Jump to content
Annons

Audio mixdown av alla spår separat till 0.0db


Dashboard

Recommended Posts

Jag använder Cubase SX 3 (version 3.0.2 build 623).

Har en låt klar och ska skicka iväg alla spår separat till en annan kille som ska mixa det.

1. Ska jag extracta ut varje spår med den volymen jag själv ställt in i projektet, eller ska alla spår vara på 0.0db?

2. Vad är det smidigaste/mest exakta sättet för audio mixdown av alla spår separat till 0.0db?

Jag kan ju sola varje kanal och lyssna genom varje spår för sig för att se var högsta "volymtoppen" ligger,

och sätta så det är 0.0db just där. Men det tar hemskt mycket tid och känns väldigt osäkert.

Hörde att det ska finnas något slags script som gör en "mix down all tracks separete for mixing at 0.0 db".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är olämpligt att nromalisera till 0dB, eftersom du ju höjer bruset lika mycket som du höjer musiken. Det är bättre att behålla den nivå som filerna har nu...

Läs gärna Majkens utredning om hur man gör här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=48383 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

1. Men blir det inte bättre kvalité för varje spår om man håller 0.0db på varje spår hela vägen (att VSTsynthen är ställt på 0.0,

att kanalen är på 0.0)? Eller får man exakt samma resultat om jag skickar t ex ett spår som är -3.4db, och mixkillen gör en normalize på den?

Det positiva med att skicka varje spår med den volymen jag ställt in är ju att mixkillen ser ungefär hur jag tänkt mig volymen på varje spår.

Men eftersom jag inte mixat mitt projekt så peakar det väldigt lätt på mastern, så masterregeln är nerdragen till -4.5 för att det inte ska peaka.

Det påverkar inte kvalitén alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

1. Men blir det inte bättre kvalité för varje spår om man håller 0.0db på varje spår hela vägen (att VSTsynthen är ställt på 0.0,

att kanalen är på 0.0)? Eller får man exakt samma resultat om jag skickar t ex ett spår som är -3.4db, och mixkillen gör en normalize på den?

Det positiva med att skicka varje spår med den volymen jag ställt in är ju att mixkillen ser ungefär hur jag tänkt mig volymen på varje spår.

Men eftersom jag inte mixat mitt projekt så peakar det väldigt lätt på mastern, så masterregeln är nerdragen till -4.5 för att det inte ska peaka.

Det påverkar inte kvalitén alltså?

Om det peakar redan när masterregeln är nere på -4.5 som kommer din mixkille inte bli glad om han får alla spår normaliserade eftersom det då kommer peaka ännu djävligare på masterbussen. Normalisera aldrig enskilda spår, det resulterar i alldeles för höga nivåer när allt summeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

Jag skulle absolut avråda alla att lägga en limiter på varje spår! Normalisering gör heller ingen nytta om du inte renderar ned i 16 bit förstås (men det vore ju onödigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

1. Men blir det inte bättre kvalité för varje spår om man håller 0.0db på varje spår hela vägen (att VSTsynthen är ställt på 0.0,

att kanalen är på 0.0)? Eller får man exakt samma resultat om jag skickar t ex ett spår som är -3.4db, och mixkillen gör en normalize på den?

Det positiva med att skicka varje spår med den volymen jag ställt in är ju att mixkillen ser ungefär hur jag tänkt mig volymen på varje spår.

Men eftersom jag inte mixat mitt projekt så peakar det väldigt lätt på mastern, så masterregeln är nerdragen till -4.5 för att det inte ska peaka.

Det påverkar inte kvalitén alltså?

Om det peakar redan när masterregeln är nere på -4.5 som kommer din mixkille inte bli glad om han får alla spår normaliserade eftersom det då kommer peaka ännu djävligare på masterbussen. Normalisera aldrig enskilda spår, det resulterar i alldeles för höga nivåer när allt summeras.

Men jag menar inte att jag ska normalisera något spår. Jag undrar vad som är bäst att göra av att:

1. Skicka alla spår där jag har ställt in volymen för varje spårs "volymhöjdpunkt" till 0.0db,

INTE med normalize/limiter, utan med kanalvolymen (peak meter value)

ELLER

2. Skicka alla spår med dom volyminställningar jag har. Det som känns osäkert med det här alternativet

är ju att vissa spår kommer ha väldigt låg volym här (eftersom jag anpassat volymen efter hur mycket spåret ska höras i mixen)

Förstår ni?=) Jag är inte så kunnig, men jag försöker förklara exakt hur jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

1. Men blir det inte bättre kvalité för varje spår om man håller 0.0db på varje spår hela vägen (att VSTsynthen är ställt på 0.0,

att kanalen är på 0.0)? Eller får man exakt samma resultat om jag skickar t ex ett spår som är -3.4db, och mixkillen gör en normalize på den?

