Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt och mekade med min syntesizer och kollade pÄ arpeggiatorn. Man kunde Àndra rytm pÄ den osv, men Àndra noterna osv gick inte.

SÄ dÄ tÀnkte jag, man kanske kan göra det i FL studio istÀllet och skicka midi out till keyboarden.

Jag skulle vilja i FL studio, skapa en melodi som jag sedan anvÀnder som mitt arpeggiator.

AlltsÄ jag kan bestÀmma hur mitt arpeggiator skall se ut not för not, gÄr det att göra?

SÄ nÀr man spelar Live exempelvis sÄ kan man spela upp sin egna fantastiska melodi i olika ton höjningar genom att bara anvÀnda 2-3 tangenter för det.

Annons
Postat

hmm.. 50 pers har kollat utan svar.

DÄ finns det ingen sÄdan funktion dÄ?

Postat (redigerat)

Skapa hur arpeggiator ska gĂ„ i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A vĂ€ljer din sparade score fil.

Kanske nÄgot sÄnt du syftar pÄ.

Redigerat av Uozon
Postat
Skapa hur arpeggiator ska gĂ„ i pianorollen sen sparar du File -Save score as. Öppna nytt pianoroll med synthesizerkanalen. Sen Alt+A vĂ€ljer din sparade score fil.

Men, fungerar det nÀr man spelar live dÄ? Eller bara pÄ en fÀrdig piano roll i sequensern?

Jag funderade lite pĂ„ om man kunde göra ett egen preset till den arpeggiator som finns i varje channel settings. Man tycker ju att det borde gĂ„ att göra egna "chords" för den pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men jag har itne funderat ut hur, grrr.. vill ocksĂ„ ha den hĂ€r funktionen 😄

Finns det ingen separat VST man kan köra dÄ som endast lÀgger pÄ arp pÄ midi input och sedan skickar vidare? O.o

Postat

Hmm 😉

njae det dÀr gjorde ju bara sÄ att man sparade en melodi typ. Jag vill kunna göra sÄ min sparade melodi Àr lÄst till varenda tangent sÄ den pitchas upp och ner nÀr man trycker, precis som pÄ en arpeggiator.

Postat

Men, fungerar det nÀr man spelar live dÄ? Eller bara pÄ en fÀrdig piano roll i sequensern?

Jag funderade lite pĂ„ om man kunde göra ett egen preset till den arpeggiator som finns i varje channel settings. Man tycker ju att det borde gĂ„ att göra egna "chords" för den pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men jag har itne funderat ut hur, grrr.. vill ocksĂ„ ha den hĂ€r funktionen 😉

Finns det ingen separat VST man kan köra dÄ som endast lÀgger pÄ arp pÄ midi input och sedan skickar vidare? O.o

Yes jag tÀnkte samma sak.

Kanske finns en "arpeggiator creator vst" nĂ„gonstanns 😛

Postat
Jag vill kunna göra sÄ min sparade melodi Àr lÄst till varenda tangent sÄ den pitchas upp och ner nÀr man trycker, precis som pÄ en arpeggiator.

Det kommer inte att funka pÄ alla tangenter dÄ skalan inte Àndras men grundtonen gör , Fast Ä andra sidan kanske man fÄr roliga melodier ur det.

Postat (redigerat)
Jag vill kunna göra sÄ min sparade melodi Àr lÄst till varenda tangent sÄ den pitchas upp och ner nÀr man trycker, precis som pÄ en arpeggiator.

Det kommer inte att funka pÄ alla tangenter dÄ skalan inte Àndras men grundtonen gör , Fast Ä andra sidan kanske man fÄr roliga melodier ur det.

http://lonian.se/chord.JPG hÀr borde man kunna öppna sin score

Redigerat av Lonian
Postat
Satt och mekade med min syntesizer och kollade pÄ arpeggiatorn. Man kunde Àndra rytm pÄ den osv, men Àndra noterna osv gick inte.

SÄ dÄ tÀnkte jag, man kanske kan göra det i FL studio istÀllet och skicka midi out till keyboarden.

Jag skulle vilja i FL studio, skapa en melodi som jag sedan anvÀnder som mitt arpeggiator.

AlltsÄ jag kan bestÀmma hur mitt arpeggiator skall se ut not för not, gÄr det att göra?

SÄ nÀr man spelar Live exempelvis sÄ kan man spela upp sin egna fantastiska melodi i olika ton höjningar genom att bara anvÀnda 2-3 tangenter för det.

Jag lyckades med det i Reason en gĂ„ng.. Kan försöka fĂ„ det att funka igen, antingen var jag skit trött och TRODDE att det gick, men jag Ă€r nĂ€stan 100% sĂ€ker att jag lyckades, dĂ„ blev jag glad... NĂ€sta gĂ„ng skulle jag försöka igen, dĂ„ gick det inte alls lika bra 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.