Jump to content
Annons

Steinberg Cubase 4 Essential


Lost

Recommended Posts

Hej!

Jag har kikat lite på Cubase 4 (Essential, 1367,50Kr från Thomann.de). Det jag vill göra med programet är att i framtiden kunna spela in el-gitarr, digitala trummor och köra rewire med Reason.

Är detta möjligt med essential versionen? kan tänka mig att dom har tagit bor en del grejor. Vilka saker är det dom har tagit bort om man jämför med Hela Cubase 4?

Och när jag snackar om att spela in el-gitarr så menar jag via NI's Guitar rig software edition! 😄 Och inte via mick osv osv.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
En jämförelse mellan de olika Cubase-versionerna hittar du HÄR. 🙂

Tack Claes!

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltså jag fattar att det är något som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😮

Finns det någon demo version av Cubase 4? 🙂

Redigerat av Lost
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
En jämförelse mellan de olika Cubase-versionerna hittar du HÄR. 🙂

Tack Claes!

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltså jag fattar att det är något som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😮

Finns det någon demo version av Cubase 4? 🙂

Du kan köra midklaviatur och spela in syntar i essential. Tror det syftar på det där när man via ethernet kan koppla ihop Cubase med syntar som har ethernet, kallas det "Studio Connection" månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

En jämförelse mellan de olika Cubase-versionerna hittar du HÄR. 🙂

Tack Claes!

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltså jag fattar att det är något som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😮

Finns det någon demo version av Cubase 4? 🙂

Du kan köra midklaviatur och spela in syntar i essential. Tror det syftar på det där när man via ethernet kan koppla ihop Cubase med syntar som har ethernet, kallas det "Studio Connection" månne?

Okej tack så mycket drloop!

Nah någonting med ethernet har jag då inte! men bra att man kunde använda MIDI klaviaturen också! 😄 sålänge man kan använda lite VST'er också så är ju det guld värt! effekter etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad menar dom egentligen med "External Instruments = No" .. alltså jag fattar att det är något som inte funkar, men menar dom t.ex. MIDI-synthar osv? 😮

Självklart funkar MIDI-klaviaturer, syntar, keyboards och andra externa MIDI-instrument.

Det som menas med External Instruments i Steinbergs lista är en funktion med detta namn. Med External Instruments konfigurerar du midiportar/ljudingångar/patchlistor m.m och sparar det i programmet.

Istället för att skapa 1 midispår och 1 audiospår skapar du 1 "Instrument Track" där allt sitter ihopsytt. Kopplingar/routing är klart!

Och du får kompensationen för delay så allt är i synk, såväl mjukvara som hårdvara.

Detsamma gäller External FX. Har du t ex en bra hårdvarukompressor kan du konfigurera denna som extern effektenhet. Sedan kan du lätt lägga till din kompressor i mixern (patchad och klar). Du behöver inte rota med Aux send som ska leda till en bussutgång i ditt ljudkort och returen som kommer tillbaka på t ex ingång 7.

Har du satt upp External FX och External Instruments blir det snabbare att jobba med Cubase helt enkelt.

Men jag tror att du klarar av att använda C4 Essential och konfigurera två spår. Ett för MIDI och ett för audio. 🙂

EDIT: Du kan köra Instrument Track i C4 Essential också, men du får göra routing osv. och köra VST-instrument.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ner på stan innan och köpte Cubase special 😮 Vill läsa lite om hur själva Cubase fungerar och se om detta är någonting för mig. Det var därför jag tänkte mig Essential versionen, för den är inte sådär överdrivet dyr som hela Cubase 4. Sen behöver jag inte all den teknik som ingår i hela versionen ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen behöver jag inte all den teknik som ingår i hela versionen ändå.

Ja, det är många stackare som kör med större DAW än de egentligen behöver och sedan går de vilse bland alla extra funktioner de inte behöver och tröttnar på hela musicerandet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Sen behöver jag inte all den teknik som ingår i hela versionen ändå.

Ja, det är många stackare som kör med större DAW än de egentligen behöver och sedan går de vilse bland alla extra funktioner de inte behöver och tröttnar på hela musicerandet istället.

+1

Och man kan alltid uppgradera senare när man fått kläm på grejerna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det jag menar! 🙂 Skulle det nu visa sig framöver att jag verkligen behöver den extra tekniken så får jag väl uppdatera mig till Cubase 4 Studio eller bättre. Men detta tycker jag låter bra! ska undersöka lite mera sen blir det nog en beställning på Essential 😮

Tack för er hjälp! återkommer till tråden om det skulle dyka upp något annat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...