Lost Postat 8 augusti 2008 Postat 8 augusti 2008 Hej! En snabb, simpel frĂ„ga. Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gon erfarenhet frĂ„n Allen&Heath mixerbord? samt hur Ă€r inspelningskvalitĂ©n? TĂ€nker pĂ„ borden: ML3000 832B, 840B samt 840.
Lost Postat 9 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 9 augusti 2008 Ăr det inte nĂ„gon som har ett Allen&Heath mixerbord? inte ens nĂ„gon mindre version? đ
GÀst Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 De var hög kvalitet och ett gott namn en gÄng. Mer vet jag inte. /Jocke
KillwithSkill Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Det dÀr Àr ju ett foh-bord för livebruk. Visst gÄr det att anvÀnda att spela in pÄ. Vad det gÀller kvalité sÄ Àr det tyvÀrr sÄ att Allen&Heath Àr inte sÄ mycket att hurra för. Iaf inte pÄ Live-fronten. som studiobord (som det inte Àr) vet jag inte. Kan inte tÀnka mig att det skulle vara bÀttre dÀr, nÀr det ÀndÄ inte Àr gjort för det. Dessutom sÄ Àr det dÀr ett av deras billigare bord. KÀnda tecken för Allen & Heath Àr: Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig
maart (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 för ett par Är sen (typ tre) körde jag ett 40-kanals ML3000 ganska mycket. Det var ett av de första "riktiga" livebord jag provade och med mina dÄvarande erfarenheter och krav var det vÀldigt bra. Sen dess har jag provat ganska mÄnga andra bord men kan inte sÀga hur ML3000-bordet stÄr sig eftersom jag kanske hade andra krav dÄ, det vet jag inte. Det enda jag kan sÀga Àr att jag var vÀldigt nöjd med det dÄ. De saker som KillwithSkill skrev kÀnner jag inte igen.
drloop (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag har varit i en och annan studio men kan inte minnas att jag stött pÄ A&H dÀr. Live verkar vara A&HŽs grej.
Lost Postat 9 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 9 augusti 2008 Okej! dĂ„ vet jag att det inte Ă€r ett inspelningsbord iallafall! đ Men vilket mĂ€rke skulle ni rekommendera nĂ€r det handlar om analog inspelning? Ăr Behringer nĂ„gonting att ha? tĂ€nkte pĂ„ borden: Eurodesk MX9000 eller SL3242FXPRO SL3242FXPRO MX9000
IDF Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 jag gav dig en lĂ€nk pĂ„ soundcraft-forumet.. đ kolla in!
Lost Postat 9 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 9 augusti 2008 (redigerat) jag gav dig en lĂ€nk pĂ„ soundcraft-forumet.. đkolla in! Tackar IDF! ska kolla in det! Det var ett fint bord! âșïž Det jag vill kunna göra Ă€r att: spela in akustiska trummor med ett gĂ€ng mickar, tvĂ„ elgitarrer, sĂ„ng, midi klaviatur, elbas och kanske nĂ„gon synth. Redigerat 9 augusti 2008 av Lost
henrik.brunzell Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag hÄller i viss mÄn med om A&H-bord, mest om EQ:n, som Àr konstig. DÀremot, sÄ tycker jag att ett sÄnt hÀr bord mycket vÀl kan anvÀndas för inspelning - det har (som mÄnga FOH-bord) direktutgÄngar för varje kanal, som du kopplar mot lÀmpligt ljudkort. Om du Àr ute efter mixerbord för inspelningsbruk, sÄ kolla Àven in Mackie.
IDF Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 Jag hÄller i viss mÄn med om A&H-bord, mest om EQ:n, som Àr konstig. DÀremot, sÄ tycker jag att ett sÄnt hÀr bord mycket vÀl kananvÀndas för inspelning - det har (som mÄnga FOH-bord) direktutgÄngar för varje kanal, som du kopplar mot lÀmpligt ljudkort. Om du Àr ute efter mixerbord för inspelningsbruk, sÄ kolla Àven in Mackie. usch nÀe. Mackie Àr sÄ lÄngt ifrÄn nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlÀgg om att jag tipsat om ett annat bord. GÄ in pÄ soundcraftforumet som jag hÀr lÀnkar till i min signatur..
Glaskatten (oregistrerad) Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt...
basshole Postat 9 augusti 2008 Postat 9 augusti 2008 KĂ€nda tecken för Allen & Heath Ă€r:Det brusar Reglarna Ă€r lite vĂ€l för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Ă€r ruggigt dĂ„lig Fast allt det dĂ€r beror ju pĂ„ att du/nĂ„gon inte kan stĂ€lla in bordet ordentligt... Ănnu ett exempel pĂ„ ett av forumanvĂ€ndarnas dilemma: "Kanske vet den ansiktslösa snubben pĂ„ andra Ă€nden forumet vad han snackar om. Och hĂ€r sitter jag och hĂ€ver ur mig spydigheter och gör bort ingen annan Ă€n mig sjĂ€lv." Jag tror inte att nĂ„gra av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten".
joachime Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord.
drloop (oregistrerad) Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 Behöver du ett mixerbord? Har du ett idag?
