Jump to content
Annons

Ensamvarg behöver tillgång till någon form av studio


Ciante (oregistrerad)

Recommended Posts

Ciante (oregistrerad)

Tjena!

Det är såhär: jag spelade trummor förr och hade då gjort det i fyra till fem år, så jag kan min sak där så att säga. Nu spelar jag gitarr och vid sidan om det spelar jag också bas. Jag har ett jättebra låtmaterial med en riktigt skön ackordföljd på gitarr, och jag har också gjort en basgång. Jag vet EXAKT hur jag vill ha trummorna i mitt huvud. Men låten är lite av funk-stil, d.v.s. det är baslinan som leder sången och så slår jag till med lite ackord.

Men ni vet ju att man bara kan spela ett av dessa instrument samtidigt, så jag undrar om man kan få tillgång till en studio eller något där jag först med metronom kan spela bas, sen fortsätta med gitarr och avsluta med trummor? Därefter kan jag skriva en text, och jag tror att låten kan bli galet bra.

Jag har vänner, men inga musikbegåvade. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Det är såhär: jag spelade trummor förr och hade då gjort det i fyra till fem år, så jag kan min sak där så att säga. Nu spelar jag gitarr och vid sidan om det spelar jag också bas. Jag har ett jättebra låtmaterial med en riktigt skön ackordföljd på gitarr, och jag har också gjort en basgång. Jag vet EXAKT hur jag vill ha trummorna i mitt huvud. Men låten är lite av funk-stil, d.v.s. det är baslinan som leder sången och så slår jag till med lite ackord.

Men ni vet ju att man bara kan spela ett av dessa instrument samtidigt, så jag undrar om man kan få tillgång till en studio eller något där jag först med metronom kan spela bas, sen fortsätta med gitarr och avsluta med trummor? Därefter kan jag skriva en text, och jag tror att låten kan bli galet bra.

Jag har vänner, men inga musikbegåvade. :rolleyes:

Har du tur hittar du en datorkunnig som själv är helt omusikalisk men har en studio i datorn som han vill leka med.

Annars får du göra som jag; dels skaffa dator och inspelningsprogram, dels anlita riktiga studios för rätt dyra pengar (i Malmö 2000-6500 kr för en dags produktion) och räkna med att det är flera månaders väntetid. Om inte ett halvår!

Ska du ha musiker och sångare så räkna med omkring minst 1500 kr och uppåt per dag.

I den här branschen tar man betalt per andetag!

Och inget "öppet köp" tillämpas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mäktigt (om än något ovanligt förfarande) att lägga basen först. Låter som onödigt svårt för en bas-novis som mig men...

Det handlar bara om vad den eller de som spelar tycker är enklast.

Om låten bygger på hur basen spelar så kan det vara bra att börja med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ciante (oregistrerad)
Vart hålls det till?

Stockholm. 🙂

Har du tur hittar du en datorkunnig som själv är helt omusikalisk men har en studio i datorn som han vill leka med.

Annars får du göra som jag; dels skaffa dator och inspelningsprogram, dels anlita riktiga studios för rätt dyra pengar (i Malmö 2000-6500 kr för en dags produktion) och räkna med att det är flera månaders väntetid. Om inte ett halvår!

Ska du ha musiker och sångare så räkna med omkring minst 1500 kr och uppåt per dag.

I den här branschen tar man betalt per andetag!

Och inget "öppet köp" tillämpas.

Hur menar du nu? Jag vill gärna spela allting själv, och när jag har en grund (efter som det är gitarren som bygger på basgången är det svårt att skriva en text nu) skall jag ge mig på en text och även försöka sjunga den själv.

Då är det inga riktiga vänner 🙂

Haha, näe, men jag hoppas att jag träffar några musikkunniga nu i gymnasiet. ☺️

Mäktigt (om än något ovanligt förfarande) att lägga basen först. Låter som onödigt svårt för en bas-novis som mig men...
Mäktigt (om än något ovanligt förfarande) att lägga basen först. Låter som onödigt svårt för en bas-novis som mig men...

Det handlar bara om vad den eller de som spelar tycker är enklast.

Om låten bygger på hur basen spelar så kan det vara bra att börja med den.

Jag kom på ett intro först med ackord, men versen tänker jag mig lite Brandy-aktigt (med Looking Glass) där jag slår på ackord efter basen. Då är det också rum för improvisation för gitarren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

efter som du hr en dator så skaffa ett billigt musik program (tex.cubase) och ezdrummer för trummspåren så kan du spela in allt hemma utan att blanda in andra.

annars kan du säkert hitta någon på forumet som bor i stockholm och kanske kan spela in dej billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ciante (oregistrerad)
efter som du hr en dator så skaffa ett billigt musik program (tex.cubase) och ezdrummer för trummspåren så kan du spela in allt hemma utan att blanda in andra.

annars kan du säkert hitta någon på forumet som bor i stockholm och kanske kan spela in dej billigt.

Jag vill helst spela in allt analogt, går aldrig att få precis som man vill med datorprogram, speciellt om man aldrig har använt något förrut! 😄

Ja, har kanske en på gång. Men sen tänkte jag inte på en grej, självklart kostar det väl pengar? Eller kan man få testa en dag eller så? Som 16-åring (jag är ju faktiskt 16 år, det kanske ni inte tänkte på) så har man inte råd med precis allt, fast än jag vet att det materialet jag har är galet bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill helst spela in allt analogt, går aldrig att få precis som man vill med datorprogram, speciellt om man aldrig har använt något förrut!

