gÀrna kontakt.

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Det Àr inte en vanlig XLR, har testat.

Är mindre Ă€n sĂ„

Postat

Det Àr en helt vanlig (hm, vanlig förr i alla fall) 3-polig DIN-kontakt (DIN 41524). AnvÀndes mycket till radiomikrofoner förr.

Borde finnas pÄ ELFA.

Elfa

Postat

Kan vara en DIN mikrofonkontakt med bajonett. Dvs samma storlek som en Midi-kontakt (Midi anvÀnder 5 polig kontakt).

Om det stÀmmer kan du kolla upp ett kontaktdon hos ELFA som heter 42-220-06.

1) gÄ till www.elfa.se (du kanske mÄste vÀlja svenska flaggan)

2) Kontaktdon

3) Audio/Videokontaktdon

4) Mikrofonkontaktdon DIN

5) Kontaktdon med bajonettlÄsning

DIN = Deutsche Industri Norm = "tyska industristandarden"

Ingen koll pÄ hur den Àr kopplad dock.

Trombonisten

Postat

Om jag inte ser helt fel sÄ mÄste det vara en sÄn kontakt som sitter pÄ försvarets radioapparater.

Om du fĂ„r tag pĂ„ en gammal radio kan du ju alltid testa att pĂ„ nĂ„t sĂ€tt koppla in den och fĂ„ ett trevligt Lo-Fi sound... 🙂

Hehe...

Postat

Var inne pÄ Elfa och kollade. TyvÀrr fanns inte exakt den kontakt du behöver men med lite modifiering sÄ passar 42-223-03.

TÀnk pÄ att det Àr en hona du ska ha. Om jag inte missminner mig sÄ Àr det skruvlÄsning pÄ mikrofonen...

Postat

Sorry,

jag gav fel nummer. Det Àr ju en hylspropp du skall ha, nr 42-223-03.

Miken Àr troligen en dynamisk kardoid, men jag Àr ingen stjÀrna pÄ sÄnt dÀr. Har ett svagt minne av en galen ljudtkekniker som hade just en sÄdan som favorit pÄ bastrumma.

Det bör vara ganska enkelt att hitta signalen. Koppla in i en mikförstÀrkare och leta fram den genom att flytta runt sladdarna. Jag skulle gissa att stiftet i mitten Àr jord, men det var hundra Är sedan jag sist sÄg en sÄdan hÀr kabel.

Trombonisten

• 1 Ă„r senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.