Jump to content
Annons

PQ-kodning


debatt

Recommended Posts

PQ-kodning, är det ett samlingsnamn/samlande kodningsbegrepp i ett brännarprogram för de ISRC-koder och den CD Text man lägger in?

Så beskrivs det ungefär iaf av Co-Print.

I mitt brännarprogram kan jag lägga in ISRC och kompositör/artist etc (vilket väl är vad som menas med CD Text eller?), olika för varje låt.

Vad jag undrar är om jag fattat rätt, eller om man ska ansöka nånstans även om PQ-koder...

😮

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PQ-kodning, är det ett samlingsnamn/samlande kodningsbegrepp i ett brännarprogram för de ISRC-koder och den CD Text man lägger in?

Så beskrivs det ungefär iaf av Co-Print.

I mitt brännarprogram kan jag lägga in ISRC och kompositör/artist etc (vilket väl är vad som menas med CD Text eller?), olika för varje låt.

Vad jag undrar är om jag fattat rätt, eller om man ska ansöka nånstans även om PQ-koder...

😮

//debatt

PQ-kodning handlar också om start och stopp tider för de olika spåren, och vilka områden av disken som ska läsas om den som lyssnar på skivar t.ex. hoppar mellan låtar och håller på.

Det är ingenting som du måste ansöka om, men det är inte alla bränningsprogram som hanterar det. Vilket använder du??

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kör Wavelab vid mastring och Sonic Record Now (SRN) t.ex. som brännarprogram.

SRN har ställbart pre-gap, man kan skriva in kompositör, artist, ISRC.

Men Wavelab kanske hanterar PQ-koder?

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Wavelab vid mastring och Sonic Record Now (SRN) t.ex. som brännarprogram.

SRN har ställbart pre-gap, man kan skriva in kompositör, artist, ISRC.

Men Wavelab kanske hanterar PQ-koder?

//debatt

Du kan lägga in ISRC-koder och hela köret - och Wavelab ger dig möjlighet att ändra mellanrum mellan låtarna och allt annat också - så det finns egentligen ingen anledning att använda ett annat program för bränningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. WaveLab ska väl vara helt lysande att bränna ur, vad man har hört.

Själv använder jag CD-Architect, vilket kan rekommenderas. Om man inte har nytta av ljudredigeringen i WaveLab är det så mycket billigare, och dessutom lättare att förstå. Tycker jag asså😮

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lägga in ISRC-koder och hela köret - och Wavelab ger dig möjlighet att ändra mellanrum mellan låtarna och allt annat också - så det finns egentligen ingen anledning att använda ett annat program för bränningen.

Jag måste ha nån lätt version av Wavelab, för det är inte mycket man kan göra med det; eq, hifi chorus, normalize, gain, crossfades och lite annat.

Ser inget om några PQ- eller ISRC-koder där eller mellanrum, eller exakt VAR går man in för att bränna med Wavelab överhuvudtaget?

☺️

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lägga in ISRC-koder och hela köret - och Wavelab ger dig möjlighet att ändra mellanrum mellan låtarna och allt annat också - så det finns egentligen ingen anledning att använda ett annat program för bränningen.

Jag måste ha nån lätt version av Wavelab, för det är inte mycket man kan göra med det; eq, hifi chorus, normalize, gain, crossfades och lite annat.

Ser inget om några PQ- eller ISRC-koder där eller mellanrum, eller exakt VAR går man in för att bränna med Wavelab överhuvudtaget?

☺️

//debatt

File - New - Basic Audio CD...

Står förstås annars i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

File - New - Basic Audio CD...

Står förstås annars i manualen...

File - New - ger mig bara en ruta "Audio Properties", där jag kan välja bit resolution och sample rate. Har sökt på "Basic Audio cd" under "Help, men det blir inget svar, inte heller för sökord som "burn cd", "burning", "make an audio cd" etc. Däremot "basic recording procedures".

Såg att det var en lättversion nu, vilket inte var konstigt eftersom jag googlade fram priset för riktiga Wavelab...

Men det verkar vara värt att satsa på så småningom!

😲

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

File - New - Basic Audio CD...

Står förstås annars i manualen...

File - New - ger mig bara en ruta "Audio Properties", där jag kan välja bit resolution och sample rate. Har sökt på "Basic Audio cd" under "Help, men det blir inget svar, inte heller för sökord som "burn cd", "burning", "make an audio cd" etc. Däremot "basic recording procedures".

Såg att det var en lättversion nu, vilket inte var konstigt eftersom jag googlade fram priset för riktiga Wavelab...

Men det verkar vara värt att satsa på så småningom!

:rolleyes:

//debatt

Eller CD-Archtect för under tusingen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Instämmer. WaveLab ska väl vara helt lysande att bränna ur, vad man har hört.

Själv använder jag CD-Architect, vilket kan rekommenderas. Om man inte har nytta av ljudredigeringen i WaveLab är det så mycket billigare, och dessutom lättare att förstå. Tycker jag asså😄

Jag använder själv Sonys CD-Architect och jag tycker att det är ett mycket bra program. 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. WaveLab ska väl vara helt lysande att bränna ur, vad man har hört.

Själv använder jag CD-Architect, vilket kan rekommenderas. Om man inte har nytta av ljudredigeringen i WaveLab är det så mycket billigare, och dessutom lättare att förstå. Tycker jag asså😄

Jag använder själv Sonys CD-Architect och jag tycker att det är ett mycket bra program. 😆

Aha coolt, laddade precis ner testversion av det, får testa då!

Måste bränna en master snart nämligen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...