Mr_baseman (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Jag funderar pÄ att köpa ett program som kan fixa till röstspÄr. Det ska vara bra, billigt och lÀtthanterligt. Vad ska man vÀlja dÄ egentligen? Jag gillar det slags plastiga ljud som Auotune ger pÄ t.ex. Avril Lavignes lÄtar (det Àr vÀl en synd att sÀga sÄ) men vill ocksÄ ha ett program som Àven kan lÄta naturligt. Har ni nÄgot bra tips? P.S. Jag kan ju meddela att jag Àr total nybörjare nÀr det kommer till sÄnt hÀr. D.S.
Lindeberg Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Oj - stort och svÄrt Àmne! I korthet skulle jag vilja sÀga att Autotune Àr enklare att hantera som nybörjare, men ocksÄ mindre avancerat Àn Melodyne. BÄda programmen kan lÄta precis sÄ plastiga eller naturliga du önskar, bara du Àr beredd att pilla lite.
Mr_baseman (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Oj - stort och svÄrt Àmne! I korthet skulle jag vilja sÀga att Autotune Àr enklare att hantera som nybörjare, men ocksÄ mindre avancerat Àn Melodyne. BÄda programmen kan lÄta precis sÄ plastiga eller naturliga du önskar, bara du Àr beredd att pilla lite. Ok, jag har hört att det ska vara tvÀrtom av vissa. D.v.s. att Melodyne Àr mycket mera lÀtthanterligt, det verkar vara vÀldigt skiljda Äsikter om det.
Lindeberg Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Oj - stort och svÄrt Àmne! I korthet skulle jag vilja sÀga att Autotune Àr enklare att hantera som nybörjare, men ocksÄ mindre avancerat Àn Melodyne. BÄda programmen kan lÄta precis sÄ plastiga eller naturliga du önskar, bara du Àr beredd att pilla lite. Ok, jag har hört att det ska vara tvÀrtom av vissa. D.v.s. att Melodyne Àr mycket mera lÀtthanterligt, det verkar vara vÀldigt skiljda Äsikter om det. Det beror ju helt pÄ... I Autotune stÀller du in tonart och hur mycket den skall korrigera, sen sköter pluggen hela jobbet. Har du tur behövs inget mer Àn sÄ. I Melodyne fÄr du sjÀlv pilla med sura toner - men dÀr har du Ä andra sidan möjlighet att pÄverka mycket mer.
jappe (oregistrerad) Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 (redigerat) Jag har anvÀnt Melodyne i nÄgra mÄnader och Àr oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det Àr nog dÀrför en del tycker att det Àr svÄranvÀnt. Jag tycker tvÀrtom: nÀr man vÀl lÀrt sig grÀnssnittet sÄ Àr det mycket smidigt att jobba med. Detta Àr ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag. Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne. Redigerat 11 maj 2005 av jappe
Claes Holmerup Postat 1 november 2004 Postat 1 november 2004 Melodyne Àr grymt lÀttjobbat - och du kan styra alla sorters parametrar. Pitchkorrigering gör du genom att flytta tonen upp eller ner, som nÀr man editerar midi. Behöver man Àndra ett glissando mellan tvÄ nÀrliggande toner, sÄ styr man hur brant det ska gÄ. Har man för starkt eller för svagt vibrato, sÄ Àndrar man Àven det vÀldigt enkelt och smidigt. Formanter kan man ocksÄ Àndra om man skulle vilja göra körer och inte vill att det ska lÄta som om samma person sjunger allt... Det fungerar dock inte i realtid, utan man redigerar i en editor - nÄgot som kanske kÀnns lite obekvÀmt, men som samtidigt ger ett betydligt bÀttre resultat Àn om man gör automatkorrigeringar i realtid...
MusicGene Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 vad jag har förstÄtt Àr det problem vid exportering frÄn Melodyne nÀr det gÀller synkning. Det problemet finns ju inte i Autotune.
