Jump to content
Annons

Utgivning på olika cd


debatt

Recommended Posts

Hej!

Mitt andra inlägg i Studio Forum totalt rör utgivning av en låt på olika cd:s.

Jag ska släppa/ge ut/bränna en cdr av en mycket begränsad utgåva (limited edition di kallar't). Tänkte sedan använda de pengarna till att låta trycka upp 500 ex. Så var tanken.

Jag är ju "bara" hobbymusiker.

Men nu har ett amerikanskt skivbolag hört av sig - och vill ha med mig på en samlings-cd. Hursomhelst låter det kul och lovande.

Synpunkter? Vad bör jag tänka på?

😛

//debatt

p.s. Varför räknas detta inlägg också som mitt första?? d.s.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Mitt andra inlägg i Studio Forum totalt rör utgivning av en låt på olika cd:s.

Jag ska släppa/ge ut/bränna en cdr av en mycket begränsad utgåva (limited edition di kallar't). Tänkte sedan använda de pengarna till att låta trycka upp 500 ex. Så var tanken.

Jag är ju "bara" hobbymusiker.

Men nu har ett amerikanskt skivbolag hört av sig - fråga mig inte hur de fått nys om mig - och vill ha med mig på en samlings-cd. Hursomhelst låter det kul och lovande.

OM de nu vill ha med den av mig valda låten på den samlings-cdn, så får ju den ett ISRC-nummer/kod. Hur gör jag sedan när jag ska lägga samma låt på min cd som ska komma ut strax, dvs. innan augusti månads utgång.

Sedan skriver de också något om att det kostar 600 SEK (för täckande av vissa utgifter, mastring, grafikarb, frakt m.m.) att vara med, men vad jag förstår så får man en del ex själv hemsänt också.

De skriver vidare att "You have to sign some paper work saying it's ok for us to use the song". Men att de inte kommer att äga någon copyright eller licensrättighet överhuvudtaget. Vad kan det betyda? "Use" i vilka sammanhang månntro?

Synpunkter? Vad bör jag tänka på?

😛

//debatt

p.s. Varför räknas detta inlägg också som mitt första?? d.s.

Jag fick nåt liknande erbjudande förut och det företaget försökte blåsa mig rejält. De krävde mycket mer pengar av mig än vad du nämner nu, men jag föreslår att du läser lite i min tråd om ämnet för säkerhets skull:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31839

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv. Det är verkligen brådis!!

Väntar svar. Det är ju lite snabba ryck, vilket normalt inte passar mig, men...

😏

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten ges ut hos dem först, så ska den behålla samma ISRC-kod även om du lägger in den på en skiva som du ger ut i egen regi senare och där ISRC-koden är helt annorlunda på alla andra låtar. Den ursprungliga ISRC-koden ska alltså följa med låten i tid och evighet, så länge du inte gör en annan version - för då ska den nya versionen ha en ny ISRC-kod. Har du fått egen tillverkarkod, så att du kan lägga in korrekta ISRC-koder själv på den kommande skivan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna, 600 SEK, ska täcka frakten och paketeringen av skivorna, mastringsjobb och grafikjobb med skivan.

Oavsett om det är 20 band så är priset helt orealistiskt.

Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv.

Inget , Det är ju din ISRC kod och det är just denna som måste användas annars har radiostationer ingen koll på vems låt det är.

Finnst tusentals sådana här " Promotors bla bla Mixtape Hit å Dit " och liknande som påstår att dom har dessa och dessa kontakter men doch vissa kostnader.Vilket säker stämmer MEN dom har å andra sidan intäkter via försäljningen vilket du inte kommer få del av så

av säg 1000 så är 995 oseriösa eller för oteblerade och bör inte samarbetas med framför allt inte om det kostar.

Vad som förbryllar mig mest är att de verkar ha bestämt sig för att ha med mig redan, utan att ha hört låten jag väljer. Och det som finns på MySpace är inget jag egentligen vill spela upp för någon, det ligger där mer som löjliga testgrejer, för att jag ville ha nåt där bara... tills de riktiga låtarna blir klara menar jag. Det är ju skiten de hört, tänk om de tackar nej till det braiga.

Vilket ännu mera tyder på att allt är bara ett sätt att lura av dig pengar.

Fråga dig själv om dina låtar är tillräckligt bra för att hamna på någons album ( Hela Produktionen , Mixning , Arr , Sång , Mastring ) Om inte

bör du starkt överväga om det är värt att kasta pengar i sjön.

Och om det är det skulle sådana här erbjudanden inte vara så lockande då skivbolag eller Artister bör ha fått upp öronen för dig.

