Jump to content
Annons

Vilken iMac ska man köpa?


rally

Recommended Posts

God afton!

Jag är på G att skaffa Mac och det lär bli någon form av iMac, så jag tänkte att jag skulle kunna få lite respons från andra som använder iMac till musikskapande. Vilka "storlekar" har folk, och hur långt räcker dom olika modellerna till??

Jag kan tycka att 2,4GHz dualcore låter lite, men jag har inte har nån större nytta av en stor skärm skulle jag kunna spara in några tusenlappar där, och det kanske räcker... Eller måste man kräkas upp stålar till en 24" modell så man kan maxa processorn?? Hur mycket prestanda skiljer det mellan 2,4 resp. 2,66, 2,8 och 3,06 GHz?? Ramen har jag som sagt redan planerat att maxa (tror att 4 gig är max för alla modeller), men det antar jag att man tjänar på att göra själv;) Eller??

Sen vore det lite riktigt gött med lite synpunkter på firewireportar och sånt. Är det några ljudkort som garanterat inte funkar med iMac och Leopard??

Ha det gott

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.google.se/search?hl=sv&q=iMac+Agere&meta=

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ap...Agere&meta=

iMac är inte helt utan problem då det fortfarande är Agere-FW istället för TI (Texas Instrument) i dessa (och MB). Vissa kort funkar inte alls (t ex RMEs FW-kort, men det finns omvägar som funkar tillfälligt) och andra fungerar men inte lika bra som med TI (kan inte köras med lägsta latency t ex).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.google.se/search?hl=sv&q=iMac+Agere&meta=

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ap...Agere&meta=

iMac är inte helt utan problem då det fortfarande är Agere-FW istället för TI (Texas Instrument) i dessa (och MB). Vissa kort funkar inte alls (t ex RMEs FW-kort, men det finns omvägar som funkar tillfälligt) och andra fungerar men inte lika bra som med TI (kan inte köras med lägsta latency t ex).

Ok! Bra att veta... Och det är ingenting som Apple planerar att årgärda eller?? Det är ingen där ute som har jobbat på iMac själv och har koll på hur kraftfulla dom är att mixa musik på??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med MBP 2,4 core 2 duo. Har projekt med ca 60 spår varav 15-20 midispår plus en hög med bussar och det snurrar på rätt fint. Skulle iofs vilja ha 4 gig ram för att det ska fungera helt smärfritt. Hoppas det hjälper dig att fatta ett beslut 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.google.se/search?hl=sv&q=iMac+Agere&meta=

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ap...Agere&meta=

iMac är inte helt utan problem då det fortfarande är Agere-FW istället för TI (Texas Instrument) i dessa (och MB). Vissa kort funkar inte alls (t ex RMEs FW-kort, men det finns omvägar som funkar tillfälligt) och andra fungerar men inte lika bra som med TI (kan inte köras med lägsta latency t ex).

Ok! Bra att veta... Och det är ingenting som Apple planerar att årgärda eller?? Det är ingen där ute som har jobbat på iMac själv och har koll på hur kraftfulla dom är att mixa musik på??

Dom är tillräckligt kraftfulla! Jag sitter på en iMac 2.0Ghz med 4bg ram och det fungerar nice. Jag har aldrig testat något MEGA projekt men jag har inte det behovet. Det skiljer klart lite prestanda mellan modellerna men inte något som du kommer att märka direkt. Om jag hade haft råd hade jag satsat på 24" 2,8Ghz och valt till det bättre grafik kortet.

Den konfigurationen kostar 16.455,00:- mot 18.555,00:- som 3,06ghz går på. 260mhz + 180mb extra hd är inte motiverat att kosta 2.100,00:- extra

Jag hade kompletterat med att maxa ramminnet och köpt en WD Studio Edition 1TB vilket mellanskillnaden räcker till. Like a glove!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis lämnat "PC-träsket" efter åratal av konfigurering, drivrutinsstrul, optimering, mm.

Min iMac 24 tum, 3,06 GHz + Focusrite Saffire Pro 10 anlände häromdagen och än så länge ser allt ljust ut 🙁

Det rullar på bra men för säkerhets skull har jag beställt extern firewire HD + 4Gb RAM.

/

iLasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Då skulle jag slagit till på den billigaste, 2,4an. Jag hade nog inte lagt till mer hd utrymme ändå, utan siktat på en stor extern sådan och maxat ram. Ha bara OS samt program på den interna och allt annat på den externa med olika partitioner. Blir enkelt att ha ordning och reda plus att det gör det lite enklare om du skulle vilja formattera om hdn i iMacen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Då skulle jag slagit till på den billigaste, 2,4an. Jag hade nog inte lagt till mer hd utrymme ändå, utan siktat på en stor extern sådan och maxat ram. Ha bara OS samt program på den interna och allt annat på den externa med olika partitioner. Blir enkelt att ha ordning och reda plus att det gör det lite enklare om du skulle vilja formattera om hdn i iMacen.