Det går att spela in "riktiga instrument" när man spelar in digitalt.

Om du läser runt lite på forumet så inser du skillnaden mellan digital och analog inspelning.

Analog inspelning är (enligt mig och många andra) dyrare och kräver mycket merarbete.

Ja, har kanske en på gång. Men sen tänkte jag inte på en grej, självklart kostar det väl pengar? Eller kan man få testa en dag eller så? Som 16-åring (jag är ju faktiskt 16 år, det kanske ni inte tänkte på) så har man inte råd med precis allt, fast än jag vet att det materialet jag har är galet bra.

Självklart kostar det pengar. Bakom varje studio finns det någon som själv har lagt ut massa pengar som hoppas att kunna få tillbaka en del. Det är inte direkt lönsamt att driva en studio idag.

Jag vet själv hur det är att vara ung och inte ha råd med alla musikgrejer men en studioägare tar inte hänsyn till detta. Tänk dig själv om du driver ett företag och folk ringer och vill ha massa gratis. Det går inte ihop.

Ursäkta om jag är för direkt men det är bara att inse att studioteknik och musik är ett dyrt intresse. När jag teknade hemförsäkring efter gymnasiet insåg jag att jag hade grejer för 40 000. Och då är jag långt i från värst.

Om du vill spela in musik utan att bli ruinerad har jag tre tips:

Det verkade som du skall läsa musik på gymnasiet. Där är det vanligt med ljudteknikkurser som man kan välja till. Välj detta så kanske du får chans att spela in din ide. Ibland har skolorna egna studior där man får spela in.

Starta ett band och gå med i en studiecirkel inom t ex ABF. Då kan man få bidrag till inspelning.

Ett alternativ är att köpa en portastudio. Det är som en "allt i ett"-maskin där man kan spela in låtideer. Ett exempel är http://www.blocket.se/vi/17250781.htm?ca=11_sden här som faktiskt går att köpa efter att ha sparat några halv studiebidrag och julklapps och födelsedagspengar.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Ciante (oregistrerad)

Tack så hemskt för det braiga svaret. 🙂 Och ja, jag har nog tyvärr insett det men blir ganska irriterad över att såna som Amy Diamond (som bara sjunger bra) får chansen, säkerligen gratis och tjänar en del, dessutom när ingen av dem gör egna låtar. Och att som 16-åring bli proffessionell musiker är tyvärr GANSKA svårt.

Skolan tror jag på, jag skall börja på Stockholms Estetiska vilket antagligen är ett av Stockholms bästa musikgymnasium och som har en del modern utrustning. Där kan jag ju faktiskt ta hjälp av duktiga musiker, till och med lärare om de vill hjälpa mig. Annars funkar det ju att spela in via ljudispelaren eller liknande, lägga på varandra och även om det blir vidrig kvalitet hör man ju hur det låter, och det är kanske ett bättre sätt att få förtroende än att bara tala om för en producent eller liknande att han/hon bör satsa på mig. 😄

Tack för alla svar, mer önskas, jag vill lära mig mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt för det braiga svaret. 😲 Och ja, jag har nog tyvärr insett det men blir ganska irriterad över att såna som Amy Diamond (som bara sjunger bra) får chansen, säkerligen gratis och tjänar en del, dessutom när ingen av dem gör egna låtar. Och att som 16-åring bli proffessionell musiker är tyvärr GANSKA svårt.

Skolan tror jag på, jag skall börja på Stockholms Estetiska vilket antagligen är ett av Stockholms bästa musikgymnasium och som har en del modern utrustning. Där kan jag ju faktiskt ta hjälp av duktiga musiker, till och med lärare om de vill hjälpa mig. Annars funkar det ju att spela in via ljudispelaren eller liknande, lägga på varandra och även om det blir vidrig kvalitet hör man ju hur det låter, och det är kanske ett bättre sätt att få förtroende än att bara tala om för en producent eller liknande att han/hon bör satsa på mig. 🙂

Tack för alla svar, mer önskas, jag vill lära mig mycket mer.

Jag har gått över från digitalporta till datorstudio. Och det känns som en befrielse. Idag kan du få dator för inga pengar och inspelningsmedia kan du hämta gratis på Internet. Det är mycket lätt att ändra musiken man spelat in.

Om jag spelar in gitarr t ex, så kan jag ta upp riktiga noter som datorn genererat. Spelar jag fel drar jag bara den noten till sin rätta plats med musen, och vips, så låter allt bra igen. Nästan som svart magi!

Kan ge dig ett tips; har du bara en låt kan du nosa upp den billigaste studion i Stockholm och få den inspelad riktigt proffisgt. Sök en liten okänd studio utanför innerstan så borde du hitta ngt för 2-3 papp för en dag.

Och killen som sitter där kan oftast spela flera instrument. (Ja, jag vet att du också spelar men tid är pengar när man är i studio och han fixar din låt på någon timme, om den bara är instrumental. Med sång får man lägga till nån eller några timmar till.) Sen är det nedmixningen, som är en svår konst. Som glad amatör får man testa och testa för att få ett "skivliknande" ljud och det är vanskligt.

Och kom ihåg; livet tar inte slut vid 19;-)

Du har hela livet framför dig för att skapa musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...