Jump to content
Annons

Hög CPU i sonor 6.


Mocke666

Recommended Posts

Hej

När jag spelar in och spelar upp material i sonor 6 går CPU-mätaren upp till 70-80% och ibland börjar då även dator sacka, dvs lagga. Jag har en pentium 4 3.40GHz med 1 gb RAM. Jag har dragit ner latencyn så långt som möjligt utan att midi-kontrollern sackar, så den kan jag inte röra. Så vad göra? Spelar in med ett Saffire LE externt firewire-kort. Uppgradera datorn?

Snälla, hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har själv engegerat mig i frågan de sista månaderna eftersom även min dator laggar. Då har jag ett USB kort och 2 Gb ram. Har fått för mig, efter att ha läst här, att ett Firewire kort skulle kunna avhjälpa problemet. När jag skulle köpa ett idag sa musikhandlaren att det inte alls kommer att hjälpa. Han trodde på att jag använde för många pluggar. Han menade på att i riktiga studios använde man Mac och där fanns inte det problemet eftersom de var starkare. Ja jag vet inte helt enkelt. Har du ett FW kort och CPUn ändå är för hög så vet jag inte om det är värt för mig att köpa ett?!

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hardu för dator?

Troligen för många pluggar igång så bäst att frysa några spår.

Min burk börjar lagga/hacka om jag gör detsamma så brukar frysa ett antal spår med effekter/pluggar på så brukar det lösa sig.

En Mac är förresten inte kraftfullare än en PC, dvs beror nog på vilken PC eller Mac man har... 😆

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Någon inställning är galen.

Jag har en 1.4gHz som ja kan köra hyggligt bra med.

Med min 3gHz så har jag inga problem med mina projekt.

Stora projekt ligger jag på gränsen men med planering och frysning, alt. spela in syntar/reverb/gitarrsimulatorer som audiospår så lösar jag det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffire LE är ett firewire-kort. Igår satte jag i 2 extra gig, så nu har jag 3. Än så länge, med samma låt som innan, går CPU:n inte över 30%. Så det verkar lovande. Det enda jag kör in med midi är trummorna, det andra är audio-spår. Så jag vet inte, det är kan lite extra krävande, eller så är det tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menade på att i riktiga studios använde man Mac och där fanns inte det problemet eftersom de var starkare.

Dumheter.

Man kan inte använda Haglöfs goretexjackor därför att Northface är bättre. Min SAAB funkar inte så jag får nog köpa en Audi. Jösses. Hälsa handlarn att det finns kunniga konkurrenter. Mac är jättebra. PC oxå.

Sonar är väl världens mest sålda sequenserprogramvara och den finns bara för PC, så... det funkar liksom.

Däremot har det ju förstås betydelse (som flera nämnt i tråden) hur många pluggar man har (en del drar mycket kraft) och hur kraftfull datorn är.

Min erfarenhet är att USB-ljudkort mer datakraft än FW, och (här får nån rätta mig om jag har fel men jag tror nog jag minns rätt) när blaskan Studio testade ~2000kr-ljudkort härom året så kom testen fram till samma.

Tänk så här: Om USB-ljudkort var lika prestandasnälla ("bra") som FW, så skulle det finnas flerkanals (8-16 ingångar) USB-kort. Det gör det inte.

Menmen; Det kan ju handla om att hitta sin egen studios flaskhals. Bäst är kanske att i första hand ge sig på inställningar (höj latencyn, läs in er på allt kring dialogen "audio options" ) och planera plugganvändandet. Och har man en 4-7 år gammal dator ska man nog kolla på den... osv.

tjing hopp

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffire LE är ett firewire-kort. Igår satte jag i 2 extra gig, så nu har jag 3. Än så länge, med samma låt som innan, går CPU:n inte över 30%. Så det verkar lovande. Det enda jag kör in med midi är trummorna, det andra är audio-spår. Så jag vet inte, det är kan lite extra krävande, eller så är det tvärt om.

Mycket RAM är bra 🙂

Runt 20-30% tycker jag faktiskt känns helt normalt. Är det en tung trumplugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Då kan man kanske sammanfatta denna tråd genom att säga att skicka in ännu mer ram minna samt att fundera på (eller till och med slå till på) ett FW kort?

Kolin

Nej egentligen inte.

Jag har en långsammare dator och kan mixa över 30 spår utan problem, med internt ljudkort eller mitt PCI ljudkort.

Men mer minne är alltid bra. Jag klarade mig på 1GB ända tills jag började använda Reason Drumkits där seten är från 600mb och uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man kanske sammanfatta denna tråd genom att säga att skicka in ännu mer ram minna samt att fundera på (eller till och med slå till på) ett FW kort?

Kolin

Det enda rätta är att gå till botten med problemet (som troligtvis beror på antingen en hårdvarukonflikt, dålig hårdvara (OBS inte prestanda) eller dåligt optimerat Windows), d v s inte köpa mer minne bara för att man tror att det skulle göra någon skillnad.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...