Jump to content
Annons

Hitta boven

Recommended Posts

squareone (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har lyckats upptäcka en oönskad efterklang i studion som för bara en vecka sen låt tiptop.

Troligen i närheten av mikrofonen. Det kan vara precis vad som hellst men troligen är det runt pulpeten.

Resonansen är på 280-286 Hz och framträder givetvis bara när den produceras av speakern.

Har själv varit inne och gapat och knackat för att lyckas höra vad som låter, utan resultat. Jag hör den dock tydligt och klart när en speaker pratar.

Metall eller trä gissar jag.

Några tips på hur jag kan generera denna ton på egen hand inne i studion eller ta reda på vad som "sjunger med"?

Läser ev svar senare i kväll (hungrig som en apa)

Tack på förhand..

Annons
squareone (oregistrerad)
Postat
  squareone sa:
Hej!

Jag har lyckats upptäcka en oönskad efterklang i studion som för bara en vecka sen låt tiptop.

Troligen i närheten av mikrofonen. Det kan vara precis vad som hellst men troligen är det runt pulpeten.

Resonansen är på 280-286 Hz och framträder givetvis bara när den produceras av speakern.

Har själv varit inne och gapat och knackat för att lyckas höra vad som låter, utan resultat. Jag hör den dock tydligt och klart när en speaker pratar.

Metall eller trä gissar jag.

Några tips på hur jag kan generera denna ton på egen hand inne i studion eller ta reda på vad som "sjunger med"?

Läser ev svar senare i kväll (hungrig som en apa)

Tack på förhand..

Jag förtydligar mig.

Hur luskar jag ut vad det är som sjunger i studion i närheten av mikrofonen när jag inte med vanlig bonnalogik klarar det?

Att studion har olika toppar och dalar i frekvensåtergivning och att hitta dessa är inte vad jag är ute efter. Jag vill hitta materialet som sjunger just på denna frekvens = ca 280 Hz. Hur göra?

Förstår om frågan är för enkel/svår att bringa klarhet i.

drloop (oregistrerad)
Postat

En liten stående våg. Prova att flytta micken i rummet.

Postat
  squareone sa:
Att studion har olika toppar och dalar i frekvensåtergivning och att hitta dessa är inte vad jag är ute efter. Jag vill hitta materialet som sjunger just på denna frekvens = ca 280 Hz. Hur göra?

Är du säker på att det inte är en stående våg?

Postat

Har du kanske ett notställ där plattan är av plåt, så kan det mycket väl ringa vid olika frekvenser.

Ställ annars upp en högtalare där speakern brukar sitta och spela upp den aktuella frekvensen genom att skapa den med en synt eller i Wavelab eller vilka program du har som kan generera toner. Sedan knallar du runt lite och letar upp VAD som sjunger med genom att lyssna och prova att dämpa lite här och där med händerna.

squareone (oregistrerad)
Postat
  drloop sa:

Tack för svar.

Hur yttrar sig dessa då och hur mäter jag upp och släcker ut?

Rummet har ju inte reagerat så här förr. Och mikens placering ändras ju hela tiden utifråns speakerns längd och önskemål.

Det är ju också så att det är vid relativt små amplituder som det uppkommer.

Min gissning. Inte rummets utformning som ger problemet.

Jag är som du märker inne på att nåt material återger frekvensen och inte rummets dimensioner i sig. Om mitt antagande är rätt, hur hittar jag resonansen?

drloop (oregistrerad)
Postat
  squareone sa:
  drloop sa:

Tack för svar.

Hur yttrar sig dessa då och hur mäter jag upp och släcker ut?

Rummet har ju inte reagerat så här förr. Och mikens placering ändras ju hela tiden utifråns speakerns längd och önskemål.

Det är ju också så att det är vid relativt små amplituder som det uppkommer.

Min gissning. Inte rummets utformning som ger problemet.

Jag är som du märker inne på att nåt material återger frekvensen och inte rummets dimensioner i sig. Om mitt antagande är rätt, hur hittar jag resonansen?

Jag tror mer på rummet. Står micken i ett hörn? Kan du flytta ut micken mitt i rummet? Är det ett litet rum?

squareone (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Har du kanske ett notställ där plattan är av plåt, så kan det mycket väl ringa vid olika frekvenser.

Ställ annars upp en högtalare där speakern brukar sitta och spela upp den aktuella frekvensen genom att skapa den med en synt eller i Wavelab eller vilka program du har som kan generera toner. Sedan knallar du runt lite och letar upp VAD som sjunger med genom att lyssna och prova att dämpa lite här och där med händerna.

Ja, nåt sånt. Ska verkligen testa, men det är bökigt.

Bord av trä. Har en viss ton.