Det positiva med att skicka varje spår med den volymen jag ställt in är ju att mixkillen ser ungefär hur jag tänkt mig volymen på varje spår.

Men eftersom jag inte mixat mitt projekt så peakar det väldigt lätt på mastern, så masterregeln är nerdragen till -4.5 för att det inte ska peaka.

Det påverkar inte kvalitén alltså?

Om det peakar redan när masterregeln är nere på -4.5 som kommer din mixkille inte bli glad om han får alla spår normaliserade eftersom det då kommer peaka ännu djävligare på masterbussen. Normalisera aldrig enskilda spår, det resulterar i alldeles för höga nivåer när allt summeras.

Men jag menar inte att jag ska normalisera något spår. Jag undrar vad som är bäst att göra av att:

1. Skicka alla spår där jag har ställt in volymen för varje spårs "volymhöjdpunkt" till 0.0db,

INTE med normalize/limiter, utan med kanalvolymen (peak meter value)

ELLER

2. Skicka alla spår med dom volyminställningar jag har. Det som känns osäkert med det här alternativet

är ju att vissa spår kommer ha väldigt låg volym här (eftersom jag anpassat volymen efter hur mycket spåret ska höras i mixen)

Förstår ni?=) Jag är inte så kunnig, men jag försöker förklara exakt hur jag menar.

Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Jag tycker du ska skicka alla spår precis som du spelat in dem, med alla reglar på noll, även mastern.

Om du dessutom anpassat inspelningsvolym efter hur det ska låta i mixen så är ju det bara smidigt för den som ska mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Nix, det är inte samma sak.

Skillnaden är?

Link to comment
Dela på andra sajter

behåll volymen du har

den som mixar kan ju göra exakt samma som du eller bättre...

det kan ju ändå vara bra att lägga en limiter på varje kanal för att vara säker att det inte går över 0dB

om man vill ändra filer till 0db använder man en normaliseringsfuntion som finns i många program

eller så lägger man helt enkelt en limiter men då måste man kolla lite att en inte arbetar för mkt för då ändrar man ju karaktär på filen

1. Men blir det inte bättre kvalité för varje spår om man håller 0.0db på varje spår hela vägen (att VSTsynthen är ställt på 0.0,

att kanalen är på 0.0)? Eller får man exakt samma resultat om jag skickar t ex ett spår som är -3.4db, och mixkillen gör en normalize på den?

Det positiva med att skicka varje spår med den volymen jag ställt in är ju att mixkillen ser ungefär hur jag tänkt mig volymen på varje spår.

Men eftersom jag inte mixat mitt projekt så peakar det väldigt lätt på mastern, så masterregeln är nerdragen till -4.5 för att det inte ska peaka.

Det påverkar inte kvalitén alltså?

Om det peakar redan när masterregeln är nere på -4.5 som kommer din mixkille inte bli glad om han får alla spår normaliserade eftersom det då kommer peaka ännu djävligare på masterbussen. Normalisera aldrig enskilda spår, det resulterar i alldeles för höga nivåer när allt summeras.

Men jag menar inte att jag ska normalisera något spår. Jag undrar vad som är bäst att göra av att:

1. Skicka alla spår där jag har ställt in volymen för varje spårs "volymhöjdpunkt" till 0.0db,

INTE med normalize/limiter, utan med kanalvolymen (peak meter value)

ELLER

2. Skicka alla spår med dom volyminställningar jag har. Det som känns osäkert med det här alternativet

är ju att vissa spår kommer ha väldigt låg volym här (eftersom jag anpassat volymen efter hur mycket spåret ska höras i mixen)

Förstår ni?=) Jag är inte så kunnig, men jag försöker förklara exakt hur jag menar.

Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Jag tycker du ska skicka alla spår precis som du spelat in dem, med alla reglar på noll, även mastern.

Om du dessutom anpassat inspelningsvolym efter hur det ska låta i mixen så är ju det bara smidigt för den som ska mixa.