Moderna Nigeria/Somalia/ brev är ett sätt att beskriva dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst hela den andra tråden du länkade till nu. Tack för den, det var verkligen en varningens finger, allt är inte guld som glimmar.

De som jag fått mail ifrån har gett ut åtskilliga samlingssivor inom olika genrer, även om de är nya i gamet. Där är INGA promo-cds.

Skivorna finns att köpa via amazon.com bl.a. och hos affärer i USA.

De skriver att jag skulle passa ypperligt på den kommande skivan, vilken blir deras 41:a utgivning, och jag får själv välja en låt, vilket jag nu gjort.

Pengarna, 600 SEK, ska täcka frakten och paketeringen av skivorna, mastringsjobb och grafikjobb med skivan. Det ska ställas i proportion till att det ska vara 18-20 band med på skivan, varav 10 är spikade redan. Har ingen aning om antal ex, med läser man kommentarer från såna som varit med på någon av deras skivor så är det proffsigt skött. Någon enstaka av de som varit med är MySpace friend till mig. Det är väl djungeltrumman som gått...

Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv. Deras skiva ska ges ut slutet av Juli, så det är verkligen brådis!!

Jag skrev ett svarsmail till ansvarig som jag fått erbjudandet ifrån, där jag frågade en del saker, vilket de INTE svarat på ännu. Sedan skickade jag en Friends Request, för de var inte friends på MySpace till mig när jag fick erbjudandet (konstigt?). Då accepterade hon friends-förfrågan. Idag skrev jag ett tredje mail/snabbmess, att jag nu valt ut låten och undrade i vilket format de ville ha den: wav-fil i mail eller via e-mail.

Väntar svar. Det är ju lite snabba ryck, vilket normalt inte passar mig, men...

Vad som förbryllar mig mest är att de verkar ha bestämt sig för att ha med mig redan, utan att ha hört låten jag väljer. Och det som finns på MySpace är inget jag egentligen vill spela upp för någon, det ligger där mer som löjliga testgrejer, för att jag ville ha nåt där bara... tills de riktiga låtarna blir klara menar jag. Det är ju skiten de hört, tänk om de tackar nej till det braiga.

😏

//debatt

Jag tycker fortfarande att det låter lite skumt, men 600 är ju småpengar. Iallafall jämfört med 500 pund som The White ville ha av mig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om låten ges ut hos dem först, så ska den behålla samma ISRC-kod även om du lägger in den på en skiva som du ger ut i egen regi senare och där ISRC-koden är helt annorlunda på alla andra låtar. Den ursprungliga ISRC-koden ska alltså följa med låten i tid och evighet, så länge du inte gör en annan version - för då ska den nya versionen ha en ny ISRC-kod. Har du fått egen tillverkarkod, så att du kan lägga in korrekta ISRC-koder själv på den kommande skivan?

"En annan version" är ett intressant fenomen. Om jag mastrar annorlunda än vad de gör (eq, kompr, toningar) är det samma eller en annan version då? Jag tror du menar att det trots allt blir samma version då? En annan version är väl ett annat arrangemang t.ex.

😏

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

ska den låt jag skickar vara klar beträffande frekvensnivåer och kompression? Jag läste nångång, tror det var från The Cutting Room, att man inte bör mastra en redan mastrad produkt. Dvs, om jag redan jobbat med eq och kompression på den version jag skickat in blir det svårt att sedan ändra det igen. Idéer?

Mixning ska vara klar ja , Mastringen i sig korrigerar vissa misstag som du troligtvis har i mixen och ser till att den blir optimal i volym.

Så du bör inte ha en limiter på som pumpar upp volymen om den skall mastras.

hur mycket är rimligt att anta att de kommer att mastringsjobba,

För dom pengarna kommer dom troligtvis ENBART lägga på en limiter och komprimera sönder låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Pengarna, 600 SEK, ska täcka frakten och paketeringen av skivorna, mastringsjobb och grafikjobb med skivan.

Oavsett om det är 20 band så är priset helt orealistiskt.

Egentligen inte, 500 ex av en cd kostar runt 8000 SEK om man inte mastringsjobbar alltför mycket, utan kopierar rakt av.

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller också lackar de ur, eftersom jag direkt kontrade med frågor om procentfördelning av intäkter, antal ex av cd:n etc.

Är de seriösa så lackar de inte, så ligg på och kolla upp allt innan du skickar iväg nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv.

Inget , Det är ju din ISRC kod och det är just denna som måste användas annars har radiostationer ingen koll på vems låt det är.