Claes Holmerup Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 vad jag har förstĂ„tt Ă€r det problem vid exportering frĂ„n Melodyne nĂ€r det gĂ€ller synkning. Det problemet finns ju inte i Autotune. Om man kör det som standalone, sĂ„ mĂ„ste man ju plocka in audio pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen i lĂ„ten - men om man kör det via Melodyne Bridge som plugin, sĂ„ slipper man problemet. đł
Egghuvud Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 Autotune fyller sin funktion men det Ă€r ocksĂ„ vad den gör... Melodyne Ă€r ju sĂ„ mycket mer Ă€n bara en autotuner tycker jag. Om du vĂ€ljer mellan dessa tvĂ„ sĂ„ tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got val eg. Har du kollat in demon pĂ„ Melodyne? http://www.celemony.com/melodyne/Demos.html Check it out... đ
Mr_baseman (oregistrerad) Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 Tackar för alla svar. Jag tycker att Melodyne verkar bÀttre för det lÄter ju naturligare Àn Autotune. Men jag undrar om det gÄr att fÄ till ett onaturligt sound med Melodyne ocksÄ. Annars, tycker ni det Àr vÀrt att köpa ett sÄnt hÀr program om man Àr total nybörjare? Jag Àr visserligen vÀldigt intresserad av musik men det Àr ju trots allt ett par tusenlappar man fÄr lÀgga ut.
Egghuvud Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 Men jag undrar om det gĂ„r att fĂ„ till ett onaturligt sound med Melodyne ocksĂ„. Om du kollar in videodemon till melodyne sĂ„ Ă€ndrar han formant sĂ„ att man fĂ„r till det dĂ€r onaturliga Autotune 3 ljudet. Han skojar t.o.m. om det. đ
Neosus Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 Ă Ă„h shit. Melodyne mĂ„ste man köpa.... Bra tips! đ
Tokas Postat 2 november 2004 Postat 2 november 2004 (redigerat) Autotune fyller sin funktion men det Ă€r ocksĂ„ vad den gör...Melodyne Ă€r ju sĂ„ mycket mer Ă€n bara en autotuner tycker jag. Om du vĂ€ljer mellan dessa tvĂ„ sĂ„ tycker jag inte att det Ă€r nĂ„got val eg. Har du kollat in demon pĂ„ Melodyne? http://www.celemony.com/melodyne/Demos.html Check it out... đ Melodyne impade som fan. SĂ„g riktigt grymt ut. Redigerat 2 november 2004 av Tokas
Egghuvud Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 NĂ€ , nĂ€ , nÀÀÀÀ ! Sorry att jag inte respekterar ditt Nick mer. Men jag har iallfall respekt för vad du stĂ„r för... đ„°
Lethal Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 testade melodyne demot nu, och det verkade ju helt klart trevligt. Men sen ska jag försöka starta det igen sÄ crashar det vid startup.
Lindeberg Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Som sagt, vill man ha realtidskorrigering Ă€r det Autotune som gĂ€ller. đ
Egghuvud Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Som sagt, vill man ha realtidskorrigering Ă€r det Autotune som gĂ€ller. đ đź Jag instĂ€mmer oreserverat.... Hoppas att det framgick
Mr_baseman (oregistrerad) Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Som sagt, vill man ha realtidskorrigering Ă€r det Autotune som gĂ€ller. đ đ Jag instĂ€mmer oreserverat.... Hoppas att det framgick Ok, men Ă€r det med realtidskorrigering som man fĂ„r den slags autotuneeffekt som hörs pĂ„ Avril Lavigne, Evanescence, Ashley Simpson m.fl. ? D.v.s. en slags plastig effekt, men inte sĂ„n effekt som man hör pĂ„ Cher t.ex.
Lethal Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 sen har jag hört att melodyne skall vara svĂ„ranvĂ€nt. Efter att ha sett videon sĂ„ hade jag hur som helst inga problem alls att sköta det. Mycket trevligt litet program... nĂ€r det fick för sig att starta igen đ
Tobbe Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Största fördelen med melydyne Àr att det Àr lÀtt att bara korigera ett par tonen om man skall göra det i autotune sÄ mÄste man klippa och klistar en massa. SjÀlv tycker jag att det Àr mycket bÀttre att bara rÀtta till det dÀr behövs och sedan lÄta resten vara Àn att lite reflexmÀssigt slÀnga pÄ en autotune plugg pÄ hela spÄret.