Alltså nu förstår jag inte. Jag sitter här med 10 midispår. Om jag har "alla reglar på noll", som du säger, så peakar det ju?

Och dessutom: Jag har ju sänkt och höjt volym för varje spår här och där för att göra en personlig "volymmix" på låten.

Om jag sätter alla reglar på noll förstör jag ju det?

Det är ju här problemet ligger. Om jag exporterar ut midispåren till wave med den volymen jag ställt in

kan det ju betyda att vissa spår blir väldigt låga i volym för att jag låg volym på vissa spår i min mix för att dom inte ska höras nå högt.

Men det är alltså inget problem? Om mixkillen får en massa spår som har låg volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Nix, det är inte samma sak.

Skillnaden är?

En normalisering görs på ljudfilen som du sedan kan höja och sänka i DAWn mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju här problemet ligger. Om jag exporterar ut midispåren till wave med den volymen jag ställt in

kan det ju betyda att vissa spår blir väldigt låga i volym för att jag låg volym på vissa spår i min mix för att dom inte ska höras nå högt.

Men det är alltså inget problem? Om mixkillen får en massa spår som har låg volym?

Om 24 bit, och peak-nivån ligger över ca -24 dB så skulle jag inte bry mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Nix, det är inte samma sak.

Skillnaden är?

En normalisering görs på ljudfilen som du sedan kan höja och sänka i DAWn mixer.

Det blir ingen skillnad för den som får filen, eftersom det fortfarande är en fil som peakar på noll.

Om man gör en destrukiv normalisering och inte sparar som en ny fil blir det en skillnad: att man inte har originalfilen kvar.

Men det är ju ingen teknisk skillnad på sjävla filen, bara på hur långt man tänker innan man klickar på normalize.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju här problemet ligger. Om jag exporterar ut midispåren till wave med den volymen jag ställt in

kan det ju betyda att vissa spår blir väldigt låga i volym för att jag låg volym på vissa spår i min mix för att dom inte ska höras nå högt.

Men det är alltså inget problem? Om mixkillen får en massa spår som har låg volym?

Om 24 bit, och peak-nivån ligger över ca -24 dB så skulle jag inte bry mig.

Okej, jo jag exporterar i 24bit/44. Men vad menas med att "peak-nivån ligger över ca -24 dB"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Nix, det är inte samma sak.

Skillnaden är?

En normalisering görs på ljudfilen som du sedan kan höja och sänka i DAWn mixer.

Det blir ingen skillnad för den som får filen, eftersom det fortfarande är en fil som peakar på noll.

Om man gör en destrukiv normalisering och inte sparar som en ny fil blir det en skillnad: att man inte har originalfilen kvar.

Men det är ju ingen teknisk skillnad på sjävla filen, bara på hur långt man tänker innan man klickar på normalize.

Om vi antar att personen i fråga spelat in korrekt med hälsosamma nivåer så skulle en normalisering inte tillföra något då filen troligtvis redan är stark i nivå. En normaliserad fil lågt mixad kommer inte att nå nollan hur mycket man än normaliserar. Passar samtidigt på att poängtera att det finns oftast ingen anledning att normalisera om man spelat in korrekt.

EDIT: och om man skulle behöva normalisera p g a att nivån är för låg så borde man istället spela in igen med rätt nivå...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju här problemet ligger. Om jag exporterar ut midispåren till wave med den volymen jag ställt in

kan det ju betyda att vissa spår blir väldigt låga i volym för att jag låg volym på vissa spår i min mix för att dom inte ska höras nå högt.

Men det är alltså inget problem? Om mixkillen får en massa spår som har låg volym?

Om 24 bit, och peak-nivån ligger över ca -24 dB så skulle jag inte bry mig.

Okej, jo jag exporterar i 24bit/44. Men vad menas med att "peak-nivån ligger över ca -24 dB"?

Om du solar det lägsta spåret, hur högt slår nivån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju här problemet ligger. Om jag exporterar ut midispåren till wave med den volymen jag ställt in

kan det ju betyda att vissa spår blir väldigt låga i volym för att jag låg volym på vissa spår i min mix för att dom inte ska höras nå högt.

Men det är alltså inget problem? Om mixkillen får en massa spår som har låg volym?

Om 24 bit, och peak-nivån ligger över ca -24 dB så skulle jag inte bry mig.

Okej, jo jag exporterar i 24bit/44. Men vad menas med att "peak-nivån ligger över ca -24 dB"?