Fan att det ska va så bråttom... Känner mig stressad.

😏

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

I Mina ögon är det bortkastat av framför nedanstående anledningar.

1. Du har ingen kontroll över spridning , layout , slutgiltga ljudet m.m m.m som du skulle ha vid ett eget släpp eller via skivbolag.

2. Du har ingen möjlighet att kapitalisera på responsen då du inte vet vilka städer skivan släppts i ( för dom pengarna är USA inte troligt. )

3. Minimal eller ingen möjlighet att få feedback om vad folk tycker om dina låtar.

Får erbjudanden om sånt här nästan dagligen och ALLT låter bara som massa S**Tsnack.

Kommer dock att bidra med ett par låtar till Mixtapes men då känner jag Artisterna personligen och

i dom fall jag inte känner artisterna känner jag Produktionsbolaget bakom och att JAG ska betala för att få vara med

är uteslutet utan tvärtom , Jag får betalt för att producera/skriva låt/låtar till kommande Mixtapes.

Att nå lyckan i USA genom att vara med på en Compilation Skiva är väldigt väldigt väldigt tveksamt.

Bättre att du sparar pengarna och spenderar mer tid att promota dig själv på nätet , göra spelningar ( om det nu går )

och framför allt skapa kontakter i sverige och andra länder genom Tex Myspace.

Tryck upp din skiva själv istället och skicka runt till skivbolag , distrubitörer osv och hoppas på det bästa , Chansen att någon nappar är nog

större en den vägen du överväger att ta. Visst det e lockande och inte så mycket pengar MEN kan man inte skörda frukten av det är det ju helt meningslöst.

Men ibland gårt det ju faktiskt , Kolla bara på Roxette och varför dom blev stor i Usa och sedan resten av världen.En radiodj var allt som krävdes och sedan timing , engegemang från skivbolaget och lite tur.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, spara pengarna! Använd tiden till att hitta dj:s som vill spela dina låtar live och var med och kolla. Det kan vara väldigt intressant och se hur folk reagerar. Fulla människor är väldigt krassa, så du får feedback direkt. Dessutom kan du se reaktioner på partier av din musik du inte hade väntat dig. Tur kommer till alla, men frågan är om man är beredd att skörda då. Se till att du är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv.

Inget , Det är ju din ISRC kod och det är just denna som måste användas annars har radiostationer ingen koll på vems låt det är.

Jo, men om de hinner först, så blir det ju deras ISRC-kod.

Fan att det ska va så bråttom... Känner mig stressad.

😏

//debatt

Skapa en egen ISRC-kod redan nu om du vill ha din egen kod där. Om du planerar att släppa en skiva själv inom kort, så vet du förmodligen redan vilken ordnng låtarna ska ligga i på skivan, så det är bara att meddela att den låten du skickar, har den ISRC-kod som du säger till dem at den har (om det nu blir av...).

Kolla med ifpi, så att du får din tillverkarkod omgående i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar här och nu på att göra allt annat färdigt därför (tänker främst eq etc).

Vilket är Mixning och det bör du eller någon anna göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där.

En dryg femhundring för att komma med på en platta ser jag mer som en kul grej och inte för att försöka göra lyckan "over there".

Oavsett kostnad så är det bortkastade pengar.Om det skulle börja hända saker å folk blir interesserade kommer du ju inte kunna följa upp då du sitter i Sverige och skiva finns i Californien.Satsa på den marknaden ( Musikaliskt & Geografiskt ) som passar dig.

Bättre att spendera den Femhundringen på att trycka upp 100 ex av skivan och ge ut den till rätt personer än att skivan ges ut till 500 eller vad nu upplagan är slumpmässiga människor.Och om det är 20 eller fler akter som ska samsas på skivan är det lätt att du druknar i mängden material.

Men om du anser att det är värt det och resultatet kvittar så " By all means " delta och " Break a leg " lycka till och hoppas att dom e seriösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv.

Inget , Det är ju din ISRC kod och det är just denna som måste användas annars har radiostationer ingen koll på vems låt det är.

Jo, men om de hinner först, så blir det ju deras ISRC-kod.

Fan att det ska va så bråttom... Känner mig stressad.

😏

//debatt

Skapa en egen ISRC-kod redan nu om du vill ha din egen kod där. Om du planerar att släppa en skiva själv inom kort, så vet du förmodligen redan vilken ordnng låtarna ska ligga i på skivan, så det är bara att meddela att den låten du skickar, har den ISRC-kod som du säger till dem at den har (om det nu blir av...).

Kolla med ifpi, så att du får din tillverkarkod omgående i så fall.