Niklas Gunhamn Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 Jag jobbade mycket med GL2200 och GL3300 för nÄgra Är sedan. DÄ var Allen & Heath ett ganska vanligt önskemÄl i rajders, Ätminstone för mindre turnerande akter. Lite senare svepte det en Midas-bris över landet och alla skulle ha högtalare typ Line Array. Nu Àr det mest digitala bord som gÀller... Varför denna nostalgiska Äterblick? LÀt det sÀmre pÄ den tiden? Jag kan strÀcka mig till .. annorlunda. Jag gjorde mÄnga inspelningar med GL2200 och GL3300, eller rÀttare sagt anvÀnda dess preampar och skickade ljudet till mÄngkanal pÄ hÄrddisk eller dator. Visst, EQn pÄ A&H-borden skiljer sig ganska mycket frÄn Midas, Mackie eller Yamaha. Kanske hÀnde det lite "för lite" och man hade ett begrÀnsat gain-omrÄde. Nu, flera Är senare, Àr det dags att renovera borden; byta reglar, byta pottar. ML3000 Àr ju vÀlutrustat; t o m VCA. Rent mekaniskt tycker jag att A&H-borden har klarat sig bÀttre Àn mÄnga av kollegorna. Varje potentiometer sitter skruvad i panelen. MÄnga andra (t ex Yamaha M3000 och Midas Venice) sitter bara pÄ kretskortet. Min slutsats: med tanke pÄ vad löjligt lite man fÄr betala för ett A&H-bord idag sÄ kan man kosta pÄ sig att ha ett slagskepp stÄende i studion bara för att det Àr mÄnga kanaler och mÄnga rattar att leka med. TillgÄng till leksaker föder inspiration! LÀgg pengarna pÄ nÄgra svinaktigt bra mikrofoner istÀllet! Och komplettera med nÄgon/nÄgra bra preampar. Tips: man kan hitta stora AMEK-bord, typ 40-56 kanaler för i storleksordningen 1200-1500 SEK/kanal. DÀr fÄr man löjligt mycket preamp/EQ för pengarna ... och ont i ryggen ... och ont om plats i studion.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Jag tror inte att nÄgra av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten". Tro vad du vill men alla hans klagomÄl beror ju uppenbart pÄ att han inte kan stÀlla in bordet, sen kan detta bero pÄ att han inte Àr van vid det eller pÄ att mÀtarna Àr annorlunda kalibrerade t.e.x., men han borde ju ÀndÄ inte slÀnga ur sig sÄnt som inte stÀmmer...
Glaskatten (oregistrerad) Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv?
IDF Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 Jag hĂ„ller i viss mĂ„n med om A&H-bord, mest om EQ:n, som Ă€r konstig. DĂ€remot, sĂ„ tycker jag att ett sĂ„nt hĂ€r bord mycket vĂ€l kananvĂ€ndas för inspelning - det har (som mĂ„nga FOH-bord) direktutgĂ„ngar för varje kanal, som du kopplar mot lĂ€mpligt ljudkort. Om du Ă€r ute efter mixerbord för inspelningsbruk, sĂ„ kolla Ă€ven in Mackie. usch nĂ€e. Mackie Ă€r sĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlĂ€gg om att jag tipsat om ett annat bord. GĂ„ in pĂ„ soundcraftforumet som jag hĂ€r lĂ€nkar till i min signatur.. http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5450505 dĂ€r Ă€r den lĂ€nken jag pratade om ifall nĂ„gon annan Ă€r intresserad! đ
joachime Postat 10 augusti 2008 Postat 10 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 11 augusti 2008 Postat 11 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva. Man stÀller inte in bord." Citat Joachime Hur ska du ha det?
joachime Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva. Man stÀller inte in bord." Citat Joachime Hur ska du ha det? Jag har hundra tabeller som sÀger att man inte stÀller in bord. Jag har hundra artiklar som sÀger att bord inte stÀller in sig sjÀlva. Vilka vill du lÀsa?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva. Man stÀller inte in bord." Citat Joachime Hur ska du ha det? Jag har hundra tabeller som sÀger att man inte stÀller in bord. Jag har hundra artiklar som sÀger att bord inte stÀller in sig sjÀlva. Har du m... ocksÄ?
joachime Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva. Man stÀller inte in bord." Citat Joachime Hur ska du ha det? Jag har hundra tabeller som sÀger att man inte stÀller in bord. Jag har hundra artiklar som sÀger att bord inte stÀller in sig sjÀlva. Har du m... ocksÄ? Jag har alla bokstÀverna! Vilka vill du ha?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:Det brusar Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska. EQ'n Àr ruggigt dÄlig Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt... Man stÀller inte in bord. Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv? Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva. Man stÀller inte in bord." Citat Joachime Hur ska du ha det? Jag har hundra tabeller som sÀger att man inte stÀller in bord. Jag har hundra artiklar som sÀger att bord inte stÀller in sig sjÀlva. Har du m... ocksÄ? Jag har alla bokstÀverna! Vilka vill du ha? Det jag frÄgade efter vill nog ingen ha frivilligt..
Lost Postat 13 augusti 2008 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2008 Kom igen nu killar .. tĂ€nk pĂ„ reglerna. đ
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 september 2008 Postat 12 september 2008 MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte sĂ€ga sĂ„ mycket mer. đČ
Pesek Postat 13 september 2008 Postat 13 september 2008 MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte sĂ€ga sĂ„ mycket mer. đ Ser billigt ut! Ăr det dom dĂ€r mixerborden Netto kedjan kommer köpa in pĂ„ sikt?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.