Jump to content
Annons

Konflikt mellan ljudkort och CPU? Högfrekvent missljud


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Har ett fruktansvärt problem och är i desperat behov av hjälp!

Jag har den senaste tiden upplevt att när jag ska lägga gitarr av främst strata- eller tele- typ så har där funnits ett högfrekvent surr….

Först trodde jag att det bara är gitarrmickarna som plockar upp ngn elektronisk störning men icke….det här låter inte riktigt som brummande stratamickar.

Konfiguration:

Moderkort: Asus P5K P35

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Minne : 4gb Crucial DDR2 PC5300

Grafik: Sapphire Radeon HD 3450 512MB

Ljudkort: EMU 1820M (drivrutiner 2.1)

PSU: Antec true power 380w

Övrigt : Liquid Mix via firerwire

Cubase 4.1.3

Win XP Pro sp2

Idag har jag försökt söka metodiskt och har testat saker som att byta gitarrsladd, olika gitarrer, ta ström från ett annat uttag, stänga av all elektronisk utrustning i studion som inte behövs o fan o hans moster.

Ljudet hörs bara samtidigt som jag slår an strängarna och är därför förvillande likt en störning som uppstår av dåligt skärmade gitarrmickar men det ÄR inte det.

Ljudet behöver inte passera Cubase för att missljudet ska höras utan jag får störningen även om jag i EMU Patchmix sätter på en dist i effektracket och drar upp volymen.

Efter ett tag kopplade jag in en linebox som har en jordlyft och i ena läget så lyckas jag att få störljudet konstant om jag skruvar NER volympoten på gitarren….skruvar jag upp volymen på gitarren försvinner ljudet tills jag spelar.

I detta läge med det högfrekventa surret konstant skruvade jag upp volymen på ljudkortet och satte på lurar. Jag märkte då att om jag klickar på ngt så ”reagerar” surret med ett extra litet ”elektroniskt” ljud (lite i stil med hur ett telefonmodem låter eller data från ett kassettband…som när man laddade ett spel till Commodore 64 men inte lika hysteriskt mycket)

Missljudet verkade vara kraftigare ju större grafisk förändring som skedde på skärmen (t.ex. om jag har minimerat Cubase och är på skrivbordet och klickar på Cubase i aktivitetsfältet så programmet ritas upp igen)

Trodde därför att mitt grafikkort och ljudkort inte kommer överens. Det finns naturligtvis inga synliga konflikter i enhetshanteraren.

Ljudkortet delar IRQ med några ”Intel® ICH9 Family Universal USB Host Controller” (tror den hade IRQ 18) men i alla fall inte med grafikkort.

Jag testade att stänga av moderkortets inbyggda ljudkort i bios, ta bort mitt trådlösa nätverkskort och slutligen att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats…nu fick den IRQ 17 istället och delar det med bl.a. nätverkskort men detta hjälpte inte.

För att se om det kan vara ngt annat än en konflikt med grafikkortet så testade att komprimera några filer med WinRAR och mycket riktigt blev det en förändring i surret….man kan helt enkelt säga att MIN DATOR GNISSLAR NÄR DEN TÄNKER !!!!!! : (

Det här missljudet MÅSTE bort !!!

Saker jag ännu inte testat men som känns långsökta är uppdatering av bios, uppdatering av drivrutiner för CPU, helt inaktivera firewirekretsar (dom var av VIA-typ) spruta CRC 556 på cpun, byta nätaggregat (har inte precis ngt att byta med)…

Ngn inställning som behöver göras för att jag har en flerkärnig processor?

HJÄÄÄÄÄÄLP

Tusen tack

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du provat med annan ljudkälla in i ljudkortet typ,

cd, bas, sångmick eller synth för att se om det är nått galet med ljudkortets ingångar??

Har du testat att byta ingångar??