Tack! Låtordningen har jag klart för mig sedan LÄNGE.

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar här och nu på att göra allt annat färdigt därför (tänker främst eq etc).

Vilket är Mixning och det bör du eller någon annan göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där.

Nu tänkte jag på Wavelab som jag mastrar i, och där finns eq som ett mastringsverktyg och i vissa andra mastringsmöjligheter.

Brorsan brukar på sina grejer "normalisera" och höja nivåer efter varje enskilt ljudpålägg redan i inspelningsarbetet varje gång. Är det bra?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag funderar här och nu på att göra allt annat färdigt därför (tänker främst eq etc).

Vilket är Mixning och det bör du eller någon annan göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där.

Nu tänkte jag på Wavelab som jag mastrar i, och där finns eq som ett mastringsverktyg och i vissa andra mastringsmöjligheter.

Brorsan brukar på sina grejer "normalisera" och höja nivåer efter varje enskilt ljudpålägg redan i inspelningsarbetet varje gång. Är det bra?

🙂

//debatt

Normalise som är en destruktiv metod är inget att rekommendera på enskilda spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar här och nu på att göra allt annat färdigt därför (tänker främst eq etc).

Vilket är Mixning och det bör du eller någon annan göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där.

Nu tänkte jag på Wavelab som jag mastrar i, och där finns eq som ett mastringsverktyg och i vissa andra mastringsmöjligheter.

Brorsan brukar på sina grejer "normalisera" och höja nivåer efter varje enskilt ljudpålägg redan i inspelningsarbetet varje gång. Är det bra?

🙂

//debatt

Att bara normalisera ändrar inte mycket. Möjligtvis volymen en smula, förutsatt att du inte har mixat med på tok för låg volym. EQ och dynamik förblir exakt det samma. Mixa ner hela projektet till en 24-bits ljudfil och lämna över till någon annan att göra mastringen. Det är i princip omöjligt att göra en bra mastring på sina egna låtar, man är för "nära" för att kunna vara objektiv. Och vet du inte vad det är du vill justera så skall du definitivt låta någon annan göra jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar här och nu på att göra allt annat färdigt därför (tänker främst eq etc).

Vilket är Mixning och det bör du eller någon annan göra , Mastring är ( Om Mixningen är bra ) att justera några db här å där.

Nu tänkte jag på Wavelab som jag mastrar i, och där finns eq som ett mastringsverktyg och i vissa andra mastringsmöjligheter.

Brorsan brukar på sina grejer "normalisera" och höja nivåer efter varje enskilt ljudpålägg redan i inspelningsarbetet varje gång. Är det bra?

🙂

//debatt

Normalise som är en destruktiv metod är inget att rekommendera på enskilda spår.

Det är dessutom en helt meningslös omväg som är slöseri med tid, eftersom man höjer på exakt samma sätt genom att dra upp reglarna när man mixar. Ett problem - litet, men dock 😏 - är också att man gör en extra processering om man gör så - och varje processering äter lite på ljudkvaliteten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid normalisera ett ljudspår du just spelat in, men som sagt, förutsatt att du inte spelat in på toklåg nivå så höj regeln istället. Har du spelat in på tok för lågt så gör om gör rätt. Det brusar troligtvis sjukt mycket och låter rejält illa för du har slängt bort de flesta av dina dyrbara bittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det ju inte mycket pengar det handlar om, utan risken är väl isf att de kommer i ett senare läge att begära mer pga en eller annan anledning och då har du redan betalat 600 kronor "som går förlorade om du inte lägger in ytterligare pengar". Detta är ju visserligen bara en teori om vad som skulle kunna hända...

Att de har bråttom tyder ju också på att det inte står rätt till med allt. Det är väl en av de vanligaste teknikerna som folk som luras använder: "försök få igenom dealen så fort som möjligt så inte kunden hinner tänka efter"... Se om det går att vänta, om de verkligen är intresserad så kommer de förmodligen även att vara det vid nästa kompilation som de sätter ihop, och då har du förmodligen tid att undersöka med vad dealen mellan er kommer att vara under tiden fram till det.

Har du testat att googlat något på deras namn/kompilationernas namn för att se om du hittar några kommentarer från andra de har varit i kontakt med tidigare?

Om du undertecknar några papper, se då till så att det är ordentligt specificerat vad de får göra med din musik och under hur lång tid det får dessa rättigheter. Ta gärna hjälp av någon som har gjort sånt tidigare, eller fråga om det här på forumet om du är osäker.

