Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

En snabb, simpel frÄga.

Är det nĂ„gon hĂ€r som har nĂ„gon erfarenhet frĂ„n Allen&Heath mixerbord? samt hur Ă€r inspelningskvalitĂ©n?

TÀnker pÄ borden: ML3000 832B, 840B samt 840.

151606.jpg

Annons
Postat

Är det inte nĂ„gon som har ett Allen&Heath mixerbord? inte ens nĂ„gon mindre version? 😉

Postat

De var hög kvalitet och ett gott namn en gÄng. Mer vet jag inte.

/Jocke

Postat

Det dÀr Àr ju ett foh-bord för livebruk. Visst gÄr det att anvÀnda att spela in pÄ.

Vad det gÀller kvalité sÄ Àr det tyvÀrr sÄ att Allen&Heath Àr inte sÄ mycket att hurra för. Iaf inte pÄ Live-fronten. som studiobord (som det inte Àr) vet jag inte. Kan inte tÀnka mig att det skulle vara bÀttre dÀr, nÀr det ÀndÄ inte Àr gjort för det.

Dessutom sÄ Àr det dÀr ett av deras billigare bord.

KÀnda tecken för Allen & Heath Àr:

Det brusar

Reglarna Àr lite vÀl för mycket logarithmiska, beter sig som en ketchupflaska.

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

maart (oregistrerad)
Postat

för ett par Är sen (typ tre) körde jag ett 40-kanals ML3000 ganska mycket. Det var ett av de första "riktiga" livebord jag provade och med mina dÄvarande erfarenheter och krav var det vÀldigt bra. Sen dess har jag provat ganska mÄnga andra bord men kan inte sÀga hur ML3000-bordet stÄr sig eftersom jag kanske hade andra krav dÄ, det vet jag inte. Det enda jag kan sÀga Àr att jag var vÀldigt nöjd med det dÄ. De saker som KillwithSkill skrev kÀnner jag inte igen.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har varit i en och annan studio men kan inte minnas att jag stött pÄ A&H dÀr.

Live verkar vara A&HÂŽs grej.

Postat

Okej! dĂ„ vet jag att det inte Ă€r ett inspelningsbord iallafall! 😉 Men vilket mĂ€rke skulle ni rekommendera nĂ€r det handlar om analog inspelning?

Är Behringer nĂ„gonting att ha?

tÀnkte pÄ borden: Eurodesk MX9000 eller SL3242FXPRO

med_138515.jpg

SL3242FXPRO

big_58269.jpg

MX9000

Postat

jag gav dig en lĂ€nk pĂ„ soundcraft-forumet.. 😉

kolla in!

Postat (redigerat)
jag gav dig en lĂ€nk pĂ„ soundcraft-forumet.. 😉

kolla in!

Tackar IDF! ska kolla in det!

Det var ett fint bord! â˜ș

Det jag vill kunna göra Àr att: spela in akustiska trummor med ett gÀng mickar, tvÄ elgitarrer, sÄng, midi klaviatur, elbas och kanske nÄgon synth.

Redigerat av Lost
Postat

Jag hÄller i viss mÄn med om A&H-bord, mest om EQ:n, som Àr konstig. DÀremot, sÄ tycker jag att ett sÄnt hÀr bord mycket vÀl kan

anvÀndas för inspelning - det har (som mÄnga FOH-bord) direktutgÄngar för varje kanal, som du kopplar mot lÀmpligt ljudkort.

Om du Àr ute efter mixerbord för inspelningsbruk, sÄ kolla Àven in Mackie.

Postat
Jag hÄller i viss mÄn med om A&H-bord, mest om EQ:n, som Àr konstig. DÀremot, sÄ tycker jag att ett sÄnt hÀr bord mycket vÀl kan

anvÀndas för inspelning - det har (som mÄnga FOH-bord) direktutgÄngar för varje kanal, som du kopplar mot lÀmpligt ljudkort.

usch nÀe. Mackie Àr sÄ lÄngt ifrÄn nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlÀgg om att jag tipsat om ett annat bord. GÄ in pÄ soundcraftforumet som jag hÀr lÀnkar till i min signatur..

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt...

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Fast allt det dÀr beror ju pÄ att du/nÄgon inte kan stÀlla in bordet ordentligt...

Ännu ett exempel pĂ„ ett av forumanvĂ€ndarnas dilemma:

"Kanske vet den ansiktslösa snubben pÄ andra Ànden forumet vad han snackar om. Och hÀr sitter jag och hÀver ur mig spydigheter och gör bort ingen annan Àn mig sjÀlv."

