Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska köpa mickar och har bestÀmt mig för att köpa Sm57'or till elgitarr, sen Àr problemet, vilken ska jag ha till elbasen? Max 1000:-

Annons
Postat
  Alexho sa:
Max 1000:-
😉

Det fÄr du inga bra mikrofoner för. Den billigaste miken med nÄgorlunda respons för bas Àr AKG D11 som ligger pÄ tusenlappen.

Jag rekommenderar att du sparar pengarna tills du har rÄd med en bÀttre basmik.

Postat
  Linus sa:
  Alexho sa:
😉

Det fÄr du inga bra mikrofoner för. Den billigaste miken med nÄgorlunda respons för bas Àr AKG D11 som ligger pÄ tusenlappen.

57:or kan man lira in bas med, tÀnk dock pÄ att de har lite dÄlig basupptagning sÄ stÀll upp basen pÄ stÀrkaren och stÀll micken en aning off axis.

Det gÄr fÄ till mycket bra elbasljud med en 57:a

drloop (oregistrerad)
Postat

En billig bandmick, kan det funka tro?

Postat
  drloop sa:
En billig bandmick, kan det funka tro?

Det Àr möjligt. Fast om sanningen ska fram Àr billiga bandmickar bland det sÀmsta jag hört. De har ingenting med dyra bandmickar att göra. BÀttre med en billig dunamisk eller kondensator dÄ. De lÄter för det mesta snarlikt sina förebilder.

Har mixat bas inspelad med en SM58 och det har funkat bra. Har mixat bas inspelad med en ADK Vienna och det har funkat ypperligt. Utan lajnat komplement.

Postat

Àr inte sÀker pÄ om det gÄr o koppla in instrumentet till ljudkortet, men tror inte det.

Det Àr just av den anledningen som underlÀttar nÀr man arbetar med elektronisk musik.

Men för 1000kr sÄ fÄr du nog inte mycket mikrofon, kanske nÄgot begagnat isÄfall.

Postat
  Hansar sa:
  Linus sa:
  Alexho sa:
😄

57:or kan man lira in bas med, tÀnk dock pÄ att de har lite dÄlig basupptagning sÄ stÀll upp basen pÄ stÀrkaren och stÀll micken en aning off axis.

Det gÄr fÄ till mycket bra elbasljud med en 57:a

Mja, sĂ€tter du 57:a framför sĂ„ mĂ„ste du lajna basen för att fĂ„ nĂ„gon tyngd. 😑

En 57:a kan plocka upp skön harmonisk dist och ge karaktÀristik för att blanda in, men det Àr inte mer Àn sÄ.

Postat
  base10 sa:
Àr inte sÀker pÄ om det gÄr o koppla in instrumentet till ljudkortet, men tror inte det.

Det Àr just av den anledningen som underlÀttar nÀr man arbetar med elektronisk musik.

Men för 1000kr sÄ fÄr du nog inte mycket mikrofon, kanske nÄgot begagnat isÄfall.

Inte :rolleyes: Det finns det! Ge exempel istÀllet.

Jag har sjÀlv spelat in bas med Sm58'or. Tyckte det var bra men ville bara kolla lite vad ni anvÀnder. Min budget Àr tyvÀrr 1000:-

Är redan uppe i 60 000:- med saker som jag ska bestĂ€lla nu, och en mick för 1000:- fuckar bra, ska Ă€ven anvĂ€nda line..

Postat
  Alexho sa:
  base10 sa:

Inte :rolleyes: Det finns det! Ge exempel istÀllet.

Jag har sjÀlv spelat in bas med Sm58'or. Tyckte det var bra men ville bara kolla lite vad ni anvÀnder. Min budget Àr tyvÀrr 1000:-

Är redan uppe i 60 000:- med saker som jag ska bestĂ€lla nu, och en mick för 1000:- fuckar bra, ska Ă€ven anvĂ€nda line..

Kan lova nÀstan att SM58 blandad med en lajn blir kanon! Billiga grejer Àr ofta underskattade! SM58 funkar till allt frÄn kagge till sÄng, bas till gitarr....-allt hÀnger pÄ vad du har för grundljud!

Rock on!

dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

jag brukar blanda nÄn baskaggemick, typ shure beta 52 eller akg d 112 eller nÄt liknande med en sm57. tycker personligen det brukar bli vÀldigt bra. tryck och tydlighet i kaggemicken och karaktÀr i 57an. kanske kan hitta nÄn av dom beggad för under 1000-lappen...

dr.kaufman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.