600 kr är ju dock som sagt inte speciellt mycket. Känner du att du kan riskera pengarna och du tror att det är ok så kör på. Trist om man blir blåst, men om det blir ett bra resultat så är det förmodligen helt klart värt pengarna.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Som sagt så är det ju inte mycket pengar det handlar om, utan risken är väl isf att de kommer i ett senare läge att begära

600 kr är ju dock som sagt inte speciellt mycket. Känner du att du kan riskera pengarna och du tror att det är ok så kör på./H.

Hela grejen är ju också den att jag är på gång med min fullängdare här.

Jag har kollat in skivbolagets webbsida. Och kollar man in MySpace så dröser det av nöjda "kunder".

🙂

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så är det ju inte mycket pengar det handlar om, utan risken är väl isf att de kommer i ett senare läge att begära mer pga en eller annan anledning och då har du redan betalat 600 kronor "som går förlorade om du inte lägger in ytterligare pengar". Detta är ju visserligen bara en teori om vad som skulle kunna hända...

Att de har bråttom tyder ju också på att det inte står rätt till med allt. Det är väl en av de vanligaste teknikerna som folk som luras använder: "försök få igenom dealen så fort som möjligt så inte kunden hinner tänka efter"... Se om det går att vänta, om de verkligen är intresserad så kommer de förmodligen även att vara det vid nästa kompilation som de sätter ihop, och då har du förmodligen tid att undersöka med vad dealen mellan er kommer att vara under tiden fram till det.

Har du testat att googlat något på deras namn/kompilationernas namn för att se om du hittar några kommentarer från andra de har varit i kontakt med tidigare?

Om du undertecknar några papper, se då till så att det är ordentligt specificerat vad de får göra med din musik och under hur lång tid det får dessa rättigheter. Ta gärna hjälp av någon som har gjort sånt tidigare, eller fråga om det här på forumet om du är osäker.

600 kr är ju dock som sagt inte speciellt mycket. Känner du att du kan riskera pengarna och du tror att det är ok så kör på. Trist om man blir blåst, men om det blir ett bra resultat så är det förmodligen helt klart värt pengarna.

/H.

Frågan är vad de menar med "sign some papers saying it's ok to use your song". Hela grejen är ju också den att jag är på gång med min fullängdare här och för deras temaskiva så är det bara två låtar som kan passa. Ingen av dem tror jag särskilt mycket på. Hade det varit någon av de tre bästa av de totalt tretton spåren hade jag inte satsat att först komma med på samlingen, tror jag. Det känns bara så. Å andra sida, om det funkar seriöst med dem så är det märkligt att försöka få draghjälp till plattan genom att välja ut en ok/bra låt, men ingen av de bästa kanske. De bästa låtarna är i andra genrer nämligen.

Men man vet ju inte allt på förhand. Och de vill väl ha grejerna typ senast måndag antar jag.

Jag har kollat in skivbolagets webbsida. Och kollar man in MySpace så dröser det av nöjda "kunder" (heter det så?).

Jag har för nån timme skrivit till en kvinnlig vän/singersongwriter som kom med på en av deras andra skivor läste jag förut. Den är redan utgiven. Och den låten ska hon tydligen ha med på sin debut-cd - undrar hur det gick, vad de sa till henne om det, rättigheterna m.m.

Inväntar med spänning svaret!

😄

//debatt

Vad heter bolaget i USA som vill ha med din låt på din compilation?

Ett band ifrån Jönköping (Everfold) signade med 272 Records för att vara med på Riot On Sunset Vol.9 CD. Jag var en av de olika människorna som läste kontraktet de hade fått.

Du kan säkert kontakta dem genom deras myspace.com/everfoldmusic och fråga bandet om deras erfarenhet de gjort med bolaget och vad det var som gjorde att de till slut skrev på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad jag undrar är hur det blir med ISRC-kod om de först ger ut låten och sedan 2 veckor senare jag själv.

Inget , Det är ju din ISRC kod och det är just denna som måste användas annars har radiostationer ingen koll på vems låt det är.

Ok.

😄

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som förbryllar mig mest är att de verkar ha bestämt sig för att ha med mig redan, utan att ha hört låten jag väljer. Och det som finns på MySpace är inget jag egentligen vill spela upp för någon, det ligger där mer som löjliga testgrejer, för att jag ville ha nåt där bara...
Det luktar inte gott om det skivbolaget. 😲

Är de inte intresserade av mailkontakt med dig, men skickar gärna ut förfrågningar på MySpace då ska du ta det lugnt. Jag tror inte de kommer vara intresserade av att diskutera varken ISRC eller royalties till alla medverkande artister/grupper på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...