Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem. Så fort jag stänger av programmet och mitt projekt och sen öppnar upp det igen så går CPU´n upp till max och stannar där. Jag hör inget ljud och kan inte fortsätta med min låt. Enormt frustrerande när jag har kommit så långt med den!

När jag kollar i Audiosettings så ser det ut som att det är något problem med "underruns", för där bläddrar det uppåt i siffror hela tiden..

Jag är inte så haj på den tekniska delen, jag vill bara göra musik!

Jag använder ett Yamaha-ljudkort (GO46)

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du belastar datorn för mycket, kanske du kör för många vst syntar/effekter eller så kanske du behöver höja din latency på ljudkortet. Sen så kan du ju kolla en extra gång om du har multithreaded processor någonting påslaget :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

tordA

Har haft igång FL när jag har varit ute i c:a tre timmar och den är fortfarande maxad. Underruns är uppe på 70000 nu (om det säger er någonting..)

base10

Latencyn ligger på 9.6 nu, är det bra, eller ska jag höja/sänka? Fattar noll om sånt där.. (Har en Vaio 2.4 GHZ Dual core med 4 GB i RAM).

Multithreaded processor?...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett problem. Så fort jag stänger av programmet och mitt projekt och sen öppnar upp det igen så går CPU´n upp till max och stannar där. Jag hör inget ljud och kan inte fortsätta med min låt. Enormt frustrerande när jag har kommit så långt med den!

När jag kollar i Audiosettings så ser det ut som att det är något problem med "underruns", för där bläddrar det uppåt i siffror hela tiden..

Jag är inte så haj på den tekniska delen, jag vill bara göra musik!

Jag använder ett Yamaha-ljudkort (GO46)

Hjälp!

Hej

Det där brukar hända om det är någon plugg som är lite buggig. Öpnna mixern och stäng av plugg efter plugg tills att CPU går ner igen. Ibland fungerar det bara att ladda om den plugg som strular (ta bort/lägg till). Kom ihåg att spara dina inställningar som ett preset bara. Funkar inte det får du byta till en annan plugg helt enkelt.

Det brukar hända mig lite då och då, men det kan givetvis finnas en uppsjö förklaringar.

Om du inte kan göra enligt ovan pga CPU belastning, testa att ta bort pluggarna en efter en i pluginkatalogen innan du startar DAW:en.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

tordA

Har haft igång FL när jag har varit ute i c:a tre timmar och den är fortfarande maxad. Underruns är uppe på 70000 nu (om det säger er någonting..)

base10

Latencyn ligger på 9.6 nu, är det bra, eller ska jag höja/sänka? Fattar noll om sånt där.. (Har en Vaio 2.4 GHZ Dual core med 4 GB i RAM).

Multithreaded processor?...

9.6 är rätt så låg latency, jag kör omkring 40ms skulle jag tro 😕

sen den där multi är till för dualcore processorer, det för så att programmet kan arbeta med båda kärnorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

mixtur

Tack för hjälpen! Tog bort en vst, "Upstereo" från alla kanaler som jag hade den på, så funkade det igen!

Jävla skitplugg det där..

du kan fortfarande använda den om du lägger den bara på en kanal och sen låter de andra kanalerna gå genom den innan till mastern 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

mixtur

Tack för hjälpen! Tog bort en vst, "Upstereo" från alla kanaler som jag hade den på, så funkade det igen!

Jävla skitplugg det där..

du kan fortfarande använda den om du lägger den bara på en kanal och sen låter de andra kanalerna gå genom den innan till mastern 🙂

Exakt likadana problem kan uppstå om man har var sitt echo/reverb på typ alla instrument.

Bättre att klunga ihop en reverb på som alla ljud går igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Base10

10ms är inte särskilt lågt, snarare standard-latency.

40ms är däremot jävligt högt 🙂

Svårt att spela in skulle nog jag tycka.

Om det bara är jag då, för hoss mig kommer ljudet direkt med 40ms, och märker ingen skillnad när den är lägre :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Base10

10ms är inte särskilt lågt, snarare standard-latency.

40ms är däremot jävligt högt 🙂

Svårt att spela in skulle nog jag tycka.

Om det bara är jag då, för hoss mig kommer ljudet direkt med 40ms, och märker ingen skillnad när den är lägre :S

När du spelar upp ljud spelar det ingen roll, men om du till exempel linar en gitarr/keyboard eller spelar ett mjukvaruinstrument från ett midikeyboard borde du fan i mig höra fördröjningen... 😛

Personligen finner jag det ytterst svårt att spela med sådan latency :>

(Saknar inte min gamla dator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Base10

10ms är inte särskilt lågt, snarare standard-latency.

40ms är däremot jävligt högt 🙂

Svårt att spela in skulle nog jag tycka.

Om det bara är jag då, för hoss mig kommer ljudet direkt med 40ms, och märker ingen skillnad när den är lägre :S

När du spelar upp ljud spelar det ingen roll, men om du till exempel linar en gitarr/keyboard eller spelar ett mjukvaruinstrument från ett midikeyboard borde du fan i mig höra fördröjningen... 😛

Personligen finner jag det ytterst svårt att spela med sådan latency :>

(Saknar inte min gamla dator)

Jo, det fastnar inte som det i pianorollen när jag spelar på keyboarden så där har du . Men det är lätt o rätta till sen 🙂. Fick mitt ljudkort o fungera på 12ms latency för någon dag sedan (jippi) 🙂

(saknar min gamla dator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Base10

10ms är inte särskilt lågt, snarare standard-latency.

40ms är däremot jävligt högt 😛

Svårt att spela in skulle nog jag tycka.

Om det bara är jag då, för hoss mig kommer ljudet direkt med 40ms, och märker ingen skillnad när den är lägre :S

När du spelar upp ljud spelar det ingen roll, men om du till exempel linar en gitarr/keyboard eller spelar ett mjukvaruinstrument från ett midikeyboard borde du fan i mig höra fördröjningen... 🙂

Personligen finner jag det ytterst svårt att spela med sådan latency :>

(Saknar inte min gamla dator)

Jo, det fastnar inte som det i pianorollen när jag spelar på keyboarden så där har du . Men det är lätt o rätta till sen 🙂. Fick mitt ljudkort o fungera på 12ms latency för någon dag sedan (jippi) 🙂

(saknar min gamla dator)

Om du aktiverar "Direct monitoring", så har du lyssningen i princip utan latency medan du spelar in audio (midi kan man inte "fuska" med på det sättet... 🙂 ). Nackdelen är att du i så fall inte kan lyssna med plugineffekter, utan enbart med det torra direktljudet (som jag själv trivs bättre med, men det är ju lite olika vad man gillar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...