Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok...

Är det nĂ„gon som vet ifall det finns nĂ„gon kompressor som kan komprimera olika mycket pĂ„ ovan- och undersidan pĂ„ ljudvĂ„gen?

Tex...Jag har en lÄt som, om man kollar pÄ den i en wave-editor, Àr -3dB ovanför nollstrÀcket och -6dB under. Finns det nÄgon kompressor som kan komprimera endast övre halvan?

Annons
Postat

NÀ... DCoffset Àr vÀl nÀr mitten inte Àr vid minimum, men i det hÀr fallet Àr minimum vid mitten, men topparna Àr inte lika lÄngt ut pÄ bÄda sidor...

Postat
Är det nĂ„gon som vet ifall det finns nĂ„gon kompressor som kan komprimera olika mycket pĂ„ ovan- och undersidan pĂ„ ljudvĂ„gen?

Jag har inget svar pÄ din frÄga egentligen...

Men appropÄ asymmetriska vÄgformer. Vissa mikrofoner (eller Àr det ljudkÀllorna) verkar ha högra signalstyrka pÄ den ena sidan nollstrecket. Har sett det i Cubase nÀr jag zoomat in t ex ett spÄr med inspelad bastrumma. Det mÄste vÀl pÄverka ljudet, men kanske inte alltid i negativ bemÀrkelse.

Eller Àr det effekten av billiga mikstÀrkare?

• 3 veckor senare...
Postat
NÀ... DCoffset Àr vÀl nÀr mitten inte Àr vid minimum, men i det hÀr fallet Àr minimum vid mitten, men topparna Àr inte lika lÄngt ut pÄ bÄda sidor...

Jag kollade upp det och sÄ hÀr sa de pÄ en sajt:

"Also, if the waveform you're looking at is

pretty much symmetrical, but it's not centered around 0 -- i.e. the

positive peaks are higher than the negative peaks are low, or vice

versa -- then that's a DC offset."

Verkar som om jag hade rÀtt.

Postat

Jag hÄller med punkrockdude, det torde med största sannolikhet vara DC-offset!

Postat

Jag hÄller inte riktigt med. Mindre skillnader i transientstorlek uppÄt/nedÄt gör inte en vÄgform offset. DC-offset innebÀr att en statisk spÀnning pÄverkar signalen sÄ att det tÀnkta neutrala vilolÀget hamnar nÄgon annanstans Àn vid noll.

Postat

Jag Àr inte vÀrst hajj pÄ detta, men ifall allt hade varit hel och hÄllet off center sÄ hade det kanske varit konstant DC-Offset. Kan det inte vara periodiska DC-offsets ocksÄ?

Postat (redigerat)

Det var det jag var inne pÄ tidigare i trÄden, assymetriska vÄgformer och om de pÄverkar ljudet.

Edit: Nu skrev jag fel igen...

Redigerat av joachime
Postat
Jag har en lÄt som, om man kollar pÄ den i en wave-editor, Àr -3dB ovanför nollstrÀcket och -6dB under.

LÄter det illa dÄ...eller Àr det mest grafiskt störande?

Postat

Det lĂ„ter inte illa, men ifall man kan fĂ„ ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 😆

Postat
Det lĂ„ter inte illa, men ifall man kan fĂ„ ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 😑

Hmmm...kör hĂ„rd kompression till limitering med en treshold pĂ„ -6dB sĂ„ lĂ€r det vĂ€l bara pĂ„verka ljudet mellan -3 dB och -6 dB. Det Ă€r vĂ€l det som man kan göra med den pluggen som Majken pekade pĂ„, samtidigt som man kan ha lĂ€ttare komprimering nedanför -6 dB. Utan den pluggen borde man vĂ€l kunna göra det i typ tvĂ„ steg. kompressor/limiter först, och kompressor i steg tvĂ„ om sĂ„ önskas. Det hĂ€r var helt teoretiskt tĂ€nkt, och det brĂ€nner skalle sĂ„ jag kan ju ha fel đŸ˜Č

Postat
Det lĂ„ter inte illa, men ifall man kan fĂ„ ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 🙂

Är det en hel mix eller ett enskilt spĂ„r du pratar om?

Om det Àr ett enskilt spÄr i en mix tror jag inte att ditt resonemang stÀmmer. Jag tror inte du behöver bry dig om enskilda vÄgformers symmetri om dom lÄter bra i mixen.

Om det dĂ€remot Ă€r en komplett mix du pratar om sĂ„ stĂ€mmer ditt resonemang. I sĂ„ fall skulle det vara intressant att ta reda pĂ„ varför vĂ„gformen ser ut som den gör. Är topparna assymmetriska vid varje cykel eller Ă€r det pĂ„ enstaka Ă„terkommande toppar, t ex bastrummeslagen?

Kan du lĂ€gga upp en liten snutt sĂ„ man fĂ„r lyssna (och kolla 🙂 )

Postat
Det lĂ„ter inte illa, men ifall man kan fĂ„ ner -3 till -6 kan jag ju höja allt med 6dB och inte 3dB som annars. 😉

Är det en hel mix eller ett enskilt spĂ„r du pratar om?

Om det Àr ett enskilt spÄr i en mix tror jag inte att ditt resonemang stÀmmer. Jag tror inte du behöver bry dig om enskilda vÄgformers symmetri om dom lÄter bra i mixen.

Om det dĂ€remot Ă€r en komplett mix du pratar om sĂ„ stĂ€mmer ditt resonemang. I sĂ„ fall skulle det vara intressant att ta reda pĂ„ varför vĂ„gformen ser ut som den gör. Är topparna assymmetriska vid varje cykel eller Ă€r det pĂ„ enstaka Ă„terkommande toppar, t ex bastrummeslagen?

Kan du lĂ€gga upp en liten snutt sĂ„ man fĂ„r lyssna (och kolla 🙂 )

Precis. Det gÀller hela mixar, annars hade det ju som sagt inte varit nÄt problem.

Det Ă€r pĂ„ bastrummeslagen som det syns, precis som du sa. 🙂

TyvĂ€rr har jag ingen möjlighet att lĂ€gga upp, har inget webutrymme... Men fĂ„r jag sĂ„ ska jag fĂ„ upp nĂ„nting om jag hittar det igen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.