Mr_baseman (oregistrerad) Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Jag har laddat ner demot nu och lekt lite grann med och jag mÄste sÀga att Melodyne Àr riktigt grymt. VÀldigt lÀttanvÀnt nÀr jag vÀl fattade vad man anvÀnde till vad. Nu blir det vÀl till att invÀnta Melodyne uno som verkar vara tillrÀckligt grundlÀggande för min del.
hackeman Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Jag har anvĂ€nt Melodyne i nĂ„gra mĂ„nader och Ă€r oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det Ă€r nog dĂ€rför en del tycker att det Ă€r svĂ„ranvĂ€nt. Jag tycker tvĂ€rtom: nĂ€r man vĂ€l lĂ€rt sig grĂ€nssnittet sĂ„ Ă€r det mycket smidigt att jobba med. Detta Ă€r ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag. Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne. Exempel: Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Disclaimer: Masteringen Ă€r inte sĂ„ lyckad (t.ex. distar det vid ett stĂ€lle). Ett proffs hade fĂ„tt ett mycket bĂ€ttre resultat Ă€n sĂ„hĂ€r, men det kanske kan ge en idĂ© om hur pitchkorrigering via Melodyne kan lĂ„ta. "The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer." Hann bara lyssna pĂ„ originalversionen, och sen var det stopp.. đČ
Tokas Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Jag har anvĂ€nt Melodyne i nĂ„gra mĂ„nader och Ă€r oerhört nöjd. Programmet följer inte Windows standard, och det Ă€r nog dĂ€rför en del tycker att det Ă€r svĂ„ranvĂ€nt. Jag tycker tvĂ€rtom: nĂ€r man vĂ€l lĂ€rt sig grĂ€nssnittet sĂ„ Ă€r det mycket smidigt att jobba med. Detta Ă€r ett kanonprogram av samma magnitud som Reason anser jag. Kolla Studio nr 5/2003 för en recension av Melodyne. Exempel: Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Disclaimer: Masteringen Ă€r inte sĂ„ lyckad (t.ex. distar det vid ett stĂ€lle). Ett proffs hade fĂ„tt ett mycket bĂ€ttre resultat Ă€n sĂ„hĂ€r, men det kanske kan ge en idĂ© om hur pitchkorrigering via Melodyne kan lĂ„ta. Haha, du snĂ„lade inte pĂ„ reverben i alla fall. đ
Gentle Giant (oregistrerad) Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 ..förstör bara inte lÄtarna med effekten (som mÄnga gör) ett tips Àr att köra i kromatiskt lÀge
D Vibe Postat 14 november 2004 Postat 14 november 2004 NÄn som provat Voice Tweaker frÄn RBC Audio? Tror att det Àr en svenskutvecklad autotune.. Finns demo att ladda ner. (Den Àr rÀtt billig, Lite-versionen kostar 59USD, och Pro-versionen kostar 119USD, och finns det en version som Àr en DXi dÀr man kan spela med autotunen istÀllet, den kostar 89USD..) http://www.rbcaudio.com/ Jag provade en demoversion av det för ett par Är sen, och tyckte det fungerade bra. /Daniel
Tormentor Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Jag anvÀnder pro tools 6.4 i PC miljö. Ska man köra Melodyne som rewire eller bridge eller standalone? Importerade filer i Melodyne men hade vÀrldens problem mes synkningen. Jag vill andvÀnda melodyne bÄde i realtid för lead sÄng samt som ljudredigerings program och skapa stÀmmor osv... Av stestversionen verkar programmet guld men jag fÄr liksom inte det hela att funka i realitete i ett projekt. Tacksam för svar.
Tormentor Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Herre gud, stressa inte pÄ fika rasten med era inlÀgg som jag för dÄ blir det sÄdÀr :-)
Les Paul Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 NĂ€ , nĂ€ , nÀÀÀÀ ! Jag hĂ„ller med! đ
MusikMakaren Postat 11 januari 2005 Postat 11 januari 2005 Jag vill andvĂ€nda melodyne bĂ„de i realtid för lead sĂ„ng samt som ljudredigerings program och skapa stĂ€mmor osv... Melodyne gĂ„r vĂ€l inte att köra i realtid...eller... đ /Jan Olof
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.