Kanske du skulle jobba dej metodiskt fram för att utesluta vissa felkällor i hårdvaran,

t.ex byta plats på ljudkortet (utesluta pci-fel), byta kablage ect ect..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du provat med annan ljudkälla in i ljudkortet typ,

cd, bas, sångmick eller synth för att se om det är nått galet med ljudkortets ingångar??

Har du testat att byta ingångar??

Kanske du skulle jobba dej metodiskt fram för att utesluta vissa felkällor i hårdvaran,

t.ex byta plats på ljudkortet (utesluta pci-fel), byta kablage ect ect..

att testa olika signalkällor som sångmick eller cd har jag inte gjort men ska genast (dock existerar problemet med trots att jag testat att byta mellan flera gitarrer och basar)

det övriga har jag dessvärre testat utan resultat 🙂

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu testade jag att inaktivera mitt EMU ljudkort och testa moderkortets inbyggda Realtek AC97 ljudkort med ASIO 4all drivisar men jag behövde inte ens installera dom sistnämnda....så fort jag pluggade in ett par hörlurar så kunde jag höra samma sorts R2D2 ljud som tidigare så fort jag klickade på ngt 🙂

jag har även testat att uppdatera drivrutinerna för chipset och även dra ur cd-rom + en hårddisk så att det inte är strömaggregatet som får jobba för hårt.

ska nu ge mig på att försöka flasha bios....problemet är att jag inte har en diskettstation i den datorn....vet ngn om det går lika bra att köra från en cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

the plot thickens.....

har nu testat att uppdatera bios utan resultat....har även inaktiverat en massa hårdvara även det utan resultat......efter ett tag upptäckte jag att jag kunde uppnå detta R2D2-liknande störljud genom att tex. ha "windows media player" i en storlek som tar ca 50% av skärmen och dra omkring programmet över skärmen.....då låter det inte helt olikt att scratcha....detta med datorns inbyggda ljudkort

testade att ställa ner grafikkortet från 32 till 16 bitar och då ändrade störljudet karaktär....det fanns fortfarande där men det mest högfrekventa var borta vilket fick mig in på grafikkortspåret igen...

jag uppdaterade drivisarna till grafikkortet (vilket jag natuligtvos borde ha börjat med) och R2D2 ljudet försvann MEN....när jag sen återgick till att föröka spela in gitarr i Cubase så fanns det ursprungliga problemet kvar.....R2D2 ljudet och missljudet jag får i Cubase är så lika så jag trodde bestämt att det var samma problem men icke....

ska försöka testa några tänkbara (men långsökta) felkällor imorrn men om ngn har en idé så länge så är det varmt välkommet

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du möjlighet så flytta endera grafikkort eller ljudkort längre i från varandra (annan slott pci-expressplats etc).. Jag sätter en femma på att det är Grafikkortet som stör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där gnisslande ljudet har jag haft i nån gammal dator där jag satt en extern SCSI-Zipdrive i och så fort den började läsa uppstod ett "fnisslande" ljud i audioströmmen.. kom o tänka på att jag faktiskt haft det i ytterligare en dator och då enbart när disken började läsa ( kanske var samma dator.. minns ej, men hade ytterligare ett bygge med en intern SCSI-disk oxå) , men jag kommer inte ihåg vad det var som gjorde att det försvann..

EDIT: Läste vad du skrivit men kunde inte se hur du löst jordningen.. kan du försöka fixa så alla boxar o prylar jordar i serie och sen in i datorchassiet? har du kollat så det inte är någon lös kontakt/anslutning på ditt EMU? Har du kollat om det är en digital anslutning som är aktiv och har någon intern förstärkning påslagen?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

JAG HAR LÖST PROBLEMET!!!!!! 🙂 och jag känner mig samtidigt som en idiot...det låg mitt framför näsan på mig 😎

noise reduction i guitarrig skapar ett digitalt missljud som är tydligast vid ganska rena gitarrljud....stänger jag av noise reduction är problemet väck