Om du solar det lägsta spåret, hur högt slår nivån?

Det står -19.8 som "peak meter value" i mastern när jag solar det lägsta spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ställa varje spårs volym så att "volymhöjdpunkten" är vid 0.0db är exakt samma sak som att normalisera.

Nix, det är inte samma sak.

Skillnaden är?

En normalisering görs på ljudfilen som du sedan kan höja och sänka i DAWn mixer.

Det blir ingen skillnad för den som får filen, eftersom det fortfarande är en fil som peakar på noll.

Om man gör en destrukiv normalisering och inte sparar som en ny fil blir det en skillnad: att man inte har originalfilen kvar.

Men det är ju ingen teknisk skillnad på sjävla filen, bara på hur långt man tänker innan man klickar på normalize.

Om vi antar att personen i fråga spelat in korrekt med hälsosamma nivåer så skulle en normalisering inte tillföra något då filen troligtvis redan är stark i nivå. En normaliserad fil lågt mixad kommer inte att nå nollan hur mycket man än normaliserar. Passar samtidigt på att poängtera att det finns oftast ingen anledning att normalisera om man spelat in korrekt.

EDIT: och om man skulle behöva normalisera p g a att nivån är för låg så borde man istället spela in igen med rätt nivå...

Vad menar ni med "spelat in korrekt" och "med hälsosamma nivåer"? Jag har inte spelat in någon audio, jag gör ju allt i midi

och ska sedan exportera ut det till audiospår för mixning. Det är därför jag undrar om jag ska ställa in så hög volym som möjligt

på varje kanal utan att det peakar (så mixkillen får alla spår i 0.0db) ELLER att jag skickar med den volymen jag ställt in (och då

har flera av spåren volym på -8.0 och lägre)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat. Glöm normalisering etc.

Du har påbörjat en mix som du vill att någon annan ska avsluta alternativt remixa. Exportera varje spår separat och se till att alla spår har samma startpunkt i projektet. Exportera med samma samplingsfrekvens och bitdjup som du spelat in i. Behåll alla pluggar som du känner dig övertygad om ska var kvar. Stäng av alla andra. Detsamma gäller automationer på nivåer etc.

Reverb och andra parallella effekter (delay, chorus med mera) kan du välja att endera inkludera på varje spår eller som separata effektspår.

Se till att inget spår slår över den digitala nollan (0 dBFS).

Om något spår är extremt svagt, fundera först över vilken funktion det har i mixen. Ska det vara svagt tycker jag inte du ska göra något åt det. Annars, dra upp det med en tio dB eller så.

Det är åtminstone så jag vill få materialet levererat.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Ärligt talat. Glöm normalisering etc.

Du har påbörjat en mix som du vill att någon annan ska avsluta alternativt remixa. Exportera varje spår separat och se till att alla spår har samma startpunkt i projektet. Exportera med samma samplingsfrekvens och bitdjup som du spelat in i. Behåll alla pluggar som du känner dig övertygad om ska var kvar. Stäng av alla andra. Detsamma gäller automationer på nivåer etc.

Reverb och andra parallella effekter (delay, chorus med mera) kan du välja att endera inkludera på varje spår eller som separata effektspår.

Se till att inget spår slår över den digitala nollan (0 dBFS).

Om något spår är extremt svagt, fundera först över vilken funktion det har i mixen. Ska det vara svagt tycker jag inte du ska göra något åt det. Annars, dra upp det med en tio dB eller så.

Det är åtminstone så jag vill få materialet levererat.

Kunde inte sagt det bättre själv. Jisses vad ni krånglar till det pojkar (och eventuella flickor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser i skrivande stund att det redan sagt de jag skall säga.

Normalisera inte, när jag mixar vill jag ha allting nollat så att säga, inga effekter ingen limiter inget alls, helst ett txt doc med önskade panningar osv.

Sen alla spår skall börja och sluta på samma ställe,

Så många mono spår som möjligt undvik att mixa ut stereo spår dela hellre dem i Left Rigt mono.

Redigerat av Hansar
Link to comment
Dela på andra sajter

Så många mono spår som möjligt undvik att mixa ut stereo spår dela hellre dem i Left Rigt mono.

Men om det är ett stereospår (t ex en pad i stereo) så vill du väll helst ha det som stereo (eller jobbar du i äldre PT-miljö)?

Ja undatag där då. =)

och nä jag jobbar med Cubase SX 3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...