Notställ av trä på bordet. Har också en ton.

Har dock inte haft problem tidigare. Bara med lampan, men den ligger på 1.3 Khz.

http://img88.imageshack.us/my.php?image=1002714pw1.jpg

Postat

Det kan ju också uppstå svagare stående vågor mellan micen och bordskivan, om micen är ovanför bordet - eller kanske mellan micen och notställets platta, beroende på placeringen. Testa i så fall t ex att lägga någon sorts absorbent på bordet, så att ljudet får svårare att studsa tillbaks därifrån...

squareone (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Det kan ju också uppstå svagare stående vågor mellan micen och bordskivan, om micen är ovanför bordet - eller kanske mellan micen och notställets platta, beroende på placeringen. Testa i så fall t ex att lägga någon sorts absorbent på bordet, så att ljudet får svårare att studsa tillbaks därifrån...

Kolla bilden

Som du säger, mellan mik och notställ skulle det kunna hända grejer. Vanligtvis så är det enda problemet med denna setup, en urfasning av ljudet ju mer triangel det blir = mik, mun, notställ. Men det är nåt jag kan leva med och jobba mot.¨

Så på måndag blir det till att trycka in en test-ton. Inte mycket annat att göra då.

När jag väl hittat källan, om det nu är materialet, vad göra?

squareone (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Claes sa:
Jag ser inte riktigt hur micstället ser ut, men är det ett par fjädrar som håller upp det? I så fall är det kanske fjädrarna som ger en efterklang. Testa i så fall att dämpa dem med någon sorts absorbent.

Det är fixat.. med filtar. Funkar finfint

Inte det som är boven. Men jag ska hitta det.

Tack för svaren Claes m.fl.

Trevlig helg

Redigerat av squareone
Postat
  squareone sa:
  Claes sa:

Kolla bilden

Som du säger, mellan mik och notställ skulle det kunna hända grejer. Vanligtvis så är det enda problemet med denna setup, en urfasning av ljudet ju mer triangel det blir = mik, mun, notställ. Men det är nåt jag kan leva med och jobba mot.¨

Så på måndag blir det till att trycka in en test-ton. Inte mycket annat att göra då.

När jag väl hittat källan, om det nu är materialet, vad göra?

Dämpa källan...? 🙂

Det beror ju på vad det är som låter och om det går att dämpa på något vettigt sätt.

Du får nog göra lite försök och återkomma, så ska det nog gå att hitta på något när man vet vad det är som bråkar... 😮

Postat (redigerat)
  Claes sa:

Stående vågor kan inte uppstå mellan en yta och tomma luften, minst två ytor krävs.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Postat

Man får inte glömma bort att vissa röster har vissa egenskaper också. Har haft en sångare som gav et rundgångsliknande ljud kring 10 kHz, i alla befintliga mickar.

Och en annan som gav bröstresonanser kring 300 Hz som var helt omöjliga att eq'a bort.

Sedan finns det "sämre" placeringar i ett rum, oavsett akustikbehandling. Så mitt bästa tipsw är att flytta micken.

squareone (oregistrerad)
Postat
  joachime sa:
Man får inte glömma bort att vissa röster har vissa egenskaper också. Har haft en sångare som gav et rundgångsliknande ljud kring 10 kHz, i alla befintliga mickar.

Och en annan som gav bröstresonanser kring 300 Hz som var helt omöjliga att eq'a bort.

Sedan finns det "sämre" placeringar i ett rum, oavsett akustikbehandling. Så mitt bästa tipsw är att flytta micken.

Jag vet, vissa röster är omöjliga att begripa sig på och jobba med men lyckligtvis är de få.

Problemet uppstod på sista dagen med en kvinnlig uppläsare för att på nästkommande produktion återkomma med samma beteende, likaså en kvinnoröst. Exakt samma frekvens ca 281Hz uppstod.

Så jag vill nästan till 99% utesluta att det skulle komma från själva "talorganet". Dessutom går den Eq:a bort i efterprod till stor del, just därför att den ligger still på samma frekvens.

Återkommer i morgon om jag hinner kolla.

Tackar och önskar skön söndag

• 4 veckor senare...
squareone (oregistrerad)
Postat

Då var man tillbaks på jobbet efter semestern.

Tror att det där med tonen är löst nu. Har testat att jobba med annat puffskydd. Ett som han på mikrofonen.se skickade med när vi hyrde en extra gefell 930. Kan säga att det fungerar som en dröm för vårt ändamål än så länge. Inga puffs, inga toner. Det är i någon slags skumplast.

Vet inte om det finns att köpa än. Iaf, det tidigare metallpuffskyddet får vila ett tag.

Känns betrygggande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.