Men hur funkar det egentligen på en Mac. Kan jag använda CPU:n bättre till Logic om jag har ett större grafikkort, eller varför skulle jag tjäna på att välja till ett större?? Jag ska ju egentligen bara mixa och lyssna på musik i den. Kanske kolla på DVD om andan faller på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Då skulle jag slagit till på den billigaste, 2,4an. Jag hade nog inte lagt till mer hd utrymme ändå, utan siktat på en stor extern sådan och maxat ram. Ha bara OS samt program på den interna och allt annat på den externa med olika partitioner. Blir enkelt att ha ordning och reda plus att det gör det lite enklare om du skulle vilja formattera om hdn i iMacen.

Vad ska man med partitioner till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Då skulle jag slagit till på den billigaste, 2,4an. Jag hade nog inte lagt till mer hd utrymme ändå, utan siktat på en stor extern sådan och maxat ram. Ha bara OS samt program på den interna och allt annat på den externa med olika partitioner. Blir enkelt att ha ordning och reda plus att det gör det lite enklare om du skulle vilja formattera om hdn i iMacen.

Men hur funkar det egentligen på en Mac. Kan jag använda CPU:n bättre till Logic om jag har ett större grafikkort, eller varför skulle jag tjäna på att välja till ett större?? Jag ska ju egentligen bara mixa och lyssna på musik i den. Kanske kolla på DVD om andan faller på :rolleyes:

Nej men du kan spela tuffare spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Då skulle jag slagit till på den billigaste, 2,4an. Jag hade nog inte lagt till mer hd utrymme ändå, utan siktat på en stor extern sådan och maxat ram. Ha bara OS samt program på den interna och allt annat på den externa med olika partitioner. Blir enkelt att ha ordning och reda plus att det gör det lite enklare om du skulle vilja formattera om hdn i iMacen.

Men hur funkar det egentligen på en Mac. Kan jag använda CPU:n bättre till Logic om jag har ett större grafikkort, eller varför skulle jag tjäna på att välja till ett större?? Jag ska ju egentligen bara mixa och lyssna på musik i den. Kanske kolla på DVD om andan faller på :rolleyes:

Nej men du kan spela tuffare spel.

hehehe...Passar mig utmärkt 😉 Känns ändå som att jag kommar att göra vissa prestandavinster jämfört med min ganska trötta Atlon64:a på 2.21 GHz med 4GB kasst 400Mhz ram. Eller tänker jag helt fel??

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra åsikter!

Men om dom mindre modellerna räcker såpass bra är jag kanske inte så sugen på att pröjsa för en med större skärm... För det könns som att det kostar en del;) Om man siktar in sig på 20"arna känns det kanske inte som att det är nån större idé att köpa 2.66an istället för 2.4an, om man köper till en större disktill den mindre modellen??

Jag fläskade till med iMac 24" direkt och det var en viss skillnad mot träskPC:ns 19", som i sig kändes rätt stor. Men idag hade jag valt 20" alla gånger. Tycker inte de tre laxarna man fick betala mer var värt det. Visserligen lite snabbare processor men det märks knappt av i det dagliga livet. Annars var specen i stort densamma.

Men visst; man får ju skrolla lite mer på en 20"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierar in vad jag tidigare skrivit (här är länken till tråden).

Då var en iMac 3,06GHz hemma och jag har testat av FireWire-kontrollern som är av Agere-fabrikat (Lucent (ID 5901) och jag har hittills inte stött på några som helst problem. Sitter just nu och installerar Logic 8 Studio, kör iTunes via ett Apogee Ensemble ljudkort (FireWire 400-port) med FW400 till FW400 kabel, (FireWire Kabel 6/6 pin 4.5m IEEE 1394a) och lyfter samtidigt över data från den externa hårddisken (Seagate FreeAgent Pro 1TB) via FireWire (FireWire800-port med FW800 till FW400 kabel, (FireWire 800 Kabel 9/6 pin 1.8m IEEE 1394b)). Med dessa kablar och utrustning kommer jag aldrig att överstiga de totalt sett 800MBit/s som iMacen har som begränsning.

Värt att nämnas är att man skall kolla upp så att externa FireWire-produkter verkligen fungerar med Agere-chipet som sitter i iMacen.

Likaså valde jag att låta Apple sätta i totalt 4GB RAM och att man får med ett NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB grafikkort i 3.06GHz iMacen istället för ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB som man får med i övriga iMacar. Valde också till iWork paketet som jag tycker slår Office-paketet på fingrarna i alla avseenden utom ett, excel (som faktistk är en riktigt bra produkt från Microsoft), men för gemene man är numbers fullt tillräckligt.