MEN det var oxå en kombination av andra problem som lurade mig....jag skrev tidigare att ljudet även förekom direkt i EMUs patchmix om jag distade det där....det visade sig alltså vara ett annat missljud (som jag har kallat R2D2-ljudet) men som var tillräckligt likt ljudet i guitarrig för att jag skulle tro att det var samma problem....R2D2 fick jag alltså bukt med genom att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet....att flytta ljudkortet till annan PCI plats (vilket jag testade tidigare) hjälpte inte.

dessutom har jag en del dåligt skärmade gitarrer och jag har dessutom inte jordad ström i studion (gammalt hus) men jag testade att dra in det med förlängningskabel från tvättstugan. dessa små störmoment förrvirrar oxå i felsökandet.

EDIT: Läste vad du skrivit men kunde inte se hur du löst jordningen.. kan du försöka fixa så alla boxar o prylar jordar i serie och sen in i datorchassiet? har du kollat så det inte är någon lös kontakt/anslutning på ditt EMU? Har du kollat om det är en digital anslutning som är aktiv och har någon intern förstärkning påslagen?

Lundin, jag förstår inte helt hur du menar med att koppla så att alla prylar jordar i serie (inte så bra på ström)....nästan allt sitter på samma vägguttag med grenkontakter förutom mitt digitalpiano som sitter i ett annat uttag men på samma grupp. men som sagt är strömmen ojordad. jag har säkert en del såna små problem att fixa oxå så tips mottages tacksamt

TUSEN TACK till alla som har bemödat sig att hjälpa mig 🙂

Petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

JAG HAR LÖST PROBLEMET!!!!!! 😆 och jag känner mig samtidigt som en idiot...det låg mitt framför näsan på mig 😉

noise reduction i guitarrig skapar ett digitalt missljud som är tydligast vid ganska rena gitarrljud....stänger jag av noise reduction är problemet väck

MEN det var oxå en kombination av andra problem som lurade mig....jag skrev tidigare att ljudet även förekom direkt i EMUs patchmix om jag distade det där....det visade sig alltså vara ett annat missljud (som jag har kallat R2D2-ljudet) men som var tillräckligt likt ljudet i guitarrig för att jag skulle tro att det var samma problem....R2D2 fick jag alltså bukt med genom att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet....att flytta ljudkortet till annan PCI plats (vilket jag testade tidigare) hjälpte inte.

dessutom har jag en del dåligt skärmade gitarrer och jag har dessutom inte jordad ström i studion (gammalt hus) men jag testade att dra in det med förlängningskabel från tvättstugan. dessa små störmoment förrvirrar oxå i felsökandet.

EDIT: Läste vad du skrivit men kunde inte se hur du löst jordningen.. kan du försöka fixa så alla boxar o prylar jordar i serie och sen in i datorchassiet? har du kollat så det inte är någon lös kontakt/anslutning på ditt EMU? Har du kollat om det är en digital anslutning som är aktiv och har någon intern förstärkning påslagen?

Lundin, jag förstår inte helt hur du menar med att koppla så att alla prylar jordar i serie (inte så bra på ström)....nästan allt sitter på samma vägguttag med grenkontakter förutom mitt digitalpiano som sitter i ett annat uttag men på samma grupp. men som sagt är strömmen ojordad. jag har säkert en del såna små problem att fixa oxå så tips mottages tacksamt

TUSEN TACK till alla som har bemödat sig att hjälpa mig 🙂

Petri

Grattis till att du hittade problemet!!

.. Fundera inte mer på det där jorda-enheterna-i-serie-tipset isf.. tanken var att ansluta en flerkardelig kabel till en chassiskruv på en enhet och leda den från enhet till enhet och i slutänden ansluta en vanlig jordad stickpropp ( ansluta kabeln till jordpunkten i stickproppen alltså ) o sen ner i skarvdosan för 220V.. men har du inte jordade uttag i din lägenhet får du under INGA omständigheter prova detta tips.. risken är att prylarna blir strömförande 😄

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...