Jag tror inte att nÄgra av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten".

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Man stÀller inte in bord.

drloop (oregistrerad)
Postat

Behöver du ett mixerbord?

Har du ett idag?

Postat

Jag jobbade mycket med GL2200 och GL3300 för nÄgra Är sedan. DÄ var Allen & Heath ett ganska vanligt önskemÄl i rajders, Ätminstone för mindre turnerande akter. Lite senare svepte det en Midas-bris över landet och alla skulle ha högtalare typ Line Array. Nu Àr det mest digitala bord som gÀller...

Varför denna nostalgiska Äterblick? LÀt det sÀmre pÄ den tiden? Jag kan strÀcka mig till .. annorlunda.

Jag gjorde mÄnga inspelningar med GL2200 och GL3300, eller rÀttare sagt anvÀnda dess preampar och skickade ljudet till mÄngkanal pÄ hÄrddisk eller dator. Visst, EQn pÄ A&H-borden skiljer sig ganska mycket frÄn Midas, Mackie eller Yamaha. Kanske hÀnde det lite "för lite" och man hade ett begrÀnsat gain-omrÄde. Nu, flera Är senare, Àr det dags att renovera borden; byta reglar, byta pottar. ML3000 Àr ju vÀlutrustat; t o m VCA.

Rent mekaniskt tycker jag att A&H-borden har klarat sig bÀttre Àn mÄnga av kollegorna. Varje potentiometer sitter skruvad i panelen. MÄnga andra (t ex Yamaha M3000 och Midas Venice) sitter bara pÄ kretskortet.

Min slutsats: med tanke pÄ vad löjligt lite man fÄr betala för ett A&H-bord idag sÄ kan man kosta pÄ sig att ha ett slagskepp stÄende i studion bara för att det Àr mÄnga kanaler och mÄnga rattar att leka med. TillgÄng till leksaker föder inspiration! LÀgg pengarna pÄ nÄgra svinaktigt bra mikrofoner istÀllet! Och komplettera med nÄgon/nÄgra bra preampar.

Tips: man kan hitta stora AMEK-bord, typ 40-56 kanaler för i storleksordningen 1200-1500 SEK/kanal. DÀr fÄr man löjligt mycket preamp/EQ för pengarna ... och ont i ryggen ... och ont om plats i studion.

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Jag tror inte att nÄgra av sveriges större akter skulle anlita ett svamlande pulver, "Glaskatten".

Tro vad du vill men alla hans klagomÄl beror ju uppenbart pÄ att han inte kan stÀlla in bordet, sen kan detta bero pÄ att han inte Àr van vid det eller pÄ att mÀtarna Àr annorlunda kalibrerade t.e.x., men han borde ju ÀndÄ inte slÀnga ur sig sÄnt som inte stÀmmer...

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Jaha sÄ det tror du att dom gör av sig sjÀlv?

Postat

usch nÀe. Mackie Àr sÄ lÄngt ifrÄn nöje med analog bord man kan komma i den prisklassen. Jag skrev i mitt tidigare inlÀgg om att jag tipsat om ett annat bord. GÄ in pÄ soundcraftforumet som jag hÀr lÀnkar till i min signatur..

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5450505

dĂ€r Ă€r den lĂ€nken jag pratade om ifall nĂ„gon annan Ă€r intresserad! 🙂

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Nej, bord stÀller inte in sig sjÀlva.

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Man stÀller inte in bord." Citat Joachime

Hur ska du ha det?

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Hur ska du ha det?

Jag har hundra tabeller som sÀger att man inte stÀller in bord.

Jag har hundra artiklar som sÀger att bord inte stÀller in sig sjÀlva.

Vilka vill du lÀsa?

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Hur ska du ha det?

Har du m... ocksÄ?

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Hur ska du ha det?

Har du m... ocksÄ?

Jag har alla bokstÀverna!

Vilka vill du ha?

Postat

Det brusar

EQ'n Àr ruggigt dÄlig

Hur ska du ha det?

Har du m... ocksÄ?

Jag har alla bokstÀverna!

Vilka vill du ha?

Det jag frÄgade efter vill nog ingen ha frivilligt..

• 5 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

h4000-main.jpg

MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte sĂ€ga sĂ„ mycket mer. đŸ˜Č

Postat
h4000-main.jpg

MIDAS Heritage 4000. Jag behöver nog inte sĂ€ga sĂ„ mycket mer. 😄

Ser billigt ut! Är det dom dĂ€r mixerborden Netto kedjan kommer köpa in pĂ„ sikt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.