Har haft datorn i cirka två månader och har ännu inte stött på problem. Skirvbordet är rent och snyggt, är mycket nöjd med bildskärmen och det som låter "mest" är självbruset i mina monitorer och den externa hårddisken som susar lite förstrött. Ljudet är inget som hörs om man inte lyssnar efter det eller tänker på det och ljudet drunknar så fort jag skickar på musik på svag volym så det är inget som stör. World of Warcraft med maxade grafikinställningar brukar flyta på runt 60fps och jag har hitintills aldrig stött i taket med RAM-minnet. Det enda jag inte gillar är Apples Mighty Mouse som är för platt, för liten för min hand och bara har en fysisk knapp utan ett "mushjul" som man kan klicka på. Lösningen blev en Razer Deathadder där jag använder drivrutinerna för Razer Deathadder Lunar White för att få alla inställningar man kan önska för var musknapp! Och så levde de lyckliga i alla sina dagar... 😛

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

God afton!

Jag är på G att skaffa Mac och det lär bli någon form av iMac, så jag tänkte att jag skulle kunna få lite respons från andra som använder iMac till musikskapande. Vilka "storlekar" har folk, och hur långt räcker dom olika modellerna till??

Jag kan tycka att 2,4GHz dualcore låter lite, men jag har inte har nån större nytta av en stor skärm skulle jag kunna spara in några tusenlappar där, och det kanske räcker... Eller måste man kräkas upp stålar till en 24" modell så man kan maxa processorn?? Hur mycket prestanda skiljer det mellan 2,4 resp. 2,66, 2,8 och 3,06 GHz?? Ramen har jag som sagt redan planerat att maxa (tror att 4 gig är max för alla modeller), men det antar jag att man tjänar på att göra själv;) Eller??

Sen vore det lite riktigt gött med lite synpunkter på firewireportar och sånt. Är det några ljudkort som garanterat inte funkar med iMac och Leopard??

Ha det gott

/Rasmus

Vet du bara hur du ska snåla med systemanvändningen så räcker 2,4GHz med råge gott och väl. Vill du inte snåla med användningen kommer inte 3.06 räcka heller.

Jag använder själv en MacBook 2,16GHz och 2 GBRam. Det fungerar mer än utmärkt. Det är klart att om man får för sig att köra 70 spår med de fetaste instrumentpluggarna så blir det problem. Bara så enkla saker som att bounca ned allt till audio (går ju även att bounca ned effektsends) gör att ett projekt på 100 spår kan belasta datorn mycket lite. Lär man sig bara anpassa sig till begränsade resurser är det inget problem. Man kommer aldrig få obegränsade resurser. Det finns liksom ändå ingen dator som är oövervinnelig utan man måste ändå ibland anpassa sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quarryman (oregistrerad)

Efter vääldigt många år med pc har jag idag beställt min nya musikdator! Det blev en Imac 3.06 med det lilla grafikkortet, 4 gb ram och ett apogee duet ljudkort. Så nu är det bara att vänta, 2-3 veckors lev.tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vääldigt många år med pc har jag idag beställt min nya musikdator! Det blev en Imac 3.06 med det lilla grafikkortet, 4 gb ram och ett apogee duet ljudkort. Så nu är det bara att vänta, 2-3 veckors lev.tid.

Du kommer inte att ångra dig!

Jag lämnade PC-träsket för några månader sen och är hur lycklig som helst.

Men jag börjar tycka synd om tjejen som fick min Vista-PC.

Hon har det inte lätt ☺️

Men jag varnade henne...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Frågor, frågor, frågor;) Här kommer en till...

Är det core 2 Duo som gäller oavsett hur snabb processor man köper, eller har dom snabbare modellerna en annan processor??

Hörde ryktas om att det satt en core 2 Extreme i 3.06:an...kanske?? 😮

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
LogIslandProduction (oregistrerad)

Jahapp. Nu sitter man här och undrar vad man ska välja, jag har tänk gå över till Mac men har hört om problemen med det nya FW-chipen i iMac:arna.

Har läst lite o kollat runt lite i olika forum och alla verkar ha problem med det interfacet jag har (RME FF800). Typ. Det känns ju inte heller så lockande att behöva göra halvdana lösningar med externa Hd.

Ska man unvika iMac tills dom har en slutgiltig lösning? Eller blir man tvungen att köpa en Macpro (och bli riktigt fattig) för att vara säker på problemfri användning?

PS. Jag kör krävande produktioner med mkt effekter och många spår (både midi och audio). Vill inte vara så begränsad för ibland skenar det iväg. 😮

Redigerat av LogIslandProduction
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man unvika iMac tills dom har en slutgiltig lösning? Eller blir man tvungen att köpa en Macpro (och bli riktigt fattig) för att vara säker på problemfri användning?

PS. Jag kör krävande produktioner med mkt effekter och många spår (både midi och audio). Vill inte vara så begränsad för ibland skenar det iväg. 😮

Jag har dålig koll på iMacen men köper du en Macpro så lär du aldrig behöva oroa dig för att få slut på datorkraft. Helt galen maskin. Har du pengarna så rekommenderar